Brukere som er tagget i denne tråden

Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: 940 B230FK, Feilkode 113 etter 5-6 min tomgang. Lambda/LMM ok. Hjelp?

Threaded View

Forrige innlegg Forrige innlegg   Neste innlegg Neste innlegg
  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Innlegg
    120
    Antall takk

    Standard 940 B230FK, Feilkode 113 etter 5-6 min tomgang. Lambda/LMM ok. Hjelp?

    Hei!

    Har over lengre tid fått feilkode 113 når bilen har stått en stund på tomgang. Har aldri opplevd at feilen har kommet ved kjøring. Bilen skal snart på EU og det hadde vært en fest å fått denne feilen ut av verden.
    Når bilen er kald er den helt fin å starte og ligger fint på tomgang. Står den i noen minutter kommer feillampen opp og kode 113 kan avleses. Nuller ut feilen og den kommer alltid tilbake på tomgang. Dersom jeg hele tiden kjører og ikke lar bilen stå lenge på tomgang dukker feilen aldri opp.

    Dersom bilen er varm og jeg starter, begynner den å jage på tomgang. I sjeldne tilfeller dør den ut med en gang. Jaging oppstår også dersom jeg ruser bilen på tomgang. Etter jeg har ruset opp gassen faller den ned for å jage, deretter stabiliserer den seg sånn omtrentlig til å være en 95 mod 940 FK.
    Når bilen er varm og jeg stopper bilen er tomgangen fin. Kun ved start og rusing den begynner å jage.

    Bilen er chippet med Ecomax. Det utgjorde ingen forskjell å gå tilbake til original chip.

    Feilkode 113 = For mager/rik blanding

    Foreløpig feilsøking:
    -LMM (biltema) er ok. Tar ut pluggen og bilen dør.
    -Lambda (kjøpt fra volvo): Byttet, når jeg tar ut pluggen så begynner bilen å jage på tomgang. Tok av batteri etter bytte.
    -Byttet plugger, fordelerlokk og rotor (Funfact: Fordelerlokk koster 1844 på mekonomen, 485 på Volvo)

    Jeg har lest meg opp til at det kan være dyser, veivsensor, tempsensor, bensinfilter, dårlige pakninger rundt innsuget. Egentlig en sabla god del.
    Vet noen om hvilke verdier jeg er ute etter hvis jeg måler med ohm på sensorene og dysene? Eventuelt har noen erfaring med denne feilkoden (113)?

    All hjelp mottas med lønn i himmelen
    Sist endret av mrsinder; 11/06/17 kl 19:10

Lignende tråder

  1. bilen går nesten ikke på tomgang etter lmm bytte
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 15/03/13, 00:58
  2. Feilkode 113 etter en stund på tomgang
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 09/11/12, 01:01
  3. Svar: 28
    Siste post: 12/11/11, 15:03
  4. FK går ikke på tomgang etter LMM flytte
    By tempo_panter in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 13/04/11, 15:21
  5. lambda lyser etter 1 min på tomgang.
    By Frydenberg in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 6
    Siste post: 15/01/11, 05:19

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •