Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Løfting av XC60 på løftebukk

Hybrid View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard Løfting av XC60 på løftebukk

    I forbindelse med at jeg hadde min XC60 på service ser jeg at de løfter disse uten å bruke klosser på jekkfestene.

    Løftebukkene de buker har "plattform" med lengde litt kortere enn hjulavstanden. Denne platformen bruker de til å løfte bilen på kanalene. Uten at de bruker noen form for klosser på selve jekkfestene. Siden hele kanalen er dekket med plast unntatt akkurat på jekkfestene vil jo bilen da bli løftet på alle punktene som i følge manualen ikke er tiltenkt løfting, mens punktene som er tiltenkt løfting ikke blir brukt.

    Sikkert ikke så farlig da vekten fordeles over en lang kanal, men plastkanalen har jo litt klaring til karosseriet. Her kan det jo samle seg skit og småstein, som man "presser" opp i stålkanalen når man løfter; det er vel derfor denne plasten ikke dekker det som er tiltenkte løftepunkter. Mulig jeg bekymrer meg unødig, men denne skiten som ligger der kan jo da lage hull i lakk og starte skjule rustangrep under plastkanalene?
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  2. #2
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sist jeg var innom Volvo spurte jeg en av mekanikerne der om hvor løftepunktene for garasjejekk/to-søyler var på S80II/V70II (spurte for faren min), han hadde en XC60 på plassen sin som han viste på da det skulle være omtrent likt.
    Foran kunne man bruke et punkt ca. 20cm inn bak forhjulet, bak er det en utsparring i kanalskjørtet hvor han anbefalte å bruke en passende trebit imellom for å ikke skade skjørtet. Evnt. jekke på bærerarmen hvis man kun skulle bytte hjul.

  3. #3
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Sist jeg var innom Volvo spurte jeg en av mekanikerne der om hvor løftepunktene for garasjejekk/to-søyler var på S80II/V70II (spurte for faren min), han hadde en XC60 på plassen sin som han viste på da det skulle være omtrent likt.
    Foran kunne man bruke et punkt ca. 20cm inn bak forhjulet, bak er det en utsparring i kanalskjørtet hvor han anbefalte å bruke en passende trebit imellom for å ikke skade skjørtet. Evnt. jekke på bærerarmen hvis man kun skulle bytte hjul.
    Det harmonerer med bilens manual.

    Mulig det fremgikk uklart av mitt innlegg, men på merkeverksted løftet de på hele kanalens lengde. Siden det er en utsparing der løftepunktene er, vil dette med forhandlers måte, være de eneste punktene langs kanalen man faktisk ikke da løfter på. Det vises ikke noe på kanalene (plasten) men siden dette ikke er som angitt i manualen er jeg derfor skeptisk til hva man løfter på, og om dette kan skade noe? Kan jo samle seg steiner og skit i kanalplasten, som igjen gnager gjennom lakk i metallet bak plasten når man løfter på denne måten.
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

  4. #4
    Registrerte brukere Tore sin avatar
    Medlem siden
    14. jan. 2010
    Sted
    Stjørdal
    Innlegg
    2.009
    Antall takk

    Standard

    Her er ett bilde av hvordan plastkanalen blir etter verkstedets måte å løfte bilen på; som bildet viser så sprekker lakken på kanalene, og det virker på meg som at også plasten endrer noe fasong pga trykket.
    2017-11-19 13.49.48.jpg
    ---Tore---
    Nåværende kjøretøy X'er fra Volvo
    2015 Volvo XC60 D4 Summum 2005 XC90 D5 Summum
    2018 Volvo V40 T2 Inscription 1998 Volvo V70 2.5T AWD

Lignende tråder

  1. 2 Søylet Løftebukk Erfaringer
    By sindus in forum Produkterfaringer
    Svar: 3
    Siste post: 05/03/16, 10:26
  2. 850-X70: Løfting av segen bakfanger
    By Morgis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 10/06/14, 22:49
  3. ØL: Løftebukk / Understellsbukk
    By Turbo-HF in forum Øvrig Volvorelatert
    Svar: 34
    Siste post: 18/10/10, 11:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •