Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  6
Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 80

Tråd: Bytte av dieselvarmer V70 2007 IKKE LØST!

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard Bytte av dieselvarmer V70 2007 IKKE LØST!

    Hallo folkensHar bestemt meg for å bytte til komplett ny varmer på bilen.Trenger jeg å ta av batterispenning,eller holder det med å ta sikring nr 4 i motorrommet til parkvarmer?Skal jo bare ut med stikket på den gamle styringsboksen for så å plugge inn den nye.
    Siden det ikke er noe filter på dieseltilførsel ,tenkte jeg å montere et ledningsfilter rett i forkant av varmer.
    Vet det sitter et forfilter i forkant av høyre bakhjul med et varmeelement som legger inn når det blir kaldt,men usikker på om tilførsel til dieselvarmeren går gjennom dette.Noe som vet?
    Sist endret av tor-diesel; 06/02/18 kl 16:16

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg pleier ikke å ta av batteri eller sikring når jeg tar ut varmeren. Av med tenningen og ut med nøkkelen. Vent 10-15 min før du trekker ut stikket til Brenneren. Men det er fort og enkelt å ta ut sikringen om du føler bedre da. Om du tar ut brenneren og by-paser slangene slik at du kan kjøre med bilen uten varmer. Da må sikringen ut. da må også dieseltilførselen blendes/skjermes for drit og elpluggen må dekkes over slik at det ikke kommer skit og salt inn på kontaktene.

    Jeg vil ikke ha noe ekstra filter på min bil. Har aldri hatt problemer med dritt i dieselen og kan aldri tenke meg noe annet enn at det finnes en sil i tanken. Men vær renslig når du tar av slangen. Jeg har en plugg jeg putter i slangen umiddelbart etter jeg har tatt av og en hette jeg setter på slangestussen på brenneren.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Å koble fra batteriet er aldri feil før noe inngrep på det elektroniske blir utført. Det tar deg 2 min å gjøre (ikke det engang) og du vil være sikker på at inn og utkobling går bra. Det er mye elektronikk i disse bilene spm er ømfintlige, så greit å ikke tukle for mye uten å koble fra strømkilden før demontering. Noe kan du selvfølgelig koble ut uten at
    CEM
    eller de andre modulene bryr seg så mye, men det er fort gjort å sette feilkoder under slike prosesser som kan kreve fjerning før prossesen kan fortsette.

    Bare nevner det

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Takk for innspillKopler da fra batteriet for å være sikker.Var det så at tenningsnøkkel skal stå i posisjon II når batteriet koples til igjen?En ting til,mest sannsynlig kommer den nye varmer komplett,også med den svarte styringsboksen som sitter på varmeren.Fikk tips om at det kanskje må lastes softvare for at bilen skal "kjenne igjen" ny varmer.I såfall,noen som vet hva dette koster?Eller så kan jeg jo satse på at boksen på den gamle er frisk å flytte denne over til den nye.

  5. #5
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei igjen.Takk for innspillKopler da fra batteriet for å være sikker.Var det så at tenningsnøkkel skal stå i posisjon II når batteriet koples til igjen?En ting til,mest sannsynlig kommer den nye varmer komplett,også med den svarte styringsboksen som sitter på varmeren.Fikk tips om at det kanskje må lastes softvare for at bilen skal "kjenne igjen" ny varmer.I såfall,noen som vet hva dette koster?Eller så kan jeg jo satse på at boksen på den gamle er frisk å flytte denne over til den nye.
    Det aller beste er å sette nøkkel i pos. II når du tilkobler batteriet igjen. Den metoden er best for utskiftning av moduler og komponentert. Hvis du setter inn samme elektronikk igjen, så trenger du ikke å gjøre det da bilen allerede kjenner igjen eksisterende elektronikk.

    Om du må programmere på nytt, tør jeg ikke svare på, men jeg tror ikke du trenger det.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Jeg satte inn ny varmer i min bil. Ingen programmering trengtes.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Jimbojama Vis post
    Jeg satte inn ny varmer i min bil. Ingen programmering trengtes.
    Ok.Når du satte inn ny varmer i din bil,var dette en komplett ny varmer med ny styringsenhet på varmer?I såfall prøver jeg med å montere ny varmer uten å bytte over styringsenhet fra den gamle.

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Tja, er vel fort et par år sida nå. Komplett ny, med styreenhet ja.

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Da var komplett ny varmer på plass i bilenFunker som bare det og håper at den fortsetter med akkurat detEn liten ting,på den gamle varmer leste volvotekniker ut ca 1200 driftstimer.Nulles dette ved bytte av varmer?Tenker da på om driftstimer lagres i kontrollboksen som sitter på varmer.Eller lagres det et annet sted og må nullstilles på verksted?Har da en fungerende varmer til overs.Har tenkt tanken på å bytte brennerenhet på denne,for å ha denne i reserve.Som kjent,har man noe i reserve så ryker aldri delen.Noen som har en slik brennerenhet liggende?Eller tips om hvor man kan få tak i en rimelig.Har sjekket på Bilia,der koster en ca 3000,- En annen mulighet er også å selge varmer som den er.Er en ulyd i det den starter opp og idet den stopper,den har vært der siden jeg kjøpte bilen i 2011.Mest sannsynlig denne buhlerviften,den følger jo med om man velger å bytte komplett brennerenhet.Noen her som kunne være interessert i en slik varmer?
    Sist endret av tor-diesel; 25/10/17 kl 23:01

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. april 2017
    VCCN medlemsnummer
    1903
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei igjen.Da var komplett ny varmer på plass i bilenFunker som bare det og håper at den fortsetter med akkurat detEn liten ting,på den gamle varmer leste volvotekniker ut ca 1200 driftstimer.Nulles dette ved bytte av varmer?Tenker da på om driftstimer lagres i kontrollboksen som sitter på varmer.Eller lagres det et annet sted og må nullstilles på verksted?Har da en fungerende varmer til overs.Har tenkt tanken på å bytte brennerenhet på denne,for å ha denne i reserve.Som kjent,har man noe i reserve så ryker aldri delen.Noen som har en slik brennerenhet liggende?Eller tips om hvor man kan få tak i en rimelig.Har sjekket på Bilia,der koster en ca 3000,- En annen mulighet er også å selge varmer som den er.Er en ulyd i det den starter opp og idet den stopper,den har vært der siden jeg kjøpte bilen i 2011.Mest sannsynlig denne bulerviften,den følger jo med om man velger å bytte komplett brennerenhet.Noen her som kunne være interessert i en slik varmer?
    er meget interessert da viften på min er defekt

  11. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Kjellkiller Vis post
    er meget interessert da viften på min er defekt
    Hei.
    Kanskje du kan sende meg en pm?

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Dette skulle jo være plankekjøringByttet til komplett ny varmer i forrige uke.Varmer fungerer fint.Har luftet systemet godt.Fyllte opp til litt over min merke på ekspansjonbeholder ved kald motor.Alt så normalt ut gjennom uka,helt til Fredag.Skulle bare sjekke nivå før jeg startet på kald motor.Da var beholder nesten full??? Startet opp og kjørte nedom Bilia en tur,han jeg snakket med,mente det var bare luft i systemet.Fikk beskjed om å kjøre bilen god og varm med litt høyt turtall.Gjorde dette på vei hjem.Nivå var da litt under maks merke.Alt normalt helt til idag.Samme leksa,full ekspansjonbeholder ved kald motor.Noen her som har ide om hva som skjer??

  13. #13
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Luft
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  14. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei igjen.Dette skulle jo være plankekjøringByttet til komplett ny varmer i forrige uke.Varmer fungerer fint.Har luftet systemet godt.Fyllte opp til litt over min merke på ekspansjonbeholder ved kald motor.Alt så normalt ut gjennom uka,helt til Fredag.Skulle bare sjekke nivå før jeg startet på kald motor.Da var beholder nesten full??? Startet opp og kjørte nedom Bilia en tur,han jeg snakket med,mente det var bare luft i systemet.Fikk beskjed om å kjøre bilen god og varm med litt høyt turtall.Gjorde dette på vei hjem.Nivå var da litt under maks merke.Alt normalt helt til idag.Samme leksa,full ekspansjonbeholder ved kald motor.Noen her som har ide om hva som skjer??
    Ser du sier komplett ny brenner, er det komplett komplett, eller skiftet brenn enheten inni? Om det stiger så langt opp med bare bruk av brenner kan jo tyde på sprikk i forbrenningskammer, men er meget mulig du bare har en luft boble som er slått seg vrang. Men er jo egentlig ganske rett fram og lufte disse maskinene.
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  15. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Takk for innspillKomplett ny i denne sammenheng er spiller ny komplett varmer kjøpt på Bilia.Luft er det nok ja,men mener selv at det ble luftet godt,og bilen var jo normal på kjølevann i flere dager.Skal nå bruke bilen uten å kjøre varmer,har tatt bort autofunksjonen så da styrer jeg bruken helt selv.Så får vi se.Sjansen for sprekk i varmeveksler på ny varmer er forhåpentligvis liten.Så en ting til.Plukket fra hverandre den gamle varmeren idag.Ulyden jeg har hørt er mest sannsynlig sot/koks innvendig nederst i brennerenhet,rundt sprederen.Har kjøpt inn egr/turborens fra Valvoline som skulle være effektiv på å løse opp sot/koks.Har også kjøpt inn blårens(isopropanol)til rengjøring.Andre her som har erfaring med å bruke noe annet?Har også bestilt ny trykkutgjevner,men som bildet viser så har røret en liten sving helt på slutten,noe den nye ikke har.Noen som vet om det skal være slik at jeg må bøye til den nye?Dieselvarmer 1.JPGDieselvarmer2.JPG

  16. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.En liten oppdatering.Har nå kjørt noen dager uten å bruke varmer,noen langturer også med litt turtall.Alt har vært normalt med kjølevann.Begynte å bruke varmer igår,ny runde med fullt ekspansjonskar.Er vel ting som tyder på at den nye varmer som ble innkjøpt på Bilia lager krøll,selv om mekaniker der aldri hadde hørt om at varmeveksler på ny varmer ikke er tett.Ligger vel an til at jeg må bytte varmer igjen.

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei.Fant ut at det var et defekt lager i den gamle buhler viftemotor.I et tappert forsøk på å reparere den,greide jeg å ødelegge den ytterligere.
    Har solgt den videre til en her på forumet som kunne bruke deler av den.Er da som sikkert flere i mangel av en viftemotor.Har sjekket på nett og andre aktuelle steder uten hell.
    Noen her som har noe slikt liggende eller som vet hvor man kan få tak uten å kjøpe en komplett brennerinnsats?Ser at Folloauto skriver i en tråd at han har tilgang på slike motorer,har forsøkt å sende han en pm,men får feilmelding på at han har for mange mld i innboksen og kan dermed ikke motta flere mld før han har slettet noen.Har vært i kontakt med en i Sverige som driver med varmer til båt og bil.Han mener han har en viftemotor som er bedre og kraftigere,dette er visstnok ikke en buhlermotor. Vet heller ikke om dette er plug and play,eller om det må modifiseres noe.Kraftigere motor vil også dra mere strøm.Noen som har noe erfaring med å bruke noe annet enn en orginal buhlermotor?Har fått tak i ny trykkutgjevner og har rengjort brennerinnsatsen,mangler da bare denne motoren.Er takknemlig for innspill
    Sist endret av tor-diesel; 01/11/17 kl 21:07

  18. #18
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei.Fant ut at det var et defekt lager i den gamle buhler viftemotor.I et tappert forsøk på å reparere den,greide jeg å ødelegge den ytterligere.
    Har solgt den videre til en her på forumet som kunne bruke deler av den.Er da som sikkert flere i mangel av en viftemotor.Har sjekket på nett og andre aktuelle steder uten hell.
    Noen her som har noe slikt liggende eller som vet hvor man kan få tak uten å kjøpe en komplett brennerinnsats?Ser at Folloauto skriver i en tråd at han har tilgang på slike motorer,har forsøkt å sende han en pm,men får feilmelding på at han har for mange mld i innboksen og kan dermed ikke motta flere mld før han har slettet noen.Har vært i kontakt med en i Sverige som driver med varmer til båt og bil.Han mener han har en viftemotor som er bedre og kraftigere,dette er visstnok ikke en buhlermotor. Vet heller ikke om dette er plug and play,eller om det må modifiseres noe.Kraftigere motor vil også dra mere strøm.Noen som har noe erfaring med å bruke noe annet enn en orginal buhlermotor?Har fått tak i ny trykkutgjevner og har rengjort brennerinnsatsen,manger da bare denne motoren.Er takknemlig for innspill
    Heatco skaffer denne :-)
    www.heatco.no
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hallo.Takk for innspill.Har vært i kontakt med Heatco.De hadde slike deler for salg tidligere,men ikke nå lenger

  20. #20
    Høvding aarnes sin avatar
    Medlem siden
    14. juni 2010
    Sted
    Oslo, Tåsen
    VCCN medlemsnummer
    4
    Innlegg
    5.133
    Antall takk

    Standard

    Da ringer du Eber direkte :-)
    66 82 30 50
    Joachim Aarnes
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styreleder

    --
    C40 P8 Twin Ultimate 2023

  21. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Har da vært i kontakt med Eber,som igjen tipset om Meca.Ingen deler å få tak i på noen av stedene.Kunne vært fint å få noen tips fra Folloauto,siden han skriver i en tråd her på forumet at han har tilgang til slike buhler viftemotorer.Har som sagt forsøkt å sende en pm til han,men innboksen hans er full.

  22. #22
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Kunne vært fint å få noen tips fra Folloauto,siden han skriver i en tråd her på forumet at han har tilgang til slike buhler viftemotorer.Har som sagt forsøkt å sende en pm til han,men innboksen hans er full.
    Han har ikke vært innlogget på forumet siden 14.04.15.

  23. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    178
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen folkens.Nå begynner både jeg og mekaniker på Bilia å bli rådville.Jeg kjøpte en komplett ny varmer,etter at denne var på plass var jeg plaget med at jeg fikk luft i kjølevannet når jeg brukte varmer.Alt pekte da mot at jeg hadde greid å få tak i en ny varmer med sprekk i varmeveksler.Skulle ha bilen inn på service og bytte av regreim,valgte da at mekaniker på Bilia også byttet varmeveksler.Nå skulle vel alt være i orden,men nei,får forsatt luft i kjølevann.Om jeg lufter anlegget og velger å ikke bruke varmer,så er kjølevannsnivå stabilt.Men med en gang jeg bruker varmer så fylles ekspansjonbeholder seg opp og presser overskudd ut gjennom lokket.Jeg kan da ikke vært så uheldig at jeg nok en gang har fått tak i en varmeveksler
    som ikke er tett.Har video av dette,men får ikke til å legge den ut her.Har video liggende på pc og på dropbox.Noen som har tips?

    https://youtu.be/pQJsv3RSik4

    https://youtu.be/wKxePSkxsso
    Sist endret av tor-diesel; 26/11/17 kl 23:54

  24. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei igjen folkens.Nå begynner både jeg og mekaniker på Bilia å bli rådville.Jeg kjøpte en komplett ny varmer,etter at denne var på plass var jeg plaget med at jeg fikk luft i kjølevannet når jeg brukte varmer.Alt pekte da mot at jeg hadde greid å få tak i en ny varmer med sprekk i varmeveksler.Skulle ha bilen inn på service og bytte av regreim,valgte da at mekaniker på Bilia også byttet varmeveksler.Nå skulle vel alt være i orden,men nei,får forsatt luft i kjølevann.Om jeg lufter anlegget og velger å ikke bruke varmer,så er kjølevannsnivå stabilt.Men med en gang jeg bruker varmer så fylles ekspansjonbeholder seg opp og presser overskudd ut gjennom lokket.Jeg kan da ikke vært så uheldig at jeg nok en gang har fått tak i en varmeveksler
    som ikke er tett.Har video av dette,men får ikke til å legge den ut her.Har video liggende på pc og på dropbox.Noen som har tips?
    Utrolig merkelig, men ja, legg videoen ut på youtube så vi kan få se på dette
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  25. #25
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    For meg virker det som om sirkulasjonspumpa suger luft og ikke får sirkulert vannet. I min logiske verden så kan jeg ikke forstå annet hvis dette skjer KUN ved bruk av dieselvarmer.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

Side 1 av 4 1 2 3 ... SisteSiste

Lignende tråder

  1. Er en D5 motor med 185Hk som står i 2007mod V70 noe bra?
    By Ketil in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 23
    Siste post: 09/02/17, 16:39
  2. Feilkoder på V70 2007mod. etter bytte av virvelspjell og injektor
    By Loco in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 24
    Siste post: 29/08/16, 00:59
  3. Like automatkasser 2007mod v70 d5 185hk 2wd og i xc 70 d5 185hk automat awd
    By Runis in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 06/08/16, 08:53
  4. bytte til avnlig cd-spiller (2din) i 2006/2007mod v70 d5
    By julen in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 05/06/13, 20:18
  5. Lekkasje av diesel ved pumpe til dieselvarmer.Volvo V70 2007mod
    By tor-diesel in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 04/03/13, 17:43

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •