Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5

Tråd: 740 TIC -88 mod. Motronicproblemer

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    04. mai 2015
    Sted
    Aurskog
    Innlegg
    2
    Antall takk

    Standard 740 TIC -88 mod. Motronicproblemer

    Hei, les alt før dere evt svarer...

    Jeg har kjøpt tilbake en gammel godbil jeg hadde for en årrekke siden, en original TIC fra -88. Denne driver jeg og restaurerer, bl.a. måtte jeg skaffe ny motor.
    Satte inn en 230FK med 531 topp og A kam, H råder stålpakning osv, kun gått 50 mil for å mappe et datasprut.
    El nettet er det originale, jeg vil og ha det originalt. Altså Motronic! Eneste uorginale er en popoff, men den har bilen gått med før. Atmosfærisk sådan. Samt BSR chip. Har prøvd Vikingchip og det originale uten at det hjelper på problemet jeg har.

    Problemet er som følger:

    Bilen starter, på første slaget, går litt sur fra første slag og blir bare verre ettersom den blir varmere. Etter ei stund drunkner den helt. MEN!!!! Starter greit igjen og går ca 3 sek før den tverrdør, som om tenninga kutter. Hvis jeg gir gass når den starter, så går den klokkereint i de nevnte sekundene. Om jeg skrur av tenninga i det den dør, og slår den på igjen går den lenge men veldig ureint. Bruker industrielle mengder bensin, såpass mye at det går i olja.

    Hva kan dette være?

    Følgende er feilsøkt/bytta:

    Filter, pumper, plugger, dyser, btr, styreenhet, absolutt alle følere, givere, motstander er ohm'et, alt er innafor, alt får strøm, alt har jord.... Har fulgt en eminent feilsøkningsprosedyre jeg fant her på forumet, tror jeg det var.

    Nå trenger jeg seriøst hjelp, mistenker mer og mer en bagatell jeg overser. Eller, at jeg har driti meg ut på noe, men det skal jeg takle og leve med! Bare jeg får liv i denna før sommeren er over.
    Sist endret av Skauing; 01/07/17 kl 08:31 Begrunnelse: Feilstaving

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Hei,
    Din problemstilling interesserer meg veldig, har en litt ugrei 230FK selv (ikke ombygget). Pumpe på din ut i fra beskrivelsen kanskje pumper for hardt, men du har sagt at du har feilsøkt signalene til den, da er det sannsynligvis i orden. Kunne du da fortelle hva det var når du finner ut av det? For at problemstillingen du beskrev er såpass sammensatt (mye på motoren er oppgradert hvis jeg leser korrekt).

  3. #3
    Registrerte brukere kenta68 sin avatar
    Medlem siden
    09. feb. 2012
    Sted
    Åmotfors eda kommun sverge
    Innlegg
    572
    Antall takk

    Standard

    Hej det låter som den får för mycket bensin är det lambasond på den.
    Sen sitter det en tempsensor på topp .Nu är jag lite osäker om det sitter det på din.
    Kom bara med förslag jag .
    Med vänlig hälsning kenta

  4. #4
    Registrerte brukere PVT sin avatar
    Medlem siden
    06. aug. 2010
    Sted
    Fredrikstad
    Innlegg
    861
    Antall takk

    Standard

    Hei,

    Ser ut som du har sett på mange ting, sikkert mye du ikke har skrevet. men tenkte å nevne noen andre potensielle årsaker.

    Motronic har jo kladstart dyse. har du prøvd å ta av kontakten eller strupe bensintilførsel til denne?



    Den med blå plastikk hette.
    sjekk også bensintrykket. selv om BTR er byttet vil ikke dette alltid gi rette verdier.
    bosch har selv gitt ut 2 stk BTR med samme nr og en er 2.5 bar og den andre er 3.0 bar.

    vakum lekasjer er også noe å sjekke, noen 740/760'er ble levert med vakum styrt klimaanlegg, koble bort alt som ikke har med motor å gjøre, for testens skyld.

    Motronic bruker noe mindre dyser enn Jetronic. kan være av betydning men er i utgangspunktet veldig lite forskjell, de riktige dysene er litt lysere i grønnfargen. Motronic måler med spjeld hvor mye blandinga skal være.
    som igjen fører til at det skal veldig mye til å få et bra map på ettermarkedschipper siden det ikke er noe å ta referanser av.
    vet ikke hvilket oppsett de har brukt. hadde de skrevet inn hvor mye trykk på en original garret turbo uten flere modifikasjoner, så hadde man hatt noe å gå ut ifra.
    jeg ville også satt tilbake den originale resirk ventilen da forbruket går markant opp når du har frilufts ventil denne kan jo gi vakum lekasje også.
    i utgangspunktet var motronic ment for bly bensin. men det er et uttak for lambda sensor, Programmet er ikke skrevet inn i chippen så den kan ikke brukes.

    Derfor byttet jeg fra motronic til Jetronic, for da har du lambda sensoren som kan justere blandinga og alt blir skallerbart til større lmm, større dyser, mer hk, mindre forbruk, diagnose. kjølevifte styring mm.

    må bare fortsette å feilsøke til man plutselig finner noe.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    Innlegg
    215
    Antall takk

    Standard

    Skauing,
    Hvordan går det med bilen din?...

Lignende tråder

  1. 1989 mod 740 tic selges!
    By Chris in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 4
    Siste post: 20/05/14, 22:09
  2. Kristofferlund - 740 tic 86. mod.
    By kristofferlund in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 139
    Siste post: 06/07/13, 18:02
  3. treboR87: Volvo 740 TIC 86 mod
    By treboR87 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 33
    Siste post: 04/12/11, 22:47
  4. volvo 740 tic 1986 mod
    By kvalen88 in forum Biler selges / kjøpes
    Svar: 2
    Siste post: 17/06/10, 15:57

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •