Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 4 av 4

Tråd: Lokalisering av EGR ventil på V70 1998. B5202S motor

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. aug. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard Lokalisering av EGR ventil på V70 1998. B5202S motor

    Ny på forumet og har akkurat kjøpt en ganske så fint eksemplar av en V70 med 2.0 sugemotor type B5202S 126 HK.
    Synes motoren virker lat og har gått gjennom tenningssystemet, MAP sensor og luftmengde måler uten at det hjalp noe.
    Mistenker at det er EGR-ventilen som kan være årsaken?

    - Klarer ikke å finne den, kan noen her fortelle meg hvor denne er lokalisert?
    - Eventuelt om noen har tips om hva som er årsaken?
    - Noen som har opplevd tett katalysator?

  2. #2
    FrederikR sin avatar
    Medlem siden
    05. juni 2014
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1647
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Er ikke EGR-ventil på denne, så ikke så rart den er vanskelig å finne. Tror det kun er på dieselversjonen på p80, og nyere bensinmotorer på p2 om jeg ikke tar helt feil? Evt om det er på de større bensinmotorene.

    Skal vel heller ikke være verken
    MAF
    eller LMM på denne, min 99 modell har kun temperatursensor i luftfilterboksen, som kan forveksles.

    Har samme motor selv i min v70, og den er nok bare lat av natur. Spesielt om du har automat som min. God motor forøvrig og fin femmerlyd, men ingen forbikjøringsmaskin.

    Du skriver du har gått gjennom tenningssystemet, jeg ville byttet alle 6 ledninger, plugger, fordeler og rotor. Alt originalt volvo, hvertfall ikke biltema. Vet ikke om coilen blir "slitt" på samme måten før den slutter å virke? Min fusket og gikk dårlig til jeg byttet kablene, så de kan ha mye å si.
    Luft- og bensinfilter ville jeg og skiftet. Veivhusventilasjonen kan også være tett, og er vel anbefalt å rense eller bytte etterhvert. Det er noe mer omfattende jobb, men helt overkommelig.

    Blir nok ikke noe merkbart sprekere motor av dette hvis den ikke fusker fra før av, men da har den i alle fall gode arbeidsforhold og forutsetninger for å yte best mulig.

    Frederik

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    28. aug. 2017
    Innlegg
    3
    Antall takk

    Standard

    Takk for svar:-)

    Skal vel heller ikke være verken
    MAF
    eller LMM på denne, min 99 modell har kun temperatursensor i luftfilterboksen, som kan forveksles.

    - MAP-sensoren er funnet og er montert fast på oversiden av radiatoren. Det som jeg trodde var er lufmassemåleren, inneholder en tråd, muligens wolframtråd.

    Ser slik ut:
    http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V70-...QAAOSwJdZZbkbo


    Du skriver du har gått gjennom tenningssystemet, jeg ville byttet alle 6 ledninger, plugger, fordeler og rotor. Alt originalt volvo, hvertfall ikke biltema. Vet ikke om coilen blir "slitt" på samme måten før den slutter å virke? Min fusket og gikk dårlig til jeg byttet kablene, så de kan ha mye å si.

    - Alt er bestilt, med unnatk av coil.

    Luft- og bensinfilter ville jeg og skiftet. Veivhusventilasjonen kan også være tett, og er vel anbefalt å rense eller bytte etterhvert. Det er noe mer omfattende jobb, men helt overkommelig.

    - Luftfilter er nytt, bensinfilter vet jeg ikke. Hvor finner jeg ventilhusventilasjonen?

    - Er det noen som har erfaring med katalysatoren og om denne blir tett med tiden?

  4. #4
    FrederikR sin avatar
    Medlem siden
    05. juni 2014
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1647
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Vizla Vis post
    Takk for svar:-)

    Skal vel heller ikke være verken
    MAF
    eller LMM på denne, min 99 modell har kun temperatursensor i luftfilterboksen, som kan forveksles.

    - MAP-sensoren er funnet og er montert fast på oversiden av radiatoren. Det som jeg trodde var er lufmassemåleren, inneholder en tråd, muligens wolframtråd.

    Ser slik ut:
    http://www.ebay.co.uk/itm/VOLVO-V70-...QAAOSwJdZZbkbo


    Du skriver du har gått gjennom tenningssystemet, jeg ville byttet alle 6 ledninger, plugger, fordeler og rotor. Alt originalt volvo, hvertfall ikke biltema. Vet ikke om coilen blir "slitt" på samme måten før den slutter å virke? Min fusket og gikk dårlig til jeg byttet kablene, så de kan ha mye å si.

    - Alt er bestilt, med unnatk av coil.

    Luft- og bensinfilter ville jeg og skiftet. Veivhusventilasjonen kan også være tett, og er vel anbefalt å rense eller bytte etterhvert. Det er noe mer omfattende jobb, men helt overkommelig.

    - Luftfilter er nytt, bensinfilter vet jeg ikke. Hvor finner jeg ventilhusventilasjonen?

    - Er det noen som har erfaring med katalysatoren og om denne blir tett med tiden?
    Blandet
    MAF
    og MAP , sorry ;-)
    Den sensoren du linker til er temperatursensor, kun 126 hk som har denne så vidt jeg vet, alle andre motorer har LMM i stedet.

    Bensinfilteret sitter under bilen, foran høyre bakhjul. Er det rustent er det sikkert ikke byttet på lenge, så det ville jeg byttet hvis du ikke vet hvor gammelt det er.

    Veivhusventilasjonen sitter under innsugsmanifolden, sort plastboks bak peilepinnen og tilhørende slanger. Manifolden må av for å rense eller skifte den. Plastboksen er en flammefelle hvor det samler seg gammel olje og koks som tetter igjen og kan skape trykk i veivhuset. Tror dette er beskrevet godt på forumet, og sikkert på youtube. Vær obs på at det er flere forskjellige slangepakker til de forskjellige motorene om du kjøper nytt.

    Katalysatoren kan jeg ikke svare på, men den vil jo på et tidspunkt tette seg mer og mer, avhengig av kjørelengde, kjøremåte og -stil.

  5. Takk Vizla takket for denne posten

Lignende tråder

  1. Blending av egr ventil.
    By Jan Olav in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 23
    Siste post: 20/03/17, 21:15
  2. EGR-Ventil B230E
    By ojaa96 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 27/01/17, 12:03
  3. EGR-ventil?
    By Holern in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 8
    Siste post: 09/10/13, 12:29
  4. Blending av EGR ventil
    By vålvo in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 12
    Siste post: 24/04/13, 10:27
  5. EGR ventil på 2.0D
    By Hardangermannen in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 26
    Siste post: 06/09/12, 17:44

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •