Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  15
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 37

Tråd: Rust på kanaler - 940

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard Rust på kanaler - 940

    Jeg har litt overflaterust på begge kanalene jeg hadde håpet å få gjort noe med før saltet gjør sitt. Ingen hull enda såvidt jeg kan se, så tenkte få pussa ned, malt på ferobet, karosseriskyts fra Biltema og male over med svart Hamerite.

    Jeg har aldri jobba med karosseri før, så da spør jeg dere, er dette en grei løsning? Noen ideer eller forslag til hvor langt opp jeg burde male for å få det pent? Kanalene er jo opprinnelig lakket grønne som resten av bilen, men for å gjøre dette gjennomførbart så tenkte jeg svart Hamerite kanskje gjør jobben like greit.

    Og så til tørkebiten. Noen som har noen tips? Jeg har ikke noe sted å ha bilen inne. Garasjen her er under renovering og er trang, så noe som helst på spray der er uaktuelt. Jeg har bilen parkert i hagen nå. Den har stått der i hele sommer, så det lille som er av gress er kort, men det har derimot blitt litt gjørmete etter hjula frem og tilbake her. Men er dette gjennomførbart med før eksempel en presenning fra tak-rails og ned til bakken? Det er jo meldt regn helt til frostnetter og snø her, så sol flere dager så det tørker opp og ting kan herde tror jeg kanskje ikke skjer...

    Hva tror dere?
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Min måte ved slikt er og pusse litt med sandpapir (trenger ikke og ta det ned til stålet) så maling osv får noe og henge i og ikke flasser av også har jeg malt på et ruststopper på rusta som kjemisk stopper rusten i metallet (Har brukt slike fra loctite) også male på Hammerite. Dette har jeg veldig gode erfaringer med har blant annet en gammel tilhenger som jeg tok på denne måten for snart 8 år siden og er like fin enda. Hammerite er også rust stoppende så er en god fordel og ha denne nærme rusta så og legge noe i mellom disse er ikke noe jeg ville ha gjort. Hammerite svart i smotth finish utgave blir også pent og se på har malt kanaler på 240 en med den og er faktisk fint og se på. Og når det kommer til slitestyrke så er Hammerite slitesterkt men ikke så slitesterkt som eks tektyl men jeg har ofte bare malt bilen på nytt hver gang det slites hull i det mange kanaler har allerede et slitesterkt belegg under lakk som hinder at det slites ned til stålet.
    Sist endret av kimar; 03/10/17 kl 08:01

  3. Takk KBK takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Det står litt om emne her Her

    Skal ta noe overflate rust under bilen selv i vinter. Går nok for en salig blanding av arcanol og owatrol etter jeg har slipt ned. Til slutt tenkte jeg å tynne ut tectylen med owatrol.
    1990 Volvo 240

  5. Takk KBK takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post
    Det står litt om emne her Her

    Skal ta noe overflate rust under bilen selv i vinter. Går nok for en salig blanding av arcanol og owatrol etter jeg har slipt ned. Til slutt tenkte jeg å tynne ut tectylen med owatrol.
    Jeg har sett den tråden, men det blir helt gresk for meg. Arcanol og Owatrol blir istedenfor Ferrobet og som en syregrunning i tillegg? Og da må du helt inn til metallet? Siden dette er kanalene, så tenkte jeg kanskje tectyl ikke blir like pent som bare male svart Hamerite på. Pluss at jeg trenger ikke slipe ned til metallet langs med hele kanalen, kun fjerne løs rust med Hamerite som jeg har forstått det... Skulle ikke tro rust ville skape en jungel, men det klarer den altså
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  7. #5
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Jeg har sett den tråden, men det blir helt gresk for meg. Arcanol og Owatrol blir istedenfor Ferrobet og som en syregrunning i tillegg? Og da må du helt inn til metallet? Siden dette er kanalene, så tenkte jeg kanskje tectyl ikke blir like pent som bare male svart Hamerite på. Pluss at jeg trenger ikke slipe ned til metallet langs med hele kanalen, kun fjerne løs rust med Hamerite som jeg har forstått det... Skulle ikke tro rust ville skape en jungel, men det klarer den altså
    Hehe! det er en jungel av rust produkter å fremgangsmåter der ute

    Nei tectyl blir kanskje ikke helt riktig på kanalen. Tenkte mest under bilen. Men både arcanol og owatrol er en form for rust stopper. Bare at owatrol lager en hard hinne i tillegg. Derfor egnet for å blande ut med arcanolen. Jeg kommer ikke til å pusse helt inn til stålet. Bare pusse vekk overflate rusten og legge på arcanol/owatrol. Tynne ut tectyl med owatrol gjør jeg etterpå siden jeg skal ta under bilen.

    MEN jeg skal også ta reservehjulsbrønnene mine. Da pusser jeg de ned. Legger på arcanol+owatrol og maler over med benga. Tror det skal fungere bra
    1990 Volvo 240

  8. Takk KBK takket for denne posten
  9. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post
    Hehe! det er en jungel av rust produkter å fremgangsmåter der ute

    Nei tectyl blir kanskje ikke helt riktig på kanalen. Tenkte mest under bilen. Men både arcanol og owatrol er en form for rust stopper. Bare at owatrol lager en hard hinne i tillegg. Derfor egnet for å blande ut med arcanolen. Jeg kommer ikke til å pusse helt inn til stålet. Bare pusse vekk overflate rusten og legge på arcanol/owatrol. Tynne ut tectyl med owatrol gjør jeg etterpå siden jeg skal ta under bilen.

    MEN jeg skal også ta reservehjulsbrønnene mine. Da pusser jeg de ned. Legger på arcanol+owatrol og maler over med benga. Tror det skal fungere bra
    Da ble det plutselig en litt mindre jungel! Likte ideen om hard hinne. Kanalene får jo en del bank, har vært litt redd for at Hamerite kanskje blir litt for lett å skrape vekk eller sånn av steinsprut. Owatrol i tillegg kan jo ikke skade, kontra Ferrobet som bare stopper rusten, men beskytter ingenting.. Hjertelig takk!
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  10. Takk Benjamin takket for denne posten
  11. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Det og ta rust på bil så har alle hver sin måte og gjøre det på så vis en spør 10 stk så for en 10 svar så er bare og prøve div også finner du noe du liker og som fungerer

  12. Takk KBK takket for denne posten
  13. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Første strøket owatrol og bengagrunning med arcanol er på. Busken til mamma måtte bøte med livet så hele kanalen får godt med solvarme før kvelden. Så håper jeg det er tørt nok til eventuelt et strøk 2 eller svart hamerite.

    Hadde jeg giddi kikke på detta før, har jeg flere biler som kunne vært redda for lenge siden! Litt pirkearbeid, men så lenge det ikke skal lakkes i bilens farge, var jo dette ganske fort gjort!
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  14. Takk Benjamin takket for denne posten
  15. #9
    Registrerte brukere Benjamin sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    Innlegg
    818
    Antall takk

    Standard

    Det høres bra ut


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    1990 Volvo 240

  16. Takk KBK takket for denne posten
  17. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Blir bra dette er lite som skal til for og forlenge levetiden på bilene

  18. Takk KBK takket for denne posten
  19. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Går det an å legge ut noen bilder? Jeg er meget nysgjerrig på fremgangen, og resultatet

  20. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    I dag tok jeg Hamerite over første kanalen, fikk snudd bilen og pusset lett ned andre kanalen og malt den med blandingen, pluss hengerfestet. Oppdaget på den kanalen at det var mange små lommer med vann som ikke hadde rukket ruste inn i metallet enda, så jeg blir bare mer og mer glad for at jeg har tatt tak i det.

    Bilder underveis har jeg ikke så mye av, men jeg har før-bilde av den kanalen som var styggest, også kan jeg ta bilder av begge sider igjen imorra.
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  21. Takk kimar takket for denne posten
  22. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Hadde ikke vært lenge i saltsuppa før det hadde rustet hull her så bra du fikk tatt det Et godt tips er og få sprøytet kanalene inni med noe slags olje da det kan vær overflate rust på innsiden også som kan ruste ut eller få plassene du har tatt til og ruste igjen

  23. Takk KBK takket for denne posten
  24. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Hadde ikke vært lenge i saltsuppa før det hadde rustet hull her så bra du fikk tatt det Et godt tips er og få sprøytet kanalene inni med noe slags olje da det kan vær overflate rust på innsiden også som kan ruste ut eller få plassene du har tatt til og ruste igjen
    Jeg tenkte på det der jeg lå, men jeg har ikke noe utstyr til å sprøyte med. Det får bli neste prosjektet
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  25. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Jeg tenkte på det der jeg lå, men jeg har ikke noe utstyr til å sprøyte med. Det får bli neste prosjektet
    For og få gjort slikt skikkelig så trenger en kompressor og div utstyr så kan være like greit og få andre til og gjøre det.
    Disse har fluid film som mange har god erfaring med full behandling på din bil koster bare 2400kr som er hulrom og understell.
    http://www.buskerudantirust.no/faq-u...ustbehandling/
    http://www.buskerudantirust.no/priser/

  26. Takk KBK takket for denne posten
  27. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Så fint med bildene Har du tenkt å ta en underkant av framskjermen også?

  28. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Julie G Vis post
    Så fint med bildene Har du tenkt å ta en underkant av framskjermen også?
    Du tenker på hjulbuer? Jeg har veldig lyst, men der kan jeg lissom ikke male det sort etterpå, så jeg er litt usikker... Det er visst et sted i Moss som kan blande opp originallakk etter fargekode på sprayboks til deg, men jeg har aldri leika med sånt før, pluss at det begynner jo å bli forferdelig kaldt ute. Veldig spent på hvordan det har klart seg i natt. Det er tre grader her ute nå. Det har nok ikke tørket helt enda før jeg må dra etterpå. Vurderer å betale for et parkeringshus et par timer etterpå
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  29. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    For og få gjort slikt skikkelig så trenger en kompressor og div utstyr så kan være like greit og få andre til og gjøre det.
    Disse har fluid film som mange har god erfaring med full behandling på din bil koster bare 2400kr som er hulrom og understell.
    http://www.buskerudantirust.no/faq-u...ustbehandling/
    http://www.buskerudantirust.no/priser/
    Det var ikke dumt!
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  30. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Edit: Det er is på ruter og tak... Faen.
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  31. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Edit: Det er is på ruter og tak... Faen.
    Er slik her også 3 minus her hos meg

  32. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Is over mesteparten av bilen, men jeg tror faktisk det har på mirakuløst vis rukket å tørke i sola i går før det ble kaldt utover kvelden. Kjørt bilen til et oppvarmet parkeringshus nå, får stå der et par timer til vi har time til foringsbytte og forstillingskontroll etterpå. Men utseendemessig ble det veldig bra! Skal få tatt bilder i dagslys etterpå.
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  33. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av KBK Vis post
    Is over mesteparten av bilen, men jeg tror faktisk det har på mirakuløst vis rukket å tørke i sola i går før det ble kaldt utover kvelden. Kjørt bilen til et oppvarmet parkeringshus nå, får stå der et par timer til vi har time til foringsbytte og forstillingskontroll etterpå. Men utseendemessig ble det veldig bra! Skal få tatt bilder i dagslys etterpå.
    Så bra er moro med bilder så legg gjerne ut noen

  34. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Litt bilder av prosessen. Tenkte ikke så mye over det underveis, men.. Passasjersiden har ikke fått Hamerite enda.

    Også oppdaget jeg noe litt artig. Jeg ville ikke ha glossy sort Hamerite, tenkte at det ville bli litt mye, så tok en som het "hammered" som jeg syntes hørtes bedre ut. Litt tekstur i malingen ville skjule litt ujevnheter. Men den er jo mer brun enn svart, litt sånn metallic med glitter i sola
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  35. Takk kimar takket for denne posten
  36. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Her ble det litt tull med bildene, beklager hvis noe kommer dobbelt nå..
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  37. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. mai 2015
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1859
    Innlegg
    147
    Antall takk

    Standard

    Ja, og ett dobbelt til, men her er ferdig kanal på sjåførsiden.
    940 94' mod Herregårdsvagn <3

  38. Takk kimar takket for denne posten
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Fjerne rust 940
    By thomaswh in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 0
    Siste post: 08/07/16, 10:45
  2. SELGES/BYTTES! Volvo 940 1991 GL. åravgift betalt, minimalt med rust.
    By 240racing in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 30/03/14, 00:10
  3. Myke kanaler
    By crazyclomp in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 0
    Siste post: 28/06/12, 09:40
  4. kanaler
    By jarlis89 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 17/07/11, 16:11

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •