Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Volvo xc90 bak brems henger

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Volvo xc90 bak brems henger

    Hei! Har et problem med venstre bakbrems på min 08 volvo xc90 sport. Bremsen henger litt på, nok til at det blir varmgang i felg og skive.
    Når eg jekkar opp bilen snur eg hjulet greitt rundt, når hjulet er tatt av greier eg ikkje å snu skiva rundt.
    Prøvde først og klemme stempelet i kaliper tilbakes og dette gjekk greitt, skiva blei frigjort og gjekk rundt. Monterte på dekk og tok en test tur, men fortsatt varmgang. Demonterte deretter hjul og kaliper, rengjort alt, filt og pussa for så å smurt opp alt. Monterte på igjen, kjørte test tur, fortsatt varmgang!
    Står litt fast no så lurer på tips om dette problemet..

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Det er bra at du først har prøvd med å gjøre rein og smøre kaliperen . Når det ikke er nok, blir vel det neste å bytte kalipereren, ny eller overhalt. Eller overhale den sjøl, hvis det er et alternativ.

    Eller har XC90 håndbremsesko inni "trommel" i skiva? Da kan kanskje problemet ligge der?
    Sist endret av B230; 17/10/17 kl 20:21

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Smurt opp glideboltene? Hvis disse ikke glir lett, så legger kalipperen seg på skiven med en gang.
    Nye bolter og gjennomføringshylser med riktig smøremiddel gjør susen. Ikke bruk kobberpasta eller pasta med kobber i. Gummien trekker til seg pastaen og da er du tilbake på skrætsj igjen.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. okt. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar!

    Den har bremsesko inni trommel ja, til parkbrems. Men tenkte som så at når jeg pressa inn stempelet i kaliperet, og då frigjorde skiva av kun det, så ligger kanskje ikke problemet i trommelen?

    Etter rengjøring og smøring (smurte glidebolter med silikonfett og gjenger med kobberpasta) var det veldig god bevegelse i det. Men spørst om kaliperet må byttes ja...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. feb. 2014
    Sted
    Oslo
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard Bakbrems henger etter rengjøring av bremsene

    Hva ble enden på dette? Måtte du bytte caliperen til slutt, eller holdt denne løsningen med å smøre glideboltene en god stund? Jeg har akkurat samme problem som beskrevet. Oppdaget varmgang i høyre bakbrems etter en halvtime i bil igår, og tok fra hverandre bremsen for å rengjøre, men hadde ikke silikonfett til glideboltene. Fikk rengjort for rust der caliperen beveger seg, inntil braketten som caliperen er montert på. Bremsen hang fortsatt på når jeg satt alt sammen igjen. Det jeg lurer på nå, er om det holder å smøre glideboltene inn med silikonfett, eller om det er like greit å bare bytte caliperen nå først som sist. Dersom denne løsningen med silikonfett holder bare en liten stund, så tenker jeg det er like greit å bytte caliperen nå, dersom det ofte er problemet, og jeg allikevel må gjøre det om et år. Bilen er 2004-modell, så bremsene er 16 år...
    Sist endret av morty-l; 19/04/20 kl 07:46 Begrunnelse: Skrev venstre, men skulle stått høyre...

Lignende tråder

  1. Bremser henger foran XC90, hva kan være galt..
    By Børge Vikebø in forum Dekk, felg, chassi og bremser
    Svar: 0
    Siste post: 30/04/16, 16:57
  2. Bytte brems bak på xc70 2008 med el brekk.
    By anders85 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 9
    Siste post: 18/07/14, 05:03
  3. Varmgang i v.bak brems.
    By lasse940 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 13/11/13, 21:55
  4. Svar: 11
    Siste post: 08/01/12, 20:53
  5. null brems v.bak??
    By tennpluggen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 17
    Siste post: 12/08/11, 11:27

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •