Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16

Tråd: Kupevifta i 240 har kutta ut

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard Kupevifta i 240 har kutta ut

    Ikveld kutta vifta ut .
    Den har vært litt skranglete på trinn 1 og 2 en stund.
    Nå de siste par dagene har det skjedd at vifta ikke gikk på 1 og 2, men når jeg da slo den på 3, så gikk den på 1 og 2 også etterpå.
    Idag bråkte vifta også på 3.
    I tillegg har det lukta litt rart, som kanskje smelta plast. (Sikring er sjekka)

    Hadde uansett tenkt å pusle litt med 240 imorra , men det var å forberede delebilen til flytting til vinterplass.
    At vifta er dårlig og må byttes før eller siden, vet jeg, men lurer på om det her kanskje er en annen el-feil?
    Noen som har vært borti det samme, og kan foreslå hvor jeg bør kikke?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Kan være bryter til vifta du kan jo prøve og ta bryter fra delebilen og prøve hvordan den er da men mistenker at viftemotoren har tatt kvelden

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Bryteren kan det kanskje være, men mistenker mest dårlig kontakt eller svidd ledning.

    Det er godt at jeg har spart på delebilen. Her fungerer ihvertfall vifta .

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Vis du skal bytte vifta så sett i en ny vifte motor da det er så mye arbeid at du vil ikke måtte gjøre det igjen etter kort tid
    Men kan være ledning eller kontakt ja men jeg mistenker motoren

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Hm, ja. På delebilen blei det visstnok bytta kupevifte på Jorkjend (merkeverkstedet) for 30' km sida eller så. Så den varer nok lenge fortsatt, også sammenligne med hva en ny koster, hvis vifta må byttes nå.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ja vist du vet den er rimelig ny så er den bra tenkte mest vis det var orginal vifta til den bilen

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Nå går faktisk vifta igjen, like bråkete. Kanskje det har lagt seg noe lauv eller stilker inntil vifta, hvis det går an.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Blir nok nødt til å bytte vifta, har endel jobb å se fram til .

    Skruvat har til 750, er det noe å satse på? Hos Volvo koster den 2023.

    Ble fortalt at motstanden sitter i bryteren, kan det stemme?
    Trudde motstanden var ved vifta, så man bør bytte den samtidig. Og hvor få tak i motstand?

    Kran til varmeapparat, er den også langt inni dashbordet? i såfall vil jeg ta den samtidig.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av B230 Vis post
    Blir nok nødt til å bytte vifta, har endel jobb å se fram til .

    Skruvat har til 750, er det noe å satse på? Hos Volvo koster den 2023.

    Ble fortalt at motstanden sitter i bryteren, kan det stemme?
    Trudde motstanden var ved vifta, så man bør bytte den samtidig. Og hvor få tak i motstand?

    Kran til varmeapparat, er den også langt inni dashbordet? i såfall vil jeg ta den samtidig.
    Jeg ville kjøpt et skikkelig merke som eks Bosch eller orginalt da det er for mye arbeid til og ta sjangsen da kvaliteten kan være veldig dårlig på noen deler. Ser ny Bosch vifte koster 1900kr i Tyskland også er mva så det blir ikke noe billigre enn Volvo dessverre.

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Det ser ut som at vifte, kran og radiator(kalles register?) er montert i et "hus" som må ut av dashbordet. Det er vanlig ventilasjonsanlegg uten a/c.

    Har også vært litt plaga med dugg på ruta, spesielt hvis jeg har stilt på kald/varm spaken, det tyder vel kanskje på litt lekkasje fra krana?

    Lurt å bytte register samtidig?

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde bare byttet alt på engang mens det er ute så slipper du og måtte demontere alt igjen senere

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Da er jeg igang med å demontere, slangene sitter som limt fast på registeret . Fristende å bare kutte de, men har ikke kommet over løse slanger.
    Den krana jeg har fått tak i ser helt annerledes ut enn den som sitter på. Den jeg har fått er rund mens den som sitter på er en firkanta større sak. Kan det likevel være mulig at den skal brukes?
    Her følger det og med to slangebiter.

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Det viste seg at det var registeret som lakk litt, og det er mer logisk siden krana sitter på sida av huset, ikke inni luftkanalene, mens fukt fra registeret kan blåses videre.
    Motstanden sitter på vifta, så da er det greit .
    Den vanskelige slangebiten gikk å få kjøpt hos Volvo, men den viste seg å være for kort . Kom i Volvoforpakning, stempla med samme delenr som den jeg kutta, og "made in Norway", men er en feilproduksjon, rett og slett . Men jeg kan heldigvis bruke slange som fulgte med den gale krana, så får jeg bare beholde resten.
    Men nå strever jeg med de små proppene som fester vifta til holderen i plast, må rett og slett få tak i noen nye av disse.

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Jeg kan jo oppdatere her, men jeg får ikke til å legge ut bilder.

    BCB har gummipropper til festing av vifte, så jeg bestilte en håndfull av de (noen ekstra i tilfelle man ødelegger flere), men de er slarkete, lett å få i, men helt ubrukelige. Klarte å bruke en av de gummiproppene som satt på, og på de to andre festene lagde jeg en løsning med M6 bolt tredd ovanfra, og skiver, mutter og låsemutter. På bolten, mellom viftefoten i metall, og holderen i plast, er det en liten bit 6mm diam. plastslange, og sammen med skiver over og under blir avstanden mellom viftefoten og plastholderen ca 10 mm, samme som på gummiopphenget. Slangebiten gir også littegrann fleksibilitet i opphenget, men ikke så bra som gummi.

    Kjøpte først varmeregister fra bildeler.no, men den viste seg å ha dårlig passform, og ville sluppet forbi en god del (kald) luft. Og en Volvo skal jo ha godt varmeapparat? Så blei jeg tipsa om Telemark Radiatorservice, og han hadde varmeregister liggende, i rett størrelse. Han gikk først opp på lageret, og fant et, og kom ned igjen, så lå det også et i hylla i butikklokalet . Så han bytta ut registeret, ved å ta løs de originale baljene på sida og lodde de fast på et nytt register. Det blei også litt rimeligere .

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Så bra det ordnet seg er ikke mange slike plasser igjen som det. Du burde vurdere og melde deg inn i vccn koster ikke mye og du tjener det inn i igjen raskt ved bruk av rabatene de har. Som medlem kan du da også bruke vccn sin bilde funksjon vis ikke du vil melde deg inn så kan du bruke https://imgur.com/ til og legge ut bildene her

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Ellers har jeg gjort en grundig jobb, har benytta sjansen til å vaske varmeapparathuset, og alle luftkanalene som jeg tok løs. Det er visst ikke så dumt med kupefilter, som moderne biler har! Mye støv utenfor huset og kanalene, tyder på at anlegget lekker luft, så et par steder der kanalskjøtene var slarkete teipa jeg rundt, og rundt hullet der ledningene går inn til vifta.
    På huset, brukte jeg silikon i sammenføyninga, på nedre delen, der det var brukt tettemasse fra før, og litt lenger. Så forhåpentligvis vann som kommer inn eller lekkasje bare vil renne ut i dreneringa.
    Krana har jeg ikke bytta, og det er vanskelig å finregulere varmen mellom full varme og kald. Krana kan uansett tas seinere.
    Også er det litt moro å ha fått lys i panelet til varmeapparatet, med nye pærer .

Lignende tråder

  1. Speil og speilhus til V70 2003, noen kutta svingen!
    By Ludo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 6
    Siste post: 12/01/17, 00:01
  2. Kupevifta har brent opp tror jeg. HJELP!
    By ^ingar^ in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 03/01/14, 18:40
  3. Problemer med kupevifta!!!!
    By sikaflex in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 17/03/11, 22:43
  4. Kupevifta gått?
    By Svirre in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 22
    Siste post: 31/10/10, 10:58
  5. Kupévifta funker kun på hakk 1!
    By Aalsen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 20/07/10, 16:48

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •