Da jeg kjøpte XC70-en var tilleggsvarmeren ikke i orden. Prøvde å lese ut feilkoder med
VIDA
, men fikk da ikke kontakt med CPM styreenheten til varmeren. Skiftet styreenhet/vifte og fikk lastet inn ny programvare, men da kom det bare hvit røyk og diesel ut av eksosrøret til varmeren, og den gikk i lås. Fant ut at brennkammeret var forsøkt skiftet hos et firma før jeg kjøpte bilen, så jeg kjøpte nytt brennkammer fra en Webastoforhandler (ikke Volvo, da jobben hadde rabatter her), men fortsatt samme problem med hvit røyk og dieselspytting. Tenkte at vannpumpa til varmeren kanskje var dårlig, da bilen hadde gått 330k km, og skiftet den, ingen forskjell. Skiftet dieselpumpa til varmeren, i tilfelle den leverte feil mengde, selv om jeg hørte at den tikket. Ingen forskjell.

På dette tidspunktet skjønte jeg ikke stort, men da jeg snakket med Webastoforhandleren på nytt, ca et år etter jeg kjøpte det første brennkammeret, fikk jeg vite at de hadde fire forskjellige typer brennkammer til ThermoTop V. Da fikk jeg nok, og kjøpte enda et brennkammer, men denne gangen fra Volvo. Monterte dette, og alt er nå i orden. Moralen er at enkelte ting handler man hos Volvo.

Her er bilde av brennkamrene ved siden av hverandre. Originalt til høyre.