Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  18
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 68

Tråd: 2008 V70 2.4D automatproblemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard 2008 V70 2.4D automatproblemer

    Jeg er nå den lykkelige (trodde jeg) eier av en 2008 V70 2.4D (D5). Kjøpte bilen og var storfornøyd, men merket at den lugget litt i giringa og hadde noen litt harde og unormale girskift. Den er fulgt opp på Frydenbø Minde med alle servicer, men finner ingen informasjon om at kassa har vært flusha tidligere. Bilen har p.d.d gått ca 195.600km. Har hatt bilen hos RATS i Trøgstad, snakka med de på Volvo i Askim og konklusjonen er at converter, lock-up clutch og ventilhus på byttes.

    Jeg står nå da litt i villrede på hva jeg skal gjøre. Kjøpte bilen for 2 uker siden og vil egentlig ikke heve kjøpet da vi er veldig fornøyd med bilen. Har kjøpt bruktbilgaranti fra IF som skal dekke slike ting men har ikke fått svar fra de om de dekker dette.

    Jeg mener dog at dette burde være en garantisak fra Volvo sin side? 10 år og 195.000km er vel litt kort levetid på ei girkasse??

    Regner med at noen her har erfaring med dette og hvordan man kan komme ut av en slik situasjon uten å bli fullstendig ruinert..
    Mange takk for svar, tips og råd!

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  2. #2
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Fabrikkgarantien gikk sannsynlig ut i 2011, så det er ingenting å hente der. Kjøpte du bilen privat?

    Dersom kjøpt hos forhandler så hadde jeg ringt og banket i bordet med forbrukerkjøpsloven. Du har kjøpt en vare som viser seg å ha en defekt, så de må på en eller annen måte utbedre dette uavhengig av bruktbilgaranti. Jo fortere du ringer forhandler om dette, jo bedre sak har du.

    Dersom du kjøpte privat, så har du alikevel 2 år reklamasjonsrett, så du har muligheter der også dersom det behøves.
    Jo fortere du tar nødvendige samtaler, jo større sjanse har du på å få utbedret uten kostnad for deg.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    Fabrikkgarantien gikk sannsynlig ut i 2011, så det er ingenting å hente der. Kjøpte du bilen privat?

    Dersom kjøpt hos forhandler så hadde jeg ringt og banket i bordet med forbrukerkjøpsloven. Du har kjøpt en vare som viser seg å ha en defekt, så de må på en eller annen måte utbedre dette uavhengig av bruktbilgaranti. Jo fortere du ringer forhandler om dette, jo bedre sak har du.

    Dersom du kjøpte privat, så har du alikevel 2 år reklamasjonsrett, så du har muligheter der også dersom det behøves.
    Jo fortere du tar nødvendige samtaler, jo større sjanse har du på å få utbedret uten kostnad for deg.
    Kjøpte bilen privat ja. Problemet blir jo hvordan jeg evt skal få selger til å betale dette. Det er egentlig ikke en vei jeg ønsker å gå da jeg ikke har samvittighet til det egentlig. Men loven er jo klar i så måte.
    Men jeg tenker også litt at siden det har vært fulgt opp på Frydenbø fra dag 1 og de ikke har gjort jobben skikkelig så burde det vel ligge et slags ansvar der? De har unnlatt oljeskift/flushing og det resulterer i havari. Mulig det bare er en rar tankegang fra min side hehe..

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  4. #4
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    Kjøpte bilen privat ja. Problemet blir jo hvordan jeg evt skal få selger til å betale dette. Det er egentlig ikke en vei jeg ønsker å gå da jeg ikke har samvittighet til det egentlig. Men loven er jo klar i så måte.
    Men jeg tenker også litt at siden det har vært fulgt opp på Frydenbø fra dag 1 og de ikke har gjort jobben skikkelig så burde det vel ligge et slags ansvar der? De har unnlatt oljeskift/flushing og det resulterer i havari. Mulig det bare er en rar tankegang fra min side hehe..

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    Dersom du merker unormal giring, så bør forrige eier ha merket det også.
    Samvittigheten skal du legge igjen hjemme, for når man kjøper brukt så skal evt pris og informasjon tilsi at det er noe med kassen. Dersom du ikke er informert, og du oppdaget dette fort, så bør du ikke vente lenger enn morgendagen med å kontakte selger.

    Når det gjelder flushing/oljeskift så ligger det ikke inne i servicene til "vanlige" biler dessverre..
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Men er ikke dette et kjent problem med at kassene raser etter en tid om man ikke flusher og vedlikeholder? Det er visstnok anbefalt å gjøre dette hver 80.000km men ingen krav eller servicepunkt. Her mener jeg Volvo burde ta smellen for det er de som mener det skal gå bra uten, noe det definitivt ikke gjør...

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2011
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Ta en prat med tidligere eier å forklar på en pen måte hva som skjer. Kanskje de har et godt forhold til Frydenbø, som vil beholde de som kunder. Begynn pent og roligt, men trekk inn Forbrukerrådet tidlig for rådgivning

    Sent from my SM-G930F using Tapatalk

  7. Takk Rockeren takket for denne posten
  8. #7
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Det er anbefalt med 60.000 km for biler med høy belastning (taxi/utrykkning). Derfor vil ikke Volvo dekke dette. Det er også derfor fabrikksgarantien gjelder til 100.000 km, da girkassen til syvende og sist er en slitedel. Det finnes da grenser hvor lenge man skal ha garanti på ting.

    Kontakt selger og legg frem problemstillingen, så ordner det seg på en eller annen måte. Om du kan få det på bruktgarantiforsikringen og han dekker evt egenandel så er jo det en løsning. Går ikke på bekostning av kasko.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  9. Takk Rockeren takket for denne posten
  10. #8
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.569
    Antall takk

    Standard

    Forøvrig gjelder forsikringen hos IF til maks 200000 km. Så du bør ta kontakt omgående:

    http://w1.if.no/web/vilkaar.nsf/WebVilkaarPrGrp/1B9508CCDB0BC660C12581250047B842/$File/BBG2-2.pdf
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  11. Takk Rockeren takket for denne posten
  12. #9
    Registrerte brukere Roy sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    VCCN medlemsnummer
    220
    Innlegg
    333
    Antall takk

    Standard

    I slike tilfelle har kjøpskontrakta alt å sei.
    Er det skreve kontrakt?
    I så fall, er det der spesifisert at det er nokon feil med bilen/girkassa?

    Om du har kontrakt der denne feilen ikkje er nevnt har du ei god sak for å få dette utbedra/heva kjøp.
    2015 Volvo V60 D2 Ocean Race (Blå) - Konebilen
    2021 Volvo XC40 P8 Recharge (Svart Onyx)

  13. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Har kontrakt ja siden det er lån på bilen. Ikke nevnt noe der om at det var feil på girkassa nei. Snakka med forrige eier om det før kjøp og han visste ikke noe om det han heller, annet enn at alt av servicer var fulgt på Frydenbø. Det var kona hans som hadde brukt bilen mest til og fra jobb, og kjører man veldig pent og rolig så merker man det nesten ikke. Men det fraskriver dog ikke ansvar heller.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  14. #11
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Du snakket med selger om dette før kjøp? Selges bilen "as is"?
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  15. #12
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Her må du stå på kravene Thomas Hvorfor skal du sitte igjen med en regning på 30-50k for å være snill mot han du kjøpte den av?

    Hvis du merket at den gira rart ved prøvekjøring så synes jeg du burde latt den gå Det ligger jo 800-900 V70II til salgs på Finn nesten hele tiden, så det er jo ikke så vanskelig å finne en tilsvarende som den du har, bare at den virker Hadde det vært en T6 R-design du hadde funnet deg hadde jeg skjønt det, men denne er jo helt normal, så du finner lett en tilsvarende en du kan få godfølelsen med
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Jeg nevnte det for selger ved prøvekjøring ja og den er kjøpt "as is" som det kalles ja. Så har vel egentlig ikke så sterk sak ift kontrakta kanskje?
    Selger mente dog at han ikke hadde merket noe til dette og at han ikke visste noe om slike ting. Han virket veldig troverdig iallefall da han ikke engang på 9 år hadde funnet ut av hvordan han skulle koble til telefonen via blåtann på stereoen
    Ingen bilkyndig kar m.a.o. og definitivt ikke ute etter å lure oss. Påkosta bilen over 20.000 rett før vi fikk den også.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  17. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2011
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Snakk med selger å spør om de kan ta en prat med Frydenbø for deg. Er flere useriøse forhandlere/verksteder, men det kan som nevnt tidligere være at de har er godt forhold til selger og ønsker å opptre ryddig og seriøs.

    Sent from my SM-G930F using Tapatalk

  18. Takk Rockeren takket for denne posten
  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Her må du stå på kravene Thomas Hvorfor skal du sitte igjen med en regning på 30-50k for å være snill mot han du kjøpte den av?

    Hvis du merket at den gira rart ved prøvekjøring så synes jeg du burde latt den gå Det ligger jo 800-900 V70II til salgs på Finn nesten hele tiden, så det er jo ikke så vanskelig å finne en tilsvarende som den du har, bare at den virker Hadde det vært en T6 R-design du hadde funnet deg hadde jeg skjønt det, men denne er jo helt normal, så du finner lett en tilsvarende en du kan få godfølelsen med
    Vel, den hadde alt utstyret vi ville ha, og var i riktig prisklasse for oss. Og jeg trodde at det kanskje ville hjelpe med en flush og oljebytte på kassa da jeg har erfart det før på f.eks mercedes. Bilen er jo knallfin ellers, og har vært veldig lite tull med den ift service og reparasjonshistorikk. Så tenkte at detta var et godt kjøp til 130.000kr. Men er ikke fullt så sikker nå lengre. Krysser fingrene og håper IF tar kostnaden på bruktbilgarantien.

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  20. #16
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rockeren Vis post
    Jeg nevnte det for selger ved prøvekjøring ja og den er kjøpt "as is" som det kalles ja. Så har vel egentlig ikke så sterk sak ift kontrakta kanskje?
    Det har ikke noe å si så lenge bilen har mangler man ikke skal forvente utifra pris, årsmodell, km-stand etc.
    Hadde du fått bilen vesentlig billigere enn markedspris, noe du ikke har gjort, så kunne "selges som den er" ha noe verdi for selger.

  21. Takk Rockeren takket for denne posten
  22. #17
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Kjøper har også undersøkelsesplikt. I det her tilfellet har kjøper prøvd bilen, merket feil med girkassen, diskutert det med selger. Så vurdert det til at han til tross for dette vil kjøpe bilen.

    Sier ikke at du ikke har rettigheter, men en helt opplagt sak er det ikke.

    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  23. #18
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Du har nok rett i det ja. Har sendt noen forespørsler på slik jobb nå så kanskje man er heldig og finner noen som gjør det billigere enn Rats/Volvo.

    Snakket også med Volvo om å resette kassa og adapsjonen men de mente det ikke ville ha noen effekt. Noen som vet noe om det eller har egne erfaringer rundt det?
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  24. #19
    Registrerte brukere Rasp sin avatar
    Medlem siden
    28. mars 2010
    Sted
    Bigset, More Og Romsdal, Norway, Norway
    Innlegg
    498
    Antall takk

    Standard

    Jeg hadde kjøpt en brukt kasse
    Er jo ikke mange havari på desse kassene

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk

  25. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Det er jo selvsagt et alternativ. Men da står man jo uten garantier eller noe som helst.
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  26. #21
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Hvis du ikke tar det med selger, så ville jeg i hvert fall prøvd å få det dekket av bruktbilgarantien du har tegnet med IF, den skal jo dekke skader på girkasse også.

  27. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Kontaktet de på fredag og venter på tilbakemelding. Om jeg ikke hører noe innen tirsdag så får jeg ta kontakt med de igjen. Krysser fingrene og håper på det beste.
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  28. #23
    Registrerte brukere MrX sin avatar
    Medlem siden
    14. mars 2010
    Sted
    Alta
    Innlegg
    775
    Antall takk

    Standard

    Får satse på at if ordner opp. Men if sin garanti er vell egentlig ikke gyldig på feil og mangler som er kjent på kjøpstidspunktet?
    MrX
    2009 V70 D5 AWD

  29. #24
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Prøver å legge det fram som at feilen har oppstått nå etter kjøp

    Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

  30. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Mysen
    VCCN medlemsnummer
    378
    Innlegg
    725
    Antall takk

    Standard

    Er det btw noen som vet om det er mulig å bare bytte f.eks ventilhuset og at det har funket eller er det vanlig at alt sammen blir bytta når det først oppstår slike problemer?
    RATS vil selvsagt bytte alt siden de skal gi garanti på jobben osv men om man skulle funnet en billigere og like holdbar løsning liksom?

    Sendt fra min Samsung Galaxy S8 via Tapatalk
    2008 Volvo V70 2.4 D - Bruksbil
    1986 740 Diesel storprosjekt

    Etter noen år uten Volvo så var det ingen vei utenom....

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 2008 V70 D5 Summum
    By immortal92 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 0
    Siste post: 28/10/15, 21:17
  2. Viskerarm bakrute fra V70 2008+ på 1997-2000 V70?
    By Revolved in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 19/07/13, 11:09
  3. V70 2008++
    By runepv50 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 11/02/13, 16:08
  4. Radio V70 2008
    By apollo in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 2
    Siste post: 18/05/12, 19:51
  5. Volvo V70 2008 2.0D
    By Dag Thomas in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 5
    Siste post: 30/12/10, 21:08

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •