Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: 240mm clutch på b21 215mm svinghjul????

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard 240mm clutch på b21 215mm svinghjul????

    hei noen som vet om det er mulig å sette 240mm (evt 228mm) trykkplate og lamell på flatt b21 svinghjul beregnet for 215 mm clutch?
    grunnet til at jeg lurer på dette er at det er mye større utvalg i forsterkede clutcher i disse størelsen. Samtidig som b21 svinghjulet originalt er flatt og forholdsvis lett og fint.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er vanlig å maskinere ny boltsirkel på B21 svinghjulet slik at man kan montere BMW 618 trykkplaten som tar 228 mm lamell.
    Jo større og tyngre lamellen er jo værre blir det for synk.ringene i kassen så vær litt forsiktig før du velger en 6 puck lamell med 240 mm diameter.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    supert! takk for svar

    da spørs det om jeg må prøve det. kjører med getrag 262. så vid jeg kan huske satt det 228 svinghjul foran den originalt så da skal den sikkert tåle det

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    supert! takk for svar

    da spørs det om jeg må prøve det. kjører med getrag 262. så vid jeg kan huske satt det 228 svinghjul foran den originalt så da skal den sikkert tåle det
    Værsågod.

    Flere rundt her har kjørt med denne KG-Volvotrimning / Pedersens racing løsningen med godt resultat. Eneste ulempen er at 618 trykkplaten gjør clutchpedalen brutalt hardtrampet hvis du ikke øker utvekslingen mellom clutchpedal og utløserlager, du vet, hydraulikkprinsippet.

    Joda, synk ringene "tåler det" når man girer som den hvermansen sjåføren som en slik kasse ner designet til, men husk at når du volds-napper girspaken fra 1. til 2. gear eller 2. til 3. gir, så er det synk. ringen sin jobb å redusere turtallet på lamellen fra det det var før clutchen ble rørt til det turtallet man ser etter at clutchen er sluppet ut igjen. Synk ringen har ikke mye tid på seg til å gjøre jobben og i tillegg til å måtte bremse ned lamellen, så må den også bremse ned ALLE drevene i hele kassen fordi det er constant mesh. Litt av en jobb og en stor og tung lamell gjør denne jobben ekstra krevende så det går hardt utover levetiden.

    En clutch med stor diameter er en ren økonomiløsning som gir betydelige ulemper når den brukes i en lekebil / banebil osv. og det er en korrekt tilpasset flerplateclutch med små lameller som er det rette valget i de aller fleste tilfeller.
    Sist endret av Batland; 10/01/18 kl 12:47

Lignende tråder

  1. Dreie ned svinghjul fra b21
    By HansOla in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 17/12/14, 21:55
  2. 240mm enkeltmasse svinghjul? evt. ØK
    By brotherbear in forum Motor og gir
    Svar: 9
    Siste post: 03/07/13, 21:54
  3. ØK: Svinghjul til B21
    By aq140 in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 28/08/12, 21:09
  4. Svar: 1
    Siste post: 21/06/12, 16:19
  5. Clutch-hus til b21 m/m40 girkasse
    By HåkonA in forum K: 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 22/09/10, 11:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •