Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: volvo v70 tdi nervøs styring

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard volvo v70 tdi nervøs styring

    Hej

    håpe det virkelig er noen som har ett svar til meg. 1997 volvo v70 tdi som har gått 400 000km
    styringen min er ikkje helt 100%, kjøre eg over humpete veger i lav fart. og slepper rattet hopper rattet fram og tilbake ganske mye.
    og om veien er skrå så må eg holde mot, men det er vell litt normalt det, men på flat vei i 80-90kmt og sleppe rattet så går bilen mot høgre. man føler att det liksom er noe på ventre siden som er rar. Det venstre dekket va slitt på inssiden og utsidn og det høgre dekket va slitt på innsiden.

    Har tatt 9 Firhjulskontroller alt er grønt 10 grader positivt på toe fram , 2 grader positivt på toe bak, camber og caster er innanfor.

    Har skiftet:
    Demperere med lager framme
    begge kyllingbein/bærebru framme
    Nye subframe foringer
    Fjærer bak
    dempere bak
    nye foringer i bakaksel
    Nye endeledd framme.

    eg kjenner ingen slakk i tannstang.
    rattaksle kryss finner eg heller ingen slakk i.

    hva tror dere?
    740 GL-førstebil
    945 Aut.- kræsja
    245- solgt
    740 stv aut.- Bruks bil

  2. #2
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Litt pussig at den oppleves sånn om den er innefor på firehjulskontroll og du har bytta såpass mange deler..? Dekktrykk VS dekkdimensjon, hvordan ligger du an der? Om du fortsatt kjører med slitte dekk, så vil jo det også påvirke kjøreegenskapene. Dekktype kan også ha en innvirkning. Min '98 tdi er hundre i forstilling/bakstilling, men den stikker litt avhenging av asfaltslitasje. Kjører med 225/45/17 og 40 psi foran, og 36 bak.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard

    ja det er veldig rart, satte på vinter dekka nå, for dei andre va utslitt, kjøre med 205 55 16 nå. 2.5 bar fram og 2.2 bak og da sporer litt.
    ja har bytta alle dei delane, med nytt.
    men sjekka i dag med bilen av, og når eg jukka rattet fram og tilbake så høre eg en klunke lyd inni tannstanga, men hjula svinga med engang eg svinge på rattet, så er ikkje enkelt å si om da e det.
    Har hatt andre biler med klunke lyd i tannstang og det har ikkje merkes på kjøringa.
    740 GL-førstebil
    945 Aut.- kræsja
    245- solgt
    740 stv aut.- Bruks bil

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Har alltid vert klunkelyd i vår ved rask jukking fram/tilbake på rattet. Tror det er helt normalt.....

    Har du sjekket strammeboltene på nytt på bærekulene framme? Vår er slitt i navet og måtte etterstrammes et par ganger på bolten før den hang. Lett å dra over bolten så ha ny i reserve.. Min erfaring er at orginalbolten tåler ikke så mye moment så prøv å finne noe som er sterkere....

    Hvordan er indre styreledd? Har måttet skifte disse på vår. Slites disse og....
    Sist endret av jerognal; 19/09/17 kl 08:31
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    08. juni 2011
    Sted
    Lavik
    Innlegg
    260
    Antall takk

    Standard

    på den gamle måtte eg etterstramme, men ska sjekke igjen og se om da e noe slakk der.
    finne ikkje noe slakk i styreledda ytre og indre. men akslingen inni tannstanga bevege seg 2-3 mm aksialt oppover da e på venstre side. er det normalt?
    har en sleten servopumpe som lager lyd men det ska vell heller ikkje gi sånne symptomer
    740 GL-førstebil
    945 Aut.- kræsja
    245- solgt
    740 stv aut.- Bruks bil

  6. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Litt "klunk" når du dreier rattet med motoren av er ikke unaturlig. Har det samme selv. Men, du skal ikke ha slakk i andre ledd i forstillinga de. Synes det høres mye ut med slakk på 2-3mm i tannstanga. Hvordan er det med servoolja de, lenge siden du bytta? Ikke at det påvirker styringen, men det kan gjøre noe med lyden i pumpa. Når det gjelder bolter, så skal originalbolter holde mer enn nok. Ryker de er det dratt til for hardt! De fleste gjør nok det, meg selv inkludert. Som et eksempel er ikke de to nedre boltene på fjærbein av bedre originalkvalitet enn 8.8. Tipper kanskje det samme med andre bolter også. Det er ikke lenge siden jeg dro av en sånn bolt og forsøkte å skaffe tilsvarene i 10.9 kvalitet, som jeg antok det var.. Men endte opp med originale da det var enklest å oppdrive. Tilbake til slarken din, så er det kanskje selve tannstanga som er spøkelset?

Lignende tråder

  1. skjeiv styring, bytting av styring 240
    By Mehl'n in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 8
    Siste post: 02/10/13, 06:55
  2. S : Volvo V70 TDI
    By JP_Ra©ingTeam in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 20/03/11, 12:45
  3. S. Volvo V70 TDI 98
    By Arvid André in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 10/10/10, 17:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •