Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  8
Viser resultater 1 til 20 av 20

Tråd: V50 2010 Dieselvarmer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard V50 2010 Dieselvarmer

    Hei, min v50 1.6d begynte her om dagen å ryke noe ekstremt ved oppstart, det ser/lukter ren diesel. Dette gjør den helt til den "tenner" og da varmer den opp bilen. Men her om dagen så ville den ikke starte og det bare kom røk. Prøvde å direktestarte men da blinket den på og så av. Prøvde å ta ut sikringen og satte den inn igjen og da fungerte den men det røk noe voldsomt på starten igjen. Det virker jo som om den antenner, men at det ligger igjen diesel etter hver gang? Kan det være dyse eller noe lignende? Prøvd å finne deler til denne varmeren overalt men finner seriøst ingenting bortsett fra tyske sider. Jeg driver ikke med småkjøring og bruker varmeren så og si hver eneste dag opptil flere ganger og lar den bli ordentlig varm. Hva kan være grunnen til at den ryker noe så sinnsykt når den starter opp?.

    Prøvd å lese av feilkoder men ingen feil kommer opp. Bilen er en V50 2009/2010 1.6.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Samme varmer som i ford focus. Ford har deler og volvo har deler
    Sist endret av 4x4vinge; 14/11/17 kl 22:39

  3. Takk Michaeldf takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Byttt filter 31407729. Det er den vanligste feil ved den feiln du har. Dette får du på volvo ,går kjapt og bytte må ut med varmer og av med lokket .ut med dysa og bytt filtret,,,,,,dysa og glødepluggen er i et.....da filtret blir tett før ikke diesel rett forstøving inn i brenkamret. Derfor mye røyk og soting

  5. Takk Michaeldf takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Byttt filter 31407729. Det er den vanligste feil ved den feiln du har. Dette får du på volvo ,går kjapt og bytte må ut med varmer og av med lokket .ut med dysa og bytt filtret,,,,,,dysa og glødepluggen er i et.....da filtret blir tett før ikke diesel rett forstøving inn i brenkamret. Derfor mye røyk og soting
    Hei har nå åpnet og testet glødeplugg etc, den viste 0.8 ohm som tilsier at den er bra. Silen du linket var også så og si helt fin. Det viste seg at de hullene i brennkammeret var helt tette, jeg åpnet disse hullene, og nå starter varmeren på første forsøk hver gang uten noe røk. Problemet nå er at varmeren ikke blir varm nok, etter 20 minutter med direkte start så hører jeg flammen går men den blir altså ikke mye varmere enn kanskje 30-40 grader. Høres ut som om den går på trinn 1, og den går aldri opp til trinn 2. Hva kan være feil her?

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2017
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Hei. En kompis av meg hadde nylig akkurat samme problemet som du. Fikk bilen feilsøkt på et Volvo verksted for null komma niks kroner. De fant ut at det var en kortslutning i forbrenningsvifta og ga et tilbud på å bytte den. Prisen kom på 8800kr. Men siden de var så grei å legge igjen delenumrene i tilbudet, fant vi orginal forbrenningsvifte og pakninger på ebay til 2000kr og bytta det selv. Nå funker iallfall motorvarmeren helt topp.

  8. Takk Michaeldf takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Dan-Henning Vis post
    Hei. En kompis av meg hadde nylig akkurat samme problemet som du. Fikk bilen feilsøkt på et Volvo verksted for null komma niks kroner. De fant ut at det var en kortslutning i forbrenningsvifta og ga et tilbud på å bytte den. Prisen kom på 8800kr. Men siden de var så grei å legge igjen delenumrene i tilbudet, fant vi orginal forbrenningsvifte og pakninger på ebay til 2000kr og bytta det selv. Nå funker iallfall motorvarmeren helt topp.
    Hmm Ok skjønner, men vifta går nemlig hele tiden jeg hører den at den går. Gikk vifta på din?

  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2017
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Den gjorde det av og til. Røk som bare det. Det drypte diesel fra eksosen til varmeren. Ville fått varmeren feilsøkt hos en Volvo forhandler. Koster ikke nødvendigvis noe, slik som for vår del. Da får du vite eksakt hva som er problemet, så kan du heller fikse det selv.

  11. Takk Michaeldf takket for denne posten
  12. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Fått tak i en brukt fungerende dieselvarmer og skal bytte den ut. Men lurer på noe ang kjølevæske og lufting. Når jeg da kobler den av og setter inn den andre er det nødvendig og lufte? isåfall hvor er luftepunktene på denne bilen og hvordan er fremgangsmåten?
    Har aldri skrudd på noe nyere enn 90 talls biler så er litt usikker på hvor farlig osv det er med luft i systemet, etc. Kan man blande forskjellige typer kjølevæske? Den som er på nå er blå og var bytta på forrige service, men har ikke peiling på merke osv. Funker det med f.eks biltemas blå?.

  13. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    03. des. 2017
    Innlegg
    10
    Antall takk

    Standard

    Når jeg demonterte varmeren, så lufta ikke jeg etterpå. Jeg bare etterfylte frostvæske i ekspansjonstanken etter en dag eller to. Det kom heller ingen kjølevæske ut når jeg demonterte slangene fra motorvarmeren.

    Du kan mikse frostvæske med hvilket som helst merke. Bare så lenge du har blå der det var blå, rød på rød osv...

  14. Takk Michaeldf takket for denne posten
  15. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takk Da prøver jeg på det.

  16. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Hei fått løst alt her, men får den faen ikke ut, den airconditionkontakten er i veien. Hva gjør jeg her? er litt krise her.

  17. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Løsne motor feste og dra fram motorn

  18. Takk Michaeldf takket for denne posten
  19. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. nov. 2017
    Innlegg
    11
    Antall takk

    Standard

    Takker. Da fikk jeg den ut, inn med den nye og den starta med engang, 0 røk Takk for hjelp alle.

  20. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Ska du selge den gamle

  21. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. aug. 2017
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Til dere som bytter disse selv. Må bilen "parres" med den nye varmeren eller er det bare "plug and play"?

  22. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2019
    Innlegg
    1
    Antall takk

    Standard

    Jeg skal se om jeg kan bruke noen av de supre rådene her inne og fikse dieselvarmeren på fruens V50. Må ta ut stasen og koble kjøling forbi og plugge dieseltilførsel har jeg skjønt.
    Men løsne motorfestet og dra frem motorn. Hørtes risikabelt ut. Er det enkelt? Sklis den bare frem og tilbake? Må den jekkes når den flyttes på? Kan jeg gjøre dette alene i garasjen der jeg kryper under bilen?

    mvh
    komplett V50 newbie, men er ganske god på Jeep Cherokee

  23. #17
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Tilleggsinfo til flere poster:
    Vifteproblem, er som regel dårlige loddinger i varmerens elektronikkmodul, lokket kan freses/bores opp for så å reparere loddingene.
    Glykol, fargen kan ikke brukes som indikator, ulike produsenter har ulike farger på samme type glykol. Hvis du ikke vet hvilken glykol bilen har, bruk universal-glykol, ofte blank, den kan iallfall benyttes på disse bilene som er født med Ford-spesifisert glykol. (det finnes unntak for "universaliteten")
    Lufting, er neppe nødvendig, sett klemtang på slangene, så mister du kun den skvetten som er i selve brenneren. Ved montering, koble på en slange først for å la det renne inn litt kjølevæske før den andre slangen settes på. Har du
    VIDA
    , så kan vannpumpen kjøres manuelt for å fylle brenneren om ønskelig. (den gjør det selv ved start av varmeren eller motoren)
    Programmering, er ikke nødvendig så lenge det handler om en brukt varmer fra tilsvarende bil, fabrikkny varmer/el-modul trenger lasting av SW.
    Dra fram motor, er enklere med en jekk og trekloss under kanten på bunnpanna.
    Trykkføleren som står i veien kan skrues løs uten fare for lekkasjer, det står en Schrader-ventil i uttaket som holder tett. (teip over hullet så det ikke kommer rusk i systemet)
    Sist endret av jiha1968; 23/10/19 kl 08:10

  24. Takk Bromm takket for denne posten
  25. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Drister meg til å legge ut en link til som jeg mener er relevant for de som vil prøve å overhale varmeren.
    https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=136208

  26. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. mars 2013
    Innlegg
    172
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jiha1968 Vis post
    Tilleggsinfo til flere poster:
    Vifteproblem, er som regel dårlige loddinger i varmerens elektronikkmodul, lokket kan freses/bores opp for så å reparere loddingene.
    Glykol, fargen kan ikke brukes som indikator, ulike produsenter har ulike farger på samme type glykol. Hvis du ikke vet hvilken glykol bilen har, bruk universal-glykol, ofte blank, den kan iallfall benyttes på disse bilene som er født med Ford-spesifisert glykol. (det finnes unntak for "universaliteten")
    Lufting, er neppe nødvendig, sett klemtang på slangene, så mister du kun den skvetten som er i selve brenneren. Ved montering, koble på en slange først for å la det renne inn litt kjølevæske før den andre slangen settes på. Har du
    VIDA
    , så kan vannpumpen kjøres manuelt for å fylle brenneren om ønskelig. (den gjør det selv ved start av varmeren eller motoren)
    Programmering, er ikke nødvendig så lenge det handler om en brukt varmer fra tilsvarende bil, fabrikkny varmer/el-modul trenger lasting av SW.
    Dra fram motor, er enklere med en jekk og trekloss under kanten på bunnpanna.
    Trykkføleren som står i veien kan skrues løs uten fare for lekkasjer, det står en Schrader-ventil i uttaket som holder tett. (teip over hullet så det ikke kommer rusk i systemet)
    Programmering, er ikke nødvendig så lenge det handler om en brukt varmer fra tilsvarende bil, fabrikkny varmer/el-modul trenger lasting av SW.
    Enhet fra 2007 modell som er tenkt brukt i 2006 modell, er det å anse som tilsvarende?

  27. #20
    Registrerte brukere jiha1968 sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2018
    Sted
    Bjugn
    Innlegg
    2.267
    Antall takk

    Standard

    Ja, den skal fungere uten endringer.

  28. Takk Bromm takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Dieselvarmer på 04 V50 2.0d
    By t.skjevik in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 9
    Siste post: 07/02/17, 14:04
  2. Dieselvarmer V70 2,4D 175hk 2010 mod.
    By Taggen in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 87
    Siste post: 22/01/16, 00:44
  3. Dieselvarmer V50
    By Geirer in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 1
    Siste post: 11/12/12, 22:14
  4. Dieselvarmer V50
    By hakhe in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 11/03/12, 15:31
  5. Delenr dieselvarmer -06 v50 1,6d
    By kimove in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 22/11/11, 08:31

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •