Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: 2000 V70 B5244S - får ikke start

  1. #1
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard 2000 V70 B5244S - får ikke start

    Bruttern har en 2000 mod V70 med 20V 140hk 2.4 sugis, og får nå ikke start. Begynte onsdag forrige uke, da fikk han start etter en stund med gjentatte nøkkelforsøk, sjekk av sikringer osv. Kom seg så hjem og det var det. Stått på vedlikeholdslading i flere dager, satt på booster for å være garantert 12V over batteriet, men når nøkkelen vris til startposisjon hører man kun klikk fra releér i motorrommet, og starteren går ikke rundt. Finner ingen sikringer som er gått, og det merkelige av alt er at riktig feilkodeavlesningsverktøy finner ingen feilkoder, utover en på en av lambdasondene, som varsler om høyt forbruk.

    DSC_0010~01.jpg

    Trodde ikke merkelige lambdaverdier gir startkutt? Han har heller ikke merket høyere forbruk enn vanlig, så det kan tyde på at lambdaen ikke er frisk, men at det skal hindre start er litt merkelig. Etter sletting av feilkoden får vi heller ikke start, og feilkoden dukker ikke opp igjen, nettopp fordi vi ikke får igang noen forbrenning. Noen som har vært borti lignende før? Jeg veit ikke helt hvor jeg skal gå herfra.

    Legg merke til at dette er 2.4 sugis med coil on plug og LMM, samt elektronisk gasspjeld.
    Sist endret av mrstfu; 21/08/17 kl 22:04
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Bruttern har en 2000 mod V70 med 20V 140hk 2.4 sugis, og får nå ikke start. Begynte onsdag forrige uke, da fikk han start etter en stund med gjentatte nøkkelforsøk, sjekk av sikringer osv. Kom seg så hjem og det var det. Stått på vedlikeholdslading i flere dager, satt på booster for å være garantert 12V over batteriet, men når nøkkelen vris til startposisjon hører man kun klikk fra releér i motorrommet, og starteren går ikke rundt. Finner ingen sikringer som er gått, og det merkelige av alt er at riktig feilkodeavlesningsverktøy finner ingen feilkoder, utover en på en av lambdasondene, som varsler om høyt forbruk.

    DSC_0010~01.jpg

    Trodde ikke merkelige lambdaverdier gir startkutt? Han har heller ikke merket høyere forbruk enn vanlig, så det kan tyde på at lambdaen ikke er frisk, men at det skal hindre start er litt merkelig. Etter sletting av feilkoden får vi heller ikke start, og feilkoden dukker ikke opp igjen, nettopp fordi vi ikke får igang noen forbrenning. Noen som har vært borti lignende før? Jeg veit ikke helt hvor jeg skal gå herfra.

    Legg merke til at dette er 2.4 sugis med coil on plug og LMM, samt elektronisk gasspjeld.
    Defekt starter. Sjekk om det er spenning til kl50 til innslag på startmotor

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  3. Takk mrstfu takket for denne posten
  4. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Bruttern har en 2000 mod V70 med 20V 140hk 2.4 sugis, og får nå ikke start. Begynte onsdag forrige uke, da fikk han start etter en stund med gjentatte nøkkelforsøk, sjekk av sikringer osv. Kom seg så hjem og det var det. Stått på vedlikeholdslading i flere dager, satt på booster for å være garantert 12V over batteriet, men når nøkkelen vris til startposisjon hører man kun klikk fra releér i motorrommet, og starteren går ikke rundt. Finner ingen sikringer som er gått, og det merkelige av alt er at riktig feilkodeavlesningsverktøy finner ingen feilkoder, utover en på en av lambdasondene, som varsler om høyt forbruk.

    DSC_0010~01.jpg

    Trodde ikke merkelige lambdaverdier gir startkutt? Han har heller ikke merket høyere forbruk enn vanlig, så det kan tyde på at lambdaen ikke er frisk, men at det skal hindre start er litt merkelig. Etter sletting av feilkoden får vi heller ikke start, og feilkoden dukker ikke opp igjen, nettopp fordi vi ikke får igang noen forbrenning. Noen som har vært borti lignende før? Jeg veit ikke helt hvor jeg skal gå herfra.
    Er batteriet friskt? Selv om det er relativt nytt kan det være en defekt celle. Da har du riktig spenning ved lading og måling, men så fort du legger inn belastning, vil batteriet dø. Spenningen synker dermed så lavt at det eneste du får høre er ett klikk fra f. Eks releer osv.
    Startsperre? Er denne frisk? Har du prøvd trikset med å gi starteren ett lite klunk med noe verktøy? Tenker da på om innslaget er som det skal.

    Bare lister opp litt småtteri her jeg nå.
    Håper dere får start

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  5. Takk mrstfu takket for denne posten
  6. #4
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke om starteren er frisk, men har dunka masse på den med slegge og forlenger. Nettopp pga evt defekt celle i batteriet la jeg på boosteren, for å ha en potent 12V-kilde over polene i tilfelle.

    Skal sjekke spenning til starteren, hadde dessverre ikke testlampe eller spenningstester der og da.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  7. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Innlegg
    737
    Antall takk

    Standard

    Din lokale mekonomen butikk skal ha batteritester for å teste batterier. Så det er en mulighet for deg å teste batteriet der, hvis det ikke ligger langt unna?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

  8. #6
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Erlend Vis post
    Din lokale mekonomen butikk skal ha batteritester for å teste batterier. Så det er en mulighet for deg å teste batteriet der, hvis det ikke ligger langt unna?

    Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Prøvebytter heller til et friskt batteri jeg har stående
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  9. Takk Erlend takket for denne posten
  10. #7
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Litt mer forskning i dag. Måler 12V over batteripolene uten belastning og uten vedlikeholdslading, spenningen detter ikke merkbart under startforsøk. Starteren ser slik ut:

    DSC_0013~01.jpg

    Den høyre bolten (hovedstrømmen) har konstant 12V, naturlig nok. Den venstre bolten har konstant jord, naturlig nok. Den midtre, rødgrønne ledningen har også konstant jord, ingen av disse forholdene endrer seg ved startforsøk.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  11. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. aug. 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av mrstfu Vis post
    Litt mer forskning i dag. Måler 12V over batteripolene uten belastning og uten vedlikeholdslading, spenningen detter ikke merkbart under startforsøk. Starteren ser slik ut:

    DSC_0013~01.jpg

    Den høyre bolten (hovedstrømmen) har konstant 12V, naturlig nok. Den venstre bolten har konstant jord, naturlig nok. Den midtre, rødgrønne ledningen har også konstant jord, ingen av disse forholdene endrer seg ved startforsøk.
    Automatkasse?


    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  12. #9
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Manuell.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  13. #10
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Starteren har blitt plukka ut og testet, går helt fint med strøm fra batteriet i bilen, så både starter og batteri er friskmeldt. Men, i den trekanta sikringsboksen i motorrommet, den med de store sikringeme og reléene, plassen merket START RELAY eller noe i den gata har hverken relé eller kontakter for å plassere et relé i. Hvor kan starterreléet sitte? Det virker som neste logiske steg.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  14. #11
    FrederikR sin avatar
    Medlem siden
    05. juni 2014
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1647
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Hvis du måler jord/minus på den tynne rød-grønne ledningen, mistenker jeg at det kan være brudd et sted langs den som har lagt seg mot gods/minus. Kan det være at den har ligget og gnagd og "hengt" i noen få kordeler som har gitt dårlig kontakt for så bryte helt?

    Denne tynne ledningen er styrestrømmen til innslaget/startreleet og skal ikke ha kontakt unntatt under start, da skal den ha pluss 12 volt (når nøkkelen vris for å starte motoren). Denne delen på starteren fungerer i og for seg som startrelé, så det er ikke sikkert det finnes noe eget relé ved siden av (i båtverden går oftest denne tynne ledningen rett til startbryteren).

    Mulig dette er gammelt nytt for en elektriker, men tenkte det var greit å oppklare om det er noen tvil.

    Et tjuvtriks er jo legge en skrutrekker eller laske mellom punktet til denne tynne ledningen på starteren og den tykke plussledningen (På mutter/bolt) for å aktivere innslaget og starteren. Vet ikke hvordan en moderne motor med elektronikk vil reagerere på dette, spesielt ift feilkoder, men er jo en mulighet for å se om starteren vil gå da. Gjøres på egen risiko.

    Frederik

    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

  15. #12
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Takker og bukker! Jeg har vært litt i tåka her, jeg har heldigvis vært spart startproblemer selv, så jeg var litt på ukjent grunn.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  16. #13
    mrstfu sin avatar
    Medlem siden
    13. feb. 2010
    Sted
    Rotnes, Norway
    VCCN medlemsnummer
    273
    Innlegg
    12.590
    Antall takk

    Standard

    Bekreftet, med 12V direkte på innslaget funker den fjell og går som ei klokke. Gjenstår bare å finne andre enden av den ledningen, og legge opp ny. Takker for hjelpa, om noen vet hvor den går tar jeg imot tips. Regner med den går noe ubrutt til tenninga, prøver det først.
    Raymond Lysaker
    Volvo Car Club Norway - VCCN.NO
    Styremedlem

    ---
    2016 D-max AT35 / 2019 Yamaha MT07

    Dunfrid - '07 V70 D5 AWD #becauseracediesel - SOLGT -

    Vera - '99 V70 2.5T AWD - solgt
    FunkyMonkey.no
    VCCN på Instagram <-- trykke

  17. #14
    FrederikR sin avatar
    Medlem siden
    05. juni 2014
    Sted
    Drammen
    VCCN medlemsnummer
    1647
    Innlegg
    7
    Antall takk

    Standard

    Flott at du fant ut av det. Er vel bare å begynne å følge kabelstokken oppover, vet ikke om den går rett i tenninga eller innom styringsenheten eller en av sikringsboksene - Dagens utfordring.


    Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Lignende tråder

  1. Får ikke start på 1990 B230F, dyser åpner ikke!
    By Dan Bay-Johansen in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 28/06/15, 11:41
  2. får ikke start på v70 med havarert kasse!
    By volvojoachim in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 38
    Siste post: 03/12/13, 15:22
  3. får ikke start!
    By maarskog in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 17/12/12, 10:28
  4. får ikke start!!
    By 240-turbo in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 03/11/10, 21:41

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •