Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11

Tråd: Ekstralys på biler med radar?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard Ekstralys på biler med radar?

    Kunne tenkt meg litt bedre fjernlys på min 2011 S60 med bi-xenon. Har radar og forstår det slik at det egentlig ikke går å montere konvensjonelle tusenmetringer over skilt. Hella har en modell som heter Comet 200 xenon, som er veldig liten og gir et sinnsykt lys! Hadde disse på en tildligere bil og var kjempefornøyd. Spørsmålet er om de vil bli i veien for radaren? Det går jo selvfølgelig å montere dem under skiltet men tror det blir ganske corny...

    Har også vurdert en led bar, da gjerne en av skikkelig kvalitet f.eks. Hella sin single twin beam led bar, som er godkjent som to ekstralys. Har også vurdert å få tak i bedre fjernlyspærer (H9), men det er lite å oppdrive i denne typen.

    Noen som har innspill?

  2. #2
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard

    Ja Hella Comet Xenon er mye lys for penga og størrelsen

    Jeg flytta mitt skiltfeste litt ned, sånn at topp Hella var ca en fingerbredde under kanten på den "plata" rader gjemmer seg bak i grillen.

    Jeg borra selvborrende skruer inn i stålet i frontfangeren. Jeg tok ikke av selve plastfangeren, bare plastgrillen.

    Hadde aldri noe problemer med interferens med radar.

  3. #3
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard


  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Det så jo ut som en kurant løsning, takk for tipset! Meget mulig det blir comet 200 xenon igjen på meg, var superfornøyd med de jeg hadde. Angrer veldig på at jeg solgte dem med bilen, selv om jeg tok ekstra betalt for dem.

  5. #5
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Det så jo ut som en kurant løsning, takk for tipset! Meget mulig det blir comet 200 xenon igjen på meg, var superfornøyd med de jeg hadde. Angrer veldig på at jeg solgte dem med bilen, selv om jeg tok ekstra betalt for dem.
    Samme her, bilen på bildet ble solgt som den står dessverre.

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Skjønner. Har du kjøpt inn nye nå eller?

  7. #7
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard Ekstralys på biler med radar?

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Skjønner. Har du kjøpt inn nye nå eller?
    Solgte 2011-modellen i sommer for å slippe unna billån med mer...

    Nå har jeg kjøpt en 05. Men den har jeg akkurat sendt reklamasjon og krav om heving av kjøp på til selger (forhandler) grunnet mange og dyre feil...

    Men det blir en ny 05-07 XC70.

    Jeg har veldig gode priser på Mekonomen, og selv om Hella Comet 200 Xenon ble veldig billig jamfør "veiledende pris", så har jeg faktisk gått tilbake til Halogen, denne gangen fra Bosch.

    Jeg elsket Comet 200 Xenon, og har hatt det på mine tre siste kjøretøy.

    Når jeg kjørte Asker-Finnskogen-Dagali-Asker på jobb, så var det helt konge. Men pga stort lysutbyttet så er det slitsomt med refleksjoner fra trafikkskilt med kraftige xenon-lamper. Og man mister en del av kontrasten med det sterke hvite lyset fra xenon. For ikke å snakke om LED, der er det enda værre... Derfor går jeg tilbake til en stor reflektor (225 mm) og 100w halogen. Jeg kommer til å oppgradere fjernlyset til xenon, og nærlysa er jo allerede xenon. Samlet mener jeg det er det beste, litt xenon og langt og bredt med halogen. Spesielt på vinterstid. Da er det slitsomt med kraftig refleksjon fra LED og HID.

    Hvis man kjører rundt kun i bynære strøk, så er det sikkert ikke behov for ekstralys i det hele tatt. Men for oss som reiser rundt i hele dette langstrakte landet, og har behov for mer lys, så er min konklusjon etter flere milioner KM at halogen aldri døde

    Jeg vurderte Fyrlyt 5000 fra Australia. Men pga av budsjett så ble det Bosch fra Mekonomen til 1/4 av prisen. Men jeg har Fyrlyt i bakhodet til neste oppgradering


    Sist endret av Vegard__; 27/10/17 kl 20:06

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Ja da er det bare å heve kjøpet.. er det stor forskjell på kjøreegenskaper fra 07 xc70 til 2011 forresten? En liten del av meg har alltid hatt lyst på xc70 men 2011 blir ganske dyr.

    Vet ikke om jeg er enig i at halogen er tingen.. må ha så sinnsykt mye effekt (watt) for å få brukbart lys. Fyrlyt har jeg ikke hørt om, er det noe verstinghalogen eller?

    Jeg flytter straks til Trondheim og trenger ikke ekstralys der. Men kjører nordover til Helgeland av og til, og det er i disse tilfellene jeg trenger skikkelig lys! Har oppgradert lysene på samtlige biler jeg har hatt, fordi jeg synes det er galskap å ferdes langs mørke våte landeveier med originalbelysning som biler leveres med. Man ser jo ikke elgen før det er altfor sent! Med mine forrige bøtter fra Biltema med xenon så jeg elgen i skogkanten flere hundre meter på forhånd og kunne bremse opp. Selv om min S60 har gode lys til å være originalt (bi-xenon active bending lights + 65w halogen fjernlys) synes jeg det blir altfor dårlig. Tror faktisk at en Hella Led bar også blir litt snau, spesielt mtp rekkevidden. Har lyst å gå for løsningen du har gjort med å flytte skiltholder ned og montere comet 200 xenon)

  9. #9
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard Ekstralys på biler med radar?

    Kjøreegenskapene er vel ikke så ulike, det er mykt og "amerikansk" og de oppfører seg likt.

    Men en 08-16 modellene er neste generasjon mtp teknikk generelt og interiør spesielt.
    Selv om de jo er bygget på samme plattform når det gjelder 2,4 rekke-5 og 5/6-trinns automatkasse. Personlig liker jeg 2,4 femmeren, og mener det er bilenes sterkeste kort. De to 5/6-trinns kassene er vel helt Ok, hvis man tar vare på de. For meg er det hele pakka, med komfort, design, drivlinje, og spesielt sikkerhetsaspektet, som gjør at jeg har falt for Volvo

    Halogen (god) er tingen
    Og ja, man må opp i watt. Men jeg syns ikke det er noe problem.
    Litt tykkere kabler og 100w pære, så er det problemfritt og godt lys. Som nevnt, LED/HID mangler masse kontrast og er helt forferdelig på refleksjon i skilt.
    Men det er bare personlige preferanser selvsagt, som gjør at jeg velger halogen også. Pluss litt objektive data

    Fyrlyt 5000 og 9000 er australsk værstinghalogen. Sjekk nettsiden og JuTub, de leverer!

    Deler også dine tanker om at alle biler har for lite lys originalt. BMW sine "laserlys" var kanskje unntaket. De virker jo helt rå. Men sånn generelt, skal du kjører dette landet på langs og tvers, så må man ha mer lys.

    Flytt skiltholderen ned og kjøp de lyktene du har god erfaring med. Det vil du ikke angre på.
    Sist endret av Vegard__; 30/10/17 kl 01:22

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Da har jeg kjøpt og montert Hella comet 200 xenon med skitltplate på samme sted som deg Vegard Det gikk greit men plastklipsene på grillen var ikke veldig gira på å forbli hele og i orden.. Ser at skiltet kom langt ned og dekker det meste av det nederste luftinntaket hos meg også. Har du opplevd at det ble for lite kjøling? Det er vel intercooler og muligens kjøler for turbo/automatkasse som ligger her nede.

  11. #11
    Registrerte brukere Vegard__ sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2013
    Innlegg
    351
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Yttervik Vis post
    Da har jeg kjøpt og montert Hella comet 200 xenon med skitltplate på samme sted som deg Vegard Det gikk greit men plastklipsene på grillen var ikke veldig gira på å forbli hele og i orden.. Ser at skiltet kom langt ned og dekker det meste av det nederste luftinntaket hos meg også. Har du opplevd at det ble for lite kjøling? Det er vel intercooler og muligens kjøler for turbo/automatkasse som ligger her nede.
    Hei.
    Så bra

    Nei opplevde aldri noe problemer med kjøling. Trakk ofte stor skaphenger og varehenger.

    Tror ikke jeg ville vært nevneverdig bekymret for kjølinga.

Lignende tråder

  1. Radar problem ekstralys xc70/V70 2010
    By autod in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 12/09/13, 19:19
  2. Senk på biler med FourC?
    By iVolvo in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 03/08/11, 18:25
  3. Grill med ekstralys 75-77
    By fotonet in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 29/04/11, 13:50
  4. Roadshow med masse forskjellige biler+mc
    By Espen-K in forum Arkiv
    Svar: 0
    Siste post: 03/06/10, 14:47

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •