Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Bygge om fra mekanisk til elektronisk speedometer vanskelig?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard Bygge om fra mekanisk til elektronisk speedometer vanskelig?

    Jeg har en 82 mod 244dl og skulle gjerne fått 5 trinns girkasse i den. Så lurer på hvor mye styr det er og få elektronisk speedometer i denne da m47 er enklest og finne uten speedometer wire. Vet at bakaksel må byttes men diffen som er i denne nå er dårlig så det er greit også må jeg ha kabelen fra speedometerkontakten på diffhuset til speedometer er den sammen med helle ledningsnettet til bilen eller er den løs? Og hvordan er koblingene på baksiden av speedometeret har speedometer kabelen egen kontakt eller er den sammen med de andre i en stor en? Håper at noen vet noe om dette og kan si om dette er noe som kan gjøres uten for mye styr eller om det er best og finne på noe annet.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Det er fullt overkommelig.

    Speedometersignalet er på en egen(ekstra) kontakt som bare finnes på instrumenthus med el speedo.
    Mener å huske at det er 3 ledninger på den,en som skal til sikringsboksen og 2 som går til bakakslingen.

    En alternativ måte er å montere et abs fjærbein foran og hente signalet der ifra.

    Pass på slik at du får i instrumenthus som passer til ringen på diffen.
    Er enten 12 eller 48 tenner på diffen og det er også 2 forskjellige speedometer.

  3. Takk kimar takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Det er fullt overkommelig.

    Speedometersignalet er på en egen(ekstra) kontakt som bare finnes på instrumenthus med el speedo.
    Mener å huske at det er 3 ledninger på den,en som skal til sikringsboksen og 2 som går til bakakslingen.

    En alternativ måte er å montere et abs fjærbein foran og hente signalet der ifra.

    Pass på slik at du får i instrumenthus som passer til ringen på diffen.
    Er enten 12 eller 48 tenner på diffen og det er også 2 forskjellige speedometer.
    Takker for svar! Jeg får kanskje mulighet til å få tak i alt fra en bil så da burde det meste gå overens. Så av kablene vis jeg har forstått det riktig så går det 3 stk fra speedometer 1 går til sikringsboks og da er det vel en som skal til jord og en til bakaksel eller begge til bakaksel?

  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. aug. 2010
    Sted
    Verdal
    Innlegg
    1.459
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Takker for svar! Jeg får kanskje mulighet til å få tak i alt fra en bil så da burde det meste gå overens. Så av kablene vis jeg har forstått det riktig så går det 3 stk fra speedometer 1 går til sikringsboks og da er det vel en som skal til jord og en til bakaksel eller begge til bakaksel?
    Om jeg ikke husker feil så skal den ene som går imellom speedometer og bakaksel også jordes,imens den andre går direkte ifra speedometer og til sensor.

  6. Takk kimar takket for denne posten
  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Terje1 Vis post
    Om jeg ikke husker feil så skal den ene som går imellom speedometer og bakaksel også jordes,imens den andre går direkte ifra speedometer og til sensor.
    Takk nå ble jeg mye klokere og ser lysere på dette

Lignende tråder

  1. Fra mekanisk til elektronisk speedometer i 240?
    By volvoevo86 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 02/01/17, 15:43
  2. Bygge om tenning på B21A til elektronisk
    By harbart in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 13/04/16, 21:48
  3. Bygge om gammel 240 fra mek. Til el. Speedometer
    By JonasS in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 31/08/11, 19:58
  4. fra 740 speedometer til 760 speedometer
    By olekr93 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 30/09/10, 16:57

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •