Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: regreim, og flushe girkasse

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. aug. 2017
    Sted
    Dokka
    VCCN medlemsnummer
    1971
    Innlegg
    4
    Antall takk

    Standard regreim, og flushe girkasse

    Hallo
    Jeg har kjøpt meg 2011 xc60, når skal det skiftes regreim på km? og flushe girkassa på den?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    O-town
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Kommer ann på motor, men regreim er vel 120k, og girkasse bør gjøres hver 60k

  3. #3
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Regreim er 180 000 km

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  4. #4
    Registrerte brukere SanD sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2011
    Sted
    Holmestrand, Norway
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Ut ifra det jeg har blitt fortalt blir oljen kun byttet hver 60k, dersom man ønsker flushing av girkassen må man selv gi beskjed på forhånd/før service, og selvfølgelig dekke ekstra kostnader. Planen her er iallefall å flushe hver gang da det skal være mye bedre for kassa.
    Sist endret av SanD; 30/08/17 kl 18:07

  5. #5
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SanD Vis post
    Ut ifra det jeg har blitt fortalt blir oljen kun byttet hver 60k, dersom man ønsker flushing av girkassen må man selv gi beskjed på forhånd/før service, og selvfølgelig dekke ekstra kostnader. Planen her er iallefall å flushe hver gang da det skal være mye bedre for kassa.
    Dette varierer veldig fra verksted til verksted.
    Fikk nettopp pris på oljebytte på min XC70 -13, 13 liter olje, ender opp på 6000 kr inkl jobb, det vil si at kassen blir flushet og påfyllt ny frisk olje.
    Kassen i seg selv tar vel ikke mer en 3-4 liter olje.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  6. #6
    Registrerte brukere SanD sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2011
    Sted
    Holmestrand, Norway
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Dette varierer veldig fra verksted til verksted.
    Fikk nettopp pris på oljebytte på min XC70 -13, 13 liter olje, ender opp på 6000 kr inkl jobb, det vil si at kassen blir flushet og påfyllt ny frisk olje.
    Kassen i seg selv tar vel ikke mer en 3-4 liter olje.
    Dette var svaret jeg fikk av Bilservice i Sandefjord, fult mulig at noen praktiserer på en annen måte, men da regner jeg med at dem informerer kunder på forhånd, og at det er valgfritt? Uansett er det jo anbefale fremfor det å bare bytte, ettersom det blir liggende "mye" groms igjen i kassa ved å bare bytte. Fikk et tips fra en kollega for noen år tilbake at det var bedre å oppsøke noen som driver med dette "proft", da dem stort sett hadde langt bedre utstyr og erfaring på slikt enn merkeverksteder rundt i landet. Hvor vidt dette stemmer har jeg ikke peiling på, heller ikke hva slags prosedyrer Volvo følger, men 6000 kr inkl. jobb høres ut som en grei pris, og hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at det er mindre enn hva disse "proffe" tar.

  7. #7
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SanD Vis post
    Dette var svaret jeg fikk av Bilservice i Sandefjord, fult mulig at noen praktiserer på en annen måte, men da regner jeg med at dem informerer kunder på forhånd, og at det er valgfritt? Uansett er det jo anbefale fremfor det å bare bytte, ettersom det blir liggende "mye" groms igjen i kassa ved å bare bytte. Fikk et tips fra en kollega for noen år tilbake at det var bedre å oppsøke noen som driver med dette "proft", da dem stort sett hadde langt bedre utstyr og erfaring på slikt enn merkeverksteder rundt i landet. Hvor vidt dette stemmer har jeg ikke peiling på, heller ikke hva slags prosedyrer Volvo følger, men 6000 kr inkl. jobb høres ut som en grei pris, og hvis jeg skal tippe så vil jeg tro at det er mindre enn hva disse "proffe" tar.
    Slik jeg leser
    VIDA
    , så gjøres oljebytte ennå på den gode gamle måte, tappe av olje og fylle på ny, til man får ren og klar olje ut.
    Jeg ønsker ikke at det skal brukes rensevæske på kassa, det brukes vel gjerne i forbindelse med bruk av maskiner for bytte av olje.
    Men slik jeg leser det, så gjøres jobben godt, da det brukes 13 liter olje for å få ett komplett bytte, altså ikke noe ren avtapping og påfylling her.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  8. Takk SanD takket for denne posten
  9. #8
    Registrerte brukere SanD sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2011
    Sted
    Holmestrand, Norway
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Slik jeg leser
    VIDA
    , så gjøres oljebytte ennå på den gode gamle måte, tappe av olje og fylle på ny, til man får ren og klar olje ut.
    Jeg ønsker ikke at det skal brukes rensevæske på kassa, det brukes vel gjerne i forbindelse med bruk av maskiner for bytte av olje.
    Men slik jeg leser det, så gjøres jobben godt, da det brukes 13 liter olje for å få ett komplett bytte, altså ikke noe ren avtapping og påfylling her.
    Høres veldig bra ut. Leste i en annen tråd her på forumet at det er noen som mener at det å flushe girkassen hvert tredje år er litt for sjeldent. Hva mener du om det? Kan jo nevne at jeg aldri trekker ting med bilen ettersom jeg ikke har henger feste, og slik jeg har forstått det så er det da ekstra viktig å flushe/bytte olje oftere pga større belastning på girkasse. Kan jo nevne at vi alltid tar Volvoen når vi skal på langkjøring, ferier o.l, men bortsett fra dette går det mye i små kjøring da jeg har kort vei til jobb. Har det mye å si for girkassen/olja?
    V60 Momentum - 2014
    S60 Summum - 2012 SOLGT
    V70 Summum - 2008 SOLGT

  10. #9
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av SanD Vis post
    Høres veldig bra ut. Leste i en annen tråd her på forumet at det er noen som mener at det å flushe girkassen hvert tredje år er litt for sjeldent. Hva mener du om det? Kan jo nevne at jeg aldri trekker ting med bilen ettersom jeg ikke har henger feste, og slik jeg har forstått det så er det da ekstra viktig å flushe/bytte olje oftere pga større belastning på girkasse. Kan jo nevne at vi alltid tar Volvoen når vi skal på langkjøring, ferier o.l, men bortsett fra dette går det mye i små kjøring da jeg har kort vei til jobb. Har det mye å si for girkassen/olja?
    Hvor ofte kassen skal flushes går ikke på alder, men km.
    Min bil er nå på sitt 4. år, med snart 80 000 km. Girer like mykt og fint som når den var ny. Trekker 2000 kg vogn ca 2-3000 km årlig. Skal bytte olje nå til vinteren.

    Hvor ofte oljen trenger å byttes avhenger av kjørestil hvilken kjøring du har.
    Du som ikke har hengerfeste, så vil jeg mene ett oljebytte på 100 000 km er tilstrekkelig.

    Girkasseoljens verste fiende er varmgang, og det får du ikke med småkjøring, og kassen belastes veldig lite.
    Jeg kommer til å be om oljeprøve fra min girkasse nå som jeg skal få den byttet, er spent på hvordan den ser ut
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  11. Takk SanD takket for denne posten
  12. #10
    Registrerte brukere SanD sin avatar
    Medlem siden
    19. nov. 2011
    Sted
    Holmestrand, Norway
    Innlegg
    83
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Stig-Arne Vis post
    Hvor ofte kassen skal flushes går ikke på alder, men km.
    Min bil er nå på sitt 4. år, med snart 80 000 km. Girer like mykt og fint som når den var ny. Trekker 2000 kg vogn ca 2-3000 km årlig. Skal bytte olje nå til vinteren.

    Hvor ofte oljen trenger å byttes avhenger av kjørestil hvilken kjøring du har.
    Du som ikke har hengerfeste, så vil jeg mene ett oljebytte på 100 000 km er tilstrekkelig.

    Girkasseoljens verste fiende er varmgang, og det får du ikke med småkjøring, og kassen belastes veldig lite.
    Jeg kommer til å be om oljeprøve fra min girkasse nå som jeg skal få den byttet, er spent på hvordan den ser ut
    Godt å høre. Om du hadde hatt mulighet til å legge ut bilder (før og etter) hadde vært veldig gøy. Så for ikke så lenge siden videoen til VolvoSweden, der kunne man helt klart se stor forskjell på gammel og ny olje etter flushing.
    V60 Momentum - 2014
    S60 Summum - 2012 SOLGT
    V70 Summum - 2008 SOLGT

Lignende tråder

  1. Hvordan flushe servoolje?
    By mrstfu in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 9
    Siste post: 15/08/16, 14:22
  2. Flushe aut.kasse, bruke oljesuger?
    By JonasS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 12/11/14, 10:03
  3. Flushe servoolje
    By boble73s in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 7
    Siste post: 26/09/12, 20:18
  4. hvordan flushe gir kassen på v70 d5 07mod
    By håland in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 0
    Siste post: 28/06/11, 16:37
  5. Flushe Automatkass
    By Holger in forum Motor og gir
    Svar: 4
    Siste post: 10/08/10, 12:30

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •