Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: Bruktbil kjøp XC 70 2010 modell kjente feil og mangler?

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2017
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard Bruktbil kjøp XC 70 2010 modell kjente feil og mangler?

    Spørsmål om svakheter/holdbarhet på en XC 70 2010 modell med automat og 2,4 163hk Diesel, bilen har en km/t stand på ca 150000 jeg kommer til å trekke en 1500kg boggi henger så jeg lurer på om hva jeg bør sjekke eller passe på hva med automatgir på disse? er det et svakt punkt som tidligere v70? tips og erfaring tas i mot med takk :-)

  2. #2
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Hvis du skal trekke mye henger så er tilstand på automaten alfa omega. Hvis det ikke er noen dokumentasjon på at girkasseolje er skiftet/flushet så gjør for all del dette med en gang du får bilen. Det er døden for en automatkasse å begynne å trekke tung henger med gammel automatolje. Dersom du har muligheten ville jeg nok vurdert en ekstra oljekjøler til automaten om du skal kjøre mye med henger. Resten av bilen takler det nok helt fint
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  3. #3
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Daniel V Vis post
    Dersom du har muligheten ville jeg nok vurdert en ekstra oljekjøler til automaten om du skal kjøre mye med henger
    To oljekjølere til automaten? Er det ikke nok med den ene som allerede er der?
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  4. #4
    Moderator Børge Vikebø sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nordhordland, Norway
    VCCN medlemsnummer
    438
    Innlegg
    2.574
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holern Vis post
    To oljekjølere til automaten? Er det ikke nok med den ene som allerede er der?
    På 2000-2007 var det kun oljekjøler i radiator, og du fikk kjøpt ekstra oljekjøler til disse. På nyere er jeg usikker..
    '17 V90 D4
    '18 VW Caravelle T6
    X - '11 V70D3
    X - '03 XC90 2,5T AWD
    '79 245 L
    '18 Adrian Adora 573PT

  5. #5
    Registrerte brukere Holern sin avatar
    Medlem siden
    30. juni 2011
    Sted
    Ranheim
    VCCN medlemsnummer
    624
    Innlegg
    432
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Børge Vikebø Vis post
    På 2000-2007 var det kun oljekjøler i radiator, og du fikk kjøpt ekstra oljekjøler til disse. På nyere er jeg usikker..
    På min '08 er det kjøler i radiatoren. Det var aldri noe spørsmål om ekstra kjøler da jeg fikk ettermontert hengerfeste på bilen (på Volvo-verksted), så derfor regner jeg med at kjøleevnen er tilstrekkelig til den spesifikke hengerlasten man kan dra med bilen.
    Kjøretøy nå:

    2018 Volvo V90 T8 R-design, Bursting Blue

    1999 Honda VFR800.

    1974 Mercedes Benz R107 450SL

  6. #6
    Moderator Daniel V sin avatar
    Medlem siden
    05. jan. 2010
    Sted
    Sarpsborg
    VCCN medlemsnummer
    287
    Innlegg
    9.580
    Antall takk

    Standard

    Ja, to oljekjølere.

    Originalt er det kun i radiatoren på disse bilene. Volvo har aldri vært gode på vedlikehold av automatkasser. Så at Volvo sier at "dette skal gå fint" skal du alltid ta med en klype salt. Var lenge hvor Volvo sa at oljen på automatkassene var "evighetsolje" som man aldri trengte å skifte. Resultat: En helt vill %-andel av
    P2
    plattformen med automat har fått skiftet automatkasse i løpet av årenes løp. Dette fordi gammel automatolje smører dårlig, blir full av partikler, og blir mye fortere varm.

    Grunnen til at det anbefales to oljekjølere på biler som skal trekke mye henger(Volvo anbefaler ikke dette, fordi de vil prøve å holde prisene "nede" på ekstrautstyr) er nettopp på grunn av at kjøleren i radiatoren ikke klarer å ta unna for varmeutviklingen som blir med hengertrekking. Mange her inne som har montert ekstra kjøler, og som melder om at automatkassa oppfører seg som en drøm etterpå, kontra hva den gjorde før den fikk ekstra kjøler Kjør en tur med tung henger og les av parametrene på girkassa kontra vanlig kjøring, så vil du fort se hvorfor det kan være greit med en ekstra kjøler.
    Mvh Daniel V. Volvo 444 PV 1958

  7. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2017
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Takk for gode tips, var å prøvekjørte en xc70 2010 modell i dag km/st 147000, bilen var fin å kjøre automaten giret helt ok, men merket at det var vibrasjoner som kom bak fra på bilen, når jeg passerte 100km/t og gasset på virket det som noe sluret og vibrerte?? kan det være dekk? bakdekk var nede på minimum mønster og front dekk var på 5mm, jeg mente at alle dekk bør skiftes noe selger ikke var enig i så skifte bak til nye dekk skulle gjøres, spiller det noen rolle for 4WD at dekk bak er nye og front er 5mm? eller blir det ikke bra?

  8. #8
    Straydog sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Nord-Norge
    VCCN medlemsnummer
    669
    Innlegg
    403
    Antall takk

    Standard

    Om bilen ikke er gått mer enn rundt 150.000 og ikke har noen nevneverdig rar oppførsel bør det gå fint, men flush kassen snarest uansett.

    Jeg har en 2010-modell XC70 selv, som er gått snart 350.000. Denne har strøkent servicehefte, men har ikke fått flushet kassen før på 240.000, noe som merkes nå. Kassen har tendenser til banking ved nedgiring fra 3. til 2. gir, men girer fint ellers. Jeg har selv flushet den to ganger siden jeg fikk den, nå sist med rens og additiv fra BG. Ellers har jeg skiftet stort sett hele forstillinga med unntak av bærearmer, og i bakstillingen har jeg skiftet fremre bærearmsforinger og ytre stabstag, samt et spissingstag. Olje på Haldex, diff og vinkelgir er også greit å ta. Se også etter oljelekkasje fra girkassen.

    Vibrering kan stamme fra ujevn dekkslitasje ja. Om rulleomkretsen blir veldig forskjellig, vil man få vibrasjon i drivverket. Hvor terskelen går for at det blir merkbart vet jeg ikke.
    Har: 20 Kia e-Soul 64kWh | 10 XC70 2,4D AWD
    Hadde: 17 V90 D3 AWD | 08 XC70 D5 AWD | 04 XC70 D5 | 07 XC90 D5 | 04 V70 D5 | 91 940GL 2,3 | 05 S60R | 00 V70 2,5D | 07 XC70 D5 | 06 V70 2,0T | 97 850 T-5 | 86 740GLE | 93 240GL

  9. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    24. juni 2017
    Innlegg
    61
    Antall takk

    Standard

    Bra å høre at den kan gå mange km med godt stell, men er det noen som vet hva som er anbefalt av volvo når det gjelder forskjell på mønster dybde foran og bak på dekk? da jeg som sakt får nye dekk bak og 5mm mønster på dem i front som sitter i fra før av??

  10. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    09. juli 2017
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Hei.

    Håper noen kan hjelpe meg. jeg har en Volvo XC70 2010 med både AUX og USB tilkobling nede i midtkonsollen.
    Jeg har akkurat gått over til Samsung tlf etter å ha vært Apple bruker i flere år.
    Iphonen min kunne jeg koble til via USB og få sangene samt tekst i displayet fra Spotify streaming samtidlig som tlf ladet.
    Dette får jeg ikke til med Samsung tlf... Hvorfor???
    Det kommer opp at USB er uleselig, men tlf lader som normalt.

    Mine 2 sønner prøvde med sine Iphone`r 5s. den ene fungerte å streame lyd men ikke den andre. kom bare opp usb uleselig. etter litt research på nettet fant jeg ut at han mest sannsynlig hadde slettet music appen, og dette gjorde at bilen ikke oppfattet denne som en Medialagringsenhet, men som en tlf. Vi lastet ned denne appen og han kunne spille av lyd via USB inngangen likt som han andre sønnen min.. altså problem løst.

    Hvorfor får jeg ikke til dette med samsung tlf min?

    Er det neon som kan hjelpe????

    Hilsen en fortvilt Samsung/Volvo XC70 eier.

Lignende tråder

  1. Kjente feil 2011 S60 D3?
    By Yttervik in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 0
    Siste post: 07/06/17, 08:53
  2. S80 - kjøp av bruktbil
    By nor760 in forum x60 / V70II / XC70II / S80II
    Svar: 15
    Siste post: 30/09/16, 19:28
  3. Kjente feil med XC-90
    By sandal in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 1
    Siste post: 04/05/16, 08:48
  4. Kjente feil/problemer liste?
    By Kjell V70 in forum Forslagskassen
    Svar: 15
    Siste post: 04/06/10, 17:18

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •