Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  5
Viser resultater 1 til 24 av 24

Tråd: Erfaringer med bytte av ventilhus på tf80sc girkasse?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. des. 2016
    Sted
    Askøy
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard Erfaringer med bytte av ventilhus på tf80sc girkasse?

    Hei!

    Har en 2006 2,4d 163hk med 6 trinns automatkassen. Har i det siste blitt verre og verre med "smelling" i gir, spesielt mellom 3-4 gir. Lurer på om noen av dere har byttet ventilhuset istedet for hele kassen.. Er jo fort noen ekstra ti tusener og spar på det. Jeg kan få nytt og bedre ventilhus hos Automatkasse service i Bergen for 12 000,- men ny kasse skal de ha ca 40 000,- for. Har Vida selv, så kan ta adapsjon etterpå, men ikke lyst å kaste vekk penger for å ende opp med å kjøpe ny kasse likevel!

  2. #2
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Eg har samme problema, men eg byttar heller heile kassa mot ei bruk av seinare modell utan desse problema. Det som skjer ved denne slitasjen i ventilhuset, er at det løsnar metall frå ventilhuset som går vidare ut i kassa, og dette veit du ikkje heilt kvar det endar. Konsekvensen brukar å tette silen, slik at du får problem med trykkoppbygging, og converteren brukar å havarere samtidig. Så om du skal skifte ventilhuset, så må du fort til å overhale heile kassa likevel.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Er ikke heilt enig med gaupe. Feilen på 2006/2007 mod med 6 trins automat er det at converter slipper belegg og dette går inn i ventilhuset og ventiler og da begynner biln og jukse på giran og dæm som overhalle kasser sender inn converter te overhaling. Er vist i stavanger dæm e proff på det og ventilhus byttes og resten av kassen reingjøres og div foringer bruke og byttes. Dette er det ståle kanck i tromø sier er problemet. Jeg har fått mange kasser ordnet hos han og han sier converter er forsterket utgave nu

  4. #4
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard Erfaringer med bytte av ventilhus på tf80sc girkasse?

    Jeg kjøpte nytt ventilhus i england. 6500kr. Blir bytta hos volvo om 2 uker. Byttepris 3800kr
    Sist endret av peodudn; 18/09/17 kl 05:15
    Volvo S80, 2007

  5. #5
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Er ikke heilt enig med gaupe. Feilen på 2006/2007 mod med 6 trins automat er det at converter slipper belegg og dette går inn i ventilhuset og ventiler og da begynner biln og jukse på giran og dæm som overhalle kasser sender inn converter te overhaling. Er vist i stavanger dæm e proff på det og ventilhus byttes og resten av kassen reingjøres og div foringer bruke og byttes. Dette er det ståle kanck i tromø sier er problemet. Jeg har fått mange kasser ordnet hos han og han sier converter er forsterket utgave nu
    Veit at converter har vore problematisk, både på desse kassene og tidlegare. På 2008 sånn ca, så kom oppdatert ventilhus, desse skal ikkje vere utsett for desse problema, men det kan no sjølvsagt også vere mogleg at converter-problemet vart løyst samtidig.

    Meiner du at det er berre converteren som er problemet, og kassa sannsynlegvis kan bli bra igjen ved overhalt converter og full flush? Uansett må jo kassa ut for dette, så jobben er omfattande.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    På2006/2007 tfs80 er det beleg som slipper fra converter og kommer inn i ventilhus. Og da må converter og ventilhus bytes, har du ikke problemer med kassen anbefales det alikevel og bytte converter for at feilen kommer nok etterhvert vist ikke det har blit bytta tidligere...meg bekjent har det ikke vært problemer med converter på di tidlgere 5 trins kassene

    På 2008 mod kom det vist et filter på ventilhuset så ikke skit kommer inn i ventiler

  7. #7
    Registrerte brukere Vatnehol sin avatar
    Medlem siden
    29. juni 2010
    Sted
    Ellingsøy, Møre og Romsdal
    Innlegg
    1.317
    Antall takk

    Standard

    Har opplevd oftere og oftere smell fra min automatkasse og. begynte først når jeg stod på bremsen og satt den i drive, smellene var ikke alltid lik, noen ganger ett voldsomt smell andre ganger lavt.
    og nå skjer det og når den girer samt når jeg slipper gassen og trykker på den igjen, kjennes nesten ut som dårlig motorforing.
    Hadde bilen inne hos volvo, der kom det fram at der er noen interne tetninger i kassen som lekker og må byttes.
    To dagers full jobb. en måned igjen av garantien, phew. flaks. bilen har bare gått 94 000km.
    Dette var ett problem som har vært litt av sa han mekanikeren.

    må si jeg ble imponert over volvo, hadde bilen inne kloken halv elve, klokken 1400 ble jeg ringt opp igjen, og volvo hadde godkjent arbeidet under garanti og deler ble bestilt.

    har en sak med next car i ålesund ( suzuki/izusu/porsche ) der det alltid er krangling på minste småting. en swift som gikk tom for kjølegass på ac anlegget, og det var heeeeelt normalt. faen for en gjeng. måtte ta kontakt med naf nå for å få ordnings.
    Sist endret av Vatnehol; 30/09/17 kl 21:01
    Volvo xc70 2013 D5 Inscription

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    11/12/13/14 mod har hatt mange kasser med invendig lekasje i kassene. Vet mange som har bytta kasser


    Men du at et volvo verksted ska åpne opp kassen din og bytte deler?????

    Har nu heller tru på dæm bytte kassen når det e garantisak
    Sist endret av 4x4vinge; 30/09/17 kl 22:32

  9. #9
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Ventilhus er bytta på min bil nå og girkassa ble som ny


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Volvo S80, 2007

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    11/12/13/14 mod har hatt mange kasser med invendig lekasje i kassene. Vet mange som har bytta kasser


    Men du at et volvo verksted ska åpne opp kassen din og bytte deler?????

    Har nu heller tru på dæm bytte kassen når det e garantisak
    Det er helt korrekt vi bytter ikke kassene med internlekkasje lengre, vi bytter ut 5 «simmeringer» og noen gummi pakninger kassen blir som ny etter denne rep tar ca pluss/minus en arb dag på en
    AWD
    bil
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  11. Takk gaupe takket for denne posten
  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Er di delene tilgjengelig over disk før vanlig kunde. Sku gjerne vist ka deler det er snak om

  13. #12
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Det er helt korrekt vi bytter ikke kassene med internlekkasje lengre, vi bytter ut 5 «simmeringer» og noen gummi pakninger kassen blir som ny etter denne rep tar ca pluss/minus en arb dag på en
    AWD
    bil
    I hvilken grad kan man avdekke denne interne lekkasjen.

    har selv en 2013 modell, den kan gire hardt mellom 2 og 3, mest 1 gang etter kaldstart, men girer mykere etterpå. Men 2-3 har alltid vært mer merkbart enn f.eks 3-4,4-5 og 5-6
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  14. #13
    Registrerte brukere peodudn sin avatar
    Medlem siden
    09. juli 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    177
    Antall takk

    Standard

    Det du beskriver her er typisk for ventilhuset. 2-3 er vanlig og spesielt med kald olje
    Volvo S80, 2007

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. juli 2011
    Sted
    Stavanger
    Innlegg
    501
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    I hvilken grad kan man avdekke denne interne lekkasjen.

    har selv en 2013 modell, den kan gire hardt mellom 2 og 3, mest 1 gang etter kaldstart, men girer mykere etterpå. Men 2-3 har alltid vært mer merkbart enn f.eks 3-4,4-5 og 5-6
    Spesielt om den slår fra N til D Eller når du har den i D og slipper bremsen ( nøytral lage) Eller nedbremsing fra 5 til 4 gir
    Volvo V70 D5 2008 Summum 185hk med det meste krysset av på utstyrs listen
    Volvo XC90 D5 AWD 2009 R-Design
    Volvo <3
    Vision Of Life Very Observe

  16. #15
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    11/12/13/14 mod har hatt mange kasser med invendig lekasje i kassene. Vet mange som har bytta kasser


    Men du at et volvo verksted ska åpne opp kassen din og bytte deler?????

    Har nu heller tru på dæm bytte kassen når det e garantisak
    Bare husk på å skrive bokmål eller nynorsk, så blir rådene du kommer med søkbare for alle, og alle forstår dem
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  17. Takk SagaPer, FroBe takket for denne posten
  18. #16
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Bare husk på å skrive bokmål eller nynorsk, så blir rådene du kommer med søkbare for alle, og alle forstår dem
    Vil gjerne slenge meg på denne kommentaren ang språk. Det som er viktig er at vi bruker godt skriftlig språk i diskusjonene slik at alt innhold blir søkbart. Eksempel: Har sett en del diskusjoner der man skriver toførr i stedet for 240 (Volvo). Da blir det vanskelig å finne alt innhold for 240. Og husk en ting til: Skriv gode titler på tråden så får du flere interesserte lesere og antakelig flere gode svar med god hjelp.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  19. Takk mrstfu, FroBe takket for denne posten
  20. #17
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av René Fredriksen Vis post
    Spesielt om den slår fra N til D Eller når du har den i D og slipper bremsen ( nøytral lage) Eller nedbremsing fra 5 til 4 gir
    Hei, kjøpte privat en 2012 mod xc60 nå i juli, her har jeg dette att den slår kraftig inn når jeg står stille på bremsen i Drive og slipper bremsen, men det skjer kun når den er skikkelig varm, snakket med volvo idag å dei nevnte 2 simringer som må byttes visst det er det, to dager med arbeid mente han , girkasse må ned og demonteres, det kan jo bli fryktelig dyrt tenker jeg, vet du om dette er mulig å gjøre selv? Har jo skrudd en del på bil, men trengs det spesialverktøy å slikt?

    På forhånd takk

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  21. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. juli 2010
    Innlegg
    516
    Antall takk

    Standard

    Dette er helt klart en reklamasjonsak fra volvo. Alle volvo xc60 og xc70 fra 2011 til og med 2014 har denne feilen vist ikke det har vært bytta kasse.

  22. #19
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av 4x4vinge Vis post
    Dette er helt klart en reklamasjonsak fra volvo. Alle volvo xc60 og xc70 fra 2011 til og med 2014 har denne feilen vist ikke det har vært bytta kasse.
    Stiller dårlig jeg da siden reklamasjonsfristen gikk ut i mars

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  23. #20
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rasp Vis post
    Stiller dårlig jeg da siden reklamasjonsfristen gikk ut i mars

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Ikke gi deg på det. Få Volvo til å ta ansvar. Bør være mulig med goodwill om bilen har vært sørvet hos Volvo og er under 100 000 km. Med goodwill menes at regningen deles på 3 som regel. Forhandler, importør og kunde.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  24. #21
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Ikke gi deg på det. Få Volvo til å ta ansvar. Bør være mulig med goodwill om bilen har vært sørvet hos Volvo og er under 100 000 km. Med goodwill menes at regningen deles på 3 som regel. Forhandler, importør og kunde.
    Okay ja dei ville oss skulle sjekke ut meir når ej skal på service 6 november, bilen er forøvrig gått 125 000, så denne feilen er på alle frå 2011 mod til 2014 mod?? Girkasse fungerer helt fint, er kun når jeg holder bremsen i Drive å slipper... kun når bil er skikkelig varm


    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  25. #22
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rasp Vis post
    Okay ja dei ville oss skulle sjekke ut meir når ej skal på service 6 november, bilen er forøvrig gått 125 000, så denne feilen er på alle frå 2011 mod til 2014 mod?? Girkasse fungerer helt fint, er kun når jeg holder bremsen i Drive å slipper... kun når bil er skikkelig varm


    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Tror nok det er feil å si at alle biler har den feilen. Har ingen antydninger til feil på min bil iallefall.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  26. #23
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Tror nok det er feil å si at alle biler har den feilen. Har ingen antydninger til feil på min bil iallefall.
    Okay, las bere det han andre skrev..

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

  27. #24
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Ikke gi deg på det. Få Volvo til å ta ansvar. Bør være mulig med goodwill om bilen har vært sørvet hos Volvo og er under 100 000 km. Med goodwill menes at regningen deles på 3 som regel. Forhandler, importør og kunde.
    Var inne på volvo 6 november på service å spurte om å få dekt dette på gearkasse til tross for utgått garanti, har nå fått svar att det vart godkjent å overhale uten kostnad.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Lignende tråder

  1. Automatkasse og oljekjøler - TF80SC
    By mrstfu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 11
    Siste post: 13/02/16, 14:27
  2. Manuelt reversmontert ventilhus til aw/71?
    By skurk in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 22/08/13, 14:13
  3. Svar: 11
    Siste post: 10/07/13, 23:28
  4. Svar: 13
    Siste post: 21/11/11, 23:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •