Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  187
Side 1 av 12 1 2 3 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 287

Tråd: B230FK enkel "NO CHIP" tuning.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard B230FK enkel "NO CHIP" tuning.

    http://forum.vccn.no/showthread.php?...age10&post#234

    En kjommi kjøpte en 135 hk Volvo 940 automat fra faren til en kammerat. Bilen har vært i familien som bruksbil i årevis, fulgt servicer og var kjørt ca. 190 000 km. Bil ble kjøpt og satt i daglig drift som bruksbil. Etter en stund rustet det hull ved bakpotten og før eksosanlegget skulle byttes ble bilen effektmålt. Det ble heftige 180 Nm og hele 94 hp målt på NAV.

    En kammerat av den nye eieren har helt tilsvarende bil og hadde tidligere montert ett hjemmelaget 3" eksosanlegg bestående av Biltemadeler på sin bil og oppnådd en flott effektøkning, så samme oppskrift ble fulgt her.

    Her ser man sammenligningen av de to bilene.



    Hmm! 50% effektøkning!! Lovende.

    Siden chip til disse bilene i praksis er en katastrofe for de aller fleste andre enn de som selger på dritet, så er ett sånt kloakkprodukt TOTALT UAKTUELT for en voksen eiers bruksbil, så hva er alternativet, hva kan man gjøre og hvor langt kan man komme?

    Så VET vi at disse bilene, på nøyaktig samme måte som mopeder, er blomert fra fabrikk ved at luftfilterboksen er utformet slik at den ikke flöder luft til mer enn ca. 170 hk. Det må det gjöres noe med og det tettede røret, i bunnen av luftfilterboksen, som skal hente luft inn fra innerskjemen ble åpnet opp, utgangen i lokket ble glattet og "pyntet" og silene i LMM ble fjernet. Dette öker luftflödet gjennom luftfilterboksen såpass at det kan stötte inntil ca. 280 hp.

    Neste naturlige del er å montere en bleed ventil, så en liten, enkel og billig modell ble funnet frem, slangen mellom turbo og actuator klippet og bleedventilen montert. Etter noen pull i dynapack med stadig høyere ladetrykk hørtes, til tross for feit og fin blanding , tenningsbank i denne helt originale motoren. Hmm, her må noe gjøres, men lavere kompresjonsforhold, större turbo og en bedre kam er ikke aktuelt akkurat nå.
    (EDIT; her er mitt forslag å montere DO88 intercooler, 65 - 70 graders termostat og tennplugger som Champion QC59C.)

    I hyllene i dynolokalet til RS Tuning Bergen ligger det komplette vanninnsprut-kit på rekke og rad, så da var det ikke noe å lure på.

    Water-Meth tanken ble montert ved batteriet og fylt med en 50/50 blanding rødsprit og vann, dysen ble montert i røret mellom intercooleren og gasspjeldet, motoren ble startet opp og Dynosession fortsatte.

    Eieren hadde ett mål for dette oppsettet og når det ble oppnådd så ville han si seg fornøyd i denne omgang.

    Over 100% økning av dreiemoment på hjulene og nesten 100% økning av whp. 415 wnm og 186 whp ble det. Vrient å ikke glise før, under og etter kick-down nå.



    Dette er med original intercooler og det er den neste delen som skal byttes ut. Deler til å sette sammen en spesialbygget customturbo er bestilt, så det er neste trinn på stigen. Så får vi se hvordan det går for chip er "never gonna happen" på denne. Sånn er det bare.

    Sökeord nochip
    Sist endret av Batland; 22/04/20 kl 09:19

  2. Takk kimar, HansOla, Holck, JK95, Kjapp1 takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Utgangspunktet her var 135 hp i motor og 94 hp på navene. Whp, fremdeles målt gjennom automakassen, er som sagt nesten doblet. Har han da også nesten doblet motoreffekten slik at han nå har 267 hk?
    Sist endret av Batland; 21/11/17 kl 12:43

  4. #3

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Intressant test ☺. Må få rota meg til å teste 940'n min ☺

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Intressant test ☺. Må få rota meg til å teste 940'n min ☺
    Stötter deg fullt ut der. Kjör på.

  6. Takk Holck takket for denne posten
  7. #5

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hvor mye økte ladetrykk når dere bytta eksos anlegget forresten ☺?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Ladetrykk er aldri stabilt vet du, men det økte med ca. 0,45 BAR.
    Sist endret av Batland; 15/03/18 kl 08:21

  9. #7

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Ladetrykk er aldri stabilt vet du, men ca. 0,45 BAR.
    Ok ☺

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  10. #8
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Du må ikke skremme folk. Chip til en standard lh2.4 motor har fungert fint i alle de år. Problemene kommer når folk (som mangler kunnskap om lh's virkemåte) skal blande chipper, dyser og massemålere etter eget forgodtbefinnende, samtidig som basic vedlikehold og stand på sensorer osv er mangelvare.

    Men helt klart imponerende og et godt eksempel på hva som kan gjøres

  11. Takk gaupe, Mathias jakobsen takket for denne posten
  12. #9
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Hvordan unngikk dere bensinkutt? Min kutta så fort jeg var over 0.8bar trykk på org chip

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  13. #10
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Man kan manipulere signalet fra massemåleren. Lh kutter bensin hvis flødet (altså tråden i måleren) overstiger en viss verdi.

  14. Takk HansOla takket for denne posten
  15. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Du må ikke skremme folk. Chip til en standard lh2.4 motor har fungert fint i alle de år. Problemene kommer når folk (som mangler kunnskap om lh's virkemåte) skal blande chipper, dyser og massemålere etter eget forgodtbefinnende, samtidig som basic vedlikehold og stand på sensorer osv er mangelvare.
    Men helt klart imponerende og et godt eksempel på hva som kan gjøres
    Det viser jo hva man kan klare uten chip for som en god, gammel tuner engang sa, han hadde aldri før sett så mye oppstyr og begeistring pga at man vred litt på fordeleren og satt en litt større dyse i forgasseren som etter at det ble EFI og ett chip gjorde dette.
    Sist endret av Batland; 26/12/18 kl 22:42

  16. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Hvordan unngikk dere bensinkutt? Min kutta så fort jeg var over 0.8bar trykk på org chip
    Aner ikke, for her skal absolutt alt annet enn de nevnte mods. være 100% originalt og ikke antydning til kutt til tross for 1,0+ BAR i peak. Kan det være pga at det er Automat og derfor kick down?

  17. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eab Vis post
    Man kan manipulere signalet fra massemåleren. Lh kutter bensin hvis flødet (altså tråden i måleren) overstiger en viss verdi.
    Du har jo vist at du er litt inne på alternative løsninger.
    Dersom det var jeg som skulle trimmet min bil her, så hadde det blitt en luftfilterboks og LMM fra en 940 med F-motor i tillegg, og så hadde originaldysene blitt byttet ut med #961 dysene til Siemens. Hvis dette hadde krevd ett custom chip, so be it.
    Sist endret av Batland; 10/05/18 kl 14:56

  18. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2011
    Sted
    Stokkøy
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Er det lov å spørre om sånn ish hvor mye dette kostet? Delene i hovedsak? O
    Vil tro det er å anbefale å tune i benk når det bli vanninnsprøytning?

  19. #15
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Korfor fjerna du nettingen i LMM? Den har to funksjonar, den skal hindre større element å kome inn på tråden, og den skal glatte ut lufta og roe turbulensen inn på målaren. I og med at tråden berre kan gjere ei stikkmåling, er det viktig at lufta er lik, laminær, gjennom sensoren. Men absolutt bra med nye tankar her. Korleis aktiverte du vassinnsprøytninga?
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JK95 Vis post
    Er det lov å spørre om sånn ish hvor mye dette kostet? Delene i hovedsak? O
    Vil tro det er å anbefale å tune i benk når det bli vanninnsprøytning?
    Det er lov.
    Jeg kan dessverre ikke svare nøyaktig, men kan gjøre ett forsøk.
    Biltema 3" eksospotter koster kr. 600 - 700,- pr stk. og så er det kr. 100,- pr. meter for rørene, noen bend og litt sveising. I nabolaget kr. 2500 ,-

    Vanninnspurtet vet jeg rett og slett ikke prisen på, men det er den minste og enkleste typen..... http://www.snowperformance.net/Stage...-Kit-p/201.htm

    RS-Tuning-Bergen har vanninnsprut kit på lager og kan kontaktes enklest på facebook.

    Poenget med vanninnsprutet her er å unngå å måtte dreie stemplene og/eller bruke penger på tuning i benk. Poenget er å vise hvilket resultat enhver skal kunne klare å oppnå på egenhånd, kun ved å gjøre de rette delevalgene.

    Bleed ventilen kostet noen få 100 lapper.
    Sist endret av Batland; 27/11/18 kl 22:55

  21. Takk JK95 takket for denne posten
  22. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Korfor fjerna du nettingen i LMM? Den har to funksjonar, den skal hindre større element å kome inn på tråden, og den skal glatte ut lufta og roe turbulensen inn på målaren. I og med at tråden berre kan gjere ei stikkmåling, er det viktig at lufta er lik, laminær, gjennom sensoren. Men absolutt bra med nye tankar her. Korleis aktiverte du vassinnsprøytninga?
    Rett og slett for å øke flødet. Når vi trimmer trenger motoren så lett tilgang på luft som mulig og det originale opplegget er designet for orginal effekt. Det struper og saboterer derfor det resultatet som vi arbeider for å oppnå. Siden dette er turbomotor og fordi vi virkelig liker turboer, så kjører vi selvsagt MED luftfilter. Vi trenger derfor ikke silene for sikkerhetens skyld. Alle forstår at dersom du har ett åpent 2,5" rør så fløder det så og så mye. Hvis man så legger inn f.eks en gasspjeldaksling på 8 mm så stjeler den areal og flødekapasiteten reduseres, ikke sant? Hvis man så legger ett stort antall tynne strenger fremfor åpningen så stjeler det tilsammen betydelig areal og flødekapasiteten reduseres ugunstig mye. Siden tuningen blir kvalitetssikret i Dynapack med bredbandslambda så ser vi om det blir problemer og så langt har AFR vist seg å være både stabil og plenti lav nok på full gass. Det finnes ettermarkedes LMM som ikke har slike siler og de funker helt ok de også. (På generelt grunnlagt altså. Når man har folk som KAN tune og livemapper chip som passer til aktuelle motor og oppsett.)

    Det neste blir kansje og slipe bort alle "styrefinnene" inne i Lmm også. Vi får se. Alt er bedre enn å knote med noe 3" LMM ettermarkedsgreier av ukjent opphav, mystic-dyser fra kinamannen og ett enda værre chip. Jeg har nevnt idéen min om å bruke 2 stk. LMM, men tiden får vise hva han velger å gjøre.
    Nå er det iallefall bestilt en god, höykvalitet DO88 intercooler da den orginale er turbulatorløs, tragisk og ytterligere ladetrykksøkning ga derfor ikke bedre aks i følge "butt-dynoen".

    En god, gammel, genuin, mineral
    ATF
    olje til 1970 talls FORD er også på gang for å få automatkassen til å overleve nå som det er EFR7064RS turbo på vei.

    I dette tilfellet er det valgt relativt liten dyse til vanninsprutet og det aktiveres med en enkel trykkbryter som er justert til ca. 0,5 BAR.
    Sist endret av Batland; 12/04/20 kl 15:44

  23. Takk gaupe takket for denne posten
  24. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. mai 2011
    Sted
    Stokkøy
    Innlegg
    74
    Antall takk

    Standard

    Konge, takk for svar! Frister ikke så rent lite å prøve den oppskriften der (Y)
    Må vel(burde) ha AFR-måler for å få det optimalt med vei-tuning? Brukte dere kun vann eller vann/methanol som produsenten prater om i linken?
    ^Stryk siste, dere brukte 50/50 rødsprit å vann :P
    Men, hvor lenge varer tanken med vann/sprit?
    Sist endret av JK95; 24/11/17 kl 16:05

  25. #19
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Hvis man leser litt rundt (spesielt på amerikanske forum) så er det en del triks man kan gjøre med aw71 kassene for at de skal holde (og ikke svi av clutchene ved girskift).

    edit: søk etter "valvebody mod" og "accumulator mod"

  26. Takk Batland takket for denne posten
  27. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av JK95 Vis post
    Konge, takk for svar! Frister ikke så rent lite å prøve den oppskriften der (Y)
    Må vel(burde) ha AFR-måler for å få det optimalt med vei-tuning? Brukte dere kun vann eller vann/methanol som produsenten prater om i linken?
    ^Stryk siste, dere brukte 50/50 rødsprit å vann :P
    Men, hvor lenge varer tanken med vann/sprit?
    Värsågod.
    Nei, det er det ikke behov for.
    Målet må väre at man fyller vann og rödsprit når man fyller bensin. Han toppet opp tanken i kveld da vi gjorde en TEST med Siemens 630 ccm dyser og ett perforert rör mellom turbo og LMM. Siemens 630 dysene blir ustabile på tomgang, men gav ny rekord med 426 wnm og 195 whp til tross for litt lavere ladetrykk enn för.

    Sist endret av Batland; 25/11/17 kl 01:37

  28. #21
    Registrerte brukere vangsfreaken sin avatar
    Medlem siden
    08. des. 2013
    Sted
    hamar
    Innlegg
    2.473
    Antall takk

    Standard

    Begynner å bli artig når en husmortanks fra 90-tallet passerer 420 wnm...

    Sent fra min SM-N950F via Tapatalk

  29. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Det er en enorm forskjell i kjöregleden og eierglede for dette er gjort uten at det er noen som helst ulemper i den vanlige driften, tvert imot. Bilen startet og kjörer minst like fint som originalt og når eieren får roet seg litt, så klarer kan å kjöre en bil trimmet på denne måten med ett lavere forbruk enn orginalt. Alt löper lettere.

  30. Takk JK95 takket for denne posten
  31. #23
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Hva er grunnen for det høye momentet? Det er jo enorm i forhold til effekten! Er vanninnsprut en del av grunnen? Jeg fikk "bare" 360wnm på 230whp

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  32. #24
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Så oppsettet pdd består av helt standard b230fk, kun 630cc dyser, 3" eksos og vanninnsprut? 13c, t-kam f-innsug og standard lh kan ikke være så ille likevel da?

    At original bensinmap skalerer så godt med ca 300CC/min større dyser og ladetrykk som skulle tilsi spenning fra massemåler som burde trigget bensinkutt gjør meg overrasket. Selv slet jeg med at 630CC dysene ga for mye bensin på moderat (1,5bar) ladetrykk, selv med 3" massemåler og en godt kjent chip som er kjent for å fungere tilfredsstillende på en rekke forskjellige oppsett (fra brukeren thelostartof på turbobricks). Jeg hadde derimot ingen problemer med afr ved vanlig kjøring

  33. #25
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    50/50 rødsprit og vatn, sikker på du ikkje skal ha ein prosent med totaktolje også? Då er du på oppskrifta tyskerane brukte på flymotorane sine, gjekk under namnet MW50. Med tanke på at det ikkje er så ekstreme innsugstemperaturar i sving her, så treng ein nok ikkje så mykje sprit i blandinga.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

Side 1 av 12 1 2 3 11 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 12
    Siste post: 16/09/14, 23:39
  2. Kan dette virke? ("Chip" tuning)
    By Jan Olav in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/13, 14:19
  3. God "bolt-on" clutch til b230FK+M45/M47
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 02/09/11, 16:41
  4. Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?
    By Rebus in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/07/11, 18:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •