Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 14 av 14

Tråd: Lading

  1. #1
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard Lading

    Hei. Ladelampa begynte å lyse i dag tidlig. Regner med at det er laderegulatoren.. Erfaringer? Bilen har gått 452K..like greit å bytte hele dynamoen, noe som også vil gi meg noen ekstra Ampere i ladespenning?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Hei. Ladelampa begynte å lyse i dag tidlig. Regner med at det er laderegulatoren.. Erfaringer? Bilen har gått 452K..like greit å bytte hele dynamoen, noe som også vil gi meg noen ekstra Ampere i ladespenning?
    Ville da ha byttet dynamoen ja. Og en sliten dynamo gir både mindre volt og ampere ja Ville valgt noe annet en dynamo fra biltema vis du vurderer det da en vet ikke om den varer 2 uker eller 2år.
    Men kommer an på hvor fort du skal ha fikset bilen men det finnes mye dynamoer og velge i på nett av alle slags merker og pris og kvalitet
    Noen eksempler på sider https://delespesialisten.no/ https://www.autodoc.co.no/ på denne må du regne på 25 prosent i mva på det du kjøper
    Sist endret av kimar; 12/07/17 kl 08:20

  3. #3
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Regner meg jeg bytter hele dynamoen. Ser de har på bildeler.no. Må ha den i orden ganske kjapt

  4. #4
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Det er enklere å bytte hele saken, og om du velger å kjøpe dæny så vet du jo tilstanden på den

    Om du ikke har en stort anlegg i bilen som krever mye strøm, så har du ikke behov for dynamo som lader mer. Det er ikke store strømtrekket på disse bilene, men dog igjen en større starter og batteri da det er diesel.

    Sent fra min SM-G935F via Tapatalk
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Regner meg jeg bytter hele dynamoen. Ser de har på bildeler.no. Må ha den i orden ganske kjapt
    Det er det beste. bildeler.no glemte jeg og nevne og de har rask levering og jeg har vært veldig fornøynd med de

  6. #6
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Har tatt ut regulatoren og det var dårlig med børster igjen.. det heller mot en ny dynamo uansett Men trangt nedi der.. Ser ut som man må ut med servopumpa, eller lar den seg lure ut?

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Tror du må dessverre ut med servo pumpa må det på min 2,4 bensin er ikke sikker på diesel motoren

  8. #8
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Må ut med servopumpa ja, men tror jammen jeg må ut med vakuumpumpa og... Noen slanger til klimaanlegget som gjør at det blir akkurat litt for trangt til å lure den ut...

  9. #9
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Etter litt knot er dette en noen lunde oppskrift:
    - koble fra batteri
    - ta av den øvre vannslangen på radiatoren.
    - skru løs servopumpe.
    - skru ut vakuumpumpe tll bremsekraftforsterker.
    - sug tom servobeholder for olje eller skru av returslangen og tapp av der. Returslangen må uansett av for å få lagt servopumpen til side.
    - koble fra ledninger på dynamo og skru ut denne. Lirkes opp til høyre sett forfra.

    Monteres i motsatt rekkefølge.. Fyll opp med ny servoolje og fyll etter med kjølevæske. Sjekk at alt er ok.

    Det kan være at det lar seg gjøre å få ut dynampen uten å ta ut vakuumpumpa, men den ene slangen til klimapumpa gjorde at det ble for trangt selv med demontert plastikk på dynamoen. Løsnet klimapumpa da jeg hadde lest meg til at det var en løsning for å få flyttet litt på slangen, men det var til ingen nytte. Har også lest at noen har løsnet radiatoren for å flytte litt på denne. Jeg gadd ikke fomle med det, da jeg har inntrykk av at hele radiatore da med ut for å få nok plass. Det krever demontering av slanger til blant annet intercooler og litt annet. Jeg valgte derfor løsningen med vakuumpumpe da det gav meg nok plass.

    Ny dynamo kommer i ettermiddag, så da blir det innmontering og så satser jeg på at den gamle Volvoen er good to go igjen

    - oppskriften:
    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Må ut med servopumpa ja, men tror jammen jeg må ut med vakuumpumpa og... Noen slanger til klimaanlegget som gjør at det blir akkurat litt for trangt til å lure den ut...

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Vet ikke hva Volvo feilte når de lagde bilene slik men er derfor jeg mener at en burde bruke kvalitets dynamo så slipper en og gjøre dette igjen skal snart skifte på min og gleder meg ikke

  11. #11
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Ikke veit jeg.. Men, dynamoen har holdt ut 452000 km, så det er vel kanskje ikke så værst? Hadde holdt bare å bytte laderegulatoren, i alle fall for en stund, men siden ankeret er ganske slitt også blir det ny dynamo. Går i tillegg opp fra 115A til 120A. Det er ikke store forskjellen, men greit med litt ekstra vinterstid.
    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Vet ikke hva Volvo feilte når de lagde bilene slik men er derfor jeg mener at en burde bruke kvalitets dynamo så slipper en og gjøre dette igjen skal snart skifte på min og gleder meg ikke😂

  12. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Sagen Vis post
    Ikke veit jeg.. Men, dynamoen har holdt ut 452000 km, så det er vel kanskje ikke så værst? Hadde holdt bare å bytte laderegulatoren, i alle fall for en stund, men siden ankeret er ganske slitt også blir det ny dynamo. Går i tillegg opp fra 115A til 120A. Det er ikke store forskjellen, men greit med litt ekstra vinterstid.
    Det jeg mente var hvor mye arbeid det er og bytte dynamo på disse det er det jeg finner frustrerende og ja 450.000km på en dynamo er bra

  13. #13
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    SÃ¥nn ja Enig! NÃ¥ er den bytta i alle fall
    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Det jeg mente var hvor mye arbeid det er og bytte dynamo på disse det er det jeg finner frustrerende og ja 450.000km på en dynamo er bra

  14. Takk kimar takket for denne posten
  15. #14
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Skiftet på vår uten å ta av vacuumpumpa.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. hjelp til lading av gelebatteri :S
    By Steffen91 in forum Elektronikk og Strøm
    Svar: 3
    Siste post: 07/04/14, 22:04
  2. dårlig lading 850
    By rubra40 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 14/10/12, 17:31
  3. Problem med lading
    By Nedkvit'n in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 9
    Siste post: 06/02/11, 14:47
  4. DÃ¥rlig lading, sliten dynamo?
    By Testdriver in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 10
    Siste post: 22/12/09, 03:13

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye trÃ¥der
  • Du kan ikke svare pÃ¥ innlegg / trÃ¥der
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •