Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  2
Viser resultater 1 til 10 av 10

Tråd: 940 B230FK, Feilkode 113 etter 5-6 min tomgang. Lambda/LMM ok. Hjelp?

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Antall takk

Standard 940 B230FK, Feilkode 113 etter 5-6 min tomgang. Lambda/LMM ok. Hjelp?

Hei!

Har over lengre tid fått feilkode 113 når bilen har stått en stund på tomgang. Har aldri opplevd at feilen har kommet ved kjøring. Bilen skal snart på EU og det hadde vært en fest å fått denne feilen ut av verden.
    Når bilen er kald er den helt fin å starte og ligger fint på tomgang. Står den i noen minutter kommer feillampen opp og kode 113 kan avleses. Nuller ut feilen og den kommer alltid tilbake på tomgang. Dersom jeg hele tiden kjører og ikke lar bilen stå lenge på tomgang dukker feilen aldri opp.

Dersom bilen er varm og jeg starter, begynner den å jage på tomgang. I sjeldne tilfeller dør den ut med en gang. Jaging oppstår også dersom jeg ruser bilen på tomgang. Etter jeg har ruset opp gassen faller den ned for å jage, deretter stabiliserer den seg sånn omtrentlig til å være en 95 mod 940 FK.
    Når bilen er varm og jeg stopper bilen er tomgangen fin. Kun ved start og rusing den begynner å jage.

Bilen er chippet med Ecomax. Det utgjorde ingen forskjell å gå tilbake til original chip.

Feilkode 113 = For mager/rik blanding

Foreløpig feilsøking:
    -LMM (biltema) er ok. Tar ut pluggen og bilen dør.
    -Lambda (kjøpt fra volvo): Byttet, når jeg tar ut pluggen så begynner bilen å jage på tomgang. Tok av batteri etter bytte.
    -Byttet plugger, fordelerlokk og rotor (Funfact: Fordelerlokk koster 1844 på mekonomen, 485 på Volvo)

Jeg har lest meg opp til at det kan være dyser, veivsensor, tempsensor, bensinfilter, dårlige pakninger rundt innsuget. Egentlig en sabla god del.
    Vet noen om hvilke verdier jeg er ute etter hvis jeg måler med ohm på sensorene og dysene? Eventuelt har noen erfaring med denne feilkoden (113)?

All hjelp mottas med lønn i himmelen
    Sist endret av mrsinder; 11/06/17 kl 19:10

Medlem siden
    23. des. 2009
    Sted
    Bergen
    VCCN medlemsnummer
    1074
    Antall takk

Standard

ville prøvd å bytte til bosch LMM.
    Feil på svinghjullsensor vil som regel føre til stopp. Du kan evt skru den ut og reingjere den.
    Har hatt ein tempsensor som slutta å virke ein gong, då kom det opp ein eigen feilkode for det.

Er ikkje alltid så lett å finne slike feil på LH 2.4. Må ofte berre bytte deler til det er ok. mi erfaring er at det ofte er LMM/lambda. Det første eg gjer på bilar som ikkje går skikkeleg er å kjøpe bosch lambda, og få tak i ein bosch LMM (viss det ikkje er montert).

Registrerte brukere s4nd3r sin avatar
    Medlem siden
    21. feb. 2010
    Sted
    Fjørå (ålesund)
    Antall takk

Standard

har bilen gått langt? kansje en dyse lekker? prøv 4 andre dyser, eller napp av fjulrailen å tre på 4 brusflasker.. napp av ledninga på coil. og kinn ett lite minutt, da skall det være like mye bensin i flaskene..

og du kan sjekke tps.. motor av, å så lytter du på insuget, og vrir litt på gass spjeldet, da skall du høre ett lite klikk. eller tikk..

Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    1679
    Antall takk

Standard

For min del hjalp det å bytte bensinfilter; men som flere sier, det er en kjedelig kode. Skal sjekke om jeg har noen tabeller med verdier.

Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    1679
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Julie G Vis post
    For min del hjalp det å bytte bensinfilter; men som flere sier, det er en kjedelig kode. Skal sjekke om jeg har noen tabeller med verdier.
    Beklager, finner ikke linken igjen. Men likevel var det ingen "offisiell" tabell, det var noen som delte sine erfaringer og formler den brukte. Egentlig synd at jeg ikke tok vare på den info.

Anders Dybvadsskog sin avatar
    Medlem siden
    19. des. 2009
    Sted
    Verdal`n
    VCCN medlemsnummer
    344
    Antall takk

Standard

Hadde samme opplegget. Da skifta jeg tempsensor og bilen ble grei, men ikke sikkert det samme går til deg da
    740 prosjekt: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=392
    2005 V70N D5: http://forum.vccn.no/showthread.php?t=26076
    2012 V70 D3

Tlf: 47610001

Mvh
    AndersD

Registrerte brukere
    Medlem siden
    29. mai 2013
    Antall takk

Standard

Feilen ble funnet. Det var såklart luftmengdemåler fra biltema som lagde krøll. Fikk prøve Boman sin Bosch, da gikk den klokkerent og jeg opplevde ingen jaging på tomgang når bilen var varm. Ei heller kommer det noen feilkoder. Syns egentlig bilen går bedre nå også, mye renere. Opplevde at jeg fikk enkelte kutt i pådraget med biltema-sensor.
    Fikk tak i en brukt Bosch-måler fra en høgger, måleren har sitti på en bil som har gått over 600K, Får håpe den varer like langt.
    Så nå er det bare fryd og velstand igjen heldigvis Takk for alle tips!

Er det forøvrig noen som har tips og erfaring med hvor man burde kjøpe Bosch-mengdemålere nå? På volvo har det utgått og en gang jeg kjøpte var det en erstatning de fikk tak i. Legger ved bilde. Merk: Dette var ikke den jeg hadde på nå.
    Mekonomen er vel overpriset fra en annen verden.

Benji sin avatar
    Medlem siden
    09. okt. 2016
    Sted
    Østfold
    VCCN medlemsnummer
    1850
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av mrsinder Vis post
    Feilen ble funnet. Det var såklart luftmengdemåler fra biltema som lagde krøll. Fikk prøve Boman sin Bosch, da gikk den klokkerent og jeg opplevde ingen jaging på tomgang når bilen var varm. Ei heller kommer det noen feilkoder. Syns egentlig bilen går bedre nå også, mye renere. Opplevde at jeg fikk enkelte kutt i pådraget med biltema-sensor.
    Fikk tak i en brukt Bosch-måler fra en høgger, måleren har sitti på en bil som har gått over 600K, Får håpe den varer like langt.

Er det forøvrig noen som har tips og erfaring med hvor man burde kjøpe Bosch-mengdemålere nå? På volvo har det utgått og en gang jeg kjøpte var det en erstatning de fikk tak i. Legger ved bilde. Merk: Dette var ikke den jeg hadde på nå.

Hør med Erlend angående måler fra mekonomen

Sent from my iPhone using Tapatalk
    2011 V70 momentum | 1990 245 GL

9. Takk Julie G takket for denne posten

Medlem siden
    02. juli 2010
    Sted
    skien
    VCCN medlemsnummer
    163
    Antall takk

Standard

Sitat Opprinnelig postet av Benji Vis post
    Hør med Erlend angående måler fra mekonomen

Sent from my iPhone using Tapatalk
    Hei. Kan få sjekket pris på den i helga. Du har jo uansett 20% på den delen ved å være vccn medlem. Send meg pm med regnr.

Sent fra min G8141 via Tapatalk
    Nå : Volvo V70 2.0t Summum 2006
    X: Volvo v50 2.0l D 2005, Volvo 855 2.5l 10v 1996, 1987 244 2,3l
    ---------------------------------
    Får Vida/Dice om 2-3 uker
    jeg har hørt at mrstfu har hørt at han er The stig

11. Takk Benji takket for denne posten

Medlem siden
    18. sep. 2016
    Sted
    Elverum
    VCCN medlemsnummer
    1679
    Antall takk

Standard

[QUOTE=mrsinder;1052157]Feilen ble funnet. Det var såklart luftmengdemåler fra biltema som lagde krøll. Fikk prøve Boman sin Bosch, da gikk den klokkerent og jeg opplevde ingen jaging på tomgang når bilen var varm. Ei heller kommer det noen feilkoder. Syns egentlig bilen går bedre nå også, mye renere. Opplevde at jeg fikk enkelte kutt i pådraget med biltema-sensor.

Takk må du få for at du delte den erfaringen Det er alltid interessant å få vite hvor problemet egentlig var...

Lignende tråder

1. bilen går nesten ikke på tomgang etter lmm bytte
    By hovve93 in forum Motor og gir
    Svar: 7
    Siste post: 14/03/13, 23:58
  2. Feilkode 113 etter en stund på tomgang
    By Carpo in forum 700 / 900 / x90 -serien
    Svar: 1
    Siste post: 09/11/12, 00:01
  3. Svar: 28
    Siste post: 12/11/11, 14:03
  4. FK går ikke på tomgang etter LMM flytte