Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: City Safety blinker og bråker..

  1. #1
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard City Safety blinker og bråker..

    Quoter et innlegg fra 2012 som jeg tilfeldigvis kom over i et googlesøk:

    Sitat Opprinnelig postet av THolandsli Vis post
    Idag opplevde jeg for sjette gang at City Safety slo inn og bråbremset for meg uten grunn.
    Er dette noe som flere opplever fremdeles, eller er det noe Volvo har rettet/bedret med oppdateringer?

    Har dere opplevd bråbremsing som dette ute i trafikken (slik at det skaper farlige situasjoner), eller bare på parkeringsplasser slik som meg? THolandsli og andre..

    Jeg har heldigvis ikke opplevd noen bråbremser som kunne ført til farlige situasjoner enda, men jeg føler meg nesten litt utrygg av all denne tryggheten faktisk:

    - Første erfaring med City Safety: Bilen bråstopper og bråker så jeg tror jeg må ha kjørt på noe, når jeg er kommet ca halvveis inn på en parkeringsplass. Parkeringen er i en motbakke, så jeg kan ikke slippe gassen og trille inn med en fot på bremsen slik city safety kanskje foretrekker.. Det er inn mot en mur, med en hekk som henger utover, så bilen trodde kanskje jeg så en annen vei og at hekkens grener var et massivt objekt?

    - Andre: På vei gjennom en rundkjøring kjører kommer jeg kanskje litt nært en kryssende bil for å komme meg inn i rundkjøringen i rushtrafikken: rødt blinkende lys i ruten og bråking.

    - Tredje og så videre: Det er nå blitt nesten rutine at det blinker og hyler i frontruten flere steder når jeg kjører en bestemt veistrekning i regnvær (Øvre Fyllingsvei fra Fyllingsdalen til Laksevåg for lokalkjente). Dårlig asfalt med mye flekkvis lapping, og ujevn stigning på veien.

    Har ikke lyst til å slå dette helt av heller om det var mulig(?), for en dag kan det plutselig være alvor...

    Vurderer en sticker i bakruten med "I'm not drunk, it's the City Safety system"...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  2. #2
    Registrerte brukere -Tommy sin avatar
    Medlem siden
    11. jan. 2011
    Sted
    Hordaland
    Innlegg
    736
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av hgnubel Vis post
    Quoter et innlegg fra 2012 som jeg tilfeldigvis kom over i et googlesøk:



    Er dette noe som flere opplever fremdeles, eller er det noe Volvo har rettet/bedret med oppdateringer?

    Har dere opplevd bråbremsing som dette ute i trafikken (slik at det skaper farlige situasjoner), eller bare på parkeringsplasser slik som meg? THolandsli og andre..

    Jeg har heldigvis ikke opplevd noen bråbremser som kunne ført til farlige situasjoner enda, men jeg føler meg nesten litt utrygg av all denne tryggheten faktisk:

    - Første erfaring med City Safety: Bilen bråstopper og bråker så jeg tror jeg må ha kjørt på noe, når jeg er kommet ca halvveis inn på en parkeringsplass. Parkeringen er i en motbakke, så jeg kan ikke slippe gassen og trille inn med en fot på bremsen slik city safety kanskje foretrekker.. Det er inn mot en mur, med en hekk som henger utover, så bilen trodde kanskje jeg så en annen vei og at hekkens grener var et massivt objekt?

    - Andre: På vei gjennom en rundkjøring kjører kommer jeg kanskje litt nært en kryssende bil for å komme meg inn i rundkjøringen i rushtrafikken: rødt blinkende lys i ruten og bråking.

    - Tredje og så videre: Det er nå blitt nesten rutine at det blinker og hyler i frontruten flere steder når jeg kjører en bestemt veistrekning i regnvær (Øvre Fyllingsvei fra Fyllingsdalen til Laksevåg for lokalkjente). Dårlig asfalt med mye flekkvis lapping, og ujevn stigning på veien.

    Har ikke lyst til å slå dette helt av heller om det var mulig(?), for en dag kan det plutselig være alvor...

    Vurderer en sticker i bakruten med "I'm not drunk, it's the City Safety system"...
    Har du hatt skift av rute eller demontering av kameraer tidligere? Hørtes ut som at ditt system er litt feiljustert. Hos meg så har den noen steder den vil advare med blink og hyl. Typisk hvis jeg kjører fra ravnanger mot sentrum, i krysset av mot storebotn hvor det gjerne står en bil midt i veien men jeg kjører forbi på innsiden. Men det er veldig sjeldent den faktisk bremser for meg og. Eneste som hørtes riktig ut hos deg er rundkjøringen, der har jeg opplevd et systemet blir litt nervøst hvis man har litt for stor fart og gjerne planlegger å passere rett bak rumpen på en bil.

    Du sier det bråker, men regner nesten med at det er bremsene? Hvis bilen bremser for deg så skal den gi deg beskjed noe ala "automatisk bremsing med city safety" i instrumentpanelet.

  3. #3
    SagaPer sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Volda, Norway
    VCCN medlemsnummer
    39
    Innlegg
    855
    Antall takk

    Cool

    Har snart kjørt 9.000 km med min XC60 D4
    AWD
    R-Design Polestar 2017 og har ikke opplevd noe annet enn at bilen advarer på vanlig måte når det oppstår fare for kollisjon med møtende kjøretøy eller for høy fart inn mot objekt foran (eks stillestående bil). Jeg får da lys- og lydsignal som varsler om farlig situasjon. Ellers ingen "avvikende" oppførsel fra bilen sin side. Mener du lydsignal i kupeen når du skriver "bråk"?

    PS: All software er oppdatert i bilen pr juli 2017.
    XC40 EV P8 2021 Onyx Black Metallic 408 hk

    Tidligere biler:
    XC60 D4 AWD 2017 R-Design Limited Edition Polestar 220 hk
    XC70 D5 Summum 2009 Caper green
    V70 D5 Summum - 2007 svart
    V70R AWD - 1999 sølv metallic
    850 stv - 1996 grønn

  4. #4
    Registrerte brukere hgnubel sin avatar
    Medlem siden
    06. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    14
    Innlegg
    4.453
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av -Tommy Vis post
    Du sier det bråker, men regner nesten med at det er bremsene? Hvis bilen bremser for deg så skal den gi deg beskjed noe ala "automatisk bremsing med city safety" i instrumentpanelet.
    Sitat Opprinnelig postet av SagaPer Vis post
    Mener du lydsignal i kupeen når du skriver "bråk"?
    Det er et lydsignal ja, en slags piping eller summing. Er fremdeles uvant så jeg blir litt småskremt og lurer på om jeg har vært uoppmerksom.. så sansene går på en måte med til å følge med om noe har skjedd/skjer foran bilen og ikke akkurat hvordan lyden høres ut. Hvis det gir mening.

    Kjenner ikke til noe bytting av vindu eller kamera, men kan alltids be Frydenbø om å se på det. De må vel ha noen slags testprosedyre for å kunne verifisere at alt virker som det skal, og ikke er overfølsomt.

    Kan jo hende det er jeg som er overfølsom...
    --
    Bruksbil: 2016 V70 T4 Dynamic Edition
    Prosjekttråd: 2000 V70R AWD Solgt!

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    19. feb. 2010
    Sted
    O-town
    Innlegg
    121
    Antall takk

    Standard

    Jeg får ved riktige lysforhold bråstopp på vei inn i garasjen. Like overraskende hver eneste gang selv om det går i tre km i timen.

  6. #6
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.570
    Antall takk

    Standard

    i mørket så leser min 2011 lysene på broen ved Eikåstunellene som bil som kommer i mot og varsler med blink (og lyd når det er aktivert..) Min har riktignok kun varsler, ikke acs
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. des. 2011
    Innlegg
    73
    Antall takk

    Standard

    Mine pleier å bremse om jeg kommer for fort for nær bakenden på en kryssende bil i veikryss og rundkjøringer. I tillegg når jeg skal inn i borettslaget,pleier å kjøre panseret inn under bommen for å skyve den opp med armen,da hugger bremsene som regel til like før fronten går inn under bommen.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

Lignende tråder

  1. Bensinpumpa bråker fælt!
    By kream in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 10/09/13, 18:10
  2. City Safety slår inn uten grunn
    By THolandsli in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 20
    Siste post: 22/02/12, 09:49
  3. Svar: 0
    Siste post: 15/12/11, 17:30
  4. Svar: 0
    Siste post: 01/10/10, 15:00

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •