Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Rep-sett til slavesylinder

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard Rep-sett til slavesylinder

    Fikk lekkasje på slavesylinderen på min 945. Bestilte ny basert på reg. nr. og fikk selvfølgelig feil type. Den nye hadde 22,2mm boring, den gamle viste seg å ha 20,6mm boring. Det ser også ut til at jeg kommer langt med rep sett til den gamle. Den gamle er FTE S6472R. Er det noen som vet om denne er montert originalt, og om alle rep sett for 20,6mm vil passe?
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Gjelder forresten master også. Etter mange forsøk på lufting har jeg ikke full vandring på pedalen lenger. Antar det er tetningsringene som har vrengt seg av stemplet og ligger og stenger. Mulig noe lignende har skjedd i utgangspunktet, og er årsaken til mangelfullt utslag på slaven. Antar slikt kan skje med sliten master-sylinder som ikke har noe mottrykk når den skal ut igjen.
    Skal demontere og sjekke, men uansett trengs det nok rep sett her også. Bilia kan ikke skaffe.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Har nå hatt fra hverandre både opprinnelig slave- og mastersylinder. Kunne ikke se noen årsak til at master plutselig fikk mindre vandring. Begge gummitetninger var på plass og så egentlig ut som nye. Det samme kan forsåvidt sies om slaven. Grunnen til lekkasjen var at belgen var sprukket, og det hadde samlet seg skitt i sporet i stempelet til tetteringen, slik at den var blitt litt malplassert. Etter litt rengjøring ser det ut til at den tetter som før, og gummien virker helt uskadd. Har satt på begge deler nå, men ikke luftet.
    Mastersylinderen har et stempel som er innsnevret på midten, og en tettering i hver ende. Fra dette mellomrommet går det en kanal til fronten av stemplet, der det sitter en gummimembran (ventil). Med pedalen helt ute er både inn- og uttaket foran stempelet. Hvis man lufter slik, vil vel aldri mellomrommet i stemplet bli utluftet, så vidt jeg kan skjønne. Planen nå er å ha pedalen litt inne, slik at inntaket havner mellom de to gummiringene, og lufte med vakum slik at mellomrommet fylles. Deretter lufte motsatt vei, fra slave og opp, med pedalen ute.
    Sist endret av flarssen; 28/11/17 kl 11:58
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Luftet flere runder med vacum,med prøvetramping av pedal innimellom.
    Det har nå funket for min del iallefall.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. jan. 2010
    Innlegg
    288
    Antall takk

    Standard

    Jeg luftet slik jeg skisserte. Clutchen virket, men den løste først ut når pedalen var nesten i dørken. Har nå kjørt en del, og det virker som om den har gått litt tilbake til normalen. Nivået har sunket litt i beholderen, så jeg antar den har luftet seg selv. Det ser ikke ut til at slaven lekker lenger.
    Volvo 945 Polar 1994 B200F LPG

Lignende tråder

  1. 940 D24TIC M90 Knekt feste til slavesylinder
    By Einar Glomseth in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 30/09/14, 06:47
  2. Svar: 2
    Siste post: 14/03/14, 18:38
  3. Rep.sett Calipere?
    By J-A-E in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 25/01/11, 23:24
  4. Til S40: 1 Sett 15" og ett sett 16"
    By Heenster in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 13/12/10, 04:21

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •