Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 26 til 50 av 54

Tråd: Kun 10A lader levert med V90T8?

  1. #26
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Runet Vis post
    Jeg er ikke tekniker, men hvis volvo ikke lar software i bilen lade mer enn 10amp, så er det rævva greier og en trist sak. Det nekter jeg å tro.
    For V90 sier manualen 6-16A.

  2. #27
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Kun 10A lader levert med V90T8?

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    For V90 sier manualen 6-16A.
    16A via medfølgende schuko? Der er det vel maks 10A i Norge. Kan det være at det er maksimalt 16A med schuko også i andre markeder?

    Hva er maks ladehastighet for bilen?

    Her fra manualen på XC60T8



    Er det noen som vet om 16A-grensa gjelder ved annen lademetode, eks. om ladepunktet kan levere 32A?

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

  3. #28
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Kun 10A lader levert med V90T8?

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    .... Derfor gidder jeg ikke engang vurder ladestasjon før jeg finner en som er forbered for flere standarder for styring.
    Kan du utdype dette litt?
    Hva slags styring ser du etter?
    -Skjønner det gjelder for å styre når på døgnet du skal lade, men på Volvoen min setter jeg jo det i VOC -appen.

    Hva annet venter du på?


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

  4. #29
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Jeg ser det litt annerledes; Det er Volvo sitt problem om de leverer en lader som ikke tåler bruk slik de selv foreskriver.
    Jeg har tilbrakt fryktelig mange år i eldre hus med gammelt elektrisk anlegg, gamle tørketromler, gamle varmtvannsberedere, ræva elektrikerarbeid, 13A på 1.5 mm^2 kabler, skranglete trafo, overledning i kabeltv-anlegget osv, osv. Det har vel vært ca. 1000 ganger risko farlig for helse og gård enn å bruke en moderne lader på foreskrevet anlegg og bruksmåte.

    Jeg legger jo ikke opp ekstra kurs for gi strøm til portåpner og 60W lys i garasjen. Kall meg crazy og uvøren :-)
    Som det nevnes over her er ikke Schuko-kontaktene dimensjonert for en så langvarig kontinuerlig last som elbillading er. Kontaktflatene er skremmende små, en teknisk rundstiftkontakt er mye bedre og har mye større kontaktflate. Dette taes veldig alvorlig av de som utarbeider elektronormer, blant annet er maks tillat last på Schuko ved varmtvannsberedere redusert ned til 1499W - kontinuerlig last fører til varmegang og skremmende mange branntilløp.

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Volvo sitt problem. Ikke mitt.

    Hva sier man om sinnsyke folk som parkerer et 100kwh li-ion batteri i garasjen. Det er en adskillig mye mer potent risiko enn laderen og el-anlegget.

    Men sånn sidenote: En skikkelig ladeløsning vil veldig snart trenge en integrasjon mot strømpriser og mulighet til å fordele effektbruk mellom andre laster (varmtvannsberereder, varmekabler, komfyr etc) for å la brukerene lade med billigst strøm og unngå høye effektuttak. Derfor gidder jeg ikke engang vurder ladestasjon før jeg finner en som er forbered for flere standarder for styring.
    Det er ikke ditt problem om bilen, garasjen og huset brenner ned?

    Det finnes flere leverandører, blant annet Schneider, som har flåtestyring av elbilladere, eksempelvis i fellesgarasjer. Her kan det lades etter flere profiler, som ladenivå, hvor mye den enkelte kjører i måneden, osv, alt for ikke å overbelaste nettet, og samtidig gi folk så mye lading som mulig. Dette fungerer ikke med alle andre apparater du har i huset, reduserer du spenninga til TVen slår TVen seg av, og sannsynligvis dævver - samme gjelder flere andre laster, ting må være på eller av, og da er det du som forbruker som må slå ting av eller på.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  5. #30
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av palengh Vis post
    Kan du utdype dette litt?
    Hva slags styring ser du etter?
    -Skjønner det gjelder for å styre når på døgnet du skal lade, men på Volvoen min setter jeg jo det i VOC -appen.

    Hva annet venter du på?

    Kråkerøy
    Med innføring av automatisk timesmålere, vil du få andre elementer på strømregningen enn de du har hatt hittil. F.eks må du ikke betale bare for strøm og fast nettleie, men også et ledd for effekt. Altså den eller de timene du har brukt mest strøm. Dette leddet kan utgjøre mange tusen i året.

    Det jeg ønsker er kommunikasjon mellom de mest strømkrevende installasjonene som hjelper meg å redusere disse toppene. Det hjelper ikke si at man skal kjøre billading, vaskemaskin, tørketrommel og varmtvannsberereder på natta. Da får man jo bare toppen der i steden. Dessuten vil endret strømbruksmønster gjøre slutt på at det er mye billigere å bruke selve strømmen på natta.

    Så da ønsker jeg kobling mot priser og avtaler slik at et system kan finne ut hvordan jeg billigst kan bruke strøm i løpet av dagen/uka/året. Og så blir det ennå mer komplisert når powerwall (stort batteri i huset) kommer, og man kan velge å bruke denne til å flate ut effekttoppene og fylle dette batteriet når det lønner seg mest.

    Så inntil jeg finner noe skikkelig opplegg for dette, blir det ikke noe av å bruke 6-10k på en ladeboks som gjør akkurat samme jobb som laderen som fulgte bilen + VOC.

  6. Takk palengh takket for denne posten
  7. #31
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    kontinuerlig last fører til varmegang og skremmende mange branntilløp.
    Har du forslag til hvor jeg kan lete for å finne statistikk på dette? Jeg hadde inntrykk av at branntilløp i stort grad skyldtes lysbuer og feil installasjon. Men det er jo lenge siden jeg jobbet med slikt.

    To ganger har jeg hatt branntilløp. Begge gangen etter slurvete elektrikerarbeid i sikringsskapet. Er det så himla vrient å dra til terminalene lissom?


    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Det er ikke ditt problem om bilen, garasjen og huset brenner ned?
    Mitt problem er å kjøpe godkjente apparater og utstyr, bruke de på foreskrevet måte og passe på å få el-anlegget mitt inspisert i ny og ne. Om jeg skal sitte å overprøve produktsikkerhetsgodkjenningen til alle elprodukter jeg eide, hadde det ikke blitt mye tid igjen på å henge på VCCN :-)




    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    reduserer du spenninga til TVen slår TVen seg av, og sannsynligvis dævver - samme gjelder flere andre laster, ting må være på eller av, og da er det du som forbruker som må slå ting av eller på.
    Ut over dimmere til lamper, finnes det da ingen styringsystemer som reduserer spenningen?De styres ved å enten manipulere start og stopp av apparatet, eller ved å skru av og på strømmen i passe tempo.

    Man finner varmtvannsbereder, vaskemaskiner, tørketromler, varmekabelkontrollenheter etc som lar seg styre, men det var det å finne en standard og styresystem til å koordinerer den tunge strømbruken da. Og ser jeg ingen grunn til å kjøpe ladestasjon til 10k inkl montering. Da velger jeg heller "Charge" i bilen og bruker pengene på 700 liter bensin :-)

  8. #32
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Har du forslag til hvor jeg kan lete for å finne statistikk på dette? Jeg hadde inntrykk av at branntilløp i stort grad skyldtes lysbuer og feil installasjon. Men det er jo lenge siden jeg jobbet med slikt.

    To ganger har jeg hatt branntilløp. Begge gangen etter slurvete elektrikerarbeid i sikringsskapet. Er det så himla vrient å dra til terminalene lissom?

    Varmegang blir fort til lysbue. En Schukostikkontakt består av to klemmer i spenn, som klemmer inntil pinnene på støpselet. Går det mye strøm gjennom disse over tid blir det varmegang, spennet blir slappere, mer varmegang, og til slutt får man lysbue. Ved siden av en ren kortslutning er det varmegang som fører til mesteparten av lysbuene man ser, ved at ledertverrsnittet av en eller annen grunn minskes og blir for lite i forhold til strømmengden som skal gjennom.

    Mitt problem er å kjøpe godkjente apparater og utstyr, bruke de på foreskrevet måte og passe på å få el-anlegget mitt inspisert i ny og ne. Om jeg skal sitte å overprøve produktsikkerhetsgodkjenningen til alle elprodukter jeg eide, hadde det ikke blitt mye tid igjen på å henge på VCCN :-)


    Ingen ber deg overprøve noe, men å ta brannsikkerheten på alvor. Volvo leverer en lader slik at du skal kunne bruke bilen din - DSB og relevante sammfunnssikkerhetsorganer anbefaler på det sterkeste at du installerer ladestasjon, med dedikert kurs og en spesiell jordfeilbryter som er laget for å tåle DC ladespenninger, noe som har en tendens til å kødde med normale jordfeilbrytere. Volvo har levert noe som fungerer, men det finnes produkter som anbefales og fungerer så himla mye bedre.

    Hva andre gjør er da ganske irrelevant for din boligs brannsikkerhet. En hvilken som helst elektriker som har vært innom nyere elektroteknikk vil kunne fortelle deg at å lade fra Schuko er en dårlig løsning. Godkjent, men dårlig.

    Ut over dimmere til lamper, finnes det da ingen styringsystemer som reduserer spenningen?De styres ved å enten manipulere start og stopp av apparatet, eller ved å skru av og på strømmen i passe tempo.

    Det var et eksempel på en av få ladereguleringsmetoder, ingen av de fungerer på apparatene vi hat hjemme, unntatt batteribaserte apparater med dedikert lader.


    Man finner varmtvannsbereder, vaskemaskiner, tørketromler, varmekabelkontrollenheter etc som lar seg styre, men det var det å finne en standard og styresystem til å koordinerer den tunge strømbruken da. Og ser jeg ingen grunn til å kjøpe ladestasjon til 10k inkl montering. Da velger jeg heller "Charge" i bilen og bruker pengene på 700 liter bensin :-)
    Som elektriker vil jeg da be deg om ikke å lade i det hele tatt, og heller kjøre rent på bensin. Jeg skriver ikke noe av dette for å være svær i kjeften eller skryte av kunnskap, men jeg ser daglig eksempler på hva som skjer ved bruk av Schuko til kontinuerlige, høye laster. Det er drit skummelt, spesielt mtp at det begynner å bli tett med elbiler i tettbygde strøk. Greit nok, din hybrid er ikke like krevende for nettet eller stikkontakta di, men det er fremdeles en stor belastning.

    Ansvaret for korrekt bruk ligger hos brukeren, og de nye AMS-målerene er et eksempel på incentiver som skal få de jevne bruker til å tenke litt mer over når og hvordan de bruker apparatene sine, eksempelvis ved tidssonestyrt kostnad per kWh.

    Som sagt, ikke noe av dette er ment som frekkheter, men om det er en stund siden du var i bransjen vil jeg anbefale deg å søke kunnskap hos de som er i bransjen.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. Takk MrX, stv4ever, Viking80, TommyG takket for denne posten
  10. #33
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Støtter Mrstfu her, det er en grunn for at schukolader ikke skal belastes med mer enn 10a kontinuerlig. Er sjøl elektriker og har sett mange brente stikk for vvb og andre høye kontinuerlige laster.

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. Takk mrstfu takket for denne posten
  12. #34
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Jeg slenger meg med og støtter anbefalingen om å lade med fastmontert ladestasjon (mode 3). Ikke bare for sikkerheten, men for at det er enkelt, ryddig, varig og så får man ladet opp på drøyt to timer (16A, T8).

    Til info har jeg følgende hjemme:
    - Dedikert kurs fra sikr.skap til ladestasjon
    - Jordfeilbryter type B
    - 16A 3,6kW lader
    - fastmontert ladekabel som enkelt og ryddig henges opp etter bruk.
    - Mode 2-kabelen ligger i bagasjen og brukes andre steder enn hjemme.

    Passer fint til elbiler og hybrider med små/mellomstore batteripakker. Perfekt til T8.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  13. #35
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Som elektriker vil jeg da be deg om ikke å lade i det hele tatt, og heller kjøre rent på bensin. Jeg skriver ikke noe av dette for å være svær i kjeften eller skryte av kunnskap, men jeg ser daglig eksempler på hva som skjer ved bruk av Schuko til kontinuerlige, høye laster. Det er drit skummelt, spesielt mtp at det begynner å bli tett med elbiler i tettbygde strøk. Greit nok, din hybrid er ikke like krevende for nettet eller stikkontakta di, men det er fremdeles en stor belastning.
    Jeg skjønner bare ikke hva du mener. Sikring, kabel og stikk er alle rate'et til 16A. Hvordan kan Elko selge dette stikket (http://proff.elko.no/getfile.php/131...eet1511515.pdf) og si det er til 16A når det ikke tåler 16A? Står ingenting i produktbladet om at det ikke tåler 16A.

    Jeg kan skjønne problemet med gamle el-anlegg hvor produsenten ikke har klart å forutse hvordan produktet tåler elde, men relativt nytt stikk og korrekt montering? Hvor mange prosent sjanse tror du jeg har for at det tar fyr?

  14. #36
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av HansOla Vis post
    Er sjøl elektriker og har sett mange brente stikk for vvb og andre høye kontinuerlige laster.
    Hvor mange av de brente stikkene skyldes jalla montering da? Eller at produktet ikke har tålt tidens tann?

    Det at anlegget blir eldre og utsatt for belastninger er grunnen til at jeg relativt ofte (ca hvert 3.år) får elektriker til å se over. Produktfeil mellom disse kontrollene gidder jeg ikke bruke krefter på så lenge jeg kjøper produkter fra firmaer som er interessert i å opprettholde kvalitetsstempel.

  15. #37
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Hvor mange av de brente stikkene skyldes jalla montering da? Eller at produktet ikke har tålt tidens tann?

    Det at anlegget blir eldre og utsatt for belastninger er grunnen til at jeg relativt ofte (ca hvert 3.år) får elektriker til å se over. Produktfeil mellom disse kontrollene gidder jeg ikke bruke krefter på så lenge jeg kjøper produkter fra firmaer som er interessert i å opprettholde kvalitetsstempel.
    Ja en 1fas stikk er godkjente for 16a, men når et støpsel er montert 24/7 mister kontaktflatene spennet og de har liten kontaktflate fra før. Dette fører til varmgang! F.eks en 1fas rundplugg er et bedre alternativ. Dette har ingenting med jalla montering å gjøre! Tro hva du vil, men NEK400 lyver ikke.

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  16. #38
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    DSB
    NEK
    Elbilforeningen
    NELFO
    Fraråder alle bruken av schulko til lading...

    En billigere løsning enn en ladestasjon kan være en CEE kontakt. Den kan også være sikret på 16A.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  17. #39
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Jeg skjønner bare ikke hva du mener. Sikring, kabel og stikk er alle rate'et til 16A. Hvordan kan Elko selge dette stikket (http://proff.elko.no/getfile.php/131...eet1511515.pdf) og si det er til 16A når det ikke tåler 16A? Står ingenting i produktbladet om at det ikke tåler 16A.

    Jeg kan skjønne problemet med gamle el-anlegg hvor produsenten ikke har klart å forutse hvordan produktet tåler elde, men relativt nytt stikk og korrekt montering? Hvor mange prosent sjanse tror du jeg har for at det tar fyr?
    Elko selger et stikk konstruert for antatt bruk. Elko 1013 har vært i produksjon siden litt utpå 90-tallet, og med unntak av elbilladere ha r vi ingen belastninger i boliger i dag som trekker kontinuerlig 16A - og det er heller ikke stikket konstruert for. VVB, panelovner, steikeovner og alt mulig annet rart er termostatstyrt og vil slåes av, og kjøle ned stikket, før overoppheting blir et problem (i de fleste tilfeller, VVB er her et problem det har dukket opp forskrifter for, som nevnt over). Stikket er ikke konstruert for elbilladere, hadde europeiske normkomitéer vært tidligere ute ifm elbilladere, ville det aldri vært lov å selge elbilladere på Shuko, og det er ikke umulig at et forbud dukker opp.

    Du kan jo eventuelt ta problemet opp med Elko, men de vil si nøyaltig samme som oss: Elbillading er ikke forutsatt bruk av en Schukokontakt.

    Prosent sjanse for branntilløp blir vanskelig å spekulere i, men snu spørsmålet litt: hvor mange prosent sjanse for brannfare er du villig til å legge deg og sove med over tid?
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  18. #40
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    ha r vi ingen belastninger i boliger i dag som trekker kontinuerlig 16A - og det er heller ikke stikket konstruert for.
    [/QUOTE]

    Nå snakker vi faktisk om 10A, som er maks på laderen jeg har fått. Ikke 16A. Greit om vi snakker om det samme eller?

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Prosent sjanse for branntilløp blir vanskelig å spekulere i, men snu spørsmålet litt: hvor mange prosent sjanse for brannfare er du villig til å legge deg og sove med over tid?
    Jeg har jo elektrisk anlegg som installatørene fant det riktig å la to lærlinger skru på, så jeg har jo akseptert en viss risiko. Det har vi alle. Hva anbefaler du folk som har hus som er laget leeeeenge før NEK400 å gjøre. Anleggene deres strider jo mot NEK400 på alle mulige punkter.

  19. #41
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post

    Nå snakker vi faktisk om 10A, som er maks på laderen jeg har fått. Ikke 16A. Greit om vi snakker om det samme eller?



    Jeg har jo elektrisk anlegg som installatørene fant det riktig å la to lærlinger skru på, så jeg har jo akseptert en viss risiko. Det har vi alle. Hva anbefaler du folk som har hus som er laget leeeeenge før NEK400 å gjøre. Anleggene deres strider jo mot NEK400 på alle mulige punkter.

    Ladern din trekker 10a fordi det ikke er lovlig med 16a fast last på plugg. Stikkontaken er ikke beregnet for 16a kontinuerlig last, for det er høyst uvanlig i en boliginstallasjon. Lærlinger har lov å installere om veileder(montør) er tilstede og går over og kvalitetssikrer. Like lovlig som om en fagutdannet montør gjør det, men antagelig ikke like pent. NEK400 har ikke tilbakevirkende kraft. Da gjelder normen for det året installasjonen var utført

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk
    Sist endret av HansOla; 31/08/17 kl 22:25

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  20. #42
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post

    Har noen link til hvor Elko sier at stikket deres ikke han brukes til lading av el/hybridbil?
    Nei, fordi det ikke er behov for det. Normen tillater ikke at de stikkene blir brukt til elbillading, da er det heller ikke nødvendig for produsent å skrive det i datablad, siden stikket kun skal installeres av fagfolk som holder seg oppdatert og veit hva de driver med.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  21. #43
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Helt sett bort fra det at du tydeligvis ikke har tillit til elektrobransjen, ta en titt på side 2 i dette skrivet fra DSB. Det er altså Direktoratet for Samfunnssikkerhet og Beredskap, og du må gjerne mistro de etter ønske og praktisk behov og. Den dagen du eventuelt får et branntilløp håper jeg ikke forsikringsselskapet ditt finnet at du har forbigått gjeldende krav, da kan jeg garantere avkortning.

    https://www.dsb.no/lover/elektriske-...g-og-brannfare
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  22. #44
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Så du mener at vi, håndverkerne som jobber med og rundt dette daglig, ikke er fagfolk?
    Du må lese det jeg skriver, ikke svar på det du tror jeg skriver. Selvfølgelig er håndverkerne de beste til å gjennomføre jobben trygt, effektiv og pent. I snitt (forbehold som gjelder stort sett alle ting som omhandler grupper). Men om du mener anekdotiske bevis på farlige situasjoner du har observert bør tillegges betydelig vekt når sikkerhetaspektene skal vurderes, så understreker du bare poenget mitt.

    Da kan jo like så godt jeg og bekjente si at at elektrikere prøver å drepe oss. Aldri har jeg følt meg mer hjelpeløs enn når jeg løftet inn komfyr koblet til feilkoblet stikk og jeg fikk 120V i skrotten. Eller når røyken steg ut av sikringsskapet. I to forskjellige anlegg. Men jeg har vett nok til å skjønne at at det bare er uhell med statistikk. Ikke at elektrikere stort sett gjør livsfarlig arbeid.

    Men jeg skjønner jo at NEK400 også er laget for å redusere effekten av slurvet til elektrikere også.


    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    om du vil ha samtykke i å gå i mot reguleringen av og forskningen på elektrobransjen leiter du på feil sted.
    Det er ikke det jeg er på utkikk etter. Jeg er bare interessert i å se fakta bak skremmescenariene som alltid tegnes opp av elektrikere når det kommer til installasjoner. F.eks finner jeg det rart at Elko ikke har gått ut med en pressemelding om at stikkene deres ikke må brukes til elbillading, siden de er nødt til å være kjent med at produktet deres er livsfarlig ifg. ny forskrift.

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Igjen, du har fått anbefalinger og eksempler basert på hva vi som jobber med dette daglig vet, har sett og opplevd, og du står helt fritt innenfor både lover og forskrifter på temaet til å gi beng i hva vi sier og lade bilen din på Schuko. Laderen din gir ikke mer enn 10A, en ladestasjon gir deg mer og vil lade bilen din fortere.
    Ja, men da er vi tilbake til poenget. 10k for å lade bilen fortere, når den allikevel blir fulladet over natta. Jeg bare var kritisk til utsagnet om at man oppførte seg uvørent om man ikke installerte en fastmontert ladestasjon.

    Men da har du som fagmann gått god for at jeg kan lade med laderen som fulgte med bilen? Det var noen her som mente det var uforsvarlig skjønner du.

  23. #45
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Det jeg mener er at ingen kan med lov eller forskrift hindre deg i å lade den rett fra en Schukostikk. Nei, jeg går ikke god for det, som jeg skrev tidligere når jeg ba deg kjøre bensin uten lading.

    Om du tar det vi sier her som noen form for bevis, tar du feil. Dette er fremsatt, igjen, som våre erfaringer.

    Elko er ikke den eneste produsenten av stikkontakter, og om en elektromateriellprodusent går ut og advarer mot bruk av en type kontakt på en spesiell måte får det ikke på langt nær den oppmerksomheten som når DSB går ut med det.

    Elkos produkter er ikke livsfarlig på grunn av ny forskrift, men på grunn av forandret bruk. Igjen, og jeg begynner å gå lei av å repetere meg selv her, forutsatt bruk av en Elko 1013, og alle andre Schukostikk, er ikke 16A kontinuerlig strømtrekk, fordi det da Schuko ble tatt i bruk ikke fantes særlig av 16A kontinuerlig strømtrekk.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  24. #46
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Helt sett bort fra det at du tydeligvis ikke har tillit til elektrobransjen
    Det har jo ikke myndighetene heller. Da hadde vi ikke hatt alle disse kontrollfunksjonene og kontroll av kontrollfunksjonen og grove overdimensjoneringene.

    Takk!

    Merknad 1: Dedikert ladekontakt installert før nytt regelverk ble gjeldende fra 2016 kreves ikke oppgradert til ny standard (ikke tilbakevirkende kraft). Men kabel, kontakt og plugg må sjekkes jevnlig for varmgang og skade. DSB anbefaler oppgradering.
    Da bekymrer jeg meg heller for manglende komfyrvakt, som tross alt er mye høyere risikoelement enn en lysbueproblem i et helt friskt og fint stikk uten høy temperatur eller synlige merker
    Sist endret av mrstfu; 11/09/17 kl 16:44

  25. #47
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    22. okt. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    766
    Antall takk

    Standard

    Dersom du insisterer på fortsette å lade via schuko, sørg i det minste å få byttet den stikkontakten du bruker. I tilfellet den ikke er så ny, og har begynnt å bli slapp i fjærene.
    04 Volvo XC70 D5 automat - 01 Volvo S60 2,0T

    Tidligere biler:
    05 Volvo V70 D5 automat
    08 Volvo V70 D5 automat
    05 Volvo XC70 D5 automat
    01 Volvo V70 2,4 bensin automat

  26. #48
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Jeg har skrudd opp og sjekket (har vært brukt til å lade hybridbil i over ett år). Garasjen er bare et par år gammel, så alt fra sikringsskapet og ut i garasjen er nytt.

    Følger med på den kursen på samme viset som jeg følger med på varmepumpekursen.

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

  27. #49
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    01. sep. 2017
    Innlegg
    77
    Antall takk

    Standard

    Kravene finnes her:
    https://www.dsb.no/lover/elektriske-...-og-sikkerhet/


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  28. #50
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    17. des. 2009
    Sted
    Drammen
    Innlegg
    152
    Antall takk

    Standard

    Volvo selger en lader på 13 amp. som tilbehør med schuko kontakt, I tillegg så selger Volvo også en lader med CEE kontakt som lader opptil 16 amp.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

Side 2 av 3 FørstFørst 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Video (litt skrall :-)) av noen som kjører V90T8
    By lyskespark in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 4
    Siste post: 28/07/17, 22:55
  2. Ble 200 Serien levert med Add-On?
    By roffenn in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 08/03/12, 23:53
  3. Hvilken motor er 945 Classic levert med?
    By Eviltoy in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/11, 19:24
  4. 90modellene levert med el eller sveiv?
    By Espedalen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 22/08/10, 22:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •