Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  10
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 25 av 37

Tråd: For høy co på 940fk

  1. #1
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard For høy co på 940fk

    Hei. fikk 8.0 i CO måling på 940en.
    Fikk opplyst at lambdaverdien var feil og. har laget eksos selv fra downpipe i 2,5 tomms, med denne kat en montert der org pleier og være.

    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...in-2000036170/

    videre etter dette er det et 2.5 tomms jt halvsats.

    bilen er chippet vil anta full pakke da den går bra. er åpent luftfilter på den også.

    den har odb kontakt, og har ikke feilkodeeser, heller ikke noe lampe som lyser, er det noen som har feilkodeleser på sørlandet til 940? samt hva tror folk om å bytte plugger å kabler samt prøve med ny lambda og lmm for så å fylle enten miljø bensin eller kondensfjerner på lite bensin i tank, da jeg ikke kan få tak i e85 her på sydspissen av landet.

    tips/hjelp taes imot med takk, bilen er alt for bra til å gi opp.

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bernt Vis post
    Hei. fikk 8.0 i CO måling på 940en.
    Fikk opplyst at lambdaverdien var feil og. har laget eksos selv fra downpipe i 2,5 tomms, med denne kat en montert der org pleier og være.

    http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Bi...in-2000036170/

    videre etter dette er det et 2.5 tomms jt halvsats.

    bilen er chippet vil anta full pakke da den går bra. er åpent luftfilter på den også.

    den har odb kontakt, og har ikke feilkodeeser, heller ikke noe lampe som lyser, er det noen som har feilkodeleser på sørlandet til 940? samt hva tror folk om å bytte plugger å kabler samt prøve med ny lambda og lmm for så å fylle enten miljø bensin eller kondensfjerner på lite bensin i tank, da jeg ikke kan få tak i e85 her på sydspissen av landet.

    tips/hjelp taes imot med takk, bilen er alt for bra til å gi opp.
    Det er fullt mulig å tynne ut bensinen med rødsprit. Jeg bruker Biltema sin rødsprit og har gjort det i årevis.

  3. #3
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    hvor mye. la oss si på en kvart tank. samt hvor god effekt? takker for svar

  4. #4
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    8,0 i co är väldigt högt! I stället för att gömma problemet med en massa tillsatser i tanken hade jag åtgärdat felet i stället.

    Jag gissar på dålig kat eller lambdasond.
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  5. Takk Lasse R takket for denne posten
  6. #5
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Ja skal bytte lambda, men cat en er helt ny???????

  7. #6
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Ja då ligger väl Lambdan närmast till hands då.

    Det går att mäta med multimeter om lambdasonden är kass.
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  8. #7

    Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    1074
    Innlegg
    738
    Antall takk

    Standard

    vil anbefale å kjøpe orginal bosch lambda. biltema lambda lagar ofte problem.

  9. #8
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Er d noen som har et blandingsforhold på røsprit eller lignende. Kjører full pakke. Pluss tenningsdeler. Noen som vet om chip kan være årsak/innvirkning


    Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

  10. #9
    HansOla sin avatar
    Medlem siden
    28. okt. 2011
    Sted
    Lalm, Innlandet
    VCCN medlemsnummer
    788
    Innlegg
    4.966
    Antall takk

    Standard

    Om det er en dårlig chip, vil det absolutt ha negativ innvirkning på CO ja

    Sent fra min SM-G390F via Tapatalk

    1993 Volvo 940 turbo b230ft - Bruksbil under oppgradering
    1986 Volvo 740 GLE - Bruksveteran
    1982 Volvo 242 16V-turboprosjekt
    1981 Volvo 245 b19 - Står på vent
    1979 Volvo 244dl b19 -Veteranprosjekt

  11. #10
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Säger som HansOla att dåligt chip kan ställa till det! Vad är det för chip? Gjort något mer med motorn?
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  12. #11
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bernt Vis post
    hvor mye. la oss si på en kvart tank. samt hvor god effekt? takker for svar
    Hvis du bare skal lure bilen gjennom en EU godkjenning så kan du bruke dette trickset. På generelt grunnlag ödelegger så höy CO som 8 motoren din, så du bör få orden på det.

    Angående rödsprit så kjörer jeg 8,5 L rödsprit og 1,5L 98 blyfri for hjemmelaget E85. Nevner dette for å vise at du tilsetter nok rödsprit til å få CO så lav at bilen blir godkjent.

    Dette chipsöppel greiene til disse bilene har alltid värt ett problem i praksis. Det kommer alltid en og annen og forteller ett eventyr om hvor gode greier det er, men i praksis så opplever det fleste akkurat det samme som du - problemer, utfordringer og tull.

    Det finnes imidlertid ALLTID lösninger for folk har slitt med slike problemer siden midt på 1980 tallet. Ingenting er derfor nytt. Lösningen for å redusere CO på tomgang og cruice er å kjöre bilen varm, ta med en slik http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skj...or-2000018456/ og borret ett gradvis större hull i slangen mellom turbo og LMM. (Antar da at LMM står på sugesiden av motor.) Etterhvert dekker du hullet med å montere ett slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC...sk-2000020541/
    Sist endret av Batland; 28/07/17 kl 11:57

  13. Takk bernt takket for denne posten
  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bernt Vis post
    Noen som vet om chip kan være årsak/innvirkning
    Du kan väre helt trygg på det. Dette handler i praksis om hvordan motoren er mappet og hvem har slike problemer når bilen kjöres ut fra verkstedet hvor den akkurat er ferdig mappet?
    Chipping er postordre-mapping, dvs. i praksis er det bare en som har kjöpt ett billig chip, kopiert det over til ett annet chinachip til kr. 9,50,- i en Eprom brenner og selger det videre. God butikk for samvittighetslöse svindlere.

    LMM og dyser er ett par og det er chippet som bestemmer hvor mye dysene åpner i forhold til det varierende volt-signalet som til enhver tid kommer fra LMM. I praksis MÅ derfor LMM, dyser og chip kjöpes som ETT kit og helst fra noen seriöse som har testet dette og VET hva de holder på med. Jeg ser at i praksis forstår ikke folk hvordan ting henger sammen og fungerer, så de kjöper litt og her litt der, avhengig av hvor akkurat DEN delen er biligst i dag, og resultatene blir som de MÅ bli.

    Sitat Opprinnelig postet av bernt Vis post
    1. bilen er chippet vil anta full pakke da den går bra.
    2. tips/hjelp taes imot med takk, bilen er alt for bra til å gi opp.
    1. Antagelser er moren til alle fack apps. Hva er "går bra"? Mål opp 201 M på en flate, akse for fullt og se hvilken hastighet du har over 201 M streken. "Våre" Volvo 240 med oppjusterte B21AT motorer går 125 - 129km/t på 201 M, så du bör klare det samme hvis bilen "går bra".

    Hvis bilen er kjöpt slik som den er nå, så VET man ingenting. (bortsett fra grunnen til at den ble solgt, kanskje.) Her må det finnes ut nöyaktig hva man har av LMM, dyser og chip.
    2. Kjöp ett trim-KIT fra ett seriöst sted med kundeservice, ett kit som består av LMM, dyser og TILHÖRENDE chip.
    Sist endret av Batland; 28/07/17 kl 12:15

  15. Takk bernt takket for denne posten
  16. #13
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Det finnes imidlertid ALLTID lösninger for folk har slitt med slike problemer siden midt på 1980 tallet. Ingenting er derfor nytt. Lösningen for å redusere CO på tomgang og cruice er å kjöre bilen varm, ta med en slik http://www.biltema.no/no/Verktoy/Skj...or-2000018456/ og borret ett gradvis större hull i slangen mellom turbo og LMM. (Antar da at LMM står på sugesiden av motor.) Etterhvert dekker du hullet med å montere ett slikt: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/MC...sk-2000020541/[/QUOTE]

    Den løsningen som Batland foreslår her er kanskje ikke så urimelig å prøve Har sett den anvendt på flere biler med alle papirene i orden

  17. #14
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Hei hei. ja stemmer som Batland sier, jeg vet ingenting om chip eller noe, kjøpte bilen for den er skikkelig hel å pen, og fra en som solgte den billig. noen som har tips til såkalt trimm kit som jeg kan montere selv. har ikke satt i chp før men vil tro jeg kan montere det i hjernen selv. eventuelt så tenker jeg å ta ut hjernen å se om det står noe fornuftig på den/de. hvor ligger hjernen? på disse. samt hva oppnår jeg med å la bilen suge så mye falsk luft etter lmm. kan jeg mappe bilen på mølla hvis det skulle vise seg jeg har ok chipper montert? må jeg ha falsk luft som du nevner sammen med denne hjemmelaga e85en eller kan det gå uten.

    Tusen takk for all hjelp.

  18. #15
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Uten falsk luft mener jeg. men bare e85 mekket?

  19. #16
    Administrator
    Medlem siden
    10. des. 2009
    Sted
    Kongsberg
    VCCN medlemsnummer
    5
    Innlegg
    5.183
    Antall takk

    Standard

    En kompis fikk målt altfor høy CO med Viking Ecomax chip på en EU-kontroll for mange år siden. Byttet tilbake til originalchip og den gikk igjennom. Men det var ikke på langt nær så høy CO-verdi som du har fått målt.

  20. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bernt Vis post
    Uten falsk luft mener jeg. men bare e85 mekket?
    Skal vi se...:






    En Co på 8 = 11,54:1 i AFR på bensin som = lambda 0.78 altså insane fett. Kan tyde på dyser og chip er tenk brukt med 3" LMM som er blitt for dyrt slik at man har beholdt den originale Lmm. :(

    11,5:1 i AFR på bensin er altså lambda 0,78.
    Samme fuelmengde med E85 derimot, det gir ett blandinsforhold som er er utenfor skalaen her, men som du ser, 10,7:1 i AFR på E85 gir lambda 1,1 som er mer enn nok for å klare CO kravet.

    Hvis du kjörer tanken nesten tom for bensin (som går raskt med lambda 0,78) og fyller 5-6 kanner med rödstprit, så burde EU godkjenningen gå greit.
    Sist endret av Batland; 29/07/17 kl 16:29

  21. Takk bernt takket for denne posten
  22. #18
    Registrerte brukere kenta68 sin avatar
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Åmotfors eda kommun sverge
    Innlegg
    572
    Antall takk

    Standard

    Hej bernt
    Tror du kan ha det i chipet .
    Men det bästa är ju finna felet
    Har du mitt tele nr .Kan du messa mej .
    Jag mist alla nr Med vänlig hälsning kenta

  23. Takk bernt takket for denne posten
  24. #19
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Kenta Kenta Kenta samt takk til Batland. jeg tenker bytte tenningsdeler. lambda samt tror bare jeg vil sette inn en orginal hjerne. noen som har en og selge? hvor sitter hjernen? hørt en setter inn to chip er. sitter de i samme hjerne?

  25. #20
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Har nå sett litt på youtube. er det mest sannsynlig fuel chip en som kan kødde eller er det begge to (tenning) jeg vet jo ikke om den er chippet begge plasser. men tenker å ta ut hjernene og se om det står noe på de. noen ideer om hvilken chip som vanligvis kødder. noen som har ide om bra/gode chip en og hvor en kjøper de.

  26. #21
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Jag kör med bränslechip från BSR vilket funkar kanon och jag har aldrig haft problem med det!

    http://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  27. Takk bernt takket for denne posten
  28. #22
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.319
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av In The White Vis post
    Jag kör med bränslechip från BSR vilket funkar kanon och jag har aldrig haft problem med det!

    http://sv.bsr.se/trimsatser/t/760/volvo-940-lpt-135hp
    Det er det flere grunner til.

    1. Det er ett chip som skal brukes sammen med original LMM og originale dyser.

    2. Prisen. Dette er ett kit med en bestemt actuator og chip med höykvalitet software på chippet.

    3. Total effektökning er maks 50%.

    Det er dyrt å trimme en 940 til 300 hk fordi man FÖRST må trimme selve motoren. FÖRST må man kaste de originale "200 hk" delene som turbo, intercooler, dyser, kam og eksosanlegg og erstatte dette med 300 hk deler. Dreide stempler og portet 530 topp må anbefales.

    Når dette er gjort kan man höre med noe som livemapper det originale sprutet. http://www.flissundet.no/Customers/f.../prisliste.pdf

  29. Takk bernt takket for denne posten
  30. #23
    Registrerte brukere In The White sin avatar
    Medlem siden
    04. mars 2011
    Sted
    Skåne/Sverige
    Innlegg
    1.061
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Det er det flere grunner til.

    1. Det er ett chip som skal brukes sammen med original LMM og originale dyser.

    2. Prisen. Dette er ett kit med en bestemt actuator og chip med höykvalitet software på chippet.

    3. Total effektökning er maks 50%.

    Det er dyrt å trimme en 940 til 300 hk fordi man FÖRST må trimme selve motoren. FÖRST må man kaste de originale "200 hk" delene som turbo, intercooler, dyser, kam og eksosanlegg og erstatte dette med 300 hk deler. Dreide stempler og portet 530 topp må anbefales.

    Når dette er gjort kan man höre med noe som livemapper det originale sprutet. http://www.flissundet.no/Customers/f.../prisliste.pdf
    Ja detta är ju ett "200hk kit"! Vill man upp högre i effekt duger inte detta.
    Tack till:
    Bil Bengtsson i Simrishamn
    do88
    KL Racing

  31. #24
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    Knall. er dette kun en chip i den boksen som er på høyre side på passasjersiden framme?

  32. #25
    Registrerte brukere bernt sin avatar
    Medlem siden
    18. april 2011
    Sted
    Lyngdal
    Innlegg
    149
    Antall takk

    Standard

    https://www.finn.no/bap/forsale/ad.h...nkode=91845671 har sikkert noe av dette i min, skal sjekke nå når jeg har fri.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Lignende tråder

  1. mister turbotrykk på en 940FK motor
    By Devil3344 in forum Motor og gir
    Svar: 2
    Siste post: 08/04/12, 14:32
  2. 940fk 95 mod
    By bernt in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 6
    Siste post: 24/02/12, 21:47
  3. volvo 940fk luftmengde måler?
    By micknutzen in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 07/01/12, 20:36
  4. Drivstoffpumpe 95' 940FK
    By kaldheim in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 19/11/11, 13:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •