Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  1
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Smøremiddel indre drivledd HForan D5 automat.

  1. #1
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard Smøremiddel indre drivledd HForan D5 automat.

    Noen som vet hva slag smøremiddel som er i der?
    Jeg har en liten svetting der og nå har dette sluttet og jeg kunne tenke meg å fylle inn litt mer der samtidig som jeg bytter klemringen. Belgen er ok.

    På Volvo sier de det er samme drivakselfett som i ytre drivledd, og kan godt være det kan brukes, men jeg tviler på at det er samme. Smøringen i indre ledd ser mer ut som en brun klar gearolje, mens det drivakselfettet jeg kjenner til er grått som graffitt. (MoS2)

    Jeg har en org. komplett belgsats til indre ledd liggende og der er det to porsjonsposer med riktig smøremiddel. Disse har Volvo delenr. 30759994 og FoMoco delenr 6G9N 39209 BAACA påført, men heller ikke her kan Frydenbø hjelpe meg. Jeg kommer nok til å fylle på en av disse porsjonspakkene, men syntes det er for galt å ødelegge en belgsats til 1500,- kroner. Skulle derfor gjerne vist hva slag smøring dette er.

    DSCF4867.JPG
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  2. #2
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    For gøy, og til info.
    Da har jeg langt om lenge funnet ut av hvordan jeg tror dette må være. Volvo har byttet / forenklet smøringen her en gang mellom når bilen min var ny 2002 og når jeg byttet H.drivaksel i Volvos byttesystem 2013.


    Jeg hadde som sagt en liten svetting og skulle på ferie så jeg tok ut H.drivaksel og åpnet belgen. Her viste det seg å inneholde samme grå smøring som i ytre drivknute. Altså en helt annen smøring enn den på bildet når jeg byttet indre belg på V.indre ledd noen år tidligere(2011), men dette stemmer med det Volvo sier.
    Når jeg fikk åpnet belgen var hele indre leddet inn-greaset i grått fett, men det virket allikevel som om det var tørrgang i lagrene på de tre rullene. Jeg mener også jeg ante antydning til begynnende slark her. Løsningen ble derfor å slå på en liten dæsj (1dl) gearolje og så dra på tur. Skal bli artig å se hvor lenge det holder.

    Til historien hører også at jeg fra Frydenbø ble sendt til Würth når de ikke kunne hjelpe meg. Det var nemlig Würth som nettopp hadde blitt leverandør av alle Volvos smøremidler. Jeg har ikke sett større spørsmåltegn enn hos Würth gutta når jeg forela spørsmålet til dem. Men jeg fikk en mailadresse. De ville gjerne vite om jeg fant ut noe.

    Når man tar ut og rengjør deler så finner man av og til data som er inn preget. På indre ledd var det en GKN logo og jeg tenkte med en gang Google. Fant kjapt en GKN nettside og sporet inn på Norge og personbiler og fant maken ledd (Tripod) som jeg hadde på verkstedbenken. Her var også kontaktinfo. Mail med spm ble sendt av gårde og jeg hørte ikke noe mer derfra. Helt til……. Lenge etter jeg var hjemme fra ferie. Da kom det svar, fra Danmark, at smøremiddelet som skulle brukes var deres delenr 9043111 og at dette kunne kjøpes i Norge på både Mekonomen og Meca m.fl. Det viste seg at dette også var det vanlige grå drivakselfettet som følger med ytre drivakselbelg når man kjøper denne på f.eks. Mekonomen.

    Så glemte jeg hele greia. Helt til jeg tok en tur på et Ford treff på Hamresanden ved Krsand i begynnelsen av september. Og her, mellom Granada, Capri, Taunus og til og med en Zodiac, traff jeg halve BayAuto. Altså Ford i Krsand. Deriblandt var det en delelager kar og da dukket spørsmålet opp. Og joda. Han undersøkte og fant det jeg etterlyste. Riktignok til blodpris fra Tyskland, men jeg er jo vant til Volvopriser så jeg bestilte. Dette måtte bekreftes, fordi om jeg egentlig ikke trengte fettet lengre. Har plukket opp i dag, to porsjonsposer med den typen brunt fett, tynt som gearolje, som jeg var på jakt etter.

    så nå er det nesten som jeg kan ikke vente til en indre-belg går ad dundas.
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av cortinaterje Vis post

    så nå er det nesten som jeg kan ikke vente til en indre-belg går ad dundas.
    Hva het den tynne brune greasen da?

  4. #4
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Jeg bestilte denne på Ford: FoMoco delenr 6G9N 39209 BAACA Da fikk jeg den på bildet.20170915_141656 – Kopi.jpg
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  5. #5
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Den med Volvo delenr på som fulgte den originale Volvobelgen i blå Volvo eske ser slik ut:
    20170424_201755 – Kopi.jpg
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. des. 2011
    Sted
    Asker
    Innlegg
    131
    Antall takk

    Standard

    Riktig.. har lest en del på andre forum at molybden saken er feil på tripod CV ja. Flere andre bilmerker og som leverer ytre grafitt mo saken til de indre ved delesalg.

    Forklares fint her https://www.youtube.com/watch?v=JsDFtktYsrU

    En hadde et alternativ: https://www.greenpartstore.com/John-...se-TY6341.html
    som kanskje er bra. Billig ihvertfall
    Sist endret av Evert; 15/09/17 kl 22:35

  7. Takk cortinaterje takket for denne posten
  8. #7
    cortinaterje sin avatar
    Medlem siden
    03. mars 2010
    Sted
    Kristiansand
    VCCN medlemsnummer
    1885
    Innlegg
    557
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Evert Vis post
    En hadde et alternativ: https://www.greenpartstore.com/John-...se-TY6341.html
    som kanskje er bra. Billig ihvertfall
    Skal se en ender opp som kunde på fellesljøpet
    ct

    Det er ikke bare Volvo som ruller
    V70 D5 2002

Lignende tråder

  1. Banking fra indre drivledd?
    By V0LV0 in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 2
    Siste post: 05/04/17, 22:13
  2. Indre drivledd, ulyd? S80, 07, 2.gen D5 Automat
    By V0LV0 in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 04/04/17, 17:18
  3. Indre styrestag/indre endeledd Volvo 850 TWR eller SMI
    By R-M-I in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 0
    Siste post: 05/05/14, 17:02
  4. Svar: 1
    Siste post: 23/06/13, 14:05
  5. Mulig problem med indre drivknute/drivledd??
    By kevhans in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 5
    Siste post: 29/09/11, 16:54

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •