Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Viser resultater 1 til 12 av 12

Tråd: Byttet kupévifte V70 2009 men fortsatt null liv.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard Byttet kupévifte V70 2009 men fortsatt null liv.

    Vifte var helt død.

    Sjekket først sikring 11C - ok ved ohming
    Demonterte halve bilen og fikk ut den gamle vifta, monterte ny.
    Testet den gamle i benk og den virket.
    Sjekket ikke motstanden, tenkte ikke at den var no årsak da vifta var helt død. Men kan det fremdeles være denne som er røket?
    Har sikringen spilt meg et puss? Vil det ligge inne en feilkode på hva som egentlig er feil, vil en biltema leser fungere?

    Utrolig komplisert bil Volvo har skrudd i hop. Gjemt sikring som manualen forteller at bare autorisert verksted kan skifte. Så plassert vifta slik at du må være 2 mann for å få den ut. Ikke rart de forlanger skjorta for å skifte dette på verksted.

  2. #2
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    På våre eldre Volvoer er det ikke like komplisert, din nyere modell vet de nok mer om i underforumet for nyere Volvo:
    http://forum.vccn.no/forumdisplay.ph...I-XC70II-S80II
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  3. #3
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Flyttet tråden til rett underforum.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Sikring var det ikke. Jeg mener at vifta skal gå selv om det er motstand som er røket, kan noe avkrefte/bekrefte dette? (Men ny motstand er bestilt) Vet jo at vifte er i orden så ser etter en easy fix her mens man venter. Kan det være så enkelt at det ligger inne en feilkode som bare må slettes? Ser på dennehttp://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Feilkodeleser-VOLVO-2000036593/, men det står at fra årsmodell 2009 kan den bare lese motorkoder. Vil det si at den ikke kan slette de?

  5. #5
    Registrerte brukere SanD sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2011
    Sted
    Holmestrand, Norway
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Har bilen inne på verksted nå hvor motstand og kupevifte skal byttes. Slik jeg forsto det på mekanikeren så stoppet vifta å blåse når motstand ble fjernet (på min bil blåste vifta på maks turtall og ville ikke stoppe). Vet ikke hva det koster å bytte noe slikt på verksted da bilen er under nybilgaranti, men dem har jobbet mye med saken så det er nok snakk om mange lapper. Var vist et mareritt å bytte disse viftene, og bare det å bytte motstand alene var heller ingen enkel sak da det var vanskelig å komme til. Er glad jeg slipper å ta denne regningen.
    V60 Momentum - 2014
    S60 Summum - 2012 SOLGT
    V70 Summum - 2008 SOLGT

  6. Takk VRom takket for denne posten
  7. #6
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VRom Vis post
    Jeg mener at vifta skal gå selv om det er motstand som er røket, kan noe avkrefte/bekrefte dette?
    På 940'en jeg hadde virket vifta kun på høyeste hastighet når motstanden røyk, på de lavere trinnene var den død. Men det er som regel en grunn til at motstanden ryker, f.eks. at vifta går tungt.

  8. Takk VRom takket for denne posten
  9. #7
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    På 940'en jeg hadde virket vifta kun på høyeste hastighet når motstanden røyk, på de lavere trinnene var den død. Men det er som regel en grunn til at motstanden ryker, f.eks. at vifta går tungt.
    940 er så gammel at den bruker store effektmotstander for å velge hastigheten på viften, alle V70-modellene har elektronisk hastighetskontroll (PWM) styrt via data.

    Vifte er nederst i venstre hjørne på tegningen:

    2009_CCM.jpg
    Sist endret av FroBe; 08/01/18 kl 18:30
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  10. Takk VRom takket for denne posten
  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Har hørt snakk om mellom 11-15000kr. Har byttet vifte selv på alle biler jeg har hatt i eie, men denne gangen gikk det ikke like lett. Måtte til og med skru løs passasjersetet under demonteringa. Takk gud for youtube hvor det lå video om jobben. Men der var ikke motstanden nevnt.. Siste bil jeg byttet på hadde denne på vifta så jeg tenkte ikke mer over det. Ja, motstanden så jeg først etterpå da jeg hadde filmet den under jobben. Står slikt plassert at vifta må ut for å nå den, men du ser den ikke med øyet. Får håpe jeg kommer i mål når ny motstand er på plass. Gi meg gjerne mer info nå din bil er i orden.

  12. Takk SanD takket for denne posten
  13. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Oi, datastyrt høres skummelt ut. Er det noe feil her har vi det gående. Nå fikk bilen starthjelp noen dager i forveien, det ble benyttet kabler med vern, MEN bilen hadde et blackout etter oppstart og ble kjørt hjem med svarte instrumenter/uten blink/varsel for setebelte. Men vifta fungerte. Og resten av bilen var seg selv igjen ved neste start. Men tanken har slått meg at dette ikke var helt heldig.. Grunnen til at bilen ble strømløs kan å være verdt å nevne; dieselvarmer hengte seg. Fikk ikke slått den av og fikk ikke gjort noe som helst på read eller reset knappen, heller ikke scrollet gjennom valg..

  14. #10
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.045
    Antall takk

    Standard

    Husk å rense forgasseren og fylle på ny forgasserolje samtidig med at dere bytter motstanden.
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  15. #11
    Registrerte brukere SanD sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2011
    Sted
    Holmestrand, Norway
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av VRom Vis post
    Har hørt snakk om mellom 11-15000kr. Har byttet vifte selv på alle biler jeg har hatt i eie, men denne gangen gikk det ikke like lett. Måtte til og med skru løs passasjersetet under demonteringa. Takk gud for youtube hvor det lå video om jobben. Men der var ikke motstanden nevnt.. Siste bil jeg byttet på hadde denne på vifta så jeg tenkte ikke mer over det. Ja, motstanden så jeg først etterpå da jeg hadde filmet den under jobben. Står slikt plassert at vifta må ut for å nå den, men du ser den ikke med øyet. Får håpe jeg kommer i mål når ny motstand er på plass. Gi meg gjerne mer info nå din bil er i orden.
    Det er såpass ja, det forundrer meg ikke med tanke på hvor lang tid dem har brukt på bilen så langt, ikke for å klage altså, men da forstår jeg godt at det ikke er noe enkel sak å bytte vifta/motstand. Ifølge Volvo/mekaniker var det en el-feil/kortslutning som forårsaket feilen på min bil, ikke godt å si hvorfor, men hadde dette skjedd utenfor garantien så hadde jeg kanskje hatt mulighet til å ta det på maskinskadeforsikringen? Den skal dekke "store" el-feil. Dette er jo på ingen måte noe kritisk sånn sett, men med tanke på hvor lang tid det tar og på kostnadene knyttet til jobben så hadde det absolutt vært en fordel.

    Ellers lykke til videre med bytte. Har enda ikke fått bilen min, satser på at den er tilbake imorgen. Da er det bare å krysse fingrene på at dette ikke skjer igjen
    V60 Momentum - 2014
    S60 Summum - 2012 SOLGT
    V70 Summum - 2008 SOLGT

  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    16. juli 2010
    Innlegg
    17
    Antall takk

    Standard

    Hva mener dere det er snakk om her, ble helt skremt da en beleggkniv dukket opp som nødvendig verktøy. Prøver å få ut effektregulator/motstand. Men det er så trangt og jeg lurer på om de virkelig mener at jeg skal skjære meg plass?


    EDIT: Hvordan legger jeg inn pdf egentlig for her skjedde det ingenting?

    http://localhost/Vida/jsp/informatio...rintPreview.js
    Sist endret av VRom; 11/01/18 kl 22:13 Begrunnelse: ikke bilde

Lignende tråder

  1. V70 2007 - kupévifte lever sitt eget liv [LØST]
    By mrstfu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 25/04/17, 17:27
  2. Tomgangsproblemer, null liv i gassen.
    By Twistmaker in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 16
    Siste post: 27/02/15, 04:16
  3. US-blinkers til S80 1999 - null liv.
    By Daniel V in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 18/01/15, 17:34
  4. Null liv i bensinpumpe..
    By H.Flote in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 1
    Siste post: 28/09/11, 20:46

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •