Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  92
Side 9 av 9 FørstFørst ... 7 8 9
Viser resultater 201 til 208 av 208

Tråd: B230FK enkel "NO CHIP" tuning.

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Dette blir den samme gamle diskusjonen rundt kompresjonsforhold, oktantall og tenning. Så vidt jeg husker fikk Zeeker mer enn nok problemer med höye temperaturer på banekjöring selv med betydelig redusert ladetrykk og jeg mener at dette er pga lav effektivtet som en fölge av overdrevet tenningsretard. Jeg mener også at tenningskartet ditt er ekstremt. Er spent på hvordan bladene på turbinhjulet ditt ser ut.

Hvor mye ett kambytte klarer å endre i positiv retning gjenstår å se, men jeg er ikke spesielt optimistisk for öyeblikket da jeg mener at hovedproblemet er noe annet enn kammen.
    Man kan få det inntrykket at hovedproblemet er noe annet ja. Jeg tror det kan ligge noe i at man er i et område på kompressor kart som er veldig ineffektivt. Uten måling av kompressor turtall blir det dog bare en antagelse. Men får litt inntrykk at Volvo 8v er nærmere wankel effektivitet enn det man skulle tro .

Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Man kan få det inntrykket at hovedproblemet er noe annet ja. Jeg tror det kan ligge noe i at man er i et område på kompressor kart som er veldig ineffektivt. Uten måling av kompressor turtall blir det dog bare en antagelse. Men får litt inntrykk at Volvo 8v er nærmere wankel effektivitet enn det man skulle tro .
    Jeg bruker dyseduty, bensintrykk og AFR til å se hvor man er i kompressorkartet. Prosentverdier under 65 er utfordrende slik jeg har sett det. '
    Det er helt rett. Det kreves mye luft og fuel pr. whp på disse så små turbinhjul er nok ikke det optimale.

3. Takk Holck takket for denne posten

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Antall takk

Standard

Fikk ikke med meg kommentaren om tilstanden på turbin hjulet mitt. Uten å ha målt eksos temp så blir det bare spekulasjon. Men det skal sies, det gløder ikke av manifold eller eksoshus her heller. Mulig det er pga overdreven lav AFR ?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

För eller siden får du anledning til å ta en titt på det og da tror jeg at du vil få deg en overraskelse for tenningskartet ditt tilsier voldsomme eksostemperaturer.

Vi var jo i 480 whp med ett annet enkelt oppsett, men med i underkant av 30 grader fortenning ved ca. 2,3 BAR ladetrykk. Målet er at det energipotensielet som finnes i fuelflow og airflowet, i störst mulig grad skal omdannes til effekt. Det energipotensialet en motor ikke klarer å omsette til effekt blir automatisk omdannet til varme, hovedsaklig som höyere eksostemperaturer. Jeg tror ikke at vårt enkel oppsett puster til 100 whp mer enn andre, men den slöser ikke bort energipoensiale pga overdrevet mye tenningsretard.
    B.S.F.C. og B.S.A.C avslörer alltid den hele og fulle sannheten.
    Sist endret av Batland; 18/04/18 kl 15:59

Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Antall takk

Standard

För eller siden får du anledning til å ta en titt på det og da tror jeg at du vil få deg en overraskelse for tenningskartet ditt tilsier voldsomme eksostemperaturer.

Vi var jo i 480 whp med ett annet enkelt oppsett, men med i underkant av 30 grader fortenning ved ca. 2,3 BAR ladetrykk. Målet er at det energipotensielet som finnes i fuelflow og airflowet, i störst mulig grad skal omdannes til effekt. Det energipotensialet en motor ikke klarer å omsette til effekt blir automatisk omdannet til varme, hovedsaklig som höyere eksostemperaturer. Jeg tror ikke at vårt enkel oppsett puster til 100 whp mer enn andre, men den slöser ikke bort energipoensiale pga overdrevet mye tenningsretard.
    B.S.F.C. og B.S.A.C avslörer alltid den hele og fulle sannheten.
    Har hatt turboen fra hverandre før, kunne ikke se noe da men. Poenget med innlegget over var å si at man til dels kan kontrollere eksos temp med AFR'en. Hvor mye det f.eks endrer seg fra 11,5:1 til 11:1 vet jeg ikke men forskjell er det. Så det kan brukes, til dels, for å senke eksos temperaturen.

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Da er dette B230FK enkel "NO CHIP" tuning. prosjektet offesielt avsluttet.
    Som vi har sett ballet det hele fort på seg og sporte av relativt tidlig, og nå ga Automatkassen endelig opp og slurer for ingenting. Automatkassen blir erstattet av en Manuell kasse og den originale B230FK motoren blir byttet og ut med en annen som har neddreide B23ET stempler, 57 mm turbo osv osv.
    Som vi forstår blir bilen nå ett mer "vanlig" prosjekt og prosjekttråd kommer nok IKKE.

16.05.2018.
    Da har vi värt og G-målt bilen. Den 13.05.2018 ble den målt til 420 hk i Dynapack så jeg forventet: 420 / 1,64 / 1,1 (som er forskjellen mellom G-måler og Dynapack) 233 hk pr. tonn. Resultatet ble 230 hk / tonn som da stemmer svärt godt med de 420 hk som ble målt i dynapacken for 3 dager siden.
    Oppsettet er EFR7670, BCB intercooler, CNC portet 530 topp med store ventiler, A-kam, dreide B23ET stempler, 940 eksosmanifold, 3" eksos, T56 kasse og 3,73:1 True Trac diff. Boost test i motbakke viste 1,0 BAR på 3100 o/min. på 4. gear.
    Gratulerer til eieren. Dette var direkte glimrende.

22.05.2018.
    Da har bilen värt en liten runde i Dynapacken for ettermapping. 420 Hp fra 5100 o/min - 6100 o/min og 600 + Nm v/ 4500 o/min målt på NAV med 2,2 BAR ladetrykk på 98 blyfri.
    Sist endret av Batland; 24/05/18 kl 19:16

8. Takk Liland takket for denne posten
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Antall takk

Standard

Da er dette B230FK enkel "NO CHIP" tuning. prosjektet offesielt avsluttet.
    Som vi har sett ballet det hele fort på seg og sporte av relativt tidlig, og nå ga Automatkassen endelig opp og slurer for ingenting. Automatkassen blir erstattet av en Manuell kasse og den originale B230FK motoren blir byttet og ut med en annen som har neddreide B23ET stempler, 57 mm turbo osv osv.
    Som vi forstår blir bilen nå ett mer "vanlig" prosjekt og prosjekttråd kommer nok IKKE.
    Kunne du ikke avsluttet med en full ABC på prosjektet? Blir enklere i framtiden når folk finner denne tråden.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Liland Vis post
    Kunne du ikke avsluttet med en full ABC på prosjektet? Blir enklere i framtiden når folk finner denne tråden.
    Jeg er den gamle skolen som bruker PC og god tid i stedet for å multitaske på mobilen så jeg er nok ikke den rette til å forfatte en effektiv ABC til ungdommen.
    De av dere som har gode forslag er velkommen til å lage deres forslag / utgave her slik dere mener at en slik ABC bör väre.

Side 9 av 9 FørstFørst ... 7 8 9

Lignende tråder

1. Svar: 12
    Siste post: 16/09/14, 23:39
  2. Kan dette virke? ("Chip" tuning)
    By Jan Olav in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 15/07/13, 14:19
  3. God "bolt-on" clutch til b230FK+M45/M47
    By HarryVolvo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 02/09/11, 16:41
  4. Kjøpsråd V70 97-00 - Beste "tuning" utgangspunkt osv?
    By Rebus in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 30/07/11, 18:32

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •