Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  187
Side 6 av 12 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 ... SisteSiste
Viser resultater 126 til 150 av 287

Tråd: B230FK enkel "NO CHIP" tuning.

  1. #126
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, definitvt ikke.
    Som du ser står det "Dual cone spray". Dette betyr at dysen spyler bensinen inn i kanalen i en liggende V-form som er tilpasset 4V motorer. Én stråle til hver ventil, akkurat som 968 dysene. Alle 2V motorer har så smale innsugskanaler at slik dyser i praksis vil pisse oppetter veggene og dette ødelegger forstøvingen. En revva løsning som utrolig nok veldig mange velger å bruke.
    Ja tenkte dere hadde kontroll på dette, men hvilke 550 dyser kjører dere med? Er det Bosch?
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  2. #127
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ellers, siden jeg startet tråden, så er det saker og ting som må presiseres.
    Dette har delvis vært en worklog som har vist fremdriften, men som alltid er det endel "detaljer" som ikke er nevnt. Sannheten er Volvo 940 og Toyota Supra har nøyaktig de samme utfordringene. Hvis målet er en rask bil på ett gitt budsjett, så kjøper man IKKE turboutgaven fordi alle de orginale turbodelene er ubrukelige. Originaldeler som turbo, intercooler, dyser, kam, eksosanlegg, bensinpumpe og strømforsynining må erstattes.

    "Den eneste" grunnen til at Turbosnurr kunne bruke Siemens 630 ccm og Bosch 550 ccm dyser i de tidligere testene her, var en helt elendig strömforsyning til en liten, veik og utilstrekkelig original bensinpumpe som overhodet ikke var i stand til å holde bensintrykket på korrekt nivå. Dette bensinsystemet er det altså chipgutta leverer chip til. :(
    Med oppgradert bensinpumpe og oppgradert strømforsyning = stabilt bensintrykk, så druknet motoren fullstendig i bensin.

    Jeg mener derfor at den gode og korrekte løsningen for enhver Volvo 940 med turbo er;

    A. Oppgradert bensinpumpe, seriøst oppgradert strømtilførsel til den og en seriöst oppgradert jording til den.
    B. 3" LMM
    og
    C. disse dysene. :
    http://www.bosch-motorsport-shop.com...-injector~6074

    Sökeord; nochipdyser batlanddyser
    Sist endret av Batland; 12/04/20 kl 16:39

  3. #128
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Liland Vis post
    Ja tenkte dere hadde kontroll på dette, men hvilke 550 dyser kjører dere med? Er det Bosch?
    Ja, det er moderne BOSCH design III som de jeg har linket til over her.

    Rent utseende messig ser de akkurat slik ut for det måtte jo bli røddyser på en rødmotor:

    Sist endret av Batland; 30/12/17 kl 14:12

  4. #129
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk
    Sist endret av Batland; 30/12/17 kl 14:31

  5. #130

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Prøve med en helt urørt 531 topp nå da gutta Batland Turbosnurr
    https://youtu.be/p1w8OU_8-JM

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Sist endret av Holck; 03/01/18 kl 17:15

  6. #131
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Prøve med en helt urørt 531 topp nå da gutta Batland Turbosnurr
    https://youtu.be/p1w8OU_8-JM
    Vi fant frem den 531 toppen Turbosnurr tok ut 480 whp med. Denne er 100% urørt i kanalene, kun isatt nye, store ventilseter og store ventiler. Dessverre var kvaliteten på arbeid utført av "en av profilene i det norske motorsportmiljøet" så bedritent at setene var skjeve og ventilene var bøyde.

    480 på NAV i Dynapack på pumpebensin med ventiler og seter som viser tydelige tegn på at de ikke har holdt tett avslører vel at de orginale 531 kanalene er store nok? Og VEL så det.

    De originale 44/35 ventilene derimot.... og det gjelder alle toppene...

  7. Takk Holck takket for denne posten
  8. #132

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Vi fant frem den 531 toppen Turbosnurr tok ut 480 whp med. Denne er 100% urørt i kanalene, kun isatt nye, store ventilseter og store ventiler. Dessverre var kvaliteten på arbeid utført av "en av profilene i det norske motorsportmiljøet" så bedritent at setene var skjeve og ventilene var bøyde.

    480 på NAV i Dynapack på pumpebensin med ventiler og seter som viser tydelige tegn på at de ikke har holdt tett avslører vel at de orginale 531 kanalene er store nok? Og VEL så det.

    De originale 44/35 ventilene derimot.... og det gjelder alle toppene...
    Tanken var å få testa 100% original 530 mot 100% original 531 for å se forskjellen. Synd med den 531'en med større ventiler/seter da

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  9. #133
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er ikke så stor verdi i en slik test som man kanskje skulle tro.
    Innsugskanalene i uportede 160/398/530 er riktig fine, men de er alt for små og de struper flödet betydelig. Korrekt portet så blir disse toppene så godt som optimale til bruk på "milde" "high performance" gatemotorer.
    Innsugskanalene i 405 / 531 toppene derimot, de er langt fra gode og i tillegg er de alt for store. En revva topp til milde turbomotorer. Forbeholdt store sugemotorer hvor det legges ned stor innsats og mye penger på omfattende modifisering som store ventiltrykkere, store ventilseter for store ventiler og annet som tillater bruk av kamakslinger som sörger for komisk höye ventillöft. En kostbar affäre.

    Ser den, men med automat, 3,54:1diff., normale hjul og en turbo som er godt med fra rundt 2000 o/min., så kompenserer ladetrykket så mye at en 531 topp ikke blir avslört som det dårlige valget den egentlig er til dette formålet.

    Når det er sagt så mener jeg at den originale 44/35 ventilstørrelsen er designet til B20 motoren og derfor ett problem til en B230.

    Det finnes nok lokale Volvokarer som har urørt 531 topp i delehaugen sin, men du vet, ingen vil jo betale noe som helst for å finne ut noe for andre, til felles glede og kompetanseheving og i tillegg dele det her inne eller andre steder - og det blir ikke rett at Turbosnurr alene skal dekke absolutt alle kostnadene, jobbe gratis og i tillegg dele all info.

    Når det er sagt så er han nok langt fra ferdig å teste og dele enda.
    Sist endret av Batland; 12/04/20 kl 16:51

  10. Takk Holck takket for denne posten
  11. #134

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser den, men med automat, 3,54:1diff. normale hjul og en turbo som er godt med fra rundt 2000 o/min., så er nok ikke 531 topp ett dårlig valg.

    Når det er sagt så mener jeg at den originale 44/35 ventilstørrelsen er designet til B20 motoren og derfor ett problem til en B230.

    Det finnes nok lokale Volvokarer som har urørt 531 topp i delehaugen sin, men du vet, ingen vil jo betale noe som helst for å finne ut noe for andre, til felles glede og kompetanseheving og i tillegg dele det her inne eller andre steder - og det blir ikke rett at Turbosnurr alene skal dekke absolutt alle kostnadene, jobbe gratis og i tillegg dele all info.

    Når det er sagt så er han nok langt fra ferdig å teste og dele enda.
    Spennende blir det uansett hva han velger å gjøre ☺. Er med på et eventuelt spleiselag jeg hvis det blir aktuelt ☺

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  12. #135
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Spennende blir det uansett hva han velger å gjøre ☺. Er med på et eventuelt spleiselag jeg hvis det blir aktuelt ☺
    Det blir det. Konge, da er vi blitt tre for jeg kunne også tenk meg å se bremseapir-forskjellen mellom disse to toppene selv om denne bilen IKKE er den beste kandidaten til jobben.

  13. Takk Holck takket for denne posten
  14. #136
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Mulig jeg har en org 531 liggende, skal se etter I såfall kan jeg låne den bort til dere

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  15. Takk Holck takket for denne posten
  16. #137
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det skal jeg bringe videre. Takk skal du ha.

  17. #138
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det skal jeg bringe videre. Takk skal du ha.
    Med forbehold at jeg fortsatt har 531 på hylla nå da. Veit jeg solgte en for ei stund sia, men det finner jeg vel ut.. Jeg tar kontakt om jeg finner den igjen

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  18. #139
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er en god plan. Tror at jeg har en ny MLS pakning liggende og sånn sett kan Turbosnurr gjenbruke den og teste topper på løpende bånd. Kanskje jeg også skal råporte en 530 topp kjapt og gale for en test? Får høre med ham.

  19. Takk Holck, HansOla takket for denne posten
  20. #140

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Har dere tilfeldigvis montert speed sensor til kompressor hjulet? Hadde vært intressant å hørt om det faktisk stemmer med 10lb/min per 100 hk på en sånn original motor ☺

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  21. #141
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Har dere tilfeldigvis montert speed sensor til kompressor hjulet? Hadde vært intressant å hørt om det faktisk stemmer med 10lb/min per 100 hk på en sånn original motor ☺
    Nei, det har vi ikke.

    100 hk pr. 10 lb/min luftflöde er en lettfattelig, grei og effektiv tommelfingerregel, men realistisk og KORREKT er den IKKE. Jeg har sett tabeller med lister av data fra en SERIÖS aktör og det trengs mer luft pr. KALIBRERT hp enn dette.

    Husk på at de fleste bremsepapirer er FEIL da INGENTNG er kalibrert. Ser f.eks at fomlere her i ladet närmest setter verdensrekorder i TALL, legger det ut på face som selvskryt og uten at noen reagerer. Grunnen er at alle er blitt vant til all useriösiteten og nöyer seg med "flotte tall" kommentaren.

    Hvis vi legger ut kalde fakta med henvisning til b.s. f.c. og b.s.a.c. som jeg selv alltid bruker, da blir det nok som med kompresjonsforholdene med turbo og 95 blyfri, ingen vil höre sannheten og vi fremstår som ekstra gammeldag og bakover strevende.
    Sist endret av Batland; 05/01/18 kl 18:16

  22. Takk Holck takket for denne posten
  23. #142

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nei, det har vi ikke.

    100 hk pr. 10 lb/min luftflöde er en lettfattelig, grei og effektiv tommelfingerregel, men realistisk og KORREKT er den IKKE. Jeg har sett tabeller med lister av data fra en SERIÖS aktör og det trengs mer luft pr. KALIBRERT hp enn dette.

    Husk på at de fleste bremsepapirer er FEIL da INGENTNG er kalibrert. Ser f.eks at fomlere her i ladet närmest setter verdensrekorder i TALL, legger det ut på face som selvskryt og uten at noen reagerer. Grunnen er at alle er blitt vant til all useriösiteten og nöyer seg med "flotte tall" kommentaren.

    Hvis vi legger ut kalde fakta med henvisning til b.s. f.c. og b.s.a.c. som jeg selv alltid bruker, da blir det nok som med kompresjonsforholdene med turbo og 95 blyfri, ingen vil höre sannheten og vi fremstår som ekstra gammeldag og bakover strevende.
    Ok ☺

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  24. #143
    Registrerte brukere Tor24 sin avatar
    Medlem siden
    29. juli 2010
    Sted
    Modum
    Innlegg
    878
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ser den, men med automat, 3,54:1diff. normale hjul og en turbo som er godt med fra rundt 2000 o/min., så er nok ikke 531 topp ett dårlig valg.

    Når det er sagt så mener jeg at den originale 44/35 ventilstørrelsen er designet til B20 motoren og derfor ett problem til en B230.

    Det finnes nok lokale Volvokarer som har urørt 531 topp i delehaugen sin, men du vet, ingen vil jo betale noe som helst for å finne ut noe for andre, til felles glede og kompetanseheving og i tillegg dele det her inne eller andre steder - og det blir ikke rett at Turbosnurr alene skal dekke absolutt alle kostnadene, jobbe gratis og i tillegg dele all info.

    Når det er sagt så er han nok langt fra ferdig å teste og dele enda.
    Kan sikkert bidra med noe om det er av interesse ☺

  25. Takk HansOla takket for denne posten
  26. #144
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Det ser dessverre ut som den siste 531 har blitt solgt.. Om jeg får tak i en kan jeg sende den over til dere

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  27. #145
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Tor24 Vis post
    Kan sikkert bidra med noe om det er av interesse ☺
    Takk for tilbudet. Jeg skal bringe det videre.

  28. #146
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Kan undersøke litt hva jeg har liggende også, mener jeg skal ha en 530 som er urørt. Samt en 398 og en 405 om noen av de kunne være av interesse

  29. #147
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Skårholen Vis post
    Kan undersøke litt hva jeg har liggende også, mener jeg skal ha en 530 som er urørt. Samt en 398 og en 405 om noen av de kunne være av interesse
    Takk skal du ha.

    Problemet her er at dette er en automatbil for öyeblikket. Vi får derfor ikke sett hva som skjer på full gass på lave turtall, akkuart der hvor en 530 topp har sine beste egenskaper i forhold til en 405/ 531 topp.

    En sammenligning mellom en uportet 530 og en uportet 531 vil derfor ikke bli reel eller rettferdig. Ombygging til manuell er nevnt av eieren, men vi får se.

  30. #148
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. juni 2013
    Innlegg
    1.446
    Antall takk

    Standard

    Bare å si ifra evt, følger med i tråden.

  31. #149
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da er det kostatert at EFR7064RS turboen, sammen med höyoktan drivstoff, med enkelhet er kapabel til å gi for mye bunndrag for originale råder og én stk. ble bøyd.
    Motor er demontert og montert igjen med nye stempelringer, ny lagre, H-råder og en CNC-portet 530 topp med store ventiler, oppgraderte ventilfjærer og en god gammel A-kam.

    Mapping er såvidt påbegynt og førsteinntrykket er svært godt. Det måtte (selvsagt) legges på godt med fuel i forhold til før for å holde AFR på ønsket nivå og 550 ccm dysene går med 80% duty. Med kun 1,08 BAR ladetrykk er det målt 261,17 WHP på NAV gjennom automatkassen og denne 530 toppen er så god at den, selv med det lille turbinhuset og en A-kam fra en original B230ET, for øyeblikket klarer å få motoren til å avgi maks effekt i området 6000 o/min. Dreiemomentet er 332 Wnm med 0,89 BAR ladetrykk. Fortsettelse følger.
    Sugemotorprestasjonene er ergo 176 Nm og 125,6 Hp målt på Nav.
    Sist endret av Batland; 12/04/20 kl 17:01

  32. Takk kimove, Holck, HansOla, kimar, Lasse R, V90 takket for denne posten
  33. #150
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Rått! Ufattelig bra turbo altså

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

Side 6 av 12 FørstFørst ... 4 5 6 7 8 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 12
    Siste post: 16/09/14, 23:39
  2. Kan dette virke? ("Chip" tuning)
    By Jan Olav in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/13, 14:19
  3. God "bolt-on" clutch til b230FK+M45/M47
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 02/09/11, 16:41
  4. Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?
    By Rebus in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/07/11, 18:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •