Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Tullefeil på EU Kontroll, trenger hjelp! Fjærbein Volvo 850

  1. #1
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard Tullefeil på EU Kontroll, trenger hjelp! Fjærbein Volvo 850

    Hei!

    Hadde her for to dager siden 850’n inne på EU kontroll. Alt gikk som det skulle, bortsett fra en ting. Noe jeg faktisk ikke mener er en ”feil” i den forstand..
    Trenger sårt hjelp til de som har kjennskap til dette.

    Eneste grunn til at verksted ikke ville slippe igjennom bilen på kontroll var avstanden på fjærbeinslager og denne lille innfestningen på toppen av fjærbeinet. Usikker på hva det heter..

    Avstanden blir riktig så lenge bilen står på bukk, men får denne avstanden så fort bilen hviler på egne bein.
    Er jo enig med mekaniker at dette ser litt rart ut, men ut i fra hva jeg vet er det slik disse bilene blir med Coilovers.

    Bilen har i alle fall alltid vært slik, altså hatt denne avstanden. Bilen ble godkjent med dette hos vegvesenet i 2015, hvor det også ble skrevet inn i vognkort. Samme verksted EU godkjente også bilen for to år siden, uten at endringer har skjedd her. Men nå ville de pluttselig ikke slippe den igjennom da de mener det er noe galt her..

    Kan legge til at bil nylig har fått nye fjærseter og fjærbeinslager.
    Bilen fikk montert Coilovers av typen Ta-Technix for litt i overkant av 2 år siden.

    Mulig jeg tar helt feil her, men mener nå jeg har mitt på det rette også da dette er godkjent i vognkort.
    Noen som har inspill her, så setter jeg kjempepris på hjelp!

    Lagt ved bilder.




  2. Takk Erlend takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Jeg har hatt samme avstanden på mine biler, tror til og med v70n min står sånn også.
    Skal prøve å høre med verkstedet vårt jeg (det på mekonomen)

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  4. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  5. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. mars 2011
    Innlegg
    286
    Antall takk

    Standard

    Det er jo sånn de skal være. Var litt mer avstand enn med org dempere synes jeg, men det er sikkert en egenskap med disse demperene og ikke en feil. Tydeligvis en som ikke har peiling.

  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Tullefeil?
    Nå har jeg begrenset med peiling på disse bilene(selv om jeg har hatt noen) men at man får pølsefingrene imellom slike deler er ikke normalt.
    Tipper at støtdempern står rett imot hylsa i senter på topplagringa slik at gummien blir tøyd oppover.
    Her burde det vært en stor skive (stor utvendig diameter)som fordeler kreftene utover.

    Så absolutt enig med kontrollør.

  7. #5
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Er jo utformingen på toppen støtdemperen som gjør fjærsete slik i dette tilfellet. Originalt fra Volvo er jo overflaten som presses opp mot støttelager mye større, noe som blir mer ”riktig”.

  8. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Husker ikke detaljer, men det er sånn det skal være - også med originalt fjæroppsett. Den øvre delen som har glippe er i prinsippet bare en gummibelagt stålskive. Avstanden er gitt av at det også sitter en foring i fjærskåla som ligger i fjærbeinslageret. Om man vil fjærne gapet mellom skiva og fjærbeinslageret/fjærskåla må foinga i fjærskåla slipes ned.

  9. #7
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Vil man ha noen negativ effekt av å legge imellom noen store stålskiver? Er jo i tilfelle lett å fjerne etter PKK.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  10. #8
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Regner med at du mener å fylle gapet med skiver? Kan ikke se at det kan ha noen negativ effekt. Men, det er jo en grunn til at mellomrommet er der. Personlig hadde jeg ikke gitt meg på at verkstedet har gitt deg feil på dette. Det er tross alt original montering (bortsett i fra fjærene dine kanskje ) men det har ingen betydning for at den øvre skiva ligger litt over. Det jeg kanskje ville gjort, om noe, er å midlertidig fjerne mutteren (nr 3 på eksplodert bilde av fjærbein i link) som sitter mellom fjærskåla og den gummierte skiva. Da tipper jeg kanskje hele mellomrommet blir borte. Men som sagt; Jeg hadde ikke gitt meg på feilen om det er en original montering av fjærbein!

    https://www.matthewsvolvosite.com/fo...ic.php?t=45755

  11. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Jeg tenkte på å fylle gapet, ja. Kun for å få den forbi en kverulant kontrollør.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  12. #10
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Skjønner Som sagt, hadde ikke gitt meg på den saken, for det SKAL være et lite gap der. Det er slik Volvo har konstruert doningen. Ellers er det jo ganske enkelt å fjærne mutteren under som nevnt, så slipper du å legge til noe ekstra.. En gang kverulerende kontrollør, alltid kverulerende kontrollør...
    tenker høyt.-----mulig mutteren under bygger mer enn gapet, så du ikke bøyer skiva når du skrur til igjen.. men du må nesten bare prøve deg frem om du går for den løsningen.
    Sist endret av Sagen; 27/11/17 kl 14:25

  13. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. feb. 2013
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hadde du kommet til meg meg ett slikt gap. Hadde du fått en toerfeil. Da det orginalt maks er en 3-5mm åpning der (Belastet)
    Her ser det ut som ifg bildet ditt at fjærsete som er montert bøyer/strekker seg alt for mye. Trolig ligger selve "bumpstopp gummifeste" oppi resten av fjæresete. Dette vil gjøre at du får treg selvopprettning og ekstra stor belastning på fjærsete.

    Hos meg toer feil.

    Hva årsaken til feilen kan være? Sitter det uorginale fjærtopper? (Har vært borti en del uorginale fjærtopper hvor hylse i toppen er for dårlig vulket, og andre med for myk gummi.)

  14. #12
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Den er ikke sånn med originale dempere, så noe er åpenbart feil.
    Helt klart en mangel.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  15. #13
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    https://photos.app.goo.gl/3MXHbiCRu8AvP04I2

    Vet ikke om det synes så godt på bildet eller om du får tilgang til fila, men her er det en liten åpning mellom demperlager og skiva på toppen. Består av kun originaldeler fra Volvo, og det er korrekt montert. Har aldri hatt en eneste bemerkning på EU-kontroll, og samtlige kontroller har vært utført på merkeverksted.

  16. #14
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    https://photos.app.goo.gl/3MXHbiCRu8AvP04I2

    Vet ikke om det synes så godt på bildet eller om du får tilgang til fila, men her er det en liten åpning mellom demperlager og skiva på toppen. Består av kun originaldeler fra Volvo, og det er korrekt montert. Har aldri hatt en eneste bemerkning på EU-kontroll, og samtlige kontroller har vært utført på merkeverksted.
    Det er fordi dette er i orden. Se på første bildet, vesentlig forskjell i mellomrom.
    Det skal være mellomrom, men det skal ikke gape.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  17. #15
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Mja.. skal vel ikke være uenig med deg i det. Men, hva er det som er for mye mellomrom da? 5 millimeter, 10? Det må være beskrevet et sted, hva som er toleransene, ellers blir det jo bare synsing fra person til person/verksted til verksted.

  18. #16
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Ser likens ut på min bil med TA-coils. Grunnen til at dette skjer er som andre har nevnt, den metallkoppen som ligger på den øverste fjæra står som vist i rødt, mens fjæra originalt skal ligge i den grønne banen.

    fjærsete.jpg

    TA-Technix har jo fått TUV-godkjent senkesettet slik det leveres, så da vil jeg jo tro at det går helt fint at det er slik. Når Vegvesenet har godkjent det i tillegg blir det jo feil at verkstedet skal sette seg på bakbeina.

    At belastningen på fjærsetet blir noe feil er jo en annen sak.
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  19. #17
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ref. min siste kommentar; Vekstedet eller godkjennende myndighet må kunne si hva som er tillatt/ikke tillatt å oppgi dette i respektive måleenhet. Det gjelder jo for alt annet, som for eksempel innpress på felg.

Lignende tråder

  1. ABS "frakoblet hos Volvo" på 850, trenger hjelp!
    By Hammervoll in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 29/10/12, 19:27
  2. Volvo 850 "hoster" under pådrag - trenger hjelp snarest!...
    By Hammervoll in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 12/09/12, 22:32
  3. 850 2,5L 144hk. trenger tips/hjelp
    By mariushøines in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 31/07/12, 23:46
  4. Svar: 1
    Siste post: 06/01/12, 23:35
  5. volvo 850 vurderes kjøpt, men trenger hjelp!
    By Håvar Nygård in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 08/12/11, 16:07

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •