Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 52

Tråd: Kan automatkassa være på vei til å ryke?

  1. #1
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Kan automatkassa være på vei til å ryke?

    Hei, håper du noen kan komme med noen gode råd til meg her.. for nå er jeg nokså rådvill.

    Har en volvo V70 (2007) 2.4l diesel (163hk) helt original. Alle servicer er fulgt. Den har nå rullet 140 000km.
    For ca 5-6 uker siden begynte den å oppføre seg litt rart, det kommer en voldsom risting i motoren ved rundt 1600-1700 rpm, dette gir seg om jeg gir litt gass og turtallet passerer 1700rpm.

    Trodde først dette kom av slitte motorfester (som jeg viste var slitt etter årets eu-kontroll). Så jeg byttet det øvre motorfeste, og bilen ble ennå verre!
    Byttet motorolje og filter, for så å oppdage at det nedre var også helt utslitt.. byttet dette også, motoren virket roligere.
    Men problemet er der ennå, men de nye motorfestene tar opp mye av vibrasjonene.
    Men det føles nesten som om bilen skal kveles når ristingen kommer. Det skal nevnes at det spiller ingen rolle om jeg kjører i 110 på motorveien eller 20km/t opp gata her jeg bor.. men 16-1700 rpm så kommer ristingen fra motor..
    Fikk høre at det kunne være EGR ventilen, så jeg åpnet den og gjorde alt av slanger og EGR ventil helte rene (møkket jobb), det var virkelig mye "koks".. Trodde et øyeblikk at dette var opphavet til problemet.. men den gang ei..

    Får tatt en diagnose av motor, ingen feilkoder å oppdrive.. Så ingen feil med motor? kan det være girkasse?
    Flushet girkasse mars i år. (ingen problemer på det tidspunktet).
    Vet at ny girkasse er rådyrt, så hadde jo vært kjekt å vite om det kan være andre ting som kan forårsake dette problemet
    Sist endret av okasin; 08/08/17 kl 18:20

  2. #2
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    Flyttet tråden til riktig underforum.

  3. #3
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Dette minner om korleis XC90en vår har oppført seg, 2007 XC90 D5 med TF80-SC kasse, kassa vart flusha for eit år sidan, og i dag har bilen gått nesten 190k. Samtidig så har eg hatt ein udefinerbar lyd som høyres ut som klirrande metall, som ein eigentleg berre har hørt når den var kald. Etter kvart har eg fått lyd som kan minne som om den kjem frå eit lager i dynamoen, men den har hørt ut som den har kome frå andre sida av motoren.

    Så for to dagar sidan, så kvitterterte den med store problem med å koble inn gira, skifte mellom dei forskjellige gira og gi meg tre feilkoder.

    Dette blir ein fest forstår eg...
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  4. #4
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Dra på Volvoverksted og få lest ut feilkoder med Vida. Da vil du mest sannsynlig fort se om disse vibrasjonene kommer fra kassa. Er en del produktspesifikke koder som kun
    VIDA
    klarer å lese ut.

    Bilen lagrer feilkoder som vibrasjoner i converter osv.

    Det kan jo hjelpe deg litt på vei
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  5. #5
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Ingen ulyder

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Dette minner om korleis XC90en vår har oppført seg, 2007 XC90 D5 med TF80-SC kasse, kassa vart flusha for eit år sidan, og i dag har bilen gått nesten 190k. Samtidig så har eg hatt ein udefinerbar lyd som høyres ut som klirrande metall, som ein eigentleg berre har hørt når den var kald. Etter kvart har eg fått lyd som kan minne som om den kjem frå eit lager i dynamoen, men den har hørt ut som den har kome frå andre sida av motoren.

    Så for to dagar sidan, så kvitterterte den med store problem med å koble inn gira, skifte mellom dei forskjellige gira og gi meg tre feilkoder.

    Dette blir ein fest forstår eg...
    Huff.. men det er bare det at jeg har ingen ulyder fra girkasse, heller ingen unormale girskiftinger, motor maler som en katt og går pent. Og gir går "smooth", ingen harde eller unormale giringer.
    Jeg mistenker EGR ventil.. men har rengjort denne, så den er ren og pen innvendig, har heller ingen feilkoder på den.. Men fikk mappet om
    ECU
    i går til å disable EGR. Men like ille ennå
    Snakket med en annen mekaniker i går kveld, som mener det faktisk kan være dieselfilteret, noe jeg har hørt før også.. så det skal jeg bytte i dag. Så får vi se.
    Og virker ikke det heller, så får jeg få et volvo verksted til å ta en sjekk med
    VIDA
    .

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Turbo?
    Slik jeg har forstått har disse skal disse turboene variere trykket, og om det variable greiene står fast får du problemer. Min henger litt slik at den får for mye trykk av og til i akkurat ditt turtallsområde og motor hender at går i nødmodus. Jeg tenker at det kan høres ut som din henger med for lavt trykk og derfor ikke trekker opp slik den skal.
    Skal visst forårsakes av koks/sot.

    Kan nevne at etter en tur til sverige med hard kjøring over lang tid forsvant tullet hos meg.....
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  7. #7
    Registrerte brukere locked sin avatar
    Medlem siden
    13. des. 2009
    Sted
    Stryn
    Innlegg
    3.000
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av okasin Vis post
    Flushet girkasse mars i år. (ingen problemer på det tidspunktet).
    Du har vel brukt riktig olje?
    2016 BMW 220d xDrive Gran Tourer
    2005 Volvo Horisont B12M

  8. #8
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Du har vel brukt riktig olje?
    Det som er det "morsomme", er at ein flush med ny olje, kan løsne gamal drit, som tettar filteret, med påfølgande tap av trykk. Viser seg ofte som at kassa oppfører seg dårleg når den er kald, så blir den grei når den er varm. Mistenker at det er det som har skjedd her.

    Den lyden som eg har hatt, trudde eg var det bakre lageret på dynamoen, der er ein liten plastskjerm, denne har laga litt gnisningar. No er vi over på uling, så det er nok converteren som syng.

    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  9. #9
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av locked Vis post
    Du har vel brukt riktig olje?
    Veldig godt spørsmål.. Gikk ut i bilen nå for å hente kviteringen for jobben, men der kan jeg dessverre ikke se hva slags olje som er brukt. Hva er riktig olje? Skal ringe dem i morgen og forhøre meg om hva slags olje de har brukt..
    Det eneste jeg ser av regningen er at de har brukt 12 liter.

  10. #10
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Liknande situasjon som min ser eg: http://www.jagrullar.se/forum/viewto...st=0&sk=t&sd=a
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  11. #11
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Det som er det "morsomme", er at ein flush med ny olje, kan løsne gamal drit, som tettar filteret, med påfølgande tap av trykk. Viser seg ofte som at kassa oppfører seg dårleg når den er kald, så blir den grei når den er varm. Mistenker at det er det som har skjedd her.

    Den lyden som eg har hatt, trudde eg var det bakre lageret på dynamoen, der er ein liten plastskjerm, denne har laga litt gnisningar. No er vi over på uling, så det er nok converteren som syng.

    Hmm det som er det rare her, er at min er verst når den er varm.. Når jeg kjører guttungen til SFO om morgen, så merker jeg ingenting til problemet. Men når bilen er blitt god og varm, og jeg skal kjøre opp bakken her hvor jeg bor, så kan den plutselig begynne å riste ved 1600-1700 rpm.. Føler liksom at den kjører på for høyt gir, slik at motor blir unødig høyt belastet.. Hadde den giret ned, og fått opp turtallet, så hadde det ikke vært noen risting tror jeg..

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. jan. 2016
    VCCN medlemsnummer
    1608
    Innlegg
    15
    Antall takk

    Standard

    Hei, jeg hadde noe lignende på min D5 XC90 -07. En lyd som kom ved moderat pådrag mellom 1500 og 1800 rpm. Det var en ganske lav lyd men den hørtes dyr og alvorlig ut. Men det var ikke dyrt i mitt tilfelle, det var festet til luftfilteret-huset mot innerskjermen som hadde brukket og når jeg fikk festet huset midlertidig med patentbånd så var lyden borte. Dette turtallsområdet er jo slik jeg leser på nettet kritisk turtall for D5'ene og da vil jo motoren og alt som er på og nært nok kunne komme i resonans og lage skremmende lyder om det er løst eller dårlig. Så let først etter noe som kan være løst og i berøring av motoren. Jeg var på nippet til å skifte alle motorfestene da jeg kom over dette ødelagte festet.

  13. #13
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av otto.b Vis post
    Hei, jeg hadde noe lignende på min D5 XC90 -07. En lyd som kom ved moderat pådrag mellom 1500 og 1800 rpm. Det var en ganske lav lyd men den hørtes dyr og alvorlig ut. Men det var ikke dyrt i mitt tilfelle, det var festet til luftfilteret-huset mot innerskjermen som hadde brukket og når jeg fikk festet huset midlertidig med patentbånd så var lyden borte. Dette turtallsområdet er jo slik jeg leser på nettet kritisk turtall for D5'ene og da vil jo motoren og alt som er på og nært nok kunne komme i resonans og lage skremmende lyder om det er løst eller dårlig. Så let først etter noe som kan være løst og i berøring av motoren. Jeg var på nippet til å skifte alle motorfestene da jeg kom over dette ødelagte festet.
    Godt du fant ut av det

    Men jeg har INGEN ulyder i bilen i det hele tatt.. motor maler som en katt, og giring virker tilnærmet sømløs.. men ved nevnte turtall begynner motor å riste voldsomt, som om den skal til å kveles.
    Gir jeg litt gass, slik at turtallet stiger evt at automatkasse girer ned, så stopper risting umiddelbart.

  14. #14
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av okasin Vis post
    Veldig godt spørsmål.. Gikk ut i bilen nå for å hente kviteringen for jobben, men der kan jeg dessverre ikke se hva slags olje som er brukt. Hva er riktig olje? Skal ringe dem i morgen og forhøre meg om hva slags olje de har brukt..
    Det eneste jeg ser av regningen er at de har brukt 12 liter.
    Riktig olje er olje som oppfyller spesifikasjonen: JWS-3309.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  15. #15
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard Olje ja

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Riktig olje er olje som oppfyller spesifikasjonen: JWS-3309.
    Da har jeg snakket med firma om hva slags olje de har brukt, men tok dette på telefon.. men han sa at det var blitt brukt Valvoline for det var det eneste de fikk bruke på deres maskin ( en flushemaskin ? )
    Jeg fikk time til onsdag, hvor de skal sjekke opp bilens girkasse, nivåer o.l. og de skal flushe den en gang til uten kostnad. med olje Valvoline har som stemmer med volvos spesifikasjoner.. er det noen som vet om Valvoline har en slik type olje?

  16. #16
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ifølge Valvolines eget produktblad skal denne oppfylle JWS-3309:

    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  17. #17
    Registrerte brukere Appiz sin avatar
    Medlem siden
    10. april 2011
    Sted
    Seimsdal/Årdal
    VCCN medlemsnummer
    1724
    Innlegg
    29
    Antall takk

    Standard

    Eit skudd i blinde, men kan det vere svinghjulet ditt so holder på å takke for seg? Eg hadde samme symptom på min vw touran i fjor og endte opp med å måtte bytte svinghjulet

  18. #18

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Som tidligere drosjeeier så jeg 18 drosjer som hadde diesel og automat der diesel knekket alle automatkassene.Dette var i årene 2003 frem til ca 2010
    Alle disse hadde skiftet olje etter alle kunstens regler. Dessverre berget ikke oljeskift eller flush noen av kassene når problemene først hadde startet.
    Automat service i Bergen anbefaler ikke flush bare enkel skift av oljen.
    Hva som er årsaken til at diesel og og automat er en dårlig kombinasjon er det muligens andre her som kan si litt om.
    Selv hadde jeg blant annet en Volvo s80 bensin 2.0 som ruslet 480000 km der kassen var som silke da den forlot meg.
    Jeg legger også merke til at mange her på forumet har automatkasse problemer. Er det noen her som kan si litt om det bare er full skift av kassen som er alternativet i disse tilfellene ?

  19. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Alle 3 volvoene her i huset har blitt flushet med valvoline. Null problemer. Bilene har gått hhv 500.000, 310.000 og 245.000. Alle diesel......
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  20. #20

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Alle 3 volvoene her i huset har blitt flushet med valvoline. Null problemer. Bilene har gått hhv 500.000, 310.000 og 245.000. Alle diesel......
    Du er en heldig mann.
    Uten at jeg har statistikk på dette virker det som spørsmål om automatkasser er noe av det mest diskuterte her på forumet.
    Når det handlet om drosjer var automat og diesel det største problemet ikke bare på volvo men også andre bilmerker.
    Selv Frydenbø i Bergen måtte til slutt innrømme at diesel og automat hadde vist seg å være en ikke god kombinasjon når bilene kom opp i en viss kjørelengde. Biler etter 2012 kjenner jeg ikke så godt. Etter dette ble flere og flere drosjer bensin eller hybrider. Mange hadde også store vedlikeholds kostnader på selve dieselmotorene.
    Dersom man ønsker å kjøpe en langtgått diesel og automat fra denne tiden bør man tenke nøye over hva man kjøper.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 18/08/17 kl 21:51

  21. #21
    Moderator larsverm sin avatar
    Medlem siden
    19. sep. 2010
    Sted
    Hammerfest
    VCCN medlemsnummer
    333
    Innlegg
    6.852
    Antall takk

    Standard

    Har selv automat, men sier meg alt i alt fornøyd med at det ikke er diesel...
    93/94 245SE
    93 244SE (45.000 km)
    75 164E (fra California)
    03/04 S80 2.0T
    15/16 S80 D4

  22. #22
    Registrerte brukere okasin sin avatar
    Medlem siden
    11. juni 2010
    Sted
    Skien
    Innlegg
    115
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Appiz Vis post
    Eit skudd i blinde, men kan det vere svinghjulet ditt so holder på å takke for seg? Eg hadde samme symptom på min vw touran i fjor og endte opp med å måtte bytte svinghjulet
    Tja kan jo være.. har lest litt om dette, men trodde dette var mer en typisk feil på Toyota og VW ?
    Men hjelper det ikke å bytte til Valvoline MaxLine til onsdagen.. så får vi se hva mer jeg gidder å prøve.. Har kostet på den nok de siste månedene.
    Det vil fort koste 10-20 000,- å få byttet girkasse antar jeg.. og det tror jeg ikke det er verdt., har brukt over 20 000,- allerede de siste månedene på vedlikehold..

  23. #23
    Æresmedlem gaupe sin avatar
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Ørsta, Norway
    VCCN medlemsnummer
    1
    Innlegg
    10.732
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av lars otto skiftesvik Vis post
    Som tidligere drosjeeier så jeg 18 drosjer som hadde diesel og automat der diesel knekket alle automatkassene.Dette var i årene 2003 frem til ca 2010
    Alle disse hadde skiftet olje etter alle kunstens regler. Dessverre berget ikke oljeskift eller flush noen av kassene når problemene først hadde startet.
    Automat service i Bergen anbefaler ikke flush bare enkel skift av oljen.
    Hva som er årsaken til at diesel og og automat er en dårlig kombinasjon er det muligens andre her som kan si litt om.
    Selv hadde jeg blant annet en Volvo s80 bensin 2.0 som ruslet 480000 km der kassen var som silke da den forlot meg.
    Jeg legger også merke til at mange her på forumet har automatkasse problemer. Er det noen her som kan si litt om det bare er full skift av kassen som er alternativet i disse tilfellene ?
    Girskift drep kassene, fordi dei er satt opp til å veksle så fort som råd. På ei bydrosje blir det ekstremt mange skift, og på ein dieselbil blir desse skifta tatt i område med meir moment enn på ein bensiner. Det er slik eg har forstått det at det er grunnen til at desse går.

    Og så har du trekking av tung hengar som ein annan faktor, det er muligens det som har tatt mi.
    2006 V70R AWD sonicama, 2007 XC90 Executive D5, 1992 244 Classic++
    x: 1992 244 Classic, 1982 244 Turbo, 2004 S80 AWD, 1983 245 tic, 92 240 classic, 2 x V70R AWD -00, 90 760 TIC , 78 245L

  24. #24

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av okasin Vis post
    Tja kan jo være.. har lest litt om dette, men trodde dette var mer en typisk feil på Toyota og VW ?
    Men hjelper det ikke å bytte til Valvoline MaxLine til onsdagen.. så får vi se hva mer jeg gidder å prøve.. Har kostet på den nok de siste månedene.
    Det vil fort koste 10-20 000,- å få byttet girkasse antar jeg.. og det tror jeg ikke det er verdt., har brukt over 20 000,- allerede de siste månedene på vedlikehold..
    Du sier at motoren rister ved visse turtall men at kassen skifter som normalt. Typiske tegn på at kassen har feil er slag og unormal gearskift.
    Hvorfor tror du kassen har feil når den oppfører seg som normalt som du sier? Min erfaring er at dersom kassen har problemer merker man dette umiddelbart. At en automatkasse har en feil pleier ikke være vanskelig å fastslå.
    Hva sier andre her?

  25. #25

    Medlem siden
    22. sep. 2010
    Sted
    GRØNEBREKKA 35 5306 ERDAL ASKØY
    VCCN medlemsnummer
    474
    Innlegg
    430
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av gaupe Vis post
    Girskift drep kassene, fordi dei er satt opp til å veksle så fort som råd. På ei bydrosje blir det ekstremt mange skift, og på ein dieselbil blir desse skifta tatt i område med meir moment enn på ein bensiner. Det er slik eg har forstått det at det er grunnen til at desse går.

    Og så har du trekking av tung hengar som ein annan faktor, det er muligens det som har tatt mi.
    Min erfaring er fra drosjemiljøet på Askøy som i hovedsak var landeveiskjøring men vi kjørte 100 tusen km i året.
    Men du har helt rett i at en drosje vil få en grovere slitasje i forhold til en privatkjørt.
    Våre problemer startet ofte etter bare 1.5 til 2 år på 150 til 200 tusen km En privatmann vil ofte bruke 8 til 10 år på samme kjørelengde.
    Det ble solgt en utrolig mengde diesel og automat biler i disse årene dermed er FINN.no full av brukte dieselbiler fra denne tiden.
    Her kan man gjøre et kupp på en god bil dersom man er bevisst på hva man kjøper. Disse bilene er gått typisk 150 til 200 tusen.
    Da skal man være klar over at dieselmotorer krever ekstra stell når de har gått så langt og at automatkassen kan ha et nært forestående problem.
    Mange på forumet klarer å stelle en dieselmotor men kjøp ikke en bil som har den minste feil i automatkassen selv om selgeren sier at den bare trenger en flush.
    Sist endret av lars otto skiftesvik; 19/08/17 kl 10:37

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Lignende tråder

  1. Svar: 15
    Siste post: 17/12/15, 18:17
  2. Svar: 1
    Siste post: 19/10/13, 07:41
  3. Svar: 0
    Siste post: 16/05/12, 16:55
  4. Svar: 6
    Siste post: 11/04/12, 13:55

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •