Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 17 av 17

Tråd: Glødetid

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juni 2016
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard Glødetid

    Finnes det noen metoder for å få forlenget glødetiden ? Om man kan omprogramere releet eller lignende? V70 07 mod.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. juli 2013
    Sted
    Vevelstad
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Det vil jeg tro er noe som kan gjøres av noen som driver med chiptuning. Vet at vw har ihvertfall et eget map for glødetid i forhold til motortemp så vil tro volvo også har dette. Har ikke program til å åpne og lese ecu filer fra volvo så skal ikke si det sikkert men

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    94' 940Turbo, 19T, M90, alu cooler, JT eksos, Truetrac, BC racing coilovers, el vindu og speil, takluke, 412 grønn
    04' XC70 D5, 163hk, M66, alu cooler, enkelmasse, HU803, PA300, Svart helskinn, 446 "Ash Gold pearl" -Vinter/bruksbil

  3. #3
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Ser ikke helt poenget, den slutter jo å gløde når motoren er varm nok til å starte. Ville heller bytta glødeplugger.
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  4. #4
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Hvis du sliter med å starte når det er kaldt er det nok glødepluggene dine som er dårlige, ikke glødetiden som er for kort.

    Bytt glødeplugger, og problemet er løst.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juni 2016
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Når det er kuldegrader er det ingen proglem, da gløder det lenge nok til at motoren starter lett og går fint. Proglemet er mellom 0 grader til 8-10 grader. Da blinker bare glødelampa ett sekund eler to , og på den tiden blir sjøl ikke nye glødeplugger glødene...

  6. #6
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Kan jo være det er tempføleren som forteller glødepluggene hvor kaldt der som er sliten.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  7. #7
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Er jo helt vanlig at glødeplugger ikke gløder i de temperaturene der
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. juli 2013
    Sted
    Vevelstad
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Har du problemer med å få start i plussgrader?

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    94' 940Turbo, 19T, M90, alu cooler, JT eksos, Truetrac, BC racing coilovers, el vindu og speil, takluke, 412 grønn
    04' XC70 D5, 163hk, M66, alu cooler, enkelmasse, HU803, PA300, Svart helskinn, 446 "Ash Gold pearl" -Vinter/bruksbil

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. juni 2016
    Innlegg
    80
    Antall takk

    Standard

    Ja må ha noen omdreininger før den tenner, og går litt ujevnt til å begynne med. Har bestillt ny luftmengdemåler så jeg får se om det blir litt bedre da ?

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    31. juli 2013
    Sted
    Vevelstad
    Innlegg
    170
    Antall takk

    Standard

    Jeg ville fått målt returmengden på dysene. Kan være 1 eller flere dyser som slipper for mye på retur så mengden som sprøytes inn i motoren blir feil. Er en rask og billig ting å få sjekket

    Sent fra min SM-G920F via Tapatalk
    94' 940Turbo, 19T, M90, alu cooler, JT eksos, Truetrac, BC racing coilovers, el vindu og speil, takluke, 412 grønn
    04' XC70 D5, 163hk, M66, alu cooler, enkelmasse, HU803, PA300, Svart helskinn, 446 "Ash Gold pearl" -Vinter/bruksbil

  11. #11
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Lenge siden dieselfilteret er bytta? Hvis det begynner å bli tett, så kan det påvirke kaldstarten ganske mye.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  12. #12
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Du har hurtig gløding, det skal vere slik. Glødepluggane er designa for å oppnå temperatur svært raskt.
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  13. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. jan. 2016
    Sted
    Porsgrunn
    VCCN medlemsnummer
    1625
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Har samme "problemet" på min 06 xc70. Ved 0-10 grader så lyser glødelampa i under 1 sekund, så tar det noen omdreininger før den starter. Jeg hadde feilkode på injektor, fikk denne bytte for ikke så lenge siden. Her om dagen så var det minus 4-5 grader, å den lyste fortsatt bare i noen sekunder. Har også byttet glødeplugger. Syns det er rart at den ikke gløder lengere.
    -2012 Volvo V60 D2 Summum-
    -06 Volvo XC70 "Ocean Race" D5- [Solgt] |
    -03 Volvo V70 2.0T- [Solgt] |

  14. #14
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TimT5 Vis post
    Har samme "problemet" på min 06 xc70. Ved 0-10 grader så lyser glødelampa i under 1 sekund, så tar det noen omdreininger før den starter. Jeg hadde feilkode på injektor, fikk denne bytte for ikke så lenge siden. Her om dagen så var det minus 4-5 grader, å den lyste fortsatt bare i noen sekunder. Har også byttet glødeplugger. Syns det er rart at den ikke gløder lengere.
    Grunnen til at det tar litt lenger tid når når det blir kaldere, er fordi kompresjonen i motoren må gjenopprettes i sylinderene før dieselen antenner. Kan være en anbefaling å ta en runde med god dyserens og motorbehandling for å oppnå litt bedre oppstart, samt renske opp litt innvendig i motoren.
    Som "locked" nevner over her, så blir glødepluggene varme meget fort, så glødetiden er helt irrelevant. Det er temparaturen i glødepluggene som er avgjørende for å dieselen vil antenne fortere og bedre enn ved kalde sylindere.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  15. Takk TimT5 takket for denne posten
  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. jan. 2016
    Sted
    Porsgrunn
    VCCN medlemsnummer
    1625
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Grunnen til at det tar litt lenger tid når når det blir kaldere, er fordi kompresjonen i motoren må gjenopprettes i sylinderene før dieselen antenner. Kan være en anbefaling å ta en runde med god dyserens og motorbehandling for å oppnå litt bedre oppstart, samt renske opp litt innvendig i motoren.
    Som "locked" nevner over her, så blir glødepluggene varme meget fort, så glødetiden er helt irrelevant. Det er temparaturen i glødepluggene som er avgjørende for å dieselen vil antenne fortere og bedre enn ved kalde sylindere.
    Kjøpte dyserens som Mekonomen anbefalte. Har fylt på, men holder fortsatt på med første tank. Tar vel gjerne ett par fyllinger før det har gått igjennom går jeg utifra. Er litt off topic, men etter injektor byttet så har jeg merket at drivstoff forbruket har gått fra 0.9 til 1.1-2. Er dette normalt? Blir mye kortkjøring/bykjøring. Ligger på 0.7-8 ved langkjøring forøverig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -2012 Volvo V60 D2 Summum-
    -06 Volvo XC70 "Ocean Race" D5- [Solgt] |
    -03 Volvo V70 2.0T- [Solgt] |

  17. #16
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TimT5 Vis post
    Kjøpte dyserens som Mekonomen anbefalte. Har fylt på, men holder fortsatt på med første tank. Tar vel gjerne ett par fyllinger før det har gått igjennom går jeg utifra. Er litt off topic, men etter injektor byttet så har jeg merket at drivstoff forbruket har gått fra 0.9 til 1.1-2. Er dette normalt? Blir mye kortkjøring/bykjøring. Ligger på 0.7-8 ved langkjøring forøverig.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Ikke all dyserens er like bra etter min erfaring. Du bør også bytte dieselfilter etter å ha tømt første tanken med tilsatt dyserens. Rensen blir med ut på første tanken, så er ikke noe som henger igjen

    Ble dysen byttet i det momentet temparaturen begynte å nærme seg 5+ eller lavere? Husk på at dieselvarmeren øker forbruket når man måler på km/tank. Skal sådan ikke påvirke forbruket i
    DIM
    etter det jeg kjenner til. Forbruket i
    DIM
    vil også øke om du kjører mye i byen over tid. Antar at det bare er tilfeldigheter på at du har registrert høyere forbruk etter injektorbytte.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. jan. 2016
    Sted
    Porsgrunn
    VCCN medlemsnummer
    1625
    Innlegg
    63
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Svirre Vis post
    Ikke all dyserens er like bra etter min erfaring. Du bør også bytte dieselfilter etter å ha tømt første tanken med tilsatt dyserens. Rensen blir med ut på første tanken, så er ikke noe som henger igjen

    Ble dysen byttet i det momentet temparaturen begynte å nærme seg 5+ eller lavere? Husk på at dieselvarmeren øker forbruket når man måler på km/tank. Skal sådan ikke påvirke forbruket i
    DIM
    etter det jeg kjenner til. Forbruket i
    DIM
    vil også øke om du kjører mye i byen over tid. Antar at det bare er tilfeldigheter på at du har registrert høyere forbruk etter injektorbytte.
    Har hatt feilkode på den ene dysen ei beite. Men når gradene krøp nedover syns jeg den blei veldig tung startet, var derfor jeg valgte å få den byttet. Den blei noe bedre, men syns den fortsatt til tider kan være veldig tung startet. Er
    DIM
    jeg kikker på mtp forbruk. Bare syns det var rart at rett etter dyse byttet gikk forbruket en del opp.


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    -2012 Volvo V60 D2 Summum-
    -06 Volvo XC70 "Ocean Race" D5- [Solgt] |
    -03 Volvo V70 2.0T- [Solgt] |

Lignende tråder

  1. Glødetid
    By Viggo J in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 26/08/16, 13:40

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •