Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  3
Viser resultater 1 til 9 av 9

Tråd: Dieselpumpe

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. juni 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard Dieselpumpe

    Hei.

    Lagt ut ein tråd om v70 ryker blått, tikker og tungstartet. Etter å ha kjørt bilen når den har stått med lite diesel i ca 6mnd har eg blåst utav den og blårøyken minker, eit større problem er at den stopper i nedover bakke med lite drag på motoren og hvis eg står i fri og ruser den og slipper gass så stopper den. Ellers går den fint på drag og akselerasjon.

    Har snakket med ein om nokolunde samme problemet da hans bil stod lenge uten diesel.

    Noken som har ei meining om at bilen har stått med for lite/ingen diesel og dette kan medføre problem for pumpen?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. juni 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Legger til v70 tdi 1999/2000 mod ca km 330000km

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Har pumpen lekkasje? Vått med diesel fra topp av pumpen. Skiftet toppakning på vår.....
    Ellers er disse motorene selvluftende. (Tror det Er en plast-ventil på toppen av dieselfilter. Den KAN fuske og den KAN skiftes. Mulig eg husker dårlig her, med både v70 og caravelle i tidligere eie))

    Men igjen: Lenge siden reimskift? Sjekk timing på pumpa.

    Service? Luftfilter-dieselfilter? Fyll nytt dieselfilter med Tunap dyserens og la den gå på tomgang en halvtime. (Tunap har en egen rens for direkte fylling i filter. Gjør underverker for dysene)
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  4. Takk dansjensen takket for denne posten
  5. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. juni 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Takker for tips. Skal på gå over timingen og da oppdaget eg at strammehjulet på pumpen begynne og gi seg, så nå skal eg få skiftet det og se på timingen om det kan være noe der. Snakket med eit på bilmekanikkere heime og dei kunne aldri tenke at dieselpumpen var røken og som fleire har hintet til inne på forumet så 99% sikker på timingen.

    Skal prøve og lage ein oppdatering her når problemet er løst.

  6. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Med rett vedlikehold går disse motorene evig. Gamle V70'en vår er passert 500.000 nå. Aldri skiftet dyser, pumpa er den samme, motoren maler som en katt(skiftet reimhjulet og vacuumpumpe som eneste reparasjoner), automatkasse som ny enda.

    En kjapp oppsummering: Ny motorolje hver 10-12.000 (styr langt unna long-life intervaller), flushe kassen hver 60-80.000 (kjøp 20 ltr dunk på motoroljer.no), Regreim og pumpereim skiftes på 90.000 (ikke 120 som volvo sier) så har du bil leeenge.

    Det som ryker på V70 er alt i forstilling og opphengsforingene på bakaksel(alublokker). :-)
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  7. Takk dansjensen takket for denne posten
  8. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Og kan ikke få sagt ofte nok: anbefaler innvendig rens med QMI behandling av både motor og kasse.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  9. Takk dansjensen takket for denne posten
  10. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    11. juni 2017
    Innlegg
    8
    Antall takk

    Standard

    Det viser seg å være mye kloke hoder her på forumet etter så mange som snakket om timinga på dieselpumpa
    Snakket med mekanikkere som forklarte meg og eg fikk tegninger og innstilling av pumpe på merkene, det kunne sjå ut som at pumpa var eit tann feil men det er litt vanskelig å sjå nøyaktig. Flyttet pumpa eit hakk og det startet ikkje:( men så tok eg ein råkjangs og flyttet litt tilbake den vei eg hadde tatt den og den var litt bortpå start men nei den startet ikkje. Flyttet 3 ganger med bare ørlite bevegelse så kom den, etter det har eg flyttet litt til og nå er den så lettstartet som bare det.

    Det er virker til å være heilt annen bil nå så lettstartet den er og når eg ruser den opp stopper den ikkje, men eg skal ha skilt på den neste mnd så då får eg prøvd den skikkelig.
    Nettop kjøpt bilen og nå har eg fikset og fått den eu godkjent så blir det skilt med halve årsavgiften

    Takk for mange kloke svar og hjelp inn på her

    Motorlyset kommer å går uten at det merkes noe på motoren, noen som har tips der?

  11. #8
    Registrerte brukere Sagen sin avatar
    Medlem siden
    12. okt. 2010
    Sted
    Hønefoss
    Innlegg
    627
    Antall takk

    Standard

    Hei. Har ikke vært inne på QMI og sett, men hvilke av produktene har du brukt for motor/girkasse? Skifter motorolje hver 10K og flusher kassa hver 50-60K. Har passert 450K nå, så kanskje noen QMI-produkter hadde vært på sin plass
    Sitat Opprinnelig postet av jerognal Vis post
    Og kan ikke få sagt ofte nok: anbefaler innvendig rens med QMI behandling av både motor og kasse.

  12. #9
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.083
    Antall takk

    Standard

    Bruker innvendig motorvask. Tøm ut. Helle en 4ltr med billigste oljen fra Biltema gjennom motor for å skylle ut alt. På med skikkelig olje og QMI motoroljetilsetning. Kjør hele oljeskiftet med denne olja.

    På Automatkasse det samme. Rens og rolig tomgang i alle gir. Flushe så kassen. QMI oljetilsetning for Automat i nye oljen.

    Brukt på alle våre biler/motorer i alle år. Om det funker? Har iallefall aldri hatt en eneste rep. på noen motorer som har med det innvendige i motoren å gjøre. På Caravellen jeg hadde (manuell) fikset det et kranglete 2. gir etter få kilometer....

    http://qmi.no/sider-bilogmc/bilogmc-prod.html
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

Lignende tråder

  1. Dieselpumpe justering på D24T(IC)
    By Svirre in forum "How-To", Tips & Triks, Guider
    Svar: 5
    Siste post: 24/07/16, 22:39
  2. Dieselpumpe EC55B
    By Orkdal in forum Volvo Lastvagnar / Anleggsmaskiner
    Svar: 0
    Siste post: 09/09/15, 21:08
  3. Justeringsskrue på dieselpumpe D24ticq
    By Arne94 in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 3
    Siste post: 27/01/14, 02:18
  4. Bytte dieselpumpe på 850
    By Mattis in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 04/05/13, 21:03

Tagger for denne tråden

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •