Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 54

Tråd: Kun 10A lader levert med V90T8?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard Kun 10A lader levert med V90T8?

    Er det virkelig meningen at T8'ene leveres med 10A lader? Var helt sikker på jeg skulle få med 16A. Tar jo laaaaang tid å lade

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk

  2. #2
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Er det virkelig meningen at T8'ene leveres med 10A lader? Var helt sikker på jeg skulle få med 16A. Tar jo laaaaang tid å lade

    Sent from my SM-G935F using Tapatalk
    Mener å ha lest at det i Norge ikke er tillat å lade med mere enn 10A fra en schuko-kontakt (ordinær stikkontakt). Trolig grunnen for at Volvo leverer maks 10 A mode 2-lader. Jeg for min del har derfor en fastmontert ladestasjon hjemme med fast type 2 kontakt for å kunne lade med høyere effekt i mode 3. Så bruker jeg medfølgende ladekabel med kladd kun til å lade andre steder rundt om hvor det finnes ordinære stikk.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  3. #3
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stv4ever Vis post
    Mener å ha lest at det i Norge ikke er tillat å lade med mere enn 10A fra en schuko-kontakt (ordinær stikkontakt). Trolig grunnen for at Volvo leverer maks 10 A mode 2-lader. Jeg for min del har derfor en fastmontert ladestasjon hjemme med fast type 2 kontakt for å kunne lade med høyere effekt i mode 3. Så bruker jeg medfølgende ladekabel med kladd kun til å lade andre steder rundt om hvor det finnes ordinære stikk.


    Sent from my iPad using Tapatalk
    Hva Ampere kan man da lade Volvoen med ?

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  4. #4
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Ser jo man også får kjøpt denne.....

    https://www.elintacharge.com/en/char...controlbox-16a

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  5. #5
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Hva Ampere kan man da lade Volvoen med ?

    Rcar
    Usikker på maks, jeg kjører 16A i mode 3. Har man en større lader vil ladestrømmen uansett bli automatisk regulert, siden man i mode 3 har kommunikasjon mellom bil og lader som optimaliserer ladingen. Men maks ladestrøm vet jeg altså ikke hva bilen tillater.

    Det har vist seg å være betydelig forskjell i ladetid mellom mode 2 (medfølgende 10A ladeledning) og mode 3 (fastmontert hjemmeladestasjon 16A).


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  6. #6
    Registrerte brukere Rcar sin avatar
    Medlem siden
    27. juli 2010
    Sted
    Notodden
    Innlegg
    867
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av stv4ever Vis post
    Usikker på maks, jeg kjører 16A i mode 3. Har man en større lader vil ladestrømmen uansett bli automatisk regulert, siden man i mode 3 har kommunikasjon mellom bil og lader som optimaliserer ladingen. Men maks ladestrøm vet jeg altså ikke hva bilen tillater.

    Det har vist seg å være betydelig forskjell i ladetid mellom mode 2 (medfølgende 10A ladeledning) og mode 3 (fastmontert hjemmeladestasjon 16A).


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hva snakker vi om (i tid) med mode 3 fastmontert da ?

    Rcar
    Mine Volvoer; V90 T8R Polestar 2018 (Bursting Blue) + V40 T2R 2017 (Bursting Blue) + 854 T-5R 1994 (T-gul) + 854 1996 (Hvit "TWR Replica")

  7. #7
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rcar Vis post
    Ser jo man også får kjøpt denne.....

    https://www.elintacharge.com/en/char...controlbox-16a

    Rcar
    Det er ikke tillatt å ha en stikkontakt (schuko) på mer enn 10A som skal benyttes for lading av elbil. Dette kravet gjelder for elinstallasjonen, ikke til utstyret som tilkobles. Så der finnes mye i handel som kan brukes, men som NEK400 (el-installasjonsnormen) ikke støtter.

    Og så er det jo unektelig bedre å ha en ryddig fastmontert løsning fremfor å ha denne ladeledningen med kladd slengende rundt. Tror ikke den varer lenge om den blir i daglig bruk.


    Sent from my iPad using Tapatalk

  8. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Ja, det stemmer jo det, ifbm NEK400 og ting som blir regnet som fast installasjon. Det ble jo f.eks ikke lov med mer enn 1999W varmtvannsberedere i stikkontakt ifbm den regelendringen.

    Det er vel egne kapitler i NEK400 for elbillading, så jeg skjønner jo Volvo. Det er jo rriterende å vente 4.5t på å få ladet det beskjedene batteriet, men man får enten suck-it-up eller være villig til å betale for ladestasjon og montering.
    Sist endret av lyskespark; 28/08/17 kl 09:09

  9. #9
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Ja, det stemmer jo det, ifbm NEK400 og ting som blir regnet som fast installasjon. Det ble jo f.eks ikke lov med mer enn 1999W varmtvannsberedere i stikkontakt ifbm den regelendringen.

    Det er vel egne kapitler i NEK400 for elbillading, så jeg skjønner jo Volvo. Det er jo rriterende å vente 4.5t på å få ladet det beskjedene batteriet, men man får enten suck-it-up eller være villig til å betale for ladestasjon og montering.
    Får basere deg på nattlading, eller jobblading da....
    Bilen lader seg vel under kjøring også, så da burde det vel rekke....kanskje?

    Blir (T8-)bilene levert med kun Schuko-ladekabel?
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Blir (T8-)bilene levert med kun Schuko-ladekabel?
    Jeg fikk hvertfall bare med den ene med Schuko-kabel. De på jobben som har kjøpt audi-hybrider fikk jo med to forskjellige typer kabler og adaptere i en kasse.

    Bilen lader seg under kjøring ja, enten vi regerenering, eller også vi generatoren om du velger "Charge". Det blir jo et voldsomt bensinforbruk om man velger "Charge", men greit å ha litt guffe i batteriet om man skulle trenge gjøre en trygg forbikjøring :-D

  11. #11
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Kun 10A lader levert med V90T8?

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Blir (T8-)bilene levert med kun Schuko-ladekabel?
    Jeg kan bekrefte at min XC60 T8 kun ble levert med en 10Ah schuko-lader.

    Tar tid å lade på den måten, ja. 2:30 fra 15 km rekkevidde til fulladet da vi kom på jobb i dag.


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Sist endret av palengh; 29/08/17 kl 19:36

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    What? Hvorfor fikk jeg 10A bare a? Er det ikke samme systemet på bilene? Skal hvertvfall lades i samme land.

    Noen andre med V90T8 som har fått 10A lader?

  13. #13
    Registrerte brukere stv4ever sin avatar
    Medlem siden
    28. aug. 2016
    Sted
    Sunnmøre
    VCCN medlemsnummer
    1868
    Innlegg
    38
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    Noen andre med V90T8 som har fått 10A lader?
    Ja, 10A. På V90T8.


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  14. #14
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    10a er jo helt vanlig på alle ladere som er beregnet på hjemmebruk
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  15. #15
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Ladekabelen med schuko er mere å regne som en nødlader. Det er ikke smart å drive regelmessig lading via det. Kost på dere en skikkelig ladestasjon. Mode 3 type 2 lader er egentlig eneste brukbare løsning.

    Å drive å bestille kabler som tillater 16a lading via schuko er direkte brannfarlig.

    Noen krav til modus 1 og 2 ladepunktet:
    10a merkestrøm på vern
    Max 90% belastning
    Jordfeilvern type 2
    Krok eller hylle for å avlaste kontakt
    Ingen andre laster på kursen
    Bør være overspenningsvern.

    Om ikke forhandler har anbefalt en skikkelig ladestasjon har de ikke gjort en god nok jobb.
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  16. #16
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lyskespark Vis post
    What? Hvorfor fikk jeg 10A bare a? Er det ikke samme systemet på bilene? Skal hvertvfall lades i samme land.

    Noen andre med V90T8 som har fått 10A lader?
    Min feil: det er 10 Ah her.


    XC60 R Design T8
    Kråkerøy

  17. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrX Vis post
    Å drive å bestille kabler som tillater 16a lading via schuko er direkte brannfarlig.
    ...
    Om ikke forhandler har anbefalt en skikkelig ladestasjon har de ikke gjort en god nok jobb.
    Jeg ser det litt annerledes; Det er Volvo sitt problem om de leverer en lader som ikke tåler bruk slik de selv foreskriver.
    Jeg har tilbrakt fryktelig mange år i eldre hus med gammelt elektrisk anlegg, gamle tørketromler, gamle varmtvannsberedere, ræva elektrikerarbeid, 13A på 1.5 mm^2 kabler, skranglete trafo, overledning i kabeltv-anlegget osv, osv. Det har vel vært ca. 1000 ganger risko farlig for helse og gård enn å bruke en moderne lader på foreskrevet anlegg og bruksmåte.

    Jeg legger jo ikke opp ekstra kurs for gi strøm til portåpner og 60W lys i garasjen. Kall meg crazy og uvøren :-)

  18. #18
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Vi har en Leaf vi har ladet med Schukokontakten hjemme hele tiden, på 10a dedikert ladekurs. Ingen problemer overhodet, og 99% av ladbare biler hadde ikke blitt levert med 10a schukolader dersom dette var superfarlig. Henger man opp laderen sånn man skal, og bruker riktig kurs går dette helt fint. Naboen låner et stikk av oss til å lade Outlander hybriden sin som også har 10a Schuko, og det går så fint atte.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    20. des. 2009
    Sted
    Toten
    Innlegg
    2.555
    Antall takk

    Standard

    Jeg har 16A lang ledning, men lader over natt og bruker som regel å sette den på 6 eller 8A.
    Felgen, Reodor Felgen...

    2X FEM sylindere i rekke!
    1987 Volvo 240

    2018 Volvo S60 Polestar 383/1500

  20. #20
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Noen som har kjøpt type 2 (32A) ladekabel, og vet hvor lang tid man trenger for å lade maks?
    Du får type 2 kabel på nett til mellom 1500 og 2000 kr.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  21. #21
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Litt tåpelig å risikere bilen, huset og livet siden man ikke gidder bruke noen usle lapper på en skikkelig ladeløsning.
    Schulko er ikke en god løsning på en så kontinuerlig last som en lader er. Spesielt uheldig når man vet hvor mange som lader på natten.

    Hold dere hvertfall unna 16A ladere.

    Ellers kan det være greit å holde seg til NEK. det er ikke så dyrt å gjøre dette trygt.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  22. Takk stv4ever, HansOla, Viking80 takket for denne posten
  23. #22
    Registrerte brukere palengh sin avatar
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    71
    Antall takk

    Standard Kun 10A lader levert med V90T8?

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    Noen som har kjøpt type 2 (32A) ladekabel, og vet hvor lang tid man trenger for å lade maks?
    Dette er spennende, fordi jeg er også i stuss over om T8 kan lade på 3-fas, for som jeg forstår så er den kun "rigget" for 1-fas-lading, og det har etter det jeg skjønner dårligere effekt enn 3-fas-lading.

    Det store spørsmålet blir om vi får noe ekstra effekt av å lade med annet enn schuko som følger bilen...?

    Er det noen Volvo-spesialister som vet mer om dette?

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Sist endret av palengh; 30/08/17 kl 18:46

  24. #23
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av palengh Vis post
    Dette er spennende, fordi jeg er også i stuss over om T8 kan lade på 3-fas, for som jeg forstår så er den kun "rigget" for 1-fas-lading, og det har etter det jeg skjønner dårligere effekt enn 3-fas-lading.

    Det store spørsmålet blir om vi får noe ekstra effekt av å lade med annet enn schuko som følger bilen...?

    Er det noen Volvo-spesialister som vet mer om dette?

    XC60 R Design T8
    Kråkerøy
    Tviler på at du får noe ekstra effekt ved å lade på annen måte enn den medfølgende en-fasladekabelen. Batteriet har sin effekt, og det er nok bare tiden det tar å lade batteriene som er forskjellig.

    Her er en kabel som passer til XC90, så jeg antar at den vil passe til XC60 og V90 også. Så om du har tilgang til type 2 lader vil det nok gå hurtgere enn med originalladekabelen.


    https://www.elbilgrossisten.no/colle...abel-32a-1-fas
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  25. Takk palengh takket for denne posten
  26. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. mai 2011
    Innlegg
    223
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MrX Vis post
    Litt tåpelig å risikere bilen, huset og livet siden man ikke gidder bruke noen usle lapper på en skikkelig ladeløsning.
    Volvo sitt problem. Ikke mitt.

    Hva sier man om sinnsyke folk som parkerer et 100kwh li-ion batteri i garasjen. Det er en adskillig mye mer potent risiko enn laderen og el-anlegget.

    Men sånn sidenote: En skikkelig ladeløsning vil veldig snart trenge en integrasjon mot strømpriser og mulighet til å fordele effektbruk mellom andre laster (varmtvannsberereder, varmekabler, komfyr etc) for å la brukerene lade med billigst strøm og unngå høye effektuttak. Derfor gidder jeg ikke engang vurder ladestasjon før jeg finner en som er forbered for flere standarder for styring.

  27. #25
    Registrerte brukere Runet sin avatar
    Medlem siden
    17. des. 2011
    Innlegg
    122
    Antall takk

    Standard

    Det er software i bilen som styrer ladinga. Noe annet ville være galskap.
    Software i bilen vil begrense det den får inn til det batteriet i bilen kan tåle.
    Mao, så nytter det ikke med 16 eller 32 amp kabel eller lader hvis batteriet ikke tåler mer enn 10amp.
    Det nytter heller ikke med en 32 amp eller 16 amp kabel hvis det som gir strøm (for eksempel schuko i husveggen eller annet) ikke gir mer enn 10 amp. Da får du ikke mer enn 10 amp.

    På min Kia soul EL følger det med 10 amp med kump som på Volvoen. Kia tar 10-12 timer fra 0 til full, men det er stort batteri sammenlignet med T8.
    Jeg har montert Ecolite lader som gir 16 amp til Kiaen med kabel type 2 til 1 (kia bruker type 1) som da fyller batteriet på 6-8 timer i stedet . Ecolite kan også gi 32 amp hvis strømkursen dit gir det, men det har jeg altså ikke funnet verdt å installere enda. Men om jeg gjør det, så er Ecolite klar for det.
    Til denne Ecoliten kjøper jeg nå bare en 32 amp kabel type 2 til 2 som gjør at jeg jeg kan lade volvoen kjappere enn med 10amp som medfølger. Volvoen vil da få 16amp siden strømkursen min ikke kan gi mer.
    Grunnen til at jeg kjøper en 32amp kabel, er ganske enkelt at jeg skal slippe å kjøpe ny kabel hvis jeg en dag oppgraderer strømkursen som forsyner laderen min. Da kan for eksempel broderen lade sin stygge tesla rimelig kjapt på 32 amp når han dukker opp.
    Jeg er ikke tekniker, men hvis volvo ikke lar software i bilen lade mer enn 10amp, så er det rævva greier og en trist sak. Det nekter jeg å tro.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Video (litt skrall :-)) av noen som kjører V90T8
    By lyskespark in forum XC40 / S90 / V90 / V90CC / XC90II
    Svar: 4
    Siste post: 28/07/17, 22:55
  2. Ble 200 Serien levert med Add-On?
    By roffenn in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 23
    Siste post: 08/03/12, 23:53
  3. Hvilken motor er 945 Classic levert med?
    By Eviltoy in forum Motor og gir
    Svar: 3
    Siste post: 02/12/11, 19:24
  4. 90modellene levert med el eller sveiv?
    By Espedalen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 24
    Siste post: 22/08/10, 22:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •