Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 15 av 15

Tråd: Dieselvarmer Ardic 912-D V70 2007 mod.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard Dieselvarmer Ardic 912-D V70 2007 mod.

    Hei alle sammen Som topic sladrer om gjelder dette dieselvarmer.Bilen er en V70 2007 mod 2,4d.Har de siste sesongene opplevd at bilen ikke blir like varm på kjølevann som tidligere.Maks gangtid er som kjent 60 min.Tidligere var kjølevannstemp etter maks gangtid,lik nåla rett opp.Jeg er klar over at denne er laget slik at den står rett opp på temp fra 70 grader til driftvarm.Nå står nåla på midt mellom kald og driftsvarm,dette etter 60 min gangtid.Blir da heller ikke like god og varm i kupe.Mistenkte at termostaten var defekt og at det derved lakk varmt kjølevann ut på radiator.Har byttet hele termostathuset,uten at det gjorde noen forskjell.Har vært på Bilia,ingen feilkoder på varmer.Har en bekjent som driver med dieselvarmere til båt.Han mener det kan være dieselfilter/pumpefilter til varmer som er tett.Finnes det et slikt filter,og hvis så byttes det på serviceintervall?Noen som vet?Nærmer seg sesong nå,vil gjerne ha dette i orden
    Sist endret av tor-diesel; 30/09/17 kl 19:07

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Bytt varmeregister inne i biln. Har det vært bytta register og vannpumpe på biln

    Er ikke filter til varmer

    Et problem med 07 som har vist seg flere ganger er at når du bytte register og vannpumpe og bytter frostvæske så blir varmeregistret mer og mer over tid tett pga volvo har brukt 2 typer kjølevæske fra volvo.
    Sist endret av 4x4vinge; 30/09/17 kl 22:24

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Ikke ukjent at varmeregister tar kvelden enten at de går tett eller begynner å lekke.
    Men IOM at du ikke får opp temp. på måleren så synes det som at brenner ikke guffer nok opp. Det kan tyde på for lite diesel. Og ja det er vel et filter/sil i brenner. Kan også være pumpen til brenner som fusker litt/gir for lite diesel.

    Et godt tips er å benytte dieselforbedrer med jevne mellemrom på bilen. Type dyserens el. lign. Godt for både dyser i motor og dieselbrenneren. Evt. om du kan benytte den nye ECO1 dieselen. Fåes vel bare østpå foreløpig.... Den vanlige norske dieselen er egentlig av begredelig kvalitet. Har hørt at av de norske stasjonene er det Esso og YX som har minst miljø-dritt i dieselen.
    Hadde eg fått tak i ECO1 diesel hadde eg lett godtatt 1,- mer pr. liter.
    Sist endret av jerognal; 01/10/17 kl 11:42
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Ang sil i brenner. Den tetter seg ofte. To ganger på tre år hos meg. Det var gull for meg å ha et vanlig in-line filter rett før varmeren. Nå tetter det seg ikke lengere. Finnes masse tråder om dette.

    Trodde 07 modellen hadde en annen varmer enn 912D. 952 eller noe, men vet ikke.

  5. #5
    Registrerte brukere Alfs80 sin avatar
    Medlem siden
    12. april 2011
    Sted
    osterøy
    VCCN medlemsnummer
    432
    Innlegg
    859
    Antall takk

    Standard

    Hvor ligger sil i brenner?
    Lusken Har Vida/Dice om du trenger hjelp
    Volvo S80 D3 2012 summum
    2019 Fendt Brilliant 700 sga

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    Ang sil i brenner. Den tetter seg ofte. To ganger på tre år hos meg. Det var gull for meg å ha et vanlig in-line filter rett før varmeren. Nå tetter det seg ikke lengere. Finnes masse tråder om dette.

    Trodde 07 modellen hadde en annen varmer enn 912D. 952 eller noe, men vet ikke.
    Hei igjen.Takk for innspill.Heller nok mer til teorien om tett filter.Varmeapparat funker helt fint,og ingen lekkasje,og det er jo temp på kjølevann som ikke blir like varmt som tidligere.Hvor sitter dette filteret?Sitter det i selve varmeren slik at denne må ut og demonteres?Når det gjelder type varmer er ikke 912-d og 952-d samme type varmer?Har brukt Tunap dieseltilsetting nettopp med tanke på varmer.

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Hvis det er varmeren må det demonteres ja. Fin jobb. Sjekk DIY under how-to.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...0N-2004-D5-DIY

    Filter eller sil... høres rart ut når det eneste den klarer er å dusje.

    Det er tre ting som oftest går gæli.

    1. Dysespissen (filter/sil) som dusjer diesel ned på rotorvifta i forbrenningskammeret går tett ved kula i enden. 1100 kr på bilia.



    2. Rotorvifta i brennkammeret (forstøver dieselen) som har løsna pga rust (elendig materialvalg av Ardic)

    3. Vannpumpa til dieselvarmeren.

    Hvis du vil komme raskt i mål ringer du bilia og spør om grei pris på diagnose av varmeren. Er det ikke pumpa, flammevakt eller tempmåler (via diagnose) må det nesten være 1. eller 2.

    Varmeren er lett å skru på.
    Sist endret av Evert; 03/10/17 kl 00:17

  8. Takk FroBe takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.Takker igjen for innspill.Så det som Evert beskriver som sil/filter er dysespissen??Jeg tenkte mer om det var et ordinært filter i/ved varmer.Tenkte å ta ut varmer for å se hvordan det ser ut inni.Kan jeg ta ut sikring til varmer,blende dieseltilførsel og sette inn en rørbit imellom tur/retur vann på varmer.For så å bruke bilen mens jeg skrur på varmer?
    Har kuttet ut auto funksjon,så bilen vil ikke be om varme selv om det er kaldere en +5.Hva bruker man til å gjøre rent inni varmer?Ser noen anbefaler blåsprit.Er dette isopropanol?Hva er fordelen med å bruke dette?Takker for svar

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av tor-diesel Vis post
    Hei igjen.Takker igjen for innspill.Så det som Evert beskriver som sil/filter er dysespissen??Jeg tenkte mer om det var et ordinært filter i/ved varmer.Tenkte å ta ut varmer for å se hvordan det ser ut inni.Kan jeg ta ut sikring til varmer,blende dieseltilførsel og sette inn en rørbit imellom tur/retur vann på varmer.For så å bruke bilen mens jeg skrur på varmer?
    Har kuttet ut auto funksjon,så bilen vil ikke be om varme selv om det er kaldere en +5.Hva bruker man til å gjøre rent inni varmer?Ser noen anbefaler blåsprit.Er dette isopropanol?Hva er fordelen med å bruke dette?Takker for svar

    Du kan kjøre med bilen uten varmer ja ingen problem, det som da er greit og enkelt. er og bare la vannpumpen henge i gjenn på bilen, så bare kobler du litt om slik at de 2 slangene som går ned til brenner fra motor bare kobles inn på begge koblingene på vannpumpen

    Angående sikring husker jeg ikke i hodet hvilken det er, men skjekk instrument boken din, mener og husker det er nr 20 eller 21 bak på rem i bagasjerom, ( Men ikke skyt meg om det var feil :P )

    Det er heller ingen filter assosiert sammen med disse brennerne orginalt.. Du har en liten nedstrupning i dysespissen men ikke noe (filter)
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  11. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Sikring nr 1. 2002 te 2005/noen 2006.
    Nye sikringsboks. 2006 og te 2007 xc 70 og 2006/2008 v70 og s60 2006/2009 sikring nr 4

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Hei igjen.En liten oppdateringAv flere grunner har jeg endt opp med å kjøpe en komplett ny varmer.En grunn er at om jeg bytter kun brennerinnsats,som kostet ca 7000,- inkl arbeid.Så er jo alt det andre 9 år gammelt.Bilen er første gang reg.i sept 2008. Satser da på at det fungerer problemfritt i lang tid fremover.Om jeg får mulighet,så kan det jo være at jeg plukker fra hverandre og gjør rent den gamleEr det isopropanol(blåsprit )som er best egnet til rensing/rengjøring?Eller finnes det andre produkter som er bedre egnet?

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2011
    Innlegg
    176
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    Ang sil i brenner. Den tetter seg ofte. To ganger på tre år hos meg. Det var gull for meg å ha et vanlig in-line filter rett før varmeren. Nå tetter det seg ikke lengere. Finnes masse tråder om dette.

    Trodde 07 modellen hadde en annen varmer enn 912D. 952 eller noe, men vet ikke.
    Hei.Har nå byttet til komplett ny varmer.Ser at Evert anbefaler å sette på et slangefilter rett i forkant av varmer.Spurte tekniker på Bilia om det var lurt å gjøre akkurat det.Han sa at han var usikker på om dette skapte ekstra motstand i tilførsel av diesel.Noe som igjen kunne ha innvirkning på yteles til varmeren.Bruker ca to ganger i året Tunap 984 dieseltilsetning,det som blir løst opp av eventuelle avleiringer går jo da tilbake på tanken via retursystemet.Muligheten for at varmerern får tak i dette er vel tilstede,da det ifølge samme tekniker kun ligger en grovsil i tankarmatur før det går videre til varmeren.Noen som erfaringer eller synspunkter på dette?

  14. #13
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    Hvis det er varmeren må det demonteres ja. Fin jobb. Sjekk DIY under how-to.
    http://forum.vccn.no/showthread.php?...0N-2004-D5-DIY

    Filter eller sil... høres rart ut når det eneste den klarer er å dusje.

    Det er tre ting som oftest går gæli.

    1. Dysespissen (filter/sil) som dusjer diesel ned på rotorvifta i forbrenningskammeret går tett ved kula i enden. 1100 kr på bilia.



    2. Rotorvifta i brennkammeret (forstøver dieselen) som har løsna pga rust (elendig materialvalg av Ardic)

    3. Vannpumpa til dieselvarmeren.

    Hvis du vil komme raskt i mål ringer du bilia og spør om grei pris på diagnose av varmeren. Er det ikke pumpa, flammevakt eller tempmåler (via diagnose) må det nesten være 1. eller 2.

    Varmeren er lett å skru på.

    Låner tråden litt. Er vifta for forstøving av diesel utskiftbar, eller må man bytte hele enheten?

  15. #14
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Lasse R Vis post
    Låner tråden litt. Er vifta for forstøving av diesel utskiftbar, eller må man bytte hele enheten?
    El.motoren/vifta kan byttes, men er så og si umulig å skaffe uten å måtte kjøpe komplett brennerinnsats. El motoren kan overhales med nye kulelager om du er litt fingernem og tålmodig.
    Rotoren som for-støver brennstoffet kan byttes og kan enda kjøpes bl.a. her:http://www.skandix.de/en/spare-parts...-heating/1860/ Også rotoren inngår i den komplette brennerinnsatsen.http://www.skandix.de/en/spare-parts...ating/1023123/
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  16. Takk Lasse R takket for denne posten
  17. #15
    Lasse R sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Akershus
    VCCN medlemsnummer
    2694
    Innlegg
    2.921
    Antall takk

    Standard

    Kjøpte rotor til dieselforstøvning via Bilia nå. Rett i overkant av 600kr. Takk for tips. Har byttet det meste så vil tro det er denne som er synderen

Lignende tråder

  1. Dieselvarmer Volvo V70 2007 mod.
    By tor-diesel in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 13
    Siste post: 02/01/17, 20:57
  2. Overhale dieselvarmer (Ardic 912d)
    By mrstfu in forum S60 / V70N / S80 / XC -serien
    Svar: 0
    Siste post: 12/04/16, 15:25
  3. V70 2007 2.4D - Tidsur på dieselvarmer ustabil
    By aarnes in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 15
    Siste post: 12/02/13, 21:01
  4. dieselvarmer problem v70 d5 2007
    By Erlend in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 31/12/12, 12:56
  5. Dieselvarmer 2007 V70.
    By Jan Egil F in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 13
    Siste post: 21/02/12, 20:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •