Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  187
Side 10 av 12 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 SisteSiste
Viser resultater 226 til 250 av 287

Tråd: B230FK enkel "NO CHIP" tuning.

  1. #226
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Okey, det er forståelig Men i hovedsak fjerne de tydeligste flaskehalsene, støpefeil og få en finere overflate da vil jeg tro. Det skader sikkert ikke å se over Turbonetics turboen min og gjøre noen små forbedringer
    Fjerne flaskehalser og finere overflate er helt klart steg i riktig retning. Grov overflate utvending er å anse som en hel haug med små kjöleribber og siden en turbo i stor grad er drevet av varme er dette lite gunstig. Jeg har turbinhus som etter timer med sliping og pussing er steget för höyglanspollerte.

    Det handler også om effektivitet. Hvis man bare herjer ivei kan reslutatet bli det samme som om man bare monterer ett större turbinhus, man får forbedring på höye turtall på bekostning av lave turtall. Vi har i dette tilfellet betydelig forbedring av den teoretiske motoren sin funksjon fra 3000 o/min. og fra ca. 4500 o/min nærmer sugemotoren seg kraftig det vi klarte med EFR7670 med rustfritt Tial race-turbinhus i A/R0,63.





    https://www.youtube.com/watch?v=2UcPLNEcDVs

    Det er bare å stå på. Min favoritt-Turbonetics er T04E Trim50 med F1-57 eller steg 3 turbinhjul og A/R0,63 turbinhus. Jeg kan si at det er nok lagt ned rundt 10 timer med rent arbeid på min egen E50 turbo för jeg ble fornöyd med tingenes tilstand. Hvorvidt det funker er uklart da det ikke er utfört sammenlignende tester, men vi har "trua".

    Her sammenligning A-kam mot BSRT5+ kammen.

    Dette er med ren pumpebensin, uten vanninnsprut og med div. småproblemer men, men...

    Dette funker slik; Ser man på 5800 o/min. så gir A-kammen 56 hp/L/na og BSRT5+ kammen 62 hp/L/na.

    Vi kan da multiplisere differansen 6 med 2,316 L = 13,9 Hp effektökning fra den teoretiske sugemotoren og ganget med 2,5 (MAP trykk) for 1,5 BAR ladetrykk = ca. 35 Hp Nav effektökning er å forvente med ett slikt kambytte når man kjörer B230 med 1,5 BAR ladetrykk med en turbo med passende kapasitet.

    Dette lagt på resultatet i post #1628 gjör, som du ser, at vi begynner, teoretisk iallefall, til tross for ett moderat luftfilter inne i motorrommet, "tynn" modeltilpasset intercooler, integrert wg og stille eksosanlegg med to stk. store 3" potter, å nærme oss 2012 rekorden vår på 162,4 Hp Nav fra den teoretiske B230 sugemotoren.

    Hvis noen skulle väre interessert i dreiemomentet også:





    Dette bilder viser resultatet i hp pr. tonn uten noen kompenseringer.
    Sist endret av Batland; 08/03/23 kl 21:09

  2. Takk HansOla takket for denne posten
  3. #227
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Ja jeg får prøve meg fram litt, pusse og polere og ta en titt pp turbinhuset og se om jeg kan finne noen fllaskehalser jeg kan utbedre

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  4. #228

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hvordan tror du muligheten hadde vært for at motoren deres kunne klart 470whp Batland hvis dere f.eks hadde byttet til A/R0.82 på eksoshuset? Dere hadde eventuelt stått fritt til å justere kompresjon dit dere ville hatt den. Intet vanninnsprut tillatt. 98 oktan bensin. Standard T5 kam. Hadde det vært mulig med en EFR7064?

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk
    Sist endret av Holck; 27/02/19 kl 16:48

  5. #229
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hvordan tror du muligheten hadde vært for at motoren deres kunne klart 470whp Batland hvis dere f.eks hadde byttet til A/R0.82 på eksoshuset? Dere hadde eventuelt stått fritt til å justere kompresjon dit dere ville hatt den. Intet vanninnsprut tillatt. 98 oktan bensin. Standard T5 kam. Hadde det vært mulig med en EFR7064?
    Denne motoren har som tidligere vist benket over 520Whp med EFR7670 med A/R0.63 tubinhus så motoren er kapabel i massevis. Jeg forstå hva du spör om, men jeg ser nok litt annerledes på dette. EFR7064 er en turbo som har unikt fantastiske antisurge, spool up og bunndrags-egenskaper. Dessverre oppleves ikke disse egenskapene med de vanlige turbinhusene og man må til med "Lurium 1000" for å realisere potensialet. Hvis man ikke er ute etter vanvittige egenskaper på lave turtall og ikke vil bruke A/R0.48 turbinhus, da er EFR7670 med större turbinhus det rette valget og 470 hp målt på Nav kan realiseres relativt enkelt.

    Luftforbruket pr. hp målt på nav på en 8V rödmotor som går på ren 98 blyfri er såpass höyt at nei, jeg tror ikke at en EFR7064 eller en Garrett G-550 kan stötte det luftflödet som er nödvendig for å benke 470 whp med en slik motor.

    02.05.2019
    Ang. B.S.A.C. Vi har nettopp oppgradert turboen på en B230 motor som bremste 355 hp på Nav. Det originale kompressorhjulet hadde 51 mm inducer og hadde en oppgitt kapasitet til 400 + hp. Dette kompressorhjulet ble byttet ut med ett med 58 mm inducer og forskjellen på bilenes akselerasjonsevne på höye turtall var rett og slett imponerende. INGEN andre endringer ble gjort. SÅÅ mye luft bruker en B230 motor pr. levert hk.
    IRX545 IRX550
    Sist endret av Batland; 02/05/19 kl 20:09

  6. Takk Kjapp1, Holck takket for denne posten
  7. #230

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Denne motoren har som tidligere vist benket over 520Whp med EFR7670 med A/R0.63 tubinhus så motoren er kapabel i massevis. Jeg forstå hva du spör om, men jeg ser nok litt annerledes på dette. EFR7064 er en turbo som har unikt fantastiske antisurge, spool up og bunndrags-egenskaper. Dessverre oppleves ikke disse egenskapene med de vanlige turbinhusen og man må til med "Lurium 1000" for å realisere potensialet. Hvis man ikke er ute etter vanvittige egenskaper på lave turtall og ikke vil bruke A/R0.48 turbinhus, da er EFR7670 med större turbinhus det rette valget og 470 hp målt på Nav kan realiseres relativt enkelt.

    Luftforbruket pr. hp målt på nav på en 8V rödmotor som går på ren 98 blyfri er såpass höyt at nei, jeg tror ikke at en EFR7064 eller en Garrett G-550 kan stötte det luftflödet som er nödvendig for å benke 470 whp med en slik motor.


    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  8. #231
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Siden denne motoren går med en CNC portet 530 topp med store ventiler, så kan kansje en sammenligning med en oppskrytt, urört 531 topp väre av interesse? Hvor stor er forskjellen?
    Dessverre fikk ikke eieren flödepapirer med denne CNC portede toppen, men jeg har data på en håndportet, MAKS-portet 530 med 46 mm innsugsventiler.



    Her vises de to toppenes ventilers effektivitet.

    Sist endret av Batland; 27/12/22 kl 13:50

  9. Takk Kjapp1, Bergstaden takket for denne posten
  10. #232

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Siden denne motoren går med en CNC portet 530 topp med store ventiler, så kan kansje en sammenligning med en oppskrytt, urört 531 topp väre av interesse? Hvor stor er forskjellen?
    Dessverre fikk ikke eieren flödepapirer med denne CNC portede toppen, men jeg har data på en håndportet, MAKSportet 530 med 46 mm innsugsventiler.



    Her vises de to toppenes ventilers effektivitet.

    Legg inn en urørt 530 topp også da

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  11. Takk Bergstaden takket for denne posten
  12. #233
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard



    Sist endret av Batland; 08/05/19 kl 18:21

  13. #234
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Liland Vis post
    Kunne du ikke avsluttet med en full ABC på prosjektet? Blir enklere i framtiden når folk finner denne tråden.
    Prestasjoner original og urørt Volvo 940 med B230FK = røde striplede linjer ;
    180 Nm og 94 Hp målt på Nav.



    Prestasjoner rett etter at hele det originale eksosanlegget var byttet ut med ett hjemmelaget i 3" fra turboen og hele veien, 2 stk. billige "se-rett-gjennom" potter = Heltrukne linjer.
    222 Nm og 151 HP målt på Nav.
    Hele 50% effektøkning KUN med oppgradering av eksosanlegget.

    Så ble den originale luftfilterboksen modifisert slik at den blir mer åpen slik at luften lettere finner veien frem til luftfilteret.



    Volvo 740 Turbo har klart bedre saker enn det 940 har originalt.



    Deretter ble ladetrykket oppjustert til ca. 0,8 BAR med hjelp av noen skiver under aktuatorbraketten og en enkel bleed ventil (manuel boost Controller). Da fikk man selvsagt tenningsbank (pga dårlig original intercooler, knøttliten originalturbo, original termostat og originale tennplugger) slik at eieren valgte å montere ett vanninnsprut for å öke drivstoffets praktiske oktantall. Han fikk da dette resultatet:



    415 Nm og 186 HP. Det er en fordobling av dreiemoment og effekt, egentlig kun ved hjelp av 3 enkle ting:

    1. Åpnet opp lukket passasje luftfilterboks.
    2. 3" Eksosanlegg.
    3. Noe oppjustert ladetrykk.

    Som vi ser handler det hele altså om å få flyttet en størst mulig mengde luft fra luftfilteret og ut eksosanlegget. Ett CHIP gjør ingenting med dette essensielle faktumet!!! og er derfor totalt meningsløst uten at det andre som er nevnt her er gjort først.

    Siden den originale 13C turboen er verdiløs som performance turbo, ble denne byttet ut med en EFR7064RS turbo. Da gikk den originale LMM rett i Airflow cut på 224 Hp målt på Nav. Lyseblå kurver her:

    Neste oppgradering ble 3" LMM og noen moderne Bosch dyser samt ladetrykket justert til å øke til 1,6 BAR på 5800 o/min. Fremdeles med helt originale chip i LH2,4. Resultat vist med røde streker her.



    Ca. 450 Nm og 240 Hp målt på Nav.

    Ladetrykk, AFR osv. her:





    Så ble BSRT5+ kammen montert


    Sitat Opprinnelig postet av Turbosnurr Vis post
    Avslutter dagen med ca. 1,9 BAR ladetrykk og 475 Nm og 291 hk målt på Nav og vi er i grensen for Airflowcut på 3" LMM.
    Det er nesten ingen tenningsbank nå når pinne nr. 19 er jordet og retarderer tenningen med 6 grader. Man får en antydning til tenningsbank når man fyrer ned gassen i mellomregisteret type 3000 - 3700 rpm, men det er pga at EFR7064RS turboen er så sinnsykt rask opp på trykk.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da har eieren montert en seriøs bensinpumpe, oppgradert strømforsyningen til den, "piggy back'et" på ett eldre datasprut og mappet motoren.
    Første overraskelse ble at denne helt originale B230FK motoren, kun modifisert med delene;
    1. Moderne BOSCH design III dyser,
    2. BSRT5+ kam og
    3. EFR7064RS turbo,
    "fint" tåler 1,6 BAR ladetrykk på 98 blyfri, uten vanninnsprut og uten redusert effektivitet.

    Den "teoretiske sugemotorens prestasjoner" er lik som før, det er ikke tenningsbank og det er lite og ingen turbinhusglødning.

    Med vanninnsprutet aktivert, ladetrykket oppjustert og AFR og tenningsmappet tilpasset dette, ble sluttresultatet 300,6 hp målt på svep på NAV gjennom automatkassen med urørt 530 topp. Målet er nådd.
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da er det kostatert at EFR7064RS turboen med enkelhet er kapabel til å gi for höyt dreiemoment for originale råder og én stk. ble bøyd.
    Motor er demontert og montert igjen med nye stempelringer, ny lagre, H-råder og en CNC portet 530 topp med store ventiler, oppgraderte ventilfjærer og en god gammel A-kam.

    Mapping er såvidt påbegynt og førsteinntrykket er svært godt. Det måttet legges på godt med fuel i forhold til før for å holde AFR på ønsket nivå og 550 ccm dysene går med 80% duty. Med kun 1,08 BAR ladetrykk er det målt 261,17 WHP på NAV gjennom automatkassen og denne CNC portede 530 toppen er så god at den, selv med det lille turbinhuset og en A-kam fra en original B230ET, for øyeblikket klarer å få motoren til å avgi maks effekt i området 6000 o/min. Dreiemomentet er 332 Wnm med 0,89 BAR ladetrykk. Fortsettelse følger.
    Sugemotorprestasjonene er ergo 176 Nm og 125,6 Hp målt på Nav.
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    288,77 whp nå og det med kun 1,31 BAR ladetrykk.
    Stadig 125 Na Hp.
    Må gjöre noe med ladetrykkstyringen for å roe ned spool up som rett og slett er blitt FOR brutal.
    Da er seansen avsluttet for denne gang.
    Peak tallene ble 323 Whp og 579 Wnm på originale udreide stempler med pumpebensin og vanninnsprut. I forhold til en original motor så er det som nevnt kun byttet turbo til EFR7064 "Supercore" og så har CNC 530 toppen fått A-kam og oppgraderte ventilfjärer.
    Det stemmer tydeligvis at både et originalt Volvo / Garrett A/R0.48 turbinhus og en helt original A-kam klarer 320 hk - og vel så det.


    Bremsepapiret viser riktignok at turtallet for avgitt maks effekt er lavere enn 6000 o/min., men det er kun pga at ladetrykket avtar fra 1,65 BAR på 5300 o/min til 1,51 BAR på 6000 o/min pga. at den actuatoren som ble brukt ikke er det beste valget til dette oppsettet. Med samme ladetrykk på 6000 o/min som på 5400 o/min så hadde maks effekt blitt avgitt på 6000 o/min og effekten hadde derfor økt fra de 323 WHP som ble maks på dette pullet.
    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Nå ga Automatkassen endelig opp og slurer for ingenting. Automatkassen blir erstattet av en Manuell kasse og den originale B230FK motoren blir byttet og ut med en annen motorblokk som er "Tall fill""betongfylt", har elektrisk vannpumpe og neddreide B23ET stempler på 145 mm H-råder. EFR7064RS turboen blir erstattet av en EFR7670 turbo osv.



    Den 13.05.2018 ble den målt til 420 hk i Dynapack.

    Oppsettet er: EFR7670, BCB intercooler, CNC portet 530 topp med store ventiler, A-kam, dreide B23ET stempler, 940 eksosmanifold, 3" eksos, T56 kasse og 3,73:1 True Trac diff.

    22.05.2018.
    Da har bilen värt en liten runde i Dynapacken for ettermapping. 420 Hp fra 5100 o/min - 6100 o/min og 600 + Nm v/ 4500 o/min målt på NAV med 2,2 BAR ladetrykk på 98 blyfri.
    Vi ser da at stempler dreide til lavere kompresjonsforhold og korte råder gir en effektgevinst på 100 hp til tross for at det er byttet fra BSRT5+ kam til A-kam. Den potensielle effektgevinsten med lavkomp. og korte råder er derfor enda høyere.

    30.08.2018.
    Siste nytt er at F-manifolden er byttet med ett KL-Racing innsug. Den teoretiske sugemotorens prestasjoner er nå 141 hk og 190 Nm målt på NAV i Dynapack. Denne bruksbilsmotoren drikker i fölge eieren NÖYAKTIG det samme som den orginale motoren gjorde når bilen brukes slik som den i praksis brukes.



    Her 21.10.2018 med BSRT5+ kam innstallert, men dessverre noe redusert ladetrykk innledningsvis. Det kommer mer etterhvert som f.eks höyere ladetrykk og vanninnsprut. Sugemotorens prestasjoner er nå i nabolaget 153 hp.


    CNC530 topp med store ventiler.
    BSRT5+ kam.
    Dreide B23ET stempler.
    940 manifold med EFR7670 turbo. (57 mm inn, 62 mm ut og A/R0.83 turbinhus.)
    DO88 940 intercooler.
    Ett eldre datasprut. (gjenbruk sammen med original fordeler og 1 stk. FAST tenningsforsterker med m/ tilhörende LX92 coil.)
    Ikke F-manifold.
    Ren pumpebensin uten noen tricks.
    "Well done" til eieren for 451 hp og 604 Nm er alvor og det er enda mer å hente ut med å aktivere elektronisk ladetrykkstyring. Nå i begynnelsen er det bare bleedventil så ladetrykket faller når motorturtallet öker. Likevel ser vi effektökning hele veien fra 2000 o/min og til turtallsperre med hele 50+ hk på 6000 o/min og 40 hk + på 6500 o/min. i forhold til den röde kurven til A-kammen.

    Jeg har ikke fått analysert noe enda, men den teoretiske sugemotorens prestasjoner ligger i området 190+ Nm 153 hp målt på Nav, opp 53 hk og 53% i forhold til en original B230FK.

    25.10.2018
    Bekreftelse dagen derpå.
    Da har det vært gjort noe vedlikehold, noen endringer og motoren er nå mappet så langt som Mr. Turbosnurr turte å gå. Oppsettet er helt utrolig nok IKKE tømt enda da vanninnspurtet bare går med 50% kapasitet. Det er nesten så man ikke tør å legge det ut for det virker absolutt usannsynlig og for godt til å være sant med A-KAM! og pumpebensin med vanninnsprut som drivstoff, BSRT / RS-Tuning spec. 530 topp, ikke-sekvensielt datasprut med fordeler + singel coil og 940 eksosmanifold med EFR7670A/R0.83 FTW.
    Bremsepapiret ER korrekt, tro det eller ei. De svake, blå laveste kurvene viser resultatet med BSRT5+ kam uten vanninnsprut.
    645 Nm på 3934 o/min. = 355 hk på 3934 o/min., 464 hk maks og 420 hk helt oppe på 6800 o/min, begrenset av for liten intercooler og for lite eksosanlegg er uvanlig bra for å si det mildt. WTF man.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Da gikk det som det ofte gjör når man jobber målbevisst og godt, man når målet - og vel så det.

    Tallet 530 hp ble sabotert til 526 hp av boostcut på 2,7 BAR! med CNC 530 topp, 940 eksosmanifold, A-kam og pumpebensin!! EFR7670 selvsagt, men nå med Tial A/R0,63 turbinhus på 940 eksosmanifold og screamer pipe.

    05.01.2019.
    Siden 500 hp på NAV målet er nådd, ble EFR7670 turboen tatt av og EFR7064RS turboen er satt på plass igjen da dette er en bruksbil som bl.a brukes til å trekke boogiehenger med. Som vi ser klarer EFR7064RS hele 3,38 BAR ladetrykk på 2749 o/min., men da ble gasspedelen faktisk sluppet pga tenningsbank og 729 Nm.
    EFR7064RS klarer enda mer og vi hörte ikke noe surge.
    DO88 intercooleren kjöler imponerende godt.



    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er blitt sagt at det ikke er mulig å oppnå 400hk med ett Garrett T3 A/R0.48 turbinhus pga at det höye baktrykket hinder at motoren kan innta tilstrekkelig mengde med ny friskluft til det er mulig.
    Jeg kommer akkurat fra mapping av NOCHIP Volvoen med gjennombearbeidet 530 topp, A-kam, 940 eksosmanifold med A/R0,48 turbinhus og EFR7064. Etter kun 1 stk. pull med rundt 2,0 BAR ladetrykk ble resultatet 402,994 hk målt på NAV, 504 Nm v/ 2946 o/min og 565 Nm v/ ca. 3900 o/min. på pumpebensin. Målet er nådd, men vi er overbevist om at dette resultatet kan forbedres med videre ladetrykksökning, videre mapping og ikke minst kambytte til BSRT5+.
    Med bedre ladetrykkskurve og litt velvije ser vi at 550 Nm i gjennomsnitt fra 3000 - 5000 o/min er mulig.

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Samme som i en tidligere post #1611 , men nå med portet turbinhus og portet kompressorhus som tilsammen sörget for at baktrykket ble redusert med hele 0,6 BAR sammenlignet med originale og uportede hus.
    Gjennomsnittlig dreiemoment i intervallet 3300 - 5500 ligger nå godt over 550 Nm. Tenk litt på det, i gjennomsnitt!.

    Sist endret av Batland; 17/05/19 kl 16:42

  14. Takk Bergstaden, HansOla, kimove, Kjapp1, Holck, Aartun takket for denne posten
  15. #235
    Registrerte brukere Kjapp1 sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2016
    Sted
    Bestlandet
    Innlegg
    171
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    I anledning dragrace-stevnet på Valle (Thundervalle) den kommende helgen, 8. og 9. juni 2019, har RS Tuning Bergen løftet denne sliteren av en motor ut av den tunge 940´en og satt den nedi en virkelig flott 244 med solid drivverk, lett diff.utveksling og hjulhus store nok til 27x10,5" dragslicks.
    BSRT5+ kammen er montert og EFR7670RS turboen har fått helt eget 3,5" eksosanlegg da wg eksosen går i screemerpipe. I velkjent "Siste Liten Racing" stil blir det en ettermapping i ja, helt siste liten før avreise og vi ser frem til å se resultatet denne gangen.
    Blir veldig spennande å sjå resultat!

    Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
    Build it, tune it, race it, break it, fix it... Repeat

  16. #236
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Enig med du der:
    En liten teaser eller to med annen motor fra forrige stevnet her:
    https://www.youtube.com/watch?v=LQV23BSd6T4
    https://www.youtube.com/watch?v=sqAeUHcQ13o

  17. Takk Kjapp1, Bergstaden, Aartun takket for denne posten
  18. #237
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. mai 2010
    Innlegg
    277
    Antall takk

    Standard

    Tøft med lyseblå 244. Hvilken kompresjon ble det valgt i siste utgave av denne motoren?

  19. #238

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    I anledning dragrace-stevnet på Valle (Thundervalle) den kommende helgen, 8. og 9. juni 2019, har RS Tuning Bergen løftet denne sliteren av en motor ut av den tunge 940´en og satt den nedi en virkelig flott 244 med solid drivverk, lett diff.utveksling og hjulhus store nok til 27x10,5" dragslicks.
    BSRT5+ kammen er montert og EFR7670RS turboen har fått helt eget 3,5" eksosanlegg da wg eksosen går i screemerpipe. I velkjent "Siste Liten Racing" stil blir det en ettermapping i ja, helt siste liten før avreise og vi ser frem til å se resultatet denne gangen.
    Spennende

    Sent fra min SM-A600FN via Tapatalk

  20. #239
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Da er vi akkurat ferdig.
    96,9% duty på 1000 ccm dyser med 3,0 BAR bensintrykk, 657 Nm og 510 HP målt på Nav.
    Opp ca. 50 Nm og nesten 100 hp på Nav med å bytte fra 52 mm til 57 mm turbo.
    Video kommer.
    Sist endret av Batland; 08/06/19 kl 20:47

  21. Takk Kjapp1, Holck, HansOla takket for denne posten
  22. #240
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Hansi86 Vis post
    Tøft med lyseblå 244. Hvilken kompresjon ble det valgt i siste utgave av denne motoren?
    Javisst. Det er ikke jeg som har spec. stempler så det VET jeg ikke, men antar en plass i nabolaget 7,7:1.

  23. #241
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard





    Sist endret av Batland; 08/06/19 kl 23:00

  24. Takk Kjapp1, Holck, Bergstaden, regeli, V90 takket for denne posten
  25. #242
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    2,4 i ladetrykk? bruker dere pianotråd eller no annet for å holde på trykket? eller er det bare lav komp og vann?
    Ellers mye lærerik lesing her!

  26. Takk Bergstaden takket for denne posten
  27. #243
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Peaker 2,4 BAR for öyeblikket ja, men motoren har sett godt over 3,0 BAR ladetrykk på 98 blyfri pumpebensin og vanninnsprut.
    Det er originale Volvo B23ET stempler dreiet til lavkomp., skjærkantspakning og billige 12,9 bolter med B21 skiver.
    Det er kjekt å höre.
    Sist endret av Batland; 09/06/19 kl 11:23

  28. Takk Bergstaden takket for denne posten
  29. #244
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    2,4 i ladetrykk? Bruker dere pianotråd eller no annet for å holde på trykket? Eller er det bare lav komp og vann? !
    Hovedpoenget er så enkelt som lavkomp.
    Her en sympatisk og grei kar som er blitt lurt ut i höykomp og E85 idiotiet med tilhörende resultat. 11,5:1 i kompresjonsforhold og ambisjoner om å lade rundt 2,0 BAR.
    Han har tidligere kjört inn til imponerende resultater med mindre "gromme" deler og mindre "gromt" oppsett. 2,3L motor pr. bank og en stk. overliggende kam med 2 ventiler pr. syl. Kan derfor sammenlignes med B230 på noen måter.
    Ta en titt på resultatet etter kun 3 pull på LAVT ladetrykk, dvs. rundt 0,5 BAR:



    Sist endret av Batland; 12/04/20 kl 18:04

  30. Takk Bergstaden takket for denne posten
  31. #245
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard


  32. Takk Kjapp1, Holck, Bergstaden, HansOla, V90 takket for denne posten
  33. #246
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard


  34. Takk Kjapp1, Holck, Daruu, skjarlie, V90 takket for denne posten
  35. #247
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Aha. utrolig gøy å se hva som er mulig med enkle men effektive oppsett. Er vannsprutet styrt gjennom dataspruten?

    Gikk ikke så godt med han stakkaren der nei..

  36. #248
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard


    Vanninnsprutet er ett helt eget og separat system. Haltech Elite kan helt sikkert styre dette, men da vanninnsprutet ble kjöpt inn og montert når det var originalmotor og LH2,4, så ble også kjöpt og montert egen styring av det.

    Nei dessverre for ham. Jeg har alltid sagt at dette bilgreiene er de mest brutale man kan gjöre på. Det er helt ärlig og gir tilbakemeldinger som står i stil. Den minste lille tabbe, feilvurdering eller kompetansesvikt vil vanligvis koste en, fra liten til stor formue. Nå var det hans tur.

    Det hadde värt interessant å se hvordan det hadde gått med samme oppskrift som i denne tråden, dvs blokken fylt med kraftig epoxymasse, lavkompstempler og godt med ladetrykk. Vi får se hva som skjer både her og der.

  37. #249
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

  38. #250
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Jepp, der har du vanninnsprutet, men uten den elektroniske styringen.

Side 10 av 12 FørstFørst ... 8 9 10 11 12 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 12
    Siste post: 16/09/14, 23:39
  2. Kan dette virke? ("Chip" tuning)
    By Jan Olav in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/13, 14:19
  3. God "bolt-on" clutch til b230FK+M45/M47
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 02/09/11, 16:41
  4. Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?
    By Rebus in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/07/11, 18:32

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •