Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  32
Viser resultater 1 til 18 av 18

Tråd: Thorvaldsen`s 1998 Volvo V70R AWD

  1. #1
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard Thorvaldsen`s 1998 Volvo V70R AWD

    Da har endelig en bil jeg har siklet lenge på blitt virkelighet! Hatt mange R biler oppigjennom, men er safranfarget V70R har alltid vært ett stort ønske.

    Etter en lenger tid med opphold fra Volvo måtte jeg bare hive meg rundt når denne kom for salg. I mellomtiden har jeg hatt en del BMW, solgt leiligheten og kjøpt hus samt stiftet familie.. Har ingen Volvo som bruksbil lenger, så da måtte det en finværsbil inn i samlingen

    Bilen hentet jeg i Trondheim August 2022. Forumbil fra tidligere, ikke utenkelig at noen kjenner til den fra før. Importert fra Hollywood I USA i 2007.
    Samlet en kompisgjeng og satte kursen oppover. Ble tilbakelagt nesten ett døgn i bil tur/retur, samt rundt 130 mil en plass. Seig tur, men hva gjør en ikke for å følge drømmene

    Planene er mange, og mye har allerede skjedd. Kommer oppdateringer fortløpende

    Generelt om bilen:
    Merke: Volvo
    Modell: V70R
    AWD

    Årsmodell: 1998
    Farge: 435 / Saffron Pearl
    Girkasse: Automat

    Legger ved noen bilder i første post fra turen hjem.






  2. Takk Anders Dybvadsskog, Straydog takket for denne posten
  3. #2
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Første post får bli en stor samlepost. Her har det skjedd mye på relativt kort tid. Bilen trengte sårt litt pleie, så det har den vel fått. Har vært en del overraskelser her og der, men bilen kommer seg sakte men sikkert.

    Bilder har jeg heller ikke vært så flink til i alt jeg har stått oppi, men legger ved noe av det.

    Interiørmessig har bilen fått byttet alle dørtrekk til noen jeg kom over i 98% strøken stand. Har også byttet alle alupaneler i og ved midtkonsoll, samt til hanskerom.
    Da jeg kjøpte bilen sto det også ett
    P2
    sportsratt samt 2-din spiller. Dette ble røsket bort, hvor jeg kom over ett brukt ratt jeg har fått renovert, samt montert original SC-901 spiller igjen.
    Fikk også tak i ett euro V70R instrument. Flyttet over klokker fra dette i originalt instrument for å få literverdi på tank, ren km/t visning og euro kjørecomputer med km verdier.
    Airbag deksel som de har i USA er også fjernet, slik ar jeg fikk satt inn sparkeplater fra norsk bil med oppbevaringsrom på passasjerside. Deler av bagasjeromsgulv ble også byttet.
    Satt inn euro rele til tåkelys også så en får brukt park og tåke samtidig, noe disse ikke kommer med fra USA i utgangspunktet. Har også fått satt inn klimaenhet fra norsk bil.
    Utover dette er det en del detaljer her og der. Ble en nedvask av innsteg og interiør generelt når jeg kjøpte bilen, men planen er å få plukket ut alt og få renset hele interiøret.

    Motormessig har det blitt gjort en del utbedringer også. Har hatt en del jobb i forhold til oljelekasjer, for ikke å snakke om nedvask.
    Har dessverre lite før bilder, men første jeg fikk gjort var å bytte ekspansjonskar og multireim med løpe og strammehjul. Servopumpe ble også byttet.
    Alt av tenningsdeler har også blitt byttet. Alt som har med veivhusventilasjon å gjøre er også erstattet med nye deler samt renset det jeg måtte, det trengtes virkelig. Har også byttet en del pakninger her og der, nye trykkrør mellom motor/girkasse har også kommet på plass. Ble da også ny olje på motor og gir samt kjølevæske. Alle vakumslanger og kjølevannslanger i motor er byttet til silikonslanger. Gammel radiator lakk, ble derfor ny radiator og bigpack kit med ny IC fra DO88 i samme slengen.
    Stablisatorstaget over motor var i en flasset safranfarge. Fått bort lakk fra dette, liker bedre oem utseendet her. Fått lakket opp en del motordeler også, begynner virkelig å se trivelig ut under panseret nå

    Nå om dagen holdes det på med forstilling. Alt av bremser fremme blir nytt. Tenkte da i samme slengen å få oppgradert til 302 bremser, så her ble det nye klaver, klippere, skiver og klosser samt skjold fremme da det var løst på ene siden..

    Legger ved noen bilder. Har antageligvis fått med en brøkdel av det som er gjort, men bilder sier mer en tusen ord


    Første vask unnagjort og plassert trygt inne i garasjen


































    En solid vaskejobb etter alt for mye som har lukket på samme tid..


















































    Nytt deksel til fjernkontroll og R detalj til nøkkel. It`s all in the details

  4. Takk Svirre, TurboNoob, skjarlie, volvoRsport takket for denne posten
  5. #3
    TurboNoob sin avatar
    Medlem siden
    15. des. 2009
    Sted
    Skien, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    384
    Innlegg
    1.555
    Antall takk

    Standard

    Flott bil som blir enda finere
    Var det 280mm bremseskiver originalt på denne? Trodde nesten de hadde oppgradert til 302mm V70R.
    Oppgraderte til 302mm på 850R’n jeg hadde, og det ble merkbar forskjell i bremsekraft ja…
    2007 Volvo V70 D5 AWD
    1980 Volvo 244 DL, B230FT.
    [x]2012 Volvo V60 R-design
    [x]1997 Volvo 850 R
    [x]2004 Volvo V70 D5 AWD
    [x]1986 Volvo 240 GLT

  6. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  7. #4
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av TurboNoob Vis post
    Flott bil som blir enda finere
    Var det 280mm bremseskiver originalt på denne? Trodde nesten de hadde oppgradert til 302mm V70R.
    Oppgraderte til 302mm på 850R’n jeg hadde, og det ble merkbar forskjell i bremsekraft ja…
    Ja blir nok helt topp en dag denne skulle en tro, i alle fall på god vei

    280 på både denne og forrige V70R’n jeg hadde ja. Meg bekjent kom V70R med 302 bremser fra 99 og opp.
    Kan tro det, gledes til å få testet så fort snøen er borte

  8. Takk TurboNoob takket for denne posten
  9. #5
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da får det komme en liten oppdatering igjen. Våren nærmer seg med stormskritt, håper at bilen skal være forholdsvis klart til våren.

    Fått tatt en aldri så liten understellsbehandling bak innerskjermer fremme. Fått montert ferdig de nye 302 bremsene fremme, nye demperdeler hele veien og en mansjett til tannstang har også kommet på plass.
    Nye innerskjermer ble det også. Nye skvettlapper fremme og bak skal også ligge hos Volvo, bare ikke fått hentet enda.
    Begynner virkelig å ta form, må si det. Stort sett turen ned fra Trondheim i August jeg har kjørt bilen så.. Skal bli godt å få brukt litt til sommeren med god samvittighet

    Fremfanger, skjermer fremme og panser skal også få seg en runde i lakkboksen før sommeren. Så påbegynt smått demontering av deler som skal til lakk også.
    Legger ved noen bilder, gjør en posten noe mer interessant om ikke annet


















    Støvete motorrom som hadde trengt en god vask men.. Fjærbeinstag uten flasset safranlakk på plass


  10. Takk TurboNoob takket for denne posten
  11. #6
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da har en endelig fått begynt på bakparten av bilen. I forhold til bremser bak blir alt byttet. Det lille jeg rakk å kjøre bilen før vinterlagring har den ikke bremset stor bak virker det til, rust på skiver ble nå i alle fall ikke slitt av, så her har fått tak i alt av bremser nytt. På førersiden hadde også nivåmatdemper en lekkasje og fjær knekt, så her har jeg fått satt inn vanlige gassdempere som erstatning og fjærer til vanlige dempere.

    Fikk også byttet en utgående simring på girkasse som var dårlig, greit at dette er tett

    Sendt avgårde fanger og skjermer fremme til lakk, så skjer ting i forhold til det også. Bakfanger demontert, og byttet braketter som var modne for utskiftning


















  12. Takk Svirre, Anders Dybvadsskog, HansOla, V90, Straydog takket for denne posten
  13. #7
    Registrerte brukere Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    Innlegg
    4.702
    Antall takk

    Standard

    Satan for en jobb du har lagt inn. Dette blir bra
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392

    Ny eier av Dunfrid<3

  14. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  15. #8
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Anders Dybvadsskog Vis post
    Satan for en jobb du har lagt inn. Dette blir bra
    Ja, skal vel ikke ha stått på vilje eller innsats i vinter.
    Takk for det, begynner faktisk å få trua selv

  16. Takk Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  17. #9
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da var nye bremsedeler bak også på plass. Var godt å få bilen ned på bakken igjen

    Var nå rimelig modent det som sto her som tidligere nevnt. Både bremsebånd og klosser var nesten slitt inn på stålet..
    Ble nye bremseslanger, calipere, skiver, klosser og bremsebånd. Klaver ble gjenbrukt, men slipt ned, malt opp og montert på nye glidebolter.

    Bemerket meg også at
    AWD
    bilen ikke deler en eneste lik del med
    P80
    FWD
    biler. Til og med bremsebånd som er 98% likt var forskjellig.. Caliper på
    AWD
    bilene er også flyttet til andre siden av skive, dvs mot bakdører på bilen. Artig..

    Ser jo at 225/40 gummi på
    P80
    ikke er helt ideelt. Burde vel hatt nye dekk på sikt men, får duge inntil videre tror jeg. Tross alt godt med mønster igjen

    Kunne vel vært flinkere å lagt ved flere bilder men, får duge






  18. Takk V90, Øygard, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  19. #10
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Våren nærmer seg, å kan vel ikke si annet en at jeg klør i fingrene etter å få bilen på vegen igjen

    Skjer sakte men sikkert litt og litt. Mesteparten av det som skal lakkeres begynner nærme seg klart for lakk.

    Fått tak i ny pakning til bagasjeluke håndtak, komplett med skiltlys. Nye pakninger, glass og skruer ligger på Volvo.
    Sto noe led innsatser her fra før av, og holdere til gamle pærer var rett og slett korrodert bort. Halogenpærer er jo mer tidsriktig her også så, da blir vel dette bra.

    Tenker emblemfri bakluke på mange måter vært cleant, men heldigvis fikk en tak i nye emblemer på Volvo. Rett skal være rett, så da må en vel få på emblemer også på nylakkert bakluke

    Litt bilder må vel til. God påske


















  20. Takk TurboNoob, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  21. #11
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Påbegynt montering av nylakkerte deler, ting begynner å ta form
    Montert skjermer fremme og fremfanger. Panser skal også lakkeres, blir nok i løpet av sommeren en gang.

    Tåkelys i fanger er nok byttet tidligere og var i god stand, så disse ble gjenbrukt. Men fikk tak i nye gitter til fanger hos Volvo, var vel ett must nå som fanger også fikk seg ett løft














  22. Takk skjarlie, HansOla, TurboNoob, V90, Anders Dybvadsskog takket for denne posten
  23. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Morsomt å følge med på trådene dine. Bra motivasjon, og med bilder osv. Driver selv med en t5r stv.

  24. Takk Thorvaldsen takket for denne posten
  25. #13
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thagoo Vis post
    Morsomt å følge med på trådene dine. Bra motivasjon, og med bilder osv. Driver selv med en t5r stv.
    Artig å høre, og sier takk for det

    T-5R ja, spennende! Absolutt ett ikon en må ta vare på

  26. #14
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Da var det vel på høy tid med liten oppdatering igjen, alt for lenge siden sist..

    Fra siste post har det vel skjedd en del. Fått montert resterende deler som fikk seg en runde i lakkboksen. Montert bakfanger og bakluke, samt fått på nye emblemene.
    Var så heldig å kommer over nytt baklukehåndtak, pakning komplett med skiltlysholdere på finn, uåpnet men nytt. Er jo deler som er utgått for mange år siden. Ble også nye glass, pakninger og skruer på skiltlys.
    På det som sto her fra før var åpner på bakluke korrodert, holdere til skiltlys var også korrodert istykker, så her satt det led fra eBay eller lignende. Halogen er nå tidsriktig for bilen så, godt å få alt dette på stell.
    Montert facelift
    P2
    pusser bak også med
    P2
    XC90 kåpe

    En del smådetaljer som har vært lakkert også. Skvettlapper, sarger til eksos, listverk til fremskjermer, speilkåper og blendelokk til pusserarmer fremme er også på plass

    Panseret ligger i planen å få lakkert dette året også. Blitt en del steinsprut og sår men årene naturligvis.
    Fikk tatt en runde med maskin på bilen også uka før 17. Mai. Ble brukt Scholl S3 på karosserideler som ikke har vært lakkert. Gikk så over hele bilen med S20 Black, samt lagt forsegling.

    AC pumpe som sto i bilen var helt ferdig, ordentlig stygg lagerlyd, så denne har jeg også fått byttet, samt fylt på gass. Var godt å kunne høre ren motorgange igjen etterpå
    Det som var litt synd oppi alt dette var at jeg har en liten tikkelyd fra topp som forblir der på kald motor, har vel egt ikke hørt denne så godt tidligere grunnet veldig mye ulyd fra gammel AC pumpe.
    Men, bagatell vil jeg nå si. Får plukke opp toppen en eller annen vinter og få byttet løftere komplett, antar at det er en eller to løfter som henger litt, ikke utenkelig det etter 25 år..

    Har også fått deltatt på to treff med bilen hittil i år. Ble Hønefoss treffet, arrangert av Norsk Volvoklubb og Sørlandstreffet i Arendal. Veldig godt å kunne bruke bilen litt etter all jobb en har hatt i vinter, ingen tvil om det. Fint når ting fungerer også Premiering ble det også på bilen på begge treff, så det gjør jo ting litt ekstra morro

    Ikke alltid like flink til å ta bilder underveis men, legger ved litt bilder av det jeg har
























  27. Takk TurboNoob, Straydog takket for denne posten
  28. #15
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Tid for liten oppdatering igjen!

    Har vel egt skjedd lite, samtidig som mye på samme tid.
    Bilen har i sommer stort sett stått stille. Blir nå noen lufteturer da, like morro hver gang

    Har fått byttet oljetermostat på motor, med alle pakninger. Samt lengre bremseslanger bak.
    Har også vært plaget med ett lite stev av glykolduft i det en har endret temperatur på klimapanel. Fikk derfor tatt jobben med bytte av varmeregister. Så ut til å ha gjort nytten sin det som satt her..

    Men, best av alt! Handlet meg ny bil Ikke en bil jeg skal ha videre riktig nok.. Men kom over komplett donorbil for manuell bygg i R`n. Kunne ikke la muligheten gå fra meg, så da ble det kjøp.
    V70
    AWD
    1998 med M58 kasse.
    Egentlig litt synd å skrote, var nå relativt hel og pen. Ikke gått mer en 198 000 heller.. Var ute å prøvekjørte før handel og fant ut at det ikke var sirkulasjon på kjølevann, så trolig bare defekt vannpumpe.. Menmen! Dette må jo bare bli bra

    Legger ved litt bilder:







    Volvo var tomme for 4l konsentrat snodig nok, ble 4stk 1 litere






  29. Takk Straydog takket for denne posten
  30. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    26. mars 2023
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard

    Hvor fikk du tak i fjærene til bilen? Kjøpte samme støtdempere foran som du har og lesjefors fjærer. Tenkte ikke på at t5r er litt lavere. Men virker som di gamle støtdemperne var kortere.
    Sist endret av Thagoo; 02/08/23 kl 20:48

  31. #17
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Thagoo Vis post
    Hvor fikk du tak i fjærene til bilen? Kjøpte samme støtdempere foran som du har og lesjefors fjærer. Tenkte ikke på at t5r er litt lavere. Men virker som di gamle støtdemperne var kortere.
    Fjærene som står fremme på bilen fulgte med ved kjøp, så hvordan fjærer det er og hvor de kom fra i utgangspunktet er jeg usikker på dessverre. Om ikke du har sjekket allerede så er jeg redd orginale T-5R fjærer er utgått på Volvo..

    Så skal du ha riktig høyde i forhold til det bilen ble levert med ny er jeg redd senkefjærer er ekleste veien å gå..

  32. #18
    Thorvaldsen sin avatar
    Medlem siden
    17. aug. 2013
    Sted
    Porsgrunn, Telemark
    VCCN medlemsnummer
    2909
    Innlegg
    349
    Antall takk

    Standard

    På tide med en aldri så liten oppdatering igjen. Blitt lovlig lenge siden sist nå

    Sesongen i fjor fikk bilen rulle hele 2700km, så ble da noe. Høsten kom og lite skjedde vel egentlig på den tiden. Fikk luftet den noen små turer før jeg fikk den EU godkjent og bil ble avskiltet og vinterlagret.
    Fikk etter dette med meg en god kamerat en helg, med godt mot og noen kalde pils sammen fikk plukket ned delebilen jeg kjøpte. Fikk ut motor, drivlinje og bakstilling samt ledningsnett og lignende jeg trenger til manuell swap her før den gikk på skroten.

    Fikk februar i år ENDELIG begynt med demontering av egen bil, så nååå skjer det ting! Tok en kompresjonstest på motor før jeg plukket den ut, heldigvis med gode verdier.
    Jobb, familielivet og alt annet som skjer i hverdagen gjør nå effektiviteten lav, men vil nå si jeg er godt i gang med manuellkonvertering

    Har til nå fått ut motor og gir, demontert automatkasse og begynt gå over motor. Selv om jeg gjorde mye her forrige vinter er det enkelte ting jeg velger å gå over nå som motor er ute og alt er så lett tilgjengelig. Bare vask av deler og motorrom er nå en jobb i seg selv. Fjernet her om dagen automatspak og satt inn manuell spakstell og pedaler. Har her gått over girspak, damask til spak samt håndbrekk med Colourlock skinnfarge, ble som nytt

    I forhold til motor blir det gjort en del utbedringer. Japan grenrør, ny 19T turbo og 3" DP står blant annet på planen.
    Bilen får også ny bunnpanne, samt masse pakninger og enkelte smådeler som skal byttes ut her og der.
    Når det kommer til svinghjul så ønsker jeg ikke gjenbruke dobbeltmasse fra delebilen, noe grunnet ukjent stand men også fordi jeg ønsker få ned vekt på dette.
    Har derfor hatt en dialog med DLI i Sverige, som nå holder på med produksjon av nytt sett jeg skal få tilsendt da de manglet lamell jeg egt skulle ha. Blir da lettet svinghjul, forsterket trykkplate og lamell.

    Kunne skrevet mye mer, men legger heller ved litt bilder fra høsten og siste tiden. Mye skjer i disse tider, nye oppdateringer kommer










    Motoren fra R`n endelig ute!




  33. Takk HansOla, SirKim takket for denne posten

Lignende tråder

  1. volvo v70r awd 1998 bensinpumpe
    By Labbetuss in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 2
    Siste post: 18/01/22, 22:54
  2. Thorvaldsen`s 1998 V70R
    By Thorvaldsen in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 11
    Siste post: 10/05/20, 21:49
  3. Apex_s2k sin 1998 Volvo V70R
    By apex_s2k in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 212
    Siste post: 14/04/16, 20:24
  4. S: 1998 modell Volvo V70R
    By apex_s2k in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 8
    Siste post: 25/03/16, 10:55

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •