Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Trenger hjelp/info ang ombygging av 142.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. sep. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Trenger hjelp/info ang ombygging av 142.

    Hei.

    Jeg lurte på om det er noen her inne som har fått godkjent en 1972mod 142 med b230at motor.

    Jeg har sendt søknad til biltilsynet og fått svar om at dette ikke lar seg gjøre på bakgrunn av dreiemomentet i motoren. Det er snakk om 15nm for mye. De mener at jeg skal gå til et uavhengig labaratorium som f.eks tuv for å teste karosseriet on det tåler dette "enorme" ekstra dreiemomentet.

    Bilen er godkjent opp til 216nm men b230at motoren har 231nm..

    Så.. finnes det noen med ett godt svar på hva jeg må gjøre for å få dette godkjent.
    Eller evt noe dokumentasjon på karroseristyrken på denne bilen.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. sep. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Ingen som hadde noe å komme med?

  3. #3
    Registrerte brukere Marius Nilssen sin avatar
    Medlem siden
    01. juni 2013
    Sted
    Te venstre og litt ner
    VCCN medlemsnummer
    1577
    Innlegg
    267
    Antall takk

    Standard

    Når vegvesen skal godkjenne noe må du ha dokumentasjon enten fra bilens fabrikant (papirene som vi er så heldige å få av Volvo) eller uavhengig
    laboratorium (TÜV) på at bilens karosseri, bremser, oppheng osv. tåler de ombyggingene du skal gjøre.
    Som du sier så står det i Volvos papir at maks NM er 216, og da er eneste andre alternativ å reise til Tyskland. Pris på en slik tur kan bli alt fra 30k til 100k+.
    Enkelte har vært heldige å truffet på saksbehandlere som lar det gå hvis det er litt over, men de aller fleste (og alle jeg har snakket med) er veldig skikkelige og
    godkjenner ingenting som ikke er lov.
    Papir på karosseristyrke får du nok kun hos TÜV og du får nok ikke lov til å låne andres papir heller.

    Så du kan enten betale dyre dommer på en tur sørover, finne en annen motor som er lovlige eller la være å godkjenne og håpe det ikke blir oppdaget.
    Sistnevnte blir fort uhyggelig hvis du er i en ulykke og plutselig får en saftig gjeld du bruker resten av livet på å betale ned.

    Hvis du skal ha turbo ville jeg bygget på en sugemotor, bremset hos noen som dem godkjenner papir fra (jeg sendte mail og fikk liste over bremsebenkene
    i fylket som dem godkjenner), få papir på at motor yter mindre enn høyeste grense og godkjenn.
    ''POWER!!!''
    -Jeremy Clarkson

  4. Takk Jabirkeland takket for denne posten
  5. #4
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Du kan jo f.eks gå ned til b21at da

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. sep. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Vel. Har prøvd å snakke med saksbehandler hos BT men han var veldig streng på at det ikke ville la seg gjøre. Ser jo at dette kan bli en meget dyr affere hvis ikke det er mulig å få tak i noe papirer fra ett eller annet sted. Og er jo litt kjipt å ha en dyr nyoverhalt motor stående på "pynt" på verkstedet. Men hvis det er annet motoralternativ som er løsningen så får det vel bli det.

    Kanskje noen vet hvordan det er å få godkjent turbomatet B20 i stedet. Evt noe annet.
    Har 2stk b230a 1stk b20a og 1stk nybygd b230at.....

    B21At har vel for høye NM tall den også.... men er jo ett alternativ selfølgelig

Lignende tråder

  1. Trenger hjelp ang. orginal SUB
    By sindus in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 3
    Siste post: 30/08/14, 10:03
  2. Litt hjelp ang ombygging
    By morpheusbd in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 13
    Siste post: 13/04/12, 21:45
  3. Trenger hjelp til senking av 142.
    By landstan in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 20/05/11, 15:58

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •