Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 37

Tråd: V60 D3 stoppet under kjøring

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard V60 D3 stoppet under kjøring

    Bilen er en 2013 Volvo V60 D3.
    Den har vært veldig lite i bruk de siste 2 månedene og har nærmest kun vært flyttet kort.
    I dag skulle samboeren ha den til jobb, men etter 10 minutter kjøring stoppet den på E39 helt plutselig mens hun lå i jevn fart opp en bakke. Hun så ingen varsel før den stoppet og den ville heller ikke starte igjen når hun prøvde. Satte i nøkkelen og prøvde start/stopp knappen uten at den forsøkte å starte. Etter kort tid fikk hun melding om lavt batterinivå og skjermen i midtkonsollen ga melding om at systemet ville kjøres ned om 2 minutter. Kjørte for å hente henne og da jeg satte meg i bilen 15 minutter senere startet den som vanlig. Lot den gå på tomgang mens vi satt litt og sjekket i den andre bilen og etter et par minutter hadde Volvoen stoppet igjen med diverse feilmeldinger (Bremsefeil,
    SRS
    , VOC og lavt batterinivå).
    Startet igjen som vanlig og jeg kjørt hjem bilen. Ingen feil å merke bortsett fra at airbaglampen fortsatt lyste. Lot den stå å gå 30 minutter når vi kom hjem, og fungerte som den skulle da.

    Noen som har noen tanker om hva som kan ha skjedd? Hva bør jeg begynne med å sjekke?
    Har ikke
    VIDA
    , men har universal feilkodeleser som jeg ikke har rukket å prøve enda.
    Sjekket ladingen når jeg kom hjem og den lå på 14.65V på tomgang. Om det var lite strøm på batteriet skal den vel uansett ikke kunne stoppe under kjøring?
    2013 V60 D3 R-Design

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. des. 2012
    Sted
    Skien
    Innlegg
    227
    Antall takk

    Standard

    Det er vel fortsatt nybilgaranti?
    Lite strøm på batteriet bør ikke i seg sjøl gi motorstopp nei, når du har god lading.

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Bilen har snart gått 180 000 km, så derfor dårlig med nybilgaranti, ellers hadde den gått rett på verksted.
    Forsøkt å lese ut feilkoder i kveld med 2 universale lesere. De kan kun ta motor, men viser at det ikke finnes noen feilkoder. Tror jeg får ordne meg med skikkelig utstyr for Volvo først som sist.
    Prøvde igjen i kveld. Fungerte fint når jeg kjørte, men etter å ha stått 5 minutter med radio på og døren åpen kom det en rekke feilmeldinger da jeg trykte start (startsperre, bremsefeil, airbag, håndbrems, servo, VOC). Slo helt av, låste bilen og da startet den som normalt igjen.
    2013 V60 D3 R-Design

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Fikk lest ut feilkoder med
    VIDA
    etter forrige stopp, slettet disse og ladet batteriet. Kjørt med den noe de siste ukene uten å oppleve noen problemer, men på onsdag da samboeren hadde bilen poppet det opp mange feilmeldinger når hun skulle starte den ene gangen. Hun hadde nettopp stoppet bilen men skulle starte den igjen med en gang for å flytte den litt. Da kom det blant annet
    SRS
    og bremsefeil i displayet og den gjorde ingen tegn til å starte. Hun slo av tenningen og prøvde på nytt, og da startet den som normalt. Har lest ut feilkoder som ble satt da dette skjedde og får da ut disse:

    CEM
    -B103C86 Left Headlamp Control - Bus Signal / Message Failures - Signal invalid
    CEM
    -B103D86 Right Headlamp Control - Bus Signal / Message Failures - Signal invalid
    CEM
    -B10A202 Crash Input - General signal failure
    CEM
    -B10A215 Crash Input - General Electrical Failures - Circuit short to battery or open
    CEM
    -
    P1
    65314 Power Steering Output Circuit - General Electrical Failures - Circuit short to ground or open
    ECM
    -U016700 Lost Communication With Vehicle Immobilizer Control Module
    PBM
    -U012100 Lost Communication With Brake Control Module
    PBM
    -P061E67 Internal Control Module Brake Signal Performance - Algorithm Based Failures - Signal incorrect after event
    SRS
    -B1A5568 Crash record output - Algorithm Based Failures - Event information

    Noen som har noen forslag til hva jeg bør gjøre videre?
    Sjekket batterispenningen som ble logget sammen med alle feilkodene, den varierte noe fra modul til modul men lå mellom 11,5V og 12,5V i øyeblikket når feilkoden ble satt.
    Jeg tenker mot forstyrrelser eller problemer i
    CAN
    nettet på en eller annen måte, men usikker på hvordan dette kan undersøkes. Eventuelt at det er problemer med
    CEM
    .
    Sist endret av Bue; 12/08/17 kl 12:45
    2013 V60 D3 R-Design

  5. Takk Texascom takket for denne posten
  6. #5
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.572
    Antall takk

    Standard

    Sjekk tilstand på batteri først og fremst. Dette med tanke på batterialder (4 år dersom det ikke har vært byttet). Man kan få en del rare bugs/mange irrelevante feilkoder dersom den har unormal spenningsdrop i startøyeblikk. Gjerne få belastningstestet batteriet. Det kan være en celle som er svak.
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  7. #6
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Stemmer som Børge sier. Hadde dårlig batteri på gamle S80en min, og det var ikke måte på feilkoder som ble satt på alt mulig rart. Dynamoen var ikke helt i form heller, så på vei hjem fra hytta kom det i displayet at jeg måtte stoppe grunnet alvorlig feil på bremseanlegg, alvorlig feil på airbag, alvorlig feil på motorelektronikk, avgassrensing og all verdens annet.

    Løste seg ganske smooth med å skifte dynamo og batteri. Ingen av feilene kom tilbake på de to årene jeg hadde bilen etter det

    Så det er tydelig at lav batterispenning fucker alvorlig med canbusen.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  8. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Nå trøblet den igjen. Brukte den sist på fredag og da funket den helt fint. Skulle ut i garasjen for å flytte den litt nå, men da ville den ikke starte. Bare den vanlige rekken med feilmeldinger og blank trippteller. Prøvde å låse bilen og låse opp igjen uten bedring denne gangen. Fikk koblet på Vida og den gav som vanlig en masse
    CAN
    og bus feilmeldinger, flere enn vanlig denne gangen. Noen av ECUene var også grå, som vel betyr at det ikke er kontakt med dem. Her er slik det så ut når den var tilkoblet:



    Etter å ha sittet og sjekket feilmeldinger rundt 5 minutter kom det en lyd av en elmotor eller lignende som beveget seg forfra. Prøvde å trykke start igjen og den startet som ingenting hadde skjedd. Hadde hele tiden multimeter tilkoblet. Laveste batterispenning var 11,95V rett etter tenningen ble slått på Den gikk raskt opp på 12,3V når den ikke ville starte. Lå stabilt rundt dette også rett før den startet.

    Er det sannsynlig at det er noe med batteriet likevel? Er 11,95V med tenning og alt av lys på for lite? Hadde ingen varsel om lavt batterinivå nå.
    Sist endret av Bue; 14/08/17 kl 21:05
    2013 V60 D3 R-Design

  9. #8
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.572
    Antall takk

    Standard

    Bytt batteri


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  10. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    Bytt batteri


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    Nytt batteri er bestilt i dag og skal hentes i morgen.

    Men, i dag måtte jeg ta Volvoen til jobb siden vi trengte 2 biler, og da jeg var ute til lunsj ville den ikke starte igjen. Samme rekken med feilmeldinger, og får ikke liv i den. Prøvd omtrent en gang i timen nå siden klokken 12, men ingen forskjell. Forsøkt å koble fra batteriet 5 minutter, men det hjelper heller ikke. Prøvde så med startkabler fra en annen bil, men ingen forskjell. Venter på berging nå..
    Tenker å prøve med batteriet fra en annen bil når jeg kommer hjem. Starter den ikke da heller er det vel lite sannsynlig at det er noe poeng å kjøpe nytt batteri? Ser for meg tusenlappene kan fly kjapt før denne er på gang igjen dersom det ikke hjelper med annet batteri..
    2013 V60 D3 R-Design

  11. #10
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Du bør få sjekka
    CAN
    nettet på bilen. Ser ut som du har store forstyrrelser på HS
    CAN
    . Du har jo flere styreenheter som
    CEM
    ikke finner i nettet.
    Også lagret feilkoder på kommunikasjonsproblem med PSCM,
    CEM
    , FSM osv.
    LS
    CAN
    ser ikke ut til å være berørt, så her er nok ingen batteriproblemer.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Du bør få sjekka
    CAN
    nettet på bilen. Ser ut som du har store forstyrrelser på HS
    CAN
    . Du har jo flere styreenheter som
    CEM
    ikke finner i nettet.
    Også lagret feilkoder på kommunikasjonsproblem med PSCM,
    CEM
    , FSM osv.
    LS
    CAN
    ser ikke ut til å være berørt, så her er nok ingen batteriproblemer.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Fått den hjem og prøvd med toppladet batteri fra en annen bil, samme problem, så tror jeg avbestiller batteriet.

    Hvordan bør man gå frem for å sjekke
    CAN
    nettet? Er det å sjekke kablingen eller er det andre måter å sjekke det på?
    Dette begynte jo som en periodisk feil som nå ser mer permanent ut. Er det sannsynlig at problemet ligger i en styreenhet? Og hvordan går man frem å feilsøke dette i så fall?
    2013 V60 D3 R-Design

  13. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    12. okt. 2014
    Sted
    Trøndelag
    VCCN medlemsnummer
    2803
    Innlegg
    321
    Antall takk

    Standard

    Feilmeldingene forsvinner ikke selv om du setter i et nytt batteri, de må slettes såvidt jeg vet. Forsøk å kjøre med den andre batteriet som du vet er i orden en stund og se det an. Nyere biler blir det mye tull med om batteriet er dårlig, vet det selv av erfaring fra en BMW E39.

    Blir det ikke bedre vil jeg absolutt anbefale deg å ta den til en diagnose hos et Volvo-verksted, selv om du har tilgang på vida selv.

  14. #13
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Er ikke så enkelt å forklare feilsøkingen på
    CAN
    nett om du ikke har gjort det før. Står en del i Vida om det da.

    Bare et tips. Servopumpen er den som står mest utsett til på disse bilene. Prøv å koble ut denne (begge kontaktstykkene), og se om resten av bilen ordner seg.
    Servopumpen sitter på høyre støtfangerhjørne.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Er ikke så enkelt å forklare feilsøkingen på
    CAN
    nett om du ikke har gjort det før. Står en del i Vida om det da.

    Bare et tips. Servopumpen er den som står mest utsett til på disse bilene. Prøv å koble ut denne (begge kontaktstykkene), og se om resten av bilen ordner seg.
    Servopumpen sitter på høyre støtfangerhjørne.
    Takk for tips!

    Har feilsøkt
    CAN
    nett i Alfa før, den gang ledningsbrudd som gikk å tenke seg frem til med tanke på hvilken enheter den hadde kontakt med.

    Har lest endel om Volvo nå og forsøkt endel målinger uten å komme til noe resultat enda. Koblet ut servopumpen uten noen endring, og tatt en og en av de 4 andre som ikke svarer også uten at dette heller hjelper. Målt
    CAN
    nettet ved servopumpen, diagnosepluggen og CVM, alle ga riktig resultat i forhold til det som er oppgitt av verdier. Har sjekker ledningsdiagrammet og merket under som viser enhetene på
    CAN
    nettet fremme, rødt rundt de som ikke svarer og grønt rundt de som svarer. Med tankte på hvor de ligger på nettet kan det ikke være ledningsbrudd etter det jeg kan skjønne.



    Etter det jeg leser skal forstyrrelse på
    CAN
    nettet normalt gi utslag i større spenningsforskjell mellom de 2 lederne, men forskjellen i midt tilfelle er heller noe mindre enn den er oppgitt til, henholdsvis 2,35 V og 2,75 V, oppgitt er 2,3 V og 2,8 V. Spenningen målt mellom de 2 lederne er oppgitt til normalt 0,55-0,99 V, mens målt hos meg er den 0,4 V. Har ikke funnet ut om dette kan tyde på noe enda, eller om det bare er lite trafikk på nettet siden få moduler er operative og bilen ikke sviver.

    Det jeg ser for meg jeg kan gjøre videre er å måle
    CAN
    nettet ved de 3 modulene som er nede og jeg enda ikke har målt for å sjekke ledningsnettet her. Ellers begynner jeg å tenkte i retning av feil i
    CEM
    modulen.

    Tar gjerne i mot tips
    Sist endret av Bue; 19/08/17 kl 21:43
    2013 V60 D3 R-Design

  16. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2011
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Er allt OK når bilen er kald, og problemene kommer når du får driftstemp og temp inni bilen?

    Sent from my SM-G930F using Tapatalk

  17. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Rob1 Vis post
    Er allt OK når bilen er kald, og problemene kommer når du får driftstemp og temp inni bilen?

    Sent from my SM-G930F using Tapatalk
    Nei, nå er den aldri ok. Problemet oppsto periodisk noen få ganger i 3 uker, uavhengig av varm kald, men nå har den vært død siden onsdag denne uken. Fungerte fint til butikken på onsdag, men da jeg kom ut 2 minutter senere var den død, og siden har det vært slik.
    2013 V60 D3 R-Design

  18. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    14. juli 2011
    Innlegg
    87
    Antall takk

    Standard

    Ok. Det jeg tenkte på var at noen v/xc70 (og sikkert flere) har hatt problemer med dårlige loddinger i
    CEM
    , som har slått ut pga temp forskjeller...

    Sent from my SM-G930F using Tapatalk

  19. #18
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Bue Vis post
    Takk for tips!

    Har feilsøkt
    CAN
    nett i Alfa før, den gang ledningsbrudd som gikk å tenke seg frem til med tanke på hvilken enheter den hadde kontakt med.

    Har lest endel om Volvo nå og forsøkt endel målinger uten å komme til noe resultat enda. Koblet ut servopumpen uten noen endring, og tatt en og en av de 4 andre som ikke svarer også uten at dette heller hjelper. Målt
    CAN
    nettet ved servopumpen, diagnosepluggen og CVM, alle ga riktig resultat i forhold til det som er oppgitt av verdier. Har sjekker ledningsdiagrammet og merket under som viser enhetene på
    CAN
    nettet fremme, rødt rundt de som ikke svarer og grønt rundt de som svarer. Med tankte på hvor de ligger på nettet kan det ikke være ledningsbrudd etter det jeg kan skjønne.



    Etter det jeg leser skal forstyrrelse på
    CAN
    nettet normalt gi utslag i større spenningsforskjell mellom de 2 lederne, men forskjellen i midt tilfelle er heller noe mindre enn den er oppgitt til, henholdsvis 2,35 V og 2,75 V, oppgitt er 2,3 V og 2,8 V. Spenningen målt mellom de 2 lederne er oppgitt til normalt 0,55-0,99 V, mens målt hos meg er den 0,4 V. Har ikke funnet ut om dette kan tyde på noe enda, eller om det bare er lite trafikk på nettet siden få moduler er operative og bilen ikke sviver.

    Det jeg ser for meg jeg kan gjøre videre er å måle
    CAN
    nettet ved de 3 modulene som er nede og jeg enda ikke har målt for å sjekke ledningsnettet her. Ellers begynner jeg å tenkte i retning av feil i
    CEM
    modulen.

    Tar gjerne i mot tips
    Ok. Da er du litt mer erfaren enn jeg regnet med

    2,1 til 2,3V på
    CAN
    L og 2,7 til 2,9 V på
    CAN
    H er normal spenning på nettet.
    Måler du mens feilen er aktiv, altså når bilen ikke starter?

    Er også to termineringsmotstander i hvert
    CAN
    nett på 120 ohm. Disse ligger i to av styreenhetene. Når disse styreenhetene er tilkoblet, vil
    CAN
    nettet ha en motstand på ca 60 ohm.
    Hvor disse motstandene ligger, må en lese i Vida, da det varier fra modell til modell.
    CEM
    og
    BCM
    er typiske styreenheter med termineringsmotstand.
    Dersom en har feil spenning på
    CAN
    nettet bør en ikke koble ut termineringsmotstandene, da dette også vil føre til feil spenning.


    BTW:
    SWM
    og
    PBM
    kan også ligge på LS
    CAN
    , og være grunnen til at du får kontakt med disse.

    Har du sjekket om det finnes fellesnevnere med de styreenhetene som er utkoblet? Felles + eller - feks?

    Ved å gå inn på Mjukvara fliken og deretter trykke Avancerad test, kan du teste direktekontakten med hver styreenhet.
    Ved å klikke på Programeringsläge og deretter Läs Hardvare/Serie nr. Får du opp nummer her, svarer styreenheten og er OK.
    Husk å Äterställ før du avslutter.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Sist endret av MadAss; 20/08/17 kl 17:41
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  20. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Ok. Da er du litt mer erfaren enn jeg regnet med

    2,1 til 2,3V på
    CAN
    L og 2,7 til 2,9 V på
    CAN
    H er normal spenning på nettet.
    Måler du mens feilen er aktiv, altså når bilen ikke starter?
    Måler mens feilen er aktiv, det vil si bilen starter aldri nå, så etter det jeg kan se er nå feilen permanent. Måler som sagt 2,35V på
    CAN
    L og 2,75V på
    CAN
    H. Litt høyere på
    CAN
    L enn hva det skal være da.

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Er også to termineringsmotstander i hvert
    CAN
    nett på 120 ohm. Disse ligger i to av styreenhetene. Når disse styreenhetene er tilkoblet, vil
    CAN
    nettet ha en motstand på ca 60 ohm.
    Hvor disse motstandene ligger, må en lese i Vida, da det varier fra modell til modell.
    CEM
    og
    BCM
    er typiske styreenheter med termineringsmotstand.
    Dersom en har feil spenning på
    CAN
    nettet bør en ikke koble ut termineringsmotstandene, da dette også vil føre til feil spenning.
    Motstandene skal være plassert i
    CEM
    og
    ECM
    på denne bilen. Siden jeg måler ca 62 ohm alle steder jeg har målt til nå ser dette ut til å være ok. Dette er målt når bilen er strømløs.


    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    BTW:
    SWM
    og
    PBM
    kan også ligge på LS
    CAN
    , og være grunnen til at du får kontakt med disse.

    Har du sjekket om det finnes fellesnevnere med de styreenhetene som er utkoblet? Felles + eller - feks?
    Kan ikke finne noe felles pluss når jeg sjekker koblingsskjemaet. Felles jord ville også være rart siden endel av de sitter i motorrommet som
    BCM
    og PSCM, mens andre som
    SRS
    og CVM sitter i kupeen. Har ikke fått sjekket opp om de som funker er på LS
    CAN
    også, men skal sjekke opp det.
    ECM
    antar jeg ikke skulle være på LS
    CAN
    , men skal sjekke.

    Sitat Opprinnelig postet av MadAss Vis post
    Ved å gå inn på Mjukvara fliken og deretter trykke Avancerad test, kan du teste direktekontakten med hver styreenhet.
    Ved å klikke på Programeringsläge og deretter Läs Hardvare/Serie nr. Får du opp nummer her, svarer styreenheten og er OK.
    Husk å Äterställ før du avslutter.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    Takk for tips igjen! Gikk inn og sjekket her, har ikke kontakt med noen av styreenhetene her heller av de som rapporteres som nede. Men stusser over en ting, har problemer med å få kontakt med
    ECM
    også her. Noen ganger klarer den å lese ut Hardware eller Serienr, men mange ganger gir den beskjed om ingen kontakt. Kan ikke huske at noen av feilkodene gikk på kontakt med
    ECM
    , og på oversikten over alle styreenhetene er den også grønn.
    2013 V60 D3 R-Design

  21. #20
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    2,35v på
    CAN
    L trenger ikke å være et problem, men om du har tilgang på oscilloskop kan det være lurt å få sjekket kvaliteten på signalet.
    Da ser jo du om det faktisk er 1er og 0er som blir sendt ut.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  22. #21
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Husk nå på at det å måle på
    CAN
    net er håpløst med kun multimeter. Ett multimeter tar kun gjennomsnitt, så er neimen ikke sikkert du får med deg spenningsfallene i
    CAN
    nettet.
    Du bør ha ett oscilloskop tilgjengelig for å få målt skikkelig på nettet.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  23. #22
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    At du tenker at feil kan ligge i
    CEM
    er aldeles ikke usannsynlig.
    Dersom du får sjekket signalene med oscilloskop, og dette ikke er i orden, kan du jo i teorien koble ut alle styreenheter og måle rett i
    CEM
    . Om signalet fortsatt ikke er korrekt har du synderen. Mulig spenningen da vil være høyere siden du mangler termineringsmotstandene. Husker ikke dette helt - begynner å bli en stund siden sist jeg feilsøkte
    CAN
    . Men signalet bør ha relativt rene linjer på oscilloskopet.
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  24. #23
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Har kun målt med 2 multimeter til nå. Har ikke Oscilloskop, og har heller ikke klart å finne noen som har et til nå. Ser de gjerne koster litt, så i tvil om det er verdt å kjøpe for denne feilsøkingen når sannsynligheten er stor for at den må til Volvo for reparasjon likevel dersom feilen ligger i en styreenhet. Siden bilen er rett over 4 år mener jeg dette burde gå under reklamasjon i forhold til kjøpsloven selv om den har gått et stykke (177 000 km).
    2013 V60 D3 R-Design

  25. #24
    Registrerte brukere MadAss sin avatar
    Medlem siden
    10. juni 2010
    Sted
    Der ingen skulle tru at nokon kunne bu
    Innlegg
    1.365
    Antall takk

    Standard

    Kjøpsloven er bare 2 år (for bedrifter), men forbrukerkjøpsloven er 5 år (privat). Elektriske artikler er ment for å vare mer enn to år, så da skal du kunne hevde reklamasjonsrett i henhold til forbrukerkjøpsloven på denne. Viktig at du da henvender deg til forhandler som har levert bilen.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    1991 Volvo 740 GL (Turbo) (B200FT) 470 000 km
    2015 Volvo V60 D4 AWD aut R-design (D5244T12) 102 000 km
    2015 Volvo V70 D4 AWD aut DynamicEdition (D5244T12) 89 000 km

  26. #25
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    30. des. 2009
    Innlegg
    43
    Antall takk

    Standard

    Vært bortreist på ferie den siste tiden, så ikke fått sett noe nærmere på problemet. Hørt med bekjente, men ikke funnet noen med tilgang på et oscilloskop. Vurderer derfor om jeg skal kjøpe et, men vet lite om de og hvor brukende de er til dette? Som for eksempel dette: https://www.kjell.com/no/produkter/e...lloskop-p48407. Noen som vet om det kan brukes? Det koster jo endel mindre enn en time hos Volvo..


    Sent from my iPhone using Tapatalk
    2013 V60 D3 R-Design

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. 1993 volvo 240 GL stoppet under kjøring 3 ganger!
    By simonlohne22 in forum 200 -serien
    Svar: 7
    Siste post: 21/11/16, 17:41
  2. 1993 volvo 240 stoppet under kjøring 3 ganger!
    By simonlohne22 in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 21/11/16, 08:27
  3. Vindusvisker stoppet å gå
    By Øyvind L. in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 16/07/15, 02:16
  4. vinduviskere stoppet
    By nyborg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 01/05/12, 14:42
  5. Svar: 10
    Siste post: 09/03/11, 00:45

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •