Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  4
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 40

Tråd: 2007 v50 1.6d får ikke start.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard 2007 v50 1.6d får ikke start.

    Hei.
    Er helt ny på forumet og prøver her i desperasjon å søke litt faghjelp for å få vekket bilen til liv igjen.

    Ser at det blir skrevet en del ang dette temaet rundt luft i diesel etter filterskifte, men finner lite rundt mitt problem.
    Jeg har skrudd bil (bensin) så lenge jeg har hatt lappen, men aldri dieselbil. Så er veldig fersk på dette.

    Saken er at jeg ikke får start etter filterskifte.
    Filter ble fylt opp og jeg monterte en bensinblære for å få pumpet diesel rundt i systemet før jeg vred på nøkkel. Men ingen reaksjon.

    Blære har jeg satt på slange fra tank og inn i filter, men det er jo ingen luftenippel noen plasser, så jeg får jo ikke lufta egentlig. Jeg får jo bare prima.

    Jeg føler jeg har prøvd det meste.
    I kveld lot jeg en kompis pumpe blære mens han så etter om det kom diesel ut av rørene som går til dysene mens jeg kjørte startmotor.
    Men det kommer ingenting dit.
    Hva gjør jeg feil.
    Jeg kan ikke i min villeste fantasi forstå at dieselpumpa har gått bare på grunn av dette...

    Har noen her inne et godt tips på hvordan jeg skal få start på vogna?
    MÅ jeg gjøre dette på en spesiell måte som jeg ikke har fått med meg, eller gjør jeg det rett?
    Kan det ligge luft som spærrer en plass rundt dieselpumpa??

    Er fryktelig takknemmelig for alle svar. River meg mye i håret over dette.
    Ps: takk for et flott forum.
    Sist endret av Trønder karen; 05/11/17 kl 17:11

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Ingen som har noen ideer?
    Kan luft blokkere for diesel til pumpa og videre til dyser?
    Jeg får ikke primet blæra hard. Drivstoffet pumpes bare rundt og tilbake
    Til tank igjen. Bilen var helt bra før skiftet av filter, så dette tror jeg bare er et flyktig problem.
    Noen som har et supertips jeg kan prøve i morgen?

  3. #3
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Få en til å sette trykk på tanken (blåsespiss og papir i påfyllingen -ikke for høyt trykk) mens du kinner. Evt kan noen også presse på håndpumpa samtidig.
    Er først høyttrykkspumpa tømt for diesel, må det jobbes en del for å få start igjen.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  4. Takk Trønder karen takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Hei og takk for respons.
    Tenkte jeg skulle prøve få til dette i ettermiddag.

    Jeg ser det at når jeg pumper på håndpumpa så kommer det luft og diesel i returslange uten at det bygges opp noe særlig trykk.
    Derfor tenkte jeg prøve blende returslange slik at jeg kan få bygget opp et skikkelig tykk.
    kanskje prøve lufte ved pumpa for å se om det kommer diesel der.

    Hadde vert konge om jeg kunne fått lit drivstoff fram til dyser nå altså :-)
    Sist endret av Trønder karen; 08/11/17 kl 14:27

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Da føler jeg at jeg har prøvd det meste.
    etter mye om og men med masse pumping og lufting fra forskjellige vinkler, så ser det ut for at det kommer drivstoff fram til dysene. Kjørte startmotor for å presse ut luft her og det kommer diesel ser det ut for.
    Men jeg får ikke motor til å starte i det hele tatt.
    leste av koder. jeg finner ikke ut hvordan jeg legger ut bilder her, men jeg får opp:

    code 0698 sensor reference voltage "c" circuit low

    Noen tips om hva jeg gjør videre? Etter hva jeg kan skjønne så er vel dette noe med en sensor.?

    jeg har sprayet elektrospray i de kontakter jeg kan finne og sjekket sikringer både ute og inne uten at jeg kan finne noe feil egentlig.

    kan nevne at ved en anledning "duret" det veldig i dieselpumpa når jeg slo på tenning. Dette forsvant med en gang jeg slo av strømmen..

    kan dette være noe å forfølge??

    fint om noen kommer med tips her nå. :-)

  7. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Skikkelig drittjobb du har fått der. Frister ikke å skifte selv etter dette.
    Litt surfing; jeg forstår det slik at feilkoden indkerer at referansespenningen på 5 volt til div sensorer er for lav. Det kan bety at den er for lav, men sannsynligvis har du fått feilmeldingen pga. alt du har gjort nå. Prøv å slette.
    Filterbyttet er tydeligvis et problem. Mange tråder på nettet om det. Det blir løst ved div tricks, som du har prøvd en del av. Et par stykker har tauet i gang.
    Men motoren har sikkert godt av å gå fortest mulig rundt. Dvs. sett på en kraftig lader, eller startkabler til en bil som går. Mye diesel på tanken er nevnt.
    Lykke til.
    2007 V50 1,6D

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Jeg får ikke slettet koden med det utstyret jeg har iallefall.
    fuderer på om jeg kan ha sølt drivstoff på kontakten på egr, og at det kan ha noe med saken å gjøre??
    Kan det forårsake en slik driftsmelding???

    Jeg har bra lader, så skal prøve booste batteri for å få litt mere fart på startmotor. men batteri er kun ca 4 mnd gammelt. (Banner) Mulig dette ikke er bra for batteri i det hele tatt.
    Kan det gå an at batteriet er "ødelagt" og kan få fram en slik melding også??

    Får så mange spørsmål i hodet av slike problemer :-)

    Ellers får jeg bare ta frem måleutstyret og ta feilsøk på greiene. må jo bare finne ut av det.

  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.
    Nå har jeg klart å lese av kode "
    P1
    38B" som vistnok er relatert til GLOW PLUG CONTROL MODULE

    Kan noen fortelle meg hvor denne ligger på en 06 V50 (tror den ligger under fangeren fremme.)
    kanskje noen kan fortelle meg om denne ligger på, og har noe med kode 0698 sensor reference voltage "c" circuit low å gjøre??
    en annen link jeg ser på forteller meg at:
    P: betyr "powertrain" (den er grei)
    1: betyr fuel an air metering ( den er også grei)
    3: betyr trottle/pedal position sensor/ switch A sircuit intermittent ( det er først og fremst her jeg har mistanke)
    8 : betyr ignition\distributor engine speed input circuit malefunction. (gjelder dette kun bensin motorer(???

    Er det noen her inne som kan på en eller annen måte sette meg på rett spor?
    kode 0698 betyr jo at en sensor ikke får nok strøm eller sender ikke tilbake nok strøm etter hva jeg har skjønt.

    Kan dette (ut fra kode p138b) være trottle/pedal position sensor??
    eller kan dette være glødeplugg rele???
    Kan glødeplugg rele være en del av "c" circuit som ligger under kode 0698??
    står litt fast her kan du si.....

    På forhånd takk:-)
    Sist endret av Trønder karen; 13/11/17 kl 19:28

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    sjekk om alt er tett ved filtret som du har had løst
    Sist endret av 4x4vinge; 14/11/17 kl 00:37

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    sjekk om alt er tett ved filtret som du har had løst
    takker for svar. jeg er rimelig sikker på at det er tett der.
    Det jeg sliter med er nok kode 0698.

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Hei.
    Er det noen som har en god link til ledningsnettet til denne bilen? 1.6d.
    Og er det noen som har delenr til high pressure fuel sensor til denne, evnt en link til en god deleforhandler til denne motorn.
    Jeg bruker stort sett ebay, men handler selvsagt også gjerne i Norge :-)

  13. #12
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    1,6 diesel kan være tungstartet etter dieselfilterskift ja. Prøvd å suge frem diesel til filteret med vakuumsuger på trykkluft? Dette, i tillegg til startgass/silikonspray pleier å få fart i sakene. Sett gjerne på en batteribooster samtidig, så du har masse startstrøm tilgjengelig.
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  14. Takk Trønder karen takket for denne posten
  15. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Straydog Vis post
    1,6 diesel kan være tungstartet etter dieselfilterskift ja. Prøvd å suge frem diesel til filteret med vakuumsuger på trykkluft? Dette, i tillegg til startgass/silikonspray pleier å få fart i sakene. Sett gjerne på en batteribooster samtidig, så du har masse startstrøm tilgjengelig.
    Hei.
    Ja det er ikke måte på på hvor tungstartet denne kjærra skulle være.
    Men det ser ut for meg som om at det er elektriske problemer nå. Jeg vet at jeg fikk en feilkode på fuel sensor for en stund siden, og denne bekymrer meg litt for tiden.
    Jeg er ikke så dreven på strøm i disse nye bilene, men når jeg måler mellom negativ pol på batt og minus kabel( med positiv side påkoblet) så får jeg fullt utslag på 12.6v. Så her er det noe som er kortsluttet.
    Har dratt ut sikringer for å se om jeg fant kursen, men har ikke funnet den enda.
    Det er jo ingen sikringer som går, så jeg må lese meg litt opp på 5V refrence volt til sensorer.

    Det jeg lurer på er om dersom en feks fuelsensor er kortsluttet, lage en slags direkte volt i minuspol på batteri???
    Rart at det kan være en slik kortslutning uten at det begynner å brenne......

    Det jeg også merker meg er at kode 0698 dukket opp ETTER at jeg skiftet filter. Dvs etter at jeg kjørte startmotor og tømte batteri for å prove få start.
    Jeg har ikke boosta batteri enda, etter at jeg mistenker at det kan være en kortslutning en plass.( vil ikke svi av noe heller da)
    Noen innspill??? Pliizzzzzz

  16. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Jeg sliter med å finne diseltrykks sensoren på v50.( den som sitter under diselfilter, på enden av railen) Noen som har et delelenr på denne? Evnt en leverandør der jeg kan shoppe denne samt flere deler?

  17. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Sjekk finn.no torget. Søk volvo v50. Så ligger det flere dele motorer så du kan få deler fra

  18. Takk Trønder karen takket for denne posten
  19. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Sjekk finn.no torget. Søk volvo v50. Så ligger det flere dele motorer så du kan få deler fra
    Hei og takk for tips.
    Har tatt kontakt med noen av dem og venter nå på svar

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Oppdatering.
    Jeg fikk endelig ut trykksensoren etter mye bannskap.
    Fant fort ut at det å ta ut egr var det enkleste. Med den borte var resten plankekjøring egentlig.

    Spørsmål: er det forgasser rens som er det mest egnelige for rens av egr?

    Skal ringe et par forhandlere i mårra for å få tek i rett trykksensor,, er nok viktig at denne blir rett.

    Noen som kan si meg hvordan jeg lwgger ut bilder her? Har bestilt vida nå, og regner med jeg har noen spørsmål ang denne. ( dersom det er lovlig å gjøre det her på forum da) handler ikke noe pirat greier. Kjøper utstyret ink moms ;-)
    Sist endret av Trønder karen; 19/11/17 kl 18:35

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Hei. Ny oppdatering.
    Tok i dag kontakt med lokal leverandør av volvo for å bestille noen deler.
    De kunne fortelle meg at jeg IKKE fikk kjøpe kun trykkføler lengre.
    Jeg må kjøpe hele fulrailen med denne montert på.
    Forklaringen på dette var at det er så stor fare for lekasje at leverandør vil selv montere denne
    Gr dette. 3000 kr takk.
    Jeg stakk på ebay og fant sensoren der ettersom jeg klarte lese av delenr på den gamle.
    Så da kan jeg gjøre forefallende service i mellomtiden.

    Kan noen svare meg på hvor rele til diselpumpe sitter
    På en v50 fra 2007??
    Jeg vet hvor sikringen er. Nen hvor i h.... har de gjemt releet???

  22. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Har du sjekka bak hanskerommet dvs dær du har skoene når du sitter i pass sete oppunder dær er det en tynn matte som er lett og komme bort i med sko. Oppunder dær er cem hovedhjernen til biln. Sjekk att alle kontakter står skikkelig på plass. Fort gjort at di løsner

  23. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Har du sjekka bak hanskerommet dvs dær du har skoene når du sitter i pass sete oppunder dær er det en tynn matte som er lett og komme bort i med sko. Oppunder dær er cem hovedhjernen til biln. Sjekk att alle kontakter står skikkelig på plass. Fort gjort at di løsner
    Hei igjen.
    Ja jeg har sjekka og skifta ut mange av sikringene der. Har vel ikke kjnt så mye på om de store hovedkontaktene der har løsna, men kan være greit og sjekke kanskje.
    Men kan det ligge pumperele der tror du? Eller er den implentert i hovedhjernen ???

  24. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Hei når du bytta filtret...da ska du koble av returslangen som går fra motor til tanken og det må må være etter filtret og pumpa. Du må suge i retur ledbinga før og få fra diesel til filter og pumpe.
    Sist endret av 4x4vinge; 20/11/17 kl 20:44

  25. Takk Trønder karen takket for denne posten
  26. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. des. 2015
    Sted
    Skedsmo
    Innlegg
    107
    Antall takk

    Standard

    Her er en direkte link til 2005 wiring. Tror det er ganske likt med 2007. Om du starter på hovedsiden, så tror jeg du må registrere deg. Håper linken funker flere ganger.
    Det er ellers mye å finne på dette nettstedet.
    For øvrig kan det lønne seg å søke på nettet etter S40/V40, for det er solgt mange fler av de. Teknisk er de temmelig like med V50.
    https://www.matthewsvolvosite.com/do...05_S40_V50.pdf
    Sist endret av V50bruker; 21/11/17 kl 14:29 Begrunnelse: Glemte linken
    2007 V50 1,6D

  27. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av V50bruker Vis post
    Her er en direkte link til 2005 wiring. Tror det er ganske likt med 2007. Om du starter på hovedsiden, så tror jeg du må registrere deg. Håper linken funker flere ganger.
    Det er ellers mye å finne på dette nettstedet.
    For øvrig kan det lønne seg å søke på nettet etter S40/V40, for det er solgt mange fler av de. Teknisk er de temmelig like med V50.
    https://www.matthewsvolvosite.com/do...05_S40_V50.pdf
    Takker for linken. Skal sjekke den ut

    Ps: linken fungerte utmerket. Her står alt jeg trenger lære ang volt i denne kjærra. Tommel opp;-)
    Sist endret av Trønder karen; 21/11/17 kl 15:16

  28. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    rett over registerdekselet er det en hvit og grønn slange kontakt, napp av den grønne og sug på den på motorsiden av koblingen, sug her til du ser det ikke kommer mer luft ut. Om bilen gikk fint før filter skifte er det utrolig liten sannsynlighet noe annet røk der og da, men selvfølgelig alt er mulig.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  29. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. nov. 2017
    Sted
    Rørvik
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    rett over registerdekselet er det en hvit og grønn slange kontakt, napp av den grønne og sug på den på motorsiden av koblingen, sug her til du ser det ikke kommer mer luft ut. Om bilen gikk fint før filter skifte er det utrolig liten sannsynlighet noe annet røk der og da, men selvfølgelig alt er mulig.
    Hei.
    Jeg har satt slange der nå, og så snart jeg får noen deler, så blir det prøve igjen ;-)
    Oppdatering kommer.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Får ikke start på 1990 B230F, dyser åpner ikke!
    By Dan Bay-Johansen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/06/15, 11:41
  2. får ikke start!
    By maarskog in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 17/12/12, 10:28
  3. får ikke start!!
    By 240-turbo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 03/11/10, 21:41
  4. får ikke start på b230f
    By cossykiller in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/03/10, 19:25

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •