Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Parkeringsvarmer, skal temperatur styres av klima ved direktestart?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2015
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard Parkeringsvarmer, skal temperatur styres av klima ved direktestart?

    Da var det sesong for spørsmål om parkeringsvarmer/dieselvarmer igjen!

    Jeg har følgende problemstilling;

    Varmeren i min XC70 MY10 begynte å fuske for noen dager siden. Den startet og gikk normalt i noen få minutter (dvs vifte startet, drivstoffpumpe tikket og diesel ble antent), før den så økte turtallet på viften og deretter kuttet drivstoff og så stengte av. Etter flere manuelle direktestartforsøk gikk varmeren i lås, og feilmeldingen "parkeringsvarmer krever service" vist i displayet.

    Jeg fikk slettet feilkoder, og etter det var det mulig å gjøre nye startforsøk. Lang historie kort; ved startforsøk i temperaturer rundt 0 C stoppet varmeren etter 2-3 minutter, men da jeg ved en tilfeldighet forsøkte i -10 C så gikk den plutselig i lang tid (ca. 50 min som jeg mener er maks gangtid). Jeg kjørte den flere ganger i kaldt vær --helt ut i 50 min., og nå virker det som den opererer som normalt igjen (også i høyere temperaturer). Mulig den har fått brent av litt sot?

    "Problemet" nå er at det virker som den gir for mye varme til kupeen!?

    Når jeg kjører varmeren blir metallrista under frontruta så varm at det nesten gjør vondt å legge hånda der. Er litt bekymra for at glasset kan sprekke (selv om glasset i seg selv ikke blir ekstremt varmt, så er det jo noe med temperaturforskjeller). Dersom jeg slår på tenninga tar klimaanlegget over og justerer ned temperaturen umiddelbart (til f.eks 20 C).

    Jeg kan ikke huske at varmeren ga mye varme tidligere, men jeg kan huske feil... Eller har jeg fått en feil?

    Noen som vet om klimaanlegget skal styre temperaturen når parkeringsvarmeren er i drift?

    Denne tråden er inne på temaet, men jeg ble ikke så mye klokere..

    http://www.jagrullar.se/forum/viewto...rmare#p1226971


    Takker for alle innspill!

    Ps. Etter det jeg vet skal disse Webasto-varmerne ha to trinn; 5kW og ca. 2.5kW. Det virker som min varmer justerer ned effekten etter en stund, så der tenker jeg alt er i orden,...men fortsatt veldig varmt i frontruta da...

    Pps. ser nå at innlegget havna i feil tråd...beklager det :-/
    Sist endret av jowinthe; 24/01/18 kl 02:09

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. mai 2012
    Innlegg
    2.173
    Antall takk

    Standard

    Det første som slår meg, er jo at varmen i frontruta er jo varme fra kjølevannet. Parkvarmeren varmer jo kjølevannet som igjen varmer kupeen. Da burde jo ac styre varmen i kupeen etter hva du stiller den inn på. Jeg har kun direktestart på min når jeg kjører. Den er ikke avhengig av utetemp. Jeg kan fint starte den i +20.
    V70 2.4D aut. 2002 mod.

  3. Takk jowinthe takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2015
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Post

    Det er ikke tilfelle i min bil (pr. nå iallfall). Når varmeren går på direktestart (tenning av) lever kupevifte og temperatur sitt eget liv sammen med Webastoen. Etter at varmeren har gått litt og kjølevanntemp når et visst nivå, kommer kupevifte på i sitt tempo (uavhengig av evt. innstillinger i klimaanlegget).

    I følge instruksjonsboken kan ikke parkeringsvarmeren starte i temperaturer over +15 C.

    For øvrig var jeg litt rask når jeg "friskmeldte" varmeren min i går... Når jeg gjorde et startforsøk i dag (+9 C) kom det bare hvit røyk og ingen varme. Så da er det vel bare å brette opp ermene og sette i gang
    Sist endret av jowinthe; 26/01/18 kl 00:10

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2015
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    I mine forberedelser til "operasjon Webasto", kom jeg over et par nyttige links til Thermo Top V (Webasto no: 00 0018 03 1232 , aka. TT VIVO) som står i XC70 II 2010.

    Servicemanual/Workshop manual: https://www.manualslib.com/manual/12...rmo-Top-V.html

    Og en bra guide med bilder til demontering og rens: http://www.disco3.co.uk/forum/robbie...ir-136766.html

  6. Takk Vegard__ takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. des. 2015
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Post

    Noen som vet hvor sirkulasjonspumpen til parkeringsvarmeren er montert på XC70 2010? Jeg har avmontert vindusviskere og panel og ser slangene til varmeren, men kan ikke se pumpa.

Lignende tråder

  1. Svar: 5
    Siste post: 13/11/16, 14:29
  2. Parkvarmer direktestart.
    By bimbim in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 09/10/15, 15:08
  3. Dieselvarmer direktestart slår seg av og på
    By Stu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 09/05/12, 21:50
  4. Hva skal en 740 tic ligge på i temperatur?
    By Andreas750 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 08/10/10, 21:12

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •