Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: Erfaringsdeling

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    21. juni 2010
    Sted
    Strandebarm
    Innlegg
    20
    Antall takk

    Standard Erfaringsdeling

    Heisann godtfolk.

    Har lyst å dela min erfaring i håp om at da kan hjelpa ein del andre som kanskje sit og slit med liknande problem med bilen sin.

    I byrjinga av august hadde eg bilen inn på EU kontroll (Volvo s60 -05). Nokre dagar før EU kontrollen hadde eg fått følgande alarm (Bromsfel, stanna snarast).
    Som del av EU kontrollen fekk eg lest av alarmen og den kunne fortelje meg at det var svikt i "Bremsetrykkføler 1 og 2". Medan denne alarmen kom, forsvann speedometer og km-teller.

    Ca. 1 veke etter kontrollen fekk eg ein ny alarm, (Sotfilter fullt, se manual). Eg forsøkte å køyre slik at eg fekk brent utav, men til ingen nytte. Etter 2 dagar gjekk bilen i nødmodus og depresjonen var komplett!

    Etter mykje om og men fekk eg bilen godkjend for 2 nye år, med beskjed om at eg burde bytte partikkelfilter og bremsetrykkfølarar.
    Problemet mitt var at Volvo og Mekonomen (dei eg hadde EU kontroll hjå) hadde to forskjellige meiningar om kva sensorar eg burde bytte.

    I første omgang fekk eg bestilt og bytta partikkelfilter, trykksensor for partikkelfilter og pakning (forrige fredag 15.09.17), men etter berre ei helg var det nye partikkelfilteret fullt att med påfølgande nødmodus.
    I dag hadde eg bilen inne hjå Volvo for diagnose og feilsøking.

    Etter 2 timar kunne mekanikaren fastslå at eg måtte bytte
    CEM
    . Denne gav ikkje straum vidare til
    ABS
    modulen og speedometeret. På bakgrunn av dette trudde systema i bilen at bilen gjekk på tomgang sjølv om eg køyrde, då den ikkje kunne registrere noko fart. Vidare førte dette til at forbrenninga i partikkelfilteret, ikkje starta som den skulle.

    No er ny
    CEM
    bestilt i håp om at dette vil løyse alle verdsproblema i tillegg til mine eigne!

    Vil også, sjølv om noko sikkert har gjort dette på førehand, anbefala www.skandix.de for bestilling av delar. Kjapp levering, rimelige prisar i forhold til å få det hjå merkeforhandlar og ikkje minst nye originale delar.

    Håpar at dette vil være til hjelp for nokon som kanskje sit med samme problemstillinga der ute.

  2. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  3. #2
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Husk å få bygd om ledningsinntaket når du først holder på. Regner med at
    CEM
    skadet av fukt - ikke uvanlig på 05 modellen. Da bør også kontaktene skiftes pga korrosjon.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  4. #3
    FroBe sin avatar
    Medlem siden
    18. aug. 2011
    Sted
    Rogaland (Ryfylke)
    VCCN medlemsnummer
    1544
    Innlegg
    2.046
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Husk å få bygd om ledningsinntaket når du først holder på. Regner med at
    CEM
    skadet av fukt - ikke uvanlig på 05 modellen. Da bør også kontaktene skiftes pga korrosjon.
    Skulle ønske det var en liste over slike "kjente" feil, men Volvo-verkstedene vil vel beholde litt kunnskap for å holde på verkstedskundene...
    Slik det er i dag er det ofte tilfeldig om vi finner slik informasjon når vi leter på nettet.

    Edit:
    For å sitere meg selv i en tidligere post om
    CEM
    -problemer, skrevet etter jeg hadde googlet litt om
    CEM
    :
    "Hadde det vært en modell eldre enn 2005 som oppførte seg slik når det er varmt ute ville jeg sjekket om
    CEM
    var overopphetet.
    Redesignet
    CEM
    fra 2005-2006 fikk av og til problemer med vannlekkasje, men det skulle ha blitt fikset med et ekstra deksel før 2007."
    Sist endret av FroBe; 22/09/17 kl 17:47
    X Volvo 240 B230F manuell 1989
    X Volvo 850 2.5i 10V manuell 1995
    X Volvo V70 2.0T 2004
    X Volvo XC70 2.4T (US) 2001
    X V70 2.5T AWD 4-C Polestar 240hk - solgt
    XC70 D5 4-C Inscription 230hk 2012, Leaf Tekna 40kWh 2019

  5. Takk lars otto skiftesvik takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Volvo er ikke de eneste.. ingen produsenter vil gi ut info som kan være skadelig for omdømmet.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  7. #5
    Christian sin avatar
    Medlem siden
    14. des. 2009
    Sted
    Longyearbyen
    VCCN medlemsnummer
    22
    Innlegg
    6.569
    Antall takk

    Standard

    Dette er en av mange grunner til at det virkelig lønner seg å bruke merkeverkstedet, hjelper ikke om det frittstående verkstedet har 500 mindre i timen når de bruker dobbelt så lang tid på å finne feilen.
    Alle merkeverksteder har gode verkstedhåndbøker, og oppslagsverk med kjente feil og mangler som dukker opp over tid. Som f.eks. dette med vanninntrenging på
    CEM
    .
    Christian Gulbrandsøy
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Nestleder/Treffansvarlig

  8. Takk MadAss, Morgis, Svirre takket for denne posten
  9. #6
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Stemmer i med Christian! Den lavere timesatsen hos de uavhengige verkstedene går fort opp i spinninga da de oftest bruker myyyye lenger tid på feilsøking.

    En ting er åpenbare ting som slitte bremser, et dårlig hjullager, oljeskift og en tennplugg, det klarer alle verksteder. Det blir noe annet med relativt kompliserte merkespesifikke elektroniske feil.

    Det er jo sånn at Volvo kan Volvo best, Nissan kan Nissan best og Opel kan Opel best..

    Skjønner godt at Volvo holder litt på informasjonen, det kalles business.

    Du kan jo tenke deg selv om du var verdenskjent for å bake en spesiell sjokoladekake, som du levde av. Du hadde neppe lagt ut oppskriften på nett
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •