Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2

Tråd: Bytter tanngstagstyring, men.......

  1. #1

    Medlem siden
    12. juli 2011
    VCCN medlemsnummer
    696
    Innlegg
    222
    Antall takk

    Standard Bytter tanngstagstyring, men.......

    Holder på og bytter tannstang på 2004 V70, har fått løs alt unntatt aksling som går fra tannstang og opp i rattstang/ youket. Den 8 mm skruen som går gjennom youket er fjernet, så det ikke den det sitter fast i. Hadde på rustløser i går, og i dag, varmet opp aksel ( klar over tetinger i lager til youket er plast/gummi ). Forsøkt å slå med mejsel i slissen i youket, men dette rikker seg ikke. Ser ut at det er fullstendig irret i sammen. Hadde dette vært en gammel bil hvor youket er laget i stål, hadde dette vært løs straks, men ikke med alu.

    For å komme litt videre skar jeg av akslingen fra tannstangen, og sveiset på en mutter på inngående aksel til youket for å ha noe å vri, spenne i mot. Før dette prøvde jeg også med en brytgaffel. Hvordan sensoren oppe på rattstammen har opplevd dette vet jeg ikke, rattet er låst fast med stropper slik at det ikke skal rotere, men rattakslingen har sklidd utav støttelageret som sitter i torpedoveggen. Tar for gitt at det går ann å skyve dette tilbake. Er denne delen av rattstammen satt sammen av eks. to rør som glir i hverandre?

    Luftmeisel gjorde susen, da datt den restende delen fra tannstangen ut av sitt leie i rattstammen.

    Takknemlig for tips om de kommer noe sent.
    Sist endret av Monsen; 17/09/17 kl 20:34 Begrunnelse: ny erfaring

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. april 2016
    Innlegg
    27
    Antall takk

    Standard

    Eg skal til med det samme. Fekk mangel på EU, lekkasje igjen. Bytta den på verksted i 2010, då var den gått ca 240k, no er den rusla 355k. Hadde verkeleg trudda at ei ny tannsang skulle gå fleire km før lekkasje... Har hatt på litt lurium på tankan, (Omega)
    håper det skal bli tett nok. Men er vel å tru på julenissen. Verkstaden som kontrollerte er nøye, og volvomann... Nokon som har gjrt dette sjølv og vil dela litt erfaring? Har desverre ikkje løftebukk, men tenkte å rigga meg til med fire gode bukkar i garasjen. Vil også skifta berearmane framme, dei er ganske dårlege på begge sider. Får eg dette til, og bilen godkjent er det regreim neste..

Lignende tråder

  1. godkjening, av motor, MEN får du godkjent men fks BMW (ZF girkasse)
    By kleppbuvogna in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 5
    Siste post: 01/08/14, 08:32
  2. Svar: 8
    Siste post: 21/12/13, 13:04
  3. 17x7 Jp mk18 selges/bytter
    By bosolhaug in forum Felger & dekk selges / kjøpes
    Svar: 5
    Siste post: 10/06/13, 12:45
  4. selge bytter min 940
    By thune in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 09/12/10, 15:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •