Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 34

Tråd: T8 HYBRIDER (XC60 / XC90 / S90 / V90) MED FEIL EFFEKT HOS STATENS VEGVESEN

  1. #1
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard T8 HYBRIDER (XC60 / XC90 / S90 / V90) MED FEIL EFFEKT HOS STATENS VEGVESEN

    På Statens Vegvesen sine sider står feil effekt oppgitt på alle hybrider jeg kan se.
    Kun brenselsmotorens effekt står oppgitt....ikke el motoren.
    https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...nummer=nf85112

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 28/09/17 kl 18:28
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  2. #2
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Men på reine elbiler - f.eks Tesla S P85D Performance er motoreffekt oppgitt til helt ut av lufta 90 Hk..... mens en Nissan leaf er oppgitt til 109 Hk !!!!
    https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...nummer=EK23560
    https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...nummer=EL60647

    * Hvor er systemet i dette da ???

    Når jeg oppgraderte min T8, var de veldig så nøye på BT at korrekt effekt skulle inn i vognkortet - selv om det var under de "lovlige" 10% på toppeffekten.
    (Effekten i mellomregistret teller jo ikke - den står jo ikke oppgitt noe sted)

    * Er jo faktisk dummere enn felg/dekkdimensjonen som står oppført feil på Statens vegvesen sine sider på 9/10 biler dette...
    (Og en liten avsporing på "samme problematikk"; Det er nok av eksempler der oppgitt dekk dimensjon i vognkort avviker med mer enn de "lovlige" 5% på en rekke nye biler som er kjøpt originalt med store hjul fra fabrikk)

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 28/09/17 kl 18:27
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Det er nok bare sånn det gjøres.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Jeg har ikke orket å tenke på å registrere inn min svenskinstallerte Polestar engang. Det får holde med sertifikatet fra Polestar og kvittering for å overbevise fremtidig kjøper.

  5. #5
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    På Leaf er det 109hk i typegodkjenningen. På flere Teslaer har de bare satt antall hk likt som antall kW/H på batteriet
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  6. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    På Leaf er det 109hk i typegodkjenningen. På flere Teslaer har de bare satt antall hk likt som antall kW/H på batteriet
    Da har du bevis på at bilen din er sprekere enn Tesla Daniel

    Men i og med at Statens vegvesen har oppgradert datasystemene sine - syntes jeg det er merksnodig at det ikke er på plass systemer for korrekt registrering av effekt på el biler og hybrider - de står for over 50% av nybilsalget i dag og kommer til å stå for de fleste nye biler i fremtiden.

    Samtidig burde det komme på plass at riktig dekkdimensjon kommer på plass i vognkort, og ikke det minste alternativet man teoretisk sett kan få levert på en bilmodell....

    På min T8 er det oppgitt 18", men den er levert på 20". Neimen ikke sikker på om alle 18" går klar av bremsene engang (i alle fall bremseskjoldene).

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Hjulstørrelser har vel alltid vært surr i vognkortet. Tror aldri jeg har hatt dimensjonen bilen ble levert med i vognkortet :-)

  8. #8
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Dekkdimensjonen som er oppgitt er vel den dim som biltypen er typegodkjent med...?
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. mars 2015
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    1.001
    Antall takk

    Standard

    Det jeg også har trudd. Vil tro dimensjonen bilen faktisk blir levert med er innafor krava. Hvis ikke bør man vel strengt talt kreve dokumentasjon fra leverandør, så man har sitt på det rene i etterkant. =p

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. juni 2017
    VCCN medlemsnummer
    1947
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Men på reine elbiler - f.eks Tesla S P85D Performance er motoreffekt oppgitt til helt ut av lufta 90 Hk..... mens en Nissan leaf er oppgitt til 109 Hk !!!!
    https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...nummer=EK23560
    https://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Kjo...nummer=EL60647

    * Hvor er systemet i dette da ???

    Når jeg oppgraderte min T8, var de veldig så nøye på BT at korrekt effekt skulle inn i vognkortet - selv om det var under de "lovlige" 10% på toppeffekten.
    (Effekten i mellomregistret teller jo ikke - den står jo ikke oppgitt noe sted)

    * Er jo faktisk dummere enn felg/dekkdimensjonen som står oppført feil på Statens vegvesen sine sider på 9/10 biler dette...
    (Og en liten avsporing på "samme problematikk"; Det er nok av eksempler der oppgitt dekk dimensjon i vognkort avviker med mer enn de "lovlige" 5% på en rekke nye biler som er kjøpt originalt med store hjul fra fabrikk)

    Rcar
    Bare av ren nyskjerrighet: Jeg har bestilt en V90T8R (Bursting Blue ) - prod. dato (pt.) i uke 45. Tenkte å stikke rett til biltilsynet når jeg får den for å registrere den med korrekt HK. Var det noe problem? Noen kostnader? Thx.

  11. #11
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RuneBruun Vis post
    Bare av ren nyskjerrighet: Jeg har bestilt en V90T8R (Bursting Blue ) - prod. dato (pt.) i uke 45. Tenkte å stikke rett til biltilsynet når jeg får den for å registrere den med korrekt HK. Var det noe problem? Noen kostnader? Thx.
    Hvorfor skal du det?
    Bare sånn av ren nysgjerrighet...?
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  12. #12
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av RuneBruun Vis post
    Bare av ren nyskjerrighet: Jeg har bestilt en V90T8R (Bursting Blue ) - prod. dato (pt.) i uke 45. Tenkte å stikke rett til biltilsynet når jeg får den for å registrere den med korrekt HK. Var det noe problem? Noen kostnader? Thx.
    Hei
    Nå kan du vel strengt talt få bilen levert ferdig reg. med korrekt effekt i vognkort ved bestilling av Polestar ?
    - Sist jeg sjekket konfiguratoren - var det en opsjon å bestille fra fabrikk (selv om jeg mistenker at det er samme prosess med SW oppdatering hos forhandler uansett)
    * Men da skal vel ikke du som kunde måtte trenge å løfte en finger ifb godkjenning/reg !!?!!

    Så til spørsmålet om det var noe problem; NEI
    - Gikk også fort. Tok ca 10 min, de så ikke på bilen engang - ble deretter sendt inn i skranken for å betale for "timen"....men da fikk jeg beskjed om at dette fantes det for øyeblikket ikke noe mulighet for å ta betalt for.....så kostet meg 0 kroner "for å få alt på stell".

    PS: Gled deg !!!! Har også akkurat samme styling og farge selv - en meget heldig kombinasjon

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 01/10/17 kl 22:24
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  13. Takk RuneBruun takket for denne posten
  14. #13
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Hvorfor skal du det?
    Bare sånn av ren nysgjerrighet...?
    Er vel greit å ha det svart på hvitt.....selv om det fremdeles står feil effekt oppgitt.
    Ikke minst i forhold til forsikring, oppgjør ved en evt fremtidig skade og ved fremtidig salg av bilen ???

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Det kan jo være at man ikke har lyst til å ryke på en "Tesla" og si at toppeffekt er summen av toppeffekten til alle motorene i bilen. (Tesla fikk jo smekk for å ha skrytt av at bilen hadde 600+ hk, som var summen av alle motorene, mens inverter/batteri ikke klarte levere mer enn 450hk (?)).

    Er det noen som faktisk vet om T8'en leverer 407/420hk på noe som helst tidspunkt? Jeg klarer ikke finne noe spor av noen som har kjørt f.eks en XC90T8 på dyno.

  16. #15
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Det kan jo være at man ikke har lyst til å ryke på en "Tesla" og si at toppeffekt er summen av toppeffekten til alle motorene i bilen. (Tesla fikk jo smekk for å ha skrytt av at bilen hadde 600+ hk, som var summen av alle motorene, mens inverter/batteri ikke klarte levere mer enn 450hk (?)).

    Er det noen som faktisk vet om T8'en leverer 407/420hk på noe som helst tidspunkt? Jeg klarer ikke finne noe spor av noen som har kjørt f.eks en XC90T8 på dyno.
    Dette er det jo statens vegvesen som fører opp "feil effekt" - ikke Volvo....de skiver 407.
    - Og som man ser på reine el biler er det ikke noe ordentlig system (!)

    # Vel.... en rekke av Teslaene yter vesentlig mer enn 450 hk....
    f.eks S
    P1
    00D (som setter 588 hk og 1250 nm ned i bakken)
    Så enten man regner slik eller slik.... finnes ikke en bil "i den størrelsen" som holder følge til f.eks 200 km/t....
    - Ikke med 500...550...600...650...700 hk heller !
    * Derimot en slik gjør susen
    https://www.youtube.com/watch?v=oJYBy1GesDM

    Setter man en T8 i Power og batteriet er fullt - tviler jeg overhodet ikke på oppgitt effekt er rett.... der er det jo såre enkelt med en stk forbrenningsmotor på 320 i front og 1 stk elmotor på 87 bak.
    - Når batteriet er ""tomt"" er det dog ikke lenger 407 hk i samlet effekt. Naturlig nok (!) Lik når batteriet på f.eks en Tesla er tomt = 0 hk
    * Men siden batteriet ikke er tomt når det er tomt....tror jeg nok at i
    AWD
    modus effekten er over de 320 hestene som sitter i front - når det trengs (!)
    - Så tar det da heller ikke spesielt lang tid til å "lade opp litt juice" til en forbikjøring etc heller....
    ¤ Og så kommer man ikke vekk fra faktumet er at man SVÆRT sjeldent trenger maximal systemeffekt da !?!
    Og er man ikke opptatt av lavt forbruk - ja da kan man sette motoren til å lade batteriet maks hele tiden !
    Da har man nær alltid tilgang på "full pupp" om man da ikke ligger på flat fjøl i milevis på autobahn.

    Ett eller annet sted har jeg kopi av dyno papirene fra Polestar - dog er det ikke de 421 hestene som er det vesentlige - det er det imponerende mellomregistret.

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 02/10/17 kl 19:29
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  17. #16
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Er vel greit å ha det svart på hvitt.....selv om det fremdeles står feil effekt oppgitt.
    Ikke minst i forhold til forsikring, oppgjør ved en evt fremtidig skade og ved fremtidig salg av bilen ???

    Rcar
    Er det i forbindelse med Polestar-oppgradering du tenkte?
    I så fall misforsto jeg. Tenkte det var standardbilen.

    Jeg har fått fremskyndet produksjon av min fra uke 7 til uke 49...
    Gjett om det blir julegave til far?
    Skjønner ikke hvordan det gikk til, men jeg ble gledelig overrasket, kan man si...


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  18. #17
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Er det i forbindelse med Polestar-oppgradering du tenkte?
    I så fall misforsto jeg. Tenkte det var standardbilen.

    Jeg har fått fremskyndet produksjon av min fra uke 7 til uke 49...
    Gjett om det blir julegave til far?
    Skjønner ikke hvordan det gikk til, men jeg ble gledelig overrasket, kan man si...


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Mange av dem som er i bestilling er leasing, og mange selgere sjekker ikke i tide at kundene er kredittverdig.
    Så når leasingselskapet kommer på banen og ser at kunden har ørten betalingsanmerkninger og heller burde sykle, så kanselleres salget. Da rykker noen (som deg og meg) frem i køen. Min skulle egentlig produseres uke 4, men er flytta fram til uke 44.
    Den er for øvrig R-design i knall rød

  19. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Setter man en T8 i Power og batteriet er fullt - tviler jeg overhodet ikke på oppgitt effekt er rett.... der er det jo såre enkelt med en stk forbrenningsmotor på 320 i front og 1 stk elmotor på 87 bak

    Så enkelt er det faktisk ikke. Når yter elmotoren faktisk 87hk? Hvor mye yter den i 30, 50, og 80 kmt? Er det samsvar mellom når elmotoren har toppeffekt og når bensinmotoren har toppeffekt?

    Om man tenker på Tesla og deres grovt overdimensjonerte elmotorer ift batteri og inverter, kan man jo bli lurt til å tro at Volvo har gjort det samme. Men har de faktisk det? Det kan jo godt hende Volvo har puttet inn en mye mindre inverter og dermed bare har toppeffekt på elmotoren på ett sted. En elmotor har egentlig en helt flat momentkurve helt til akslingen ikke tåler mer. Ikke som hos Tesla, hvor inverteren bare mater strøm på lave turtall og skrur ned strømmen etterhvert som turtallet øker og har en helt annen momentkurve:

    Se her:


  20. #19
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Neida lyskespark, det er ikke så enkelt Jeg, er helt enig i det.
    Men jeg vil da tro, og jeg opplever i alle fall at det er et "samsvar" mellom (60 KW / 240 Nm SIVETEC MRS 3601) elmotoren bak og bensinmotoren.
    (så holder vi det enkelt å snakker om normale hastigheter under 130 - 150 km/t)
    Det jeg og kan svare på i farta er at Volvo bruker Siemens SIVETEC PEA 3301 inverter på 430 amp peak og 185 amp kontinuerlig på den bakre motoren.
    (Hva turtall el motoren jobber på til en hver tid; har jeg null peiling på. Men max turtall er 13000 o/min )
    Men skal man gjøre det ekstra komplisert kan man jo dra inn startgeneratoren på bilen, dvs CISG motoren på 34 KW /150 Nm - fordi den brukes ikke bare til "start og stopp" - og dertil lure på hvorfor ikke systemeffekt tallene faktisk er høyere enn de er ?(!)
    - Om man tar en kjapp summering....av de respektive tallene.
    * Men da er det vel slik som på "Ill Tempo gigante" da; at noe overtar der det andre slutter

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  21. #20
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Copypaste fra Volvo ang CISG

    The crankshaft-mounted starter generator (CISG), located between the engine and the gearbox, performs three important functions: it is a powerful, 34kW starter motor that allows the car to go from pure electric drive to combination combustion drive seamlessly, so drivers can experience the car’s petrol engine and electric motor as one unit; it is also a powerful electric generator; and finally, it acts as an electric engine booster, working with the supercharger and turbocharger when extra power is needed, providing up to 150 Nm of extra torque.



    Dog denne CISG vil da ikke "telle" med i oppgitte systemeffekten - enkelt og greit siden den da fyller inn gapet mellom - og ikke minst kun er midlertidig, men*

    * CISG slår vel også inn og samspiller i for eksempel PURE (rein el drift)....f.eks ved akselerasjon etc, uten at jeg har noen dokumentasjon/forklaringsmodell på det.
    - Dit jeg tolker det er da at max effekten (i ukjent hastighet, men da sannsynligvis et sted under 129 km/t) i rein el drift er opptil 94 KW (og da med et teoretisk max dreimoment på 390 NM). Dog igjen vil vel elektronikken overstyre - å heller starte bensinmotoren - før dette igjen inntreffer

    Rcar
    Sist endret av Rcar; 03/10/17 kl 01:50
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  22. #21
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Det jeg og kan svare på i farta er at Volvo bruker Siemens SIVETEC PEA 3301 inverter på 430 amp peak og 185 amp kontinuerlig på den bakre motoren.
    Hvis jeg ikke har forstått feil, er det 400V system på T8, og da vil 185 tilsvare 74KW(rundt 100hk), så en viss overdimensjonering ift oppgitt toppeffekt på elmotoren. Så kan det jo være at peak-strømmen kan brukes under kortere perioder a'la 0-100 og faktisk bidra med alle 86hk fra mye lavere turtall enn elmotorens maksturtall)

  23. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Hmm, jeg klarer ikke finne noen som har kjørt en T8 på dyno, selv etter myyye leting. Er det virkelig ingen som har turt, eller finnes det ikke dyno'er som tar 4-hjulstrekkere eller hva?

  24. #23
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Hmm, jeg klarer ikke finne noen som har kjørt en T8 på dyno, selv etter myyye leting. Er det virkelig ingen som har turt, eller finnes det ikke dyno'er som tar 4-hjulstrekkere eller hva?
    Det er nok ikke noe folk flest bryr seg om, dessuten ville du fått målt effekt på hjul/nav og ikke i motor. Hvis du skulle ha regnet om til nøyaktig motoreffekt måtte du ha visst det eksakte drivverkstapet.

  25. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av volvoRsport Vis post
    Det er nok ikke noe folk flest bryr seg om, dessuten ville du fått målt effekt på hjul/nav og ikke i motor. Hvis du skulle ha regnet om til nøyaktig motoreffekt måtte du ha visst det eksakte drivverkstapet.
    Det er jo felles for alle biler som kjøres på dyno. Det jeg lurte på var hvorfor jeg ikke finner noen T8'er som har blitt kjørt på dyno.

    At kurven viser effekt på hjulene er lite relevant så lenge man kan få kjørt et run med elmotor med og et run uten elmotor med. (Eller se T6 mot T8 da)

  26. #25
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Det jeg lurte på var hvorfor jeg ikke finner noen T8'er som har blitt kjørt på dyno.
    Hvorfor har ikke du kjørt din på dyno?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Teknisk time hos Statens vegvesen
    By andre in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 23/05/16, 20:39
  2. Eget underforum for ny XC90 og S90/V90?
    By lyskespark in forum Forslagskassen
    Svar: 5
    Siste post: 18/02/16, 14:18
  3. Statens Vegvesen er på kranglefot!
    By Grøftekanten in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 08/06/11, 01:47
  4. Svar: 30
    Siste post: 13/07/10, 13:38

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •