Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Regenerering

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard Regenerering

    Da har jeg endelig fått nybilen. V90 T8 Inscription. Steike lekker og god bil!

    Selgeren fortalte meg at bilen regenererte mest effektivt i power modus og gir i B.
    B-giret er greit, det skjønner jeg, men kan det være tilfelle at den genererer mer i power enn i pure?

    For kjøreturen fra Gol og hjem til Valdres, sier VOC at den har regenerert 3,5kwt. Dette er hovedsaklig fra Golsfjellet og ned til Leira. Starta med fullt batteri på Gol og kjørte i pure hele veien. Forbruket på 73km ble 0,48 9,1KWT.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Har nylig fått en XC60T8. Jeg har ikke fått med meg at den regenererer mest effektiv i powermodus. Det er faktisk sjelden jeg har girvelgeren i B også da jeg føler jeg kommer lengre ved å la bilen "trille" de aktuelle stedene . Bruker B i lange og bratte nedoverbakker (hvor ofte har man de lissom) og inn mot kryss kanskje som sammen med at man bremser ser ut til å generere mest. Et medlem på sweepspeed mener jeg forsket mye på dette, og han kom frem til noe av det samme jeg opplever, nemlig at man ikke nødvendigvis genererer mere i B. På den måten kan B synes overflødig, men det er min mening. Kan ikke se på VOC at B genererer mer strøm en D heller. Men nå går det mye i småkjøring her. Mulig jeg hadde observerert noe annet på langkjøring.

    Skjønner ikke helt hva selgeren mener du skal gjøre. Skal du kjøre i Pure/Hybrid og switche til Power når du skal regenerere eller hva? Å kjøre i Power hele tiden kan han ikke mene. Selv har jeg kommet til at småkjøring kun går i Pure. Bruker Hold funksjonen i høyere hastigheter og ved lengre turer.

  3. #3
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Det står noe om dette i brukerhåndboka til bilen...
    Jeg bruker B når jeg vet at jeg får endel nedbremsinger, og i nedoverbakker, slik som Eiko skriver over her. Det blir litt veksling mellom D og B alt etter hvordan veiens beskaffenhet er.
    Bilen regenererer mest i B, samtidig som du bruker bremsene på bilen (typisk bratte bakker). Dette ser du på instr.panelet.
    På småkjøring bruker jeg oftest Pure. Power bruker jeg sjelden, bare når jeg skal tukte innpåslitne kebabtraller og Audaer...he he
    Sist endret av Holern; 14/02/18 kl 22:51
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2017
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Har testa litt, både med å kjøre i D oppover og på flatt, og å stort sett kjøre i B. Den marginale forskjellen jeg opplever tror jeg stort sett kan tilskrives temperatur og kjøreforhold. Kom ca 500m lenger med å bruke D mest mulig

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. nov. 2017
    Innlegg
    103
    Antall takk

    Standard

    Åssen er det egentlig med bremsingen på disse T8'ene? Er det bare bakhjulene som bremser om man bare toucher bremsen (holder seg unna det oransje området på regen-viseren)?

    Eller legges det inn litt frambrems også? Det høres jo unektelig litt skummelt ut å bremse med bakhjulene på glatta liksom.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Frambrems legges inn hovedsakelig. Fordelingen er vel ca 70/30 foran/bak.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Eiko Vis post
    Frambrems legges inn hovedsakelig. Fordelingen er vel ca 70/30 foran/bak.
    Regenerering via ISG foran og elmotoren bak da, inntil bremsene må ta over?

    Har faktisk vært ute for at bakenden har begynt å komme i bratte og glatte nedoverbakker, nok til at jeg har våknet, før den har hentet seg inn igjen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  8. #8
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Jeg er bekymret for bremsene. Pga regenerering er det jo nesten aldri i bruk?
    De bør jo brennes reine av og til syns jeg...

    Jeg kjører for eksempel strekningen Ålesund Bergen. Dette er er bakke opp og bakke ned og 4 ferjer, men bremsene er fremdeles ikke reine etter den turen, og kjører friskere enn det fleste på sånne turer. Da kommer også B til sin rett. I nedoverbakke i Matretunnellene kan den lett generere 7 km.
    Hva den ville gjort uten bruk av B men bremser i stedet (som da ikke betyr klosser mot skiver lenger pga regenerering) vet jeg ikke.
    Jeg synes det er meget pussig at Volvo ikke sier mer om virkemåten siden sikkert halvparten av kjøperne er tek-idioter som oss....
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Har sett det samme, men trøster meg med dette:



    Sent from my iPhone using Tapatalk

  10. #10
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Haha! Ja det var beroligende!!
    99 Lotus Elise S1, 20 Volvo XC60 T8 R, 18 Alfa Romeo Giulia Super 2,2 diesel, 03 MB Sprinter bobil

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mars 2017
    Innlegg
    16
    Antall takk

    Standard

    Litt off topic det her..
    Men noen som vet va servicene på en xc90 t8 ligger på?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Har hatt to servicer, mener den første lå på ca 5800,- og den andre på 7500,-

    Men antar at dette kan variere litt over landet.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. feb. 2018
    VCCN medlemsnummer
    2091
    Innlegg
    55
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddaa Vis post
    Regenerering via ISG foran og elmotoren bak da, inntil bremsene må ta over?

    Har faktisk vært ute for at bakenden har begynt å komme i bratte og glatte nedoverbakker, nok til at jeg har våknet, før den har hentet seg inn igjen.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Tja, vanlig bremsekraftfordeling skal være ca 70/30 så hvis Volvo har lagt opp til noe helt annet er det rart med tanke på sikkerhet.

  14. #14
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Regenerering

    Sitat Opprinnelig postet av Valdres Vis post
    For kjøreturen fra Gol og hjem til Valdres, sier VOC at den har regenerert 3,5kwt. Dette er hovedsaklig fra Golsfjellet og ned til Leira. Starta med fullt batteri på Gol og kjørte i pure hele veien. Forbruket på 73km ble 0,48 9,1KWT.
    Kjørte selv fra Golsfjellet og ned til Gol på mandag. Da var det naturlig å trille mest mulig nedover (i Pure), samtidig med å koble inn B for å «langbremse». Totalt ladet jeg 10 km EV-rekkevidde på nedoverturen fra Solseter til Gol sentrum (10 km strekning med høydefall på 500 m).

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

    Forbruk: http://bit.ly/2C2gQ9n

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •