Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: Vannlekkasje fra soltak/takrails på xc60 og inn på førersiden.

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard Vannlekkasje fra soltak/takrails på xc60 og inn på førersiden.

    Hei! Har en volvo XC60 2011 modell jeg har vært plaget en stund med. Gulvet under gummimatta på førersiden fort blir vått. Under heftig regnvær oppdaget jeg at det renner vann inn mellom døra og dashbordet (ikke synlig ved lukket dør).

    Litt googling ledet meg til at det typisk er soltakets drenering som er tett, men med tanke på hvor forsegla denne delen ser ut, virket det litt søkt at det skulle være tilfellet. Testet uansett, og åpnet soltaket og helte på med vann inn i dreneringsrøret. Mye vann gikk igjennom og ut under bilen, men noe lakk inn i bilen.

    Testet litt videre med takrails festet, og oppdaget at det værste er fra der frontruta møter karosseriet, oppe i hjørnet, hvor det er en slags dreneringskanal. (Se første bildet). Når vannet forsvinner inn her, går ganske mye inn i bilen (fortsatt en del som dreneres ut under bilen). Helt ærlig om jeg ikke finner noen løsning frister det å bare tette denne lille dreneringsåpningen, så får bare vann renne ned over frontruta når bilen står stille. Er det noen store ulemper med det?

    Er disse 2 dreneringskanalene linket på noe vis? Virker rart at denne der hvor frontruta møter karosseriet skal trenge å drenere vannet via innsiden av bilen, men det virker altså slik.
    Så en youtube video om en som fjernet "sidetaket" mellom fronttua og døra, (), men min bil har airbag i bak denne, så virket vanskelig å fjerne den (dro ganske hardt)

    Bilder her: http://imgur.com/a/8w5zX

    Har noen hatt lignende problemer, eller vet om man kan fjerne denne kanten under taket hvor det ligger en airbag for å ta en nærmere sjekk?

    Hilsen engstelig xc60 eier.

  2. #2
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sikker på at det ikke er frontruta di som lekker? Prøv å presse ruta oppover mens du står på utsiden og ser. Om ruten beveger seg har limet sluppet fra ruta

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  3. Takk Kanonfor takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sjekk at tettelister under døren sitter fast i clipsene sine. Mulig det ikke er et problem på xc60, men på min gamle V70R slet jeg med det.

    Døren min hadde antagelig blitt åpnet og såvidt subbet over et eller annet en gang så listen var løsnet litt. Clipset den på igjen og tørr bil siden.

    Edit: Ser når jeg leser posten om igjen at svaret mitt ikke er veldig relevant... Men lar det stå hvis det kan hjelpe andre med våte gulvtepper
    Sist endret av hgnubel; 24/08/17 kl 18:55
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  5. Takk Kanonfor takket for denne posten
  6. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. aug. 2011
    Innlegg
    52
    Antall takk

    Standard

    Sjekk frontrute som nevnt over her. Ikke helt ukjent problem.

  7. Takk Kanonfor takket for denne posten
  8. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    23. aug. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Takk for tips. Frontruta har jeg ikke tenkt på. Prøvde å presse rimelig hardt uten at frontruta bevegde seg. Mulig at frontruta også lekker, men vet at dreneringen via soltaket lekker, så om vet hvordan man fjerner denne delen langs frontruta på førersiden så jeg får tatt en titt på dreneringstuba der så hadde jeg blitt glad.
    Men siden det er en airbag i den, må man kanskje få et verksted til å gjøre det?

Lignende tråder

  1. Fins det noen enkel løsning for video inn på XC60 2013 med nav?
    By Mastiff in forum Bilstereo og Multimedia
    Svar: 0
    Siste post: 18/10/16, 13:40
  2. lekkasje fra soltak på 740'n!
    By Kuzkuz in forum Karosseri, interiør og bilpleie
    Svar: 0
    Siste post: 22/07/14, 15:52
  3. xc60 navigasjons oppdatering, går det an å laste ned fra nett?
    By ellingsøyern in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 3
    Siste post: 16/07/14, 12:34
  4. Motor til soltak XC60 2011
    By rohauge in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 10/02/14, 21:54
  5. Vannlekkasje fra baklamper på 240, selv med ny pakning.
    By -Shark- in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 22/04/12, 19:05

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •