Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: Motorvarmer/kupévarmer/batterilader XC90

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. nov. 2017
    VCCN medlemsnummer
    2311
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Motorvarmer/kupévarmer/batterilader XC90

    Hei! Er det noen som vet eller har Warm Up- system på XC90? Anbefales det DEFA eller VOLVO sin løsning? Jeg har XC90 D5 2016 m/Volvo On Call parkeringsvarmer. Har ikke garasje. Her jeg bor kan det bli rundt -30 på vinteren, og vurderer derfor å installere DEFA pakke på bilen. Er det noen som vet hvilken Defa-pakke man trenger? Eller noen som har erfaringer eller anbefalinger?

    Takk for svar.

    Mvh Eirik.

  2. #2
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Motorvarmer/kupévarmer/batterilader XC90

    Sitat Opprinnelig postet av eirik-xc90 Vis post
    Hei! Er det noen som vet eller har Warm Up- system på XC90? Anbefales det DEFA eller VOLVO sin løsning? Jeg har XC90 D5 2016 m/Volvo On Call parkeringsvarmer.
    Jeg skulle tro at du kommer langt med den innebygde parkeringsvarmeren?
    Men det er kanskje at du erfarer den ikke er kraftfull nok?
    Parkeringsvarmeren i min 2018 XC60 holder koken i 40 minutter før den slås av av seg selv. Frem til da kjører den på med tilleggsvarmeren for å nå temperaturen som er stilt inn i bilen.
    Min bil har varmepumpe og fyrer igang forbrenningsmotoren eller henter strøm via ladekabelen for å generere varme. Bensin er eksplosivt bra til varmeproduksjon. Skulle tro din bil har en dieseldrevet varmeapparat...

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Sist endret av palengh; 15/11/17 kl 23:50

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Hvis du har Volvo On Call, er det rimelig sikkert at du har drivstoffdrevet varmer. Om den ikke skulle være kraftig nok til fullvarm bil i -30, så har du nok minst like høy effekt som DEFA-varmer.

    Du kan bruke fryktelig mye drivstoff for prisen av installasjon av DEFA + strøm, så det må nok kjøres fryktelig mye motorvarmer før du går i pluss på DEFA.

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    27. aug. 2017
    Sted
    Hedmark
    Innlegg
    6
    Antall takk
    Sist endret av OJG; 16/11/17 kl 09:55
    XC90 T8 Inscription 2018
    V90 D4 Polestar Cross Country PRO 2018

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. aug. 2017
    Innlegg
    24
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av palengh Vis post
    Jeg skulle tro at du kommer langt med den innebygde parkeringsvarmeren?
    Men det er kanskje at du erfarer den ikke er kraftfull nok?
    Parkeringsvarmeren i min 2018 XC60 holder koken i 40 minutter før den slås av av seg selv. Frem til da kjører den på med tilleggsvarmeren for å nå temperaturen som er stilt inn i bilen.
    Min bil har varmepumpe og fyrer igang forbrenningsmotoren eller henter strøm via ladekabelen for å generere varme. Bensin er eksplosivt bra til varmeproduksjon. Skulle tro din bil har en dieseldrevet varmeapparat...

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Kan du sette i gang forvarming med kun varmepumpen ved å hente strøm via ladekabelen? Eller starter bensinvarmeren?
    Har alle T8 varmepumpe?

    --
    Geir Inge

  6. #6
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Motorvarmer/kupévarmer/batterilader XC90

    Sitat Opprinnelig postet av gixen Vis post
    Kan du sette i gang forvarming med kun varmepumpen ved å hente strøm via ladekabelen? Eller starter bensinvarmeren?
    Har alle T8 varmepumpe?

    --
    Geir Inge
    Det kan virke som når bilen er tilkoblet strøm, så brukes strøm ved programmert forkondisjonering.
    Brukerveiledningen sier at om bilen ikke er tilkoblet et ladepunkt, (som er krav for at forkondisjonering skal virke) så kan forkondisjonering likevel startes ved å manuelt starte den fra VOC appen. I det siste tilfellet benyttes forbrenningsmotoren.

    Min XC60 T8 har varmepumpe. Kjenner ikke til hvilke motoralternativer som har/har ikke.
    Sist endret av palengh; 16/11/17 kl 19:40

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. nov. 2017
    VCCN medlemsnummer
    2311
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    OK. Det jeg har fått beskjed om fra autoriserte Volvo-verksted er at når jeg setter i gang parkeringsvarmeren på Volvo On Call, så vil det bruke av det innebygde batteriet. Verkstedene har anbefalt at jeg installerer fastmontert batterilader (eller bruker løs lader) men at det også kan være lurt å installere motorvarmer/kupévarmer i tillegg. Jeg vet ikke hva som er best. Volvo har sin løsning (motorvarmer/kupévarmer), men den kan ikke kombineres med batterilader. Defa kan man bygge inn alle 3. Har ikke hatt XC90’en på vinterstid enda, så derfor har jeg mange spørsmål angående dette. Jeg bor i Gudbrandsdalen, så her kan det bli kaldt. Den fungerer sikkert den innebygde som er der nå, men vet ikke hvordan det blir når kalden setter inn. Hvis den bruker av batteriet, så vil det svekkes, slik at jeg må lade det.

  8. #8
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av eirik-xc90 Vis post
    Den fungerer sikkert den innebygde som er der nå, men vet ikke hvordan det blir når kalden setter inn. Hvis den bruker av batteriet, så vil det svekkes, slik at jeg må lade det.
    Med ladekabel i så brukes strøm fra batteriet til oppvarming, men jeg opplever ikke at rekkevidden er kortere når jeg kobler fra ladekabel og starter kjøringen.
    Sånn sett kan jeg ikke skjønne at det er noen bakdeler med at bilens fabrikkleverte varmeapparat (tilleggsvarmeren) forvarmer bil og batterier før kjøring i kulda.


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. nov. 2017
    VCCN medlemsnummer
    2311
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av palengh Vis post
    Med ladekabel i så brukes strøm fra batteriet til oppvarming, men jeg opplever ikke at rekkevidden er kortere når jeg kobler fra ladekabel og starter kjøringen.
    Sånn sett kan jeg ikke skjønne at det er noen bakdeler med at bilens fabrikkleverte varmeapparat (tilleggsvarmeren) forvarmer bil og batterier før kjøring i kulda.


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Du har jo T8, så hvis ladekabelen er satt inn og du har aktivert parkeringsvarmeren så vil jo ikke batteriet bli svekket. Jeg har D5. Motorvarmeren bruker drivstoff på Volvo On Call, men bruker litt batteri også. Hvis man har en god kjøretur, vil jo batteriet lade seg opp igjen, men likevel kan det være fint å installere en fastmontert batterilader, enten fra Volvo eller Defa for vedlikeholdslading.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av palengh Vis post
    Det kan virke som når bilen er tilkoblet strøm, så brukes strøm ved programmert forkondisjonering.
    Brukerveiledningen sier at om bilen ikke er tilkoblet et ladepunkt, (som er krav for at forkondisjonering skal virke) så kan forkondisjonering likevel startes ved å manuelt starte den fra VOC appen. I det siste tilfellet benyttes forbrenningsmotoren.
    For å unngå misforståelser her: Forvarming skjer uansett ved hjelp av en drivstoffdrevet parkeringsvarmer. Denne varmeren bruker litt strøm til pumper og vifte. Dersom bilen ikke er tilkoblet strøm (gjelder T8) vil derfor batteriet tappes.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddaa Vis post
    For å unngå misforståelser her: Forvarming skjer uansett ved hjelp av en drivstoffdrevet parkeringsvarmer. Denne varmeren bruker litt strøm til pumper og vifte. Dersom bilen ikke er tilkoblet strøm (gjelder T8) vil derfor batteriet tappes.
    Også hvis man ikke har krysset av for "Bruk tilleggesvarmer"? I tilfellet T8 altså?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard Motorvarmer/kupévarmer/batterilader XC90

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Også hvis man ikke har krysset av for "Bruk tilleggesvarmer"? I tilfellet T8 altså?
    I motsetning til tidligere plug-in hybrider har ikke SPA bilene elektrisk forvarming/tilleggsvarme i følge Volvo.

    «Bruk tilleggsvarmer» refererer vel til om den skal startes automatisk ved behov under kjøring eller ikke?


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Sist endret av Oddaa; 20/11/17 kl 19:54

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddaa Vis post
    I motsetning til tidligere plug-in hybrider har ikke SPA bilene elektrisk forvarming/tilleggsvarme i følge Volvo.

    «Bruk tilleggsvarmer» refererer vel til om den skal startes automatisk ved behov under kjøring eller ikke?
    Skrudde av nå. Starter morgenen med forvarming og lukket garasje. Bør vel lukte greit med forbrent bensin/eksos om det brukes drivstoff til varming.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Skrudde av nå. Starter morgenen med forvarming og lukket garasje. Bør vel lukte greit med forbrent bensin/eksos om det brukes drivstoff til varming.
    Det kjennes med lukket garasje ja.

    Volvo leverer drivstoffdrevet tilleggsvarmer i «kalde land», elektrisk i andre markeder. Og ja, begge deler hadde egentlig vært fint.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Oddaa Vis post
    Det kjennes med lukket garasje ja.

    Volvo leverer drivstoffdrevet tilleggsvarmer i «kalde land», elektrisk i andre markeder. Og ja, begge deler hadde egentlig vært fint.
    Haha, idag startet det jo null varme. VOC ass!

  16. #16
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Haha, idag startet det jo null varme. VOC ass!
    Forvarmer med ladekabel i på morgenen. Tidsstyringen ser ut å fungere.
    Ikke noe særlig sjenerende lukt i lukket garasje for min del (bensin).


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av palengh Vis post
    Forvarmer med ladekabel i på morgenen. Tidsstyringen ser ut å fungere.
    Ikke noe særlig sjenerende lukt i lukket garasje for min del (bensin).

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Du skriver "forvarming med kabel". Hvor stor betydning har det egentlig. Det er vel fortsatt bensinbrenner som lager varme, mens strøm kjører vannpumpe, vifte og evnt sete/rattvarme?

  18. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Haha, idag startet det jo null varme. VOC ass!
    Du deaktiverte tilleggsvarmeren?


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Du skriver "forvarming med kabel". Hvor stor betydning har det egentlig. Det er vel fortsatt bensinbrenner som lager varme, mens strøm kjører vannpumpe, vifte og evnt sete/rattvarme?
    Det stemmer.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  20. #20
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Du skriver "forvarming med kabel". Hvor stor betydning har det egentlig. Det er vel fortsatt bensinbrenner som lager varme, mens strøm kjører vannpumpe, vifte og evnt sete/rattvarme?
    Tenker at ladekabel ikke har så veldig mye å si for strømforbruket. Kabelen står jo i over natten for å lade, så derfor nevnte jeg det nå.

    Registrerer dog at jeg mister ca. 1 km strøm-rekkevidde når jeg forkondisjonerer på denne måten, altså før jeg kjører avgårde er det en km kortere rekkevidde på måleren.


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

Lignende tråder

  1. Batterilader
    By Ollimo in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 25
    Siste post: 26/02/15, 16:40
  2. Tilkobling av batterilader i XC70.
    By torsteinvh in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 05/11/13, 19:35
  3. Koble batterilader?
    By HarryVolvo in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 5
    Siste post: 27/05/12, 08:08
  4. Motorvarmer eller kupevarmer?
    By svein in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 14/12/10, 08:40
  5. problemer med kupévarmer og alarm.
    By bols in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 22/12/09, 18:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •