Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  7
Viser resultater 1 til 21 av 21

Tråd: Tap av hestekrefter pga kjølevifte

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard Tap av hestekrefter pga kjølevifte

    Vet ikke om dere har sett denne https://www.youtube.com/watch?v=ZXdLgaFXZzs
    Dette får meg til og lure hvor mye blir tapt på ei rødblokk med og ha mekanisk vifte i steden for elektrisk?
    skal til med trimming/motor bygging på 240en etterhvert og lurer nå på om jeg burde ha elektrisk vifte?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Har ikke sett videoen.
    Men med samme kjølekapasitet vil mer effekt tapes med elektrisk vifte, pga ladesystem aldri er 100% effektivt, kontra viskosevifte.
    En vifte som går konstant derimot...

  3. #3
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Truckdriver Vis post
    Har ikke sett videoen.
    Men med samme kjølekapasitet vil mer effekt tapes med elektrisk vifte, pga ladesystem aldri er 100% effektivt, kontra viskosevifte.
    En vifte som går konstant derimot...
    De sier i videoen at ei elektrisk kjølevifte gjør at en mister kanskje 1 hk men det er nesten ikke målbart.
    Men en viskosevifte på denne test motoren så tapte de 14 hk med ei konstant fast vifte så tapte motoren 30 hk.
    Dette er en chevy 350 v8 de gjorde testen på ville tro at en liten rødblokk måtte jobbe mer for og drive vifta og dermed miste mer hk?

  4. #4

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Kjør elektrisk vifte, da taper du kun hk når motoren trenger kjøling på tomgang .

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Folk fleste glemmer at det handler om kjøling. Hvor mange er det ikke som sliter med kjøleproblemer?? En lokal bekjent er Nordsjøarbeider og bil + motorfantast. Som alle andre ville også han kjøre el-vifter for å kjøle sin høyeffekt motor. I motsetning til så mange andre så SJEKKET han opp i dette FØR han handlet da han ville UNNGÅ problemer i fremtiden. Grunnen til at motorvifter stjeler effekt er at de flytter sinnsyke mengder luft. Mengder som EL-vifte ikke har nybbesjanse å matche. El-vifter TRENGER derfor en BETYDELIG større og bedre radiator enn det en motorvifte kan klare seg med.
    Jeg anbefalte motorvifte til en lokal drifter som ikke har hatt ett eneste kjøleproblem siden.

    Her ser man hva ett seriøst kit faktisk koster, og hold på hatten: https://www.summitracing.com/int/par...3304/overview/

    Hva jeg, pga. økonomiske hensyn, valgte selv: https://www.summitracing.com/int/par...1817/overview/

  6. Takk kimar takket for denne posten
  7. #6

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Hva skal bilen din brukes til kimar ?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  8. Takk kimar takket for denne posten
  9. #7
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Bilen skal bare brukes mest til kose kjøring om sommeren og kanskje litt på bane. Men etter va batland skriver så fortsetter jeg med
    mekanisk vifte. Den alu radiatoren med vifter koster jo mer en va jeg ga for bilen. Rart at de ikke nevnte det med hvor mye luft de flytter
    når de testet viftene. Motorbygging til 240en blir litt utsatt pga det som må gjøres på v70en men skal begynne på det snart.
    Sist endret av kimar; 31/05/17 kl 14:54

  10. #8
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Batland Vis post
    Folk fleste glemmer at det handler om kjøling. Hvor mange er det ikke som sliter med kjøleproblemer?? En lokal bekjent er Nordsjøarbeider og bil + motorfantast. Som alle andre ville også han kjøre el-vifter for å kjøle sin høyeffekt motor. I motsetning til så mange andre så SJEKKET han opp i dette FØR han handlet da han ville UNNGÅ problemer i fremtiden. Grunnen til at motorvifter stjeler effekt er at de flytter sinnsyke mengder luft. Mengder som EL-vifte ikke har nybbesjanse å matche. El-vifter TRENGER derfor en BETYDELIG større og bedre radiator enn det en motorvifte kan klare seg med.
    Jeg anbefalte motorvifte til en lokal drifter som ikke har hatt ett eneste kjøleproblem siden.

    Her ser man hva ett seriøst kit faktisk koster, og hold på hatten: https://www.summitracing.com/int/par...3304/overview/

    Hva jeg, pga. økonomiske hensyn, valgte selv: https://www.summitracing.com/int/par...1817/overview/
    Takker for et godt svar som alltid Batland! Er nok mange her som hadde slitt hadde det ikke vært for den gode hjelpen din.
    Et raskt spørsmål til deg blir forgasser trimming av denne 240 en va ville du valgt av b21a eller b230a og begynt på?
    Har en god b230a i bilen med lav km stand. Men har en b21a stående på låven med uviss tilstand og som har gått ca 300.000km.
    Bilen hadde orginalt b21a og vet at de tåler mer så vurderer og bruke den.
    Men helle trimming prosjektet står og hviler på om nye weber forgassere tåler etanol holdig bensin skal prøve og finne ut av det.

  11. #9

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Bilen skal bare brukes mest til kose kjøring om sommeren og kanskje litt på bane. Men etter va batland skriver så fortsetter jeg med
    mekanisk vifte. Den alu radiatoren med vifter koster jo mer en va jeg ga for bilen. Rart at de ikke nevnte det med hvor mye luft de flytter
    når de testet viftene. Motorbygging til 240en blir litt utsatt pga det som må gjøres på v70en men skal begynne på det snart.
    Det er klart mekanisk vifte flytter mye luft men du må tenke på når du trenger/har behov for at vifta må flytte mye luft.

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  12. #10
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Det er klart mekanisk vifte flytter mye luft men du må tenke på når du trenger/har behov for at vifta må flytte mye luft.

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Vil at bilen skal kunne brukes. Og på varme sommer dager så er det nok og foretrekke at vifta flytter mye luft.
    Blir ikke ekstrem trimming av denne enten blir det 1 eller 2 webere så tenkte at vist en fjerner vifta og får eks 20 hk mer så var det noe og tenke på.

  13. #11

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Vil at bilen skal kunne brukes. Og på varme sommer dager så er det nok og foretrekke at vifta flytter mye luft.
    Blir ikke ekstrem trimming av denne enten blir det 1 eller 2 webere så tenkte at vist en fjerner vifta og får eks 20 hk mer så var det noe og tenke på.
    Hva snakker vi om da? Er målet 200 hk eller noe?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  14. #12
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av Holck Vis post
    Hva snakker vi om da? Er målet 200 hk eller noe?

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk
    Tror jeg ble fortalt at 1 weber med kam og alt det andre var rundt 150 hk og tror 2 webere er rundt 180hk?
    Rundt 200 hk hadde vært moro men blir kanskje litt styr da jeg ikke har så mye kompetanse på dette selv.
    Men vet ikke helt enda va det blir kommer jeg over en b21at eller b230at så kan det bli det også.

  15. #13

    Medlem siden
    14. juni 2011
    Sted
    Skjetten
    VCCN medlemsnummer
    793
    Innlegg
    3.368
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Tror jeg ble fortalt at 1 weber med kam og alt det andre var rundt 150 hk og tror 2 webere er rundt 180hk?
    Rundt 200 hk hadde vært moro men blir kanskje litt styr da jeg ikke har så mye kompetanse på dette selv.
    Si under 200 hk. Uansett, det jeg mistenker at Batland tenker på er herjing. Skal du stå å børne og ta piruetter? Hvis ja, billigst med original vifte ja. Skal du drifte på bane så bilen stort sett aldri peker rett fram og radiator får dårlig med luft? Hvis ja, billigst med original vifte. Skal du stort sett lunke rundt på norske veier og ta et drag innimellom? Elektrisk vifte er tingen. Skal du kjøre på bane (spor kjøring) men har ikke trimma så gæli mye? Elektrisk vifte.
    Uansett gjelder følgende: ved bytting til elektrisk vifte sørg for å kjøpe en kvalitets vifte. Sørg også for å montere/lage en bra fan shroud. 940'ene fra 96 til 98 har en bra løsning, kan anbefales

    Sent fra min GT-I9295 via Tapatalk

  16. Takk kimar takket for denne posten
  17. #14
    Registrerte brukere Liland sin avatar
    Medlem siden
    02. sep. 2010
    Sted
    Trondheim
    Innlegg
    443
    Antall takk

    Standard

    Alt til sitt bruk vil jeg tro, er vel fint med fast/clutch vifte i drifting/gatebil hvor det foregår mye i lav hastighet/lite flow gjennom radiator. Men i gatekjøring løpskjøring er muligens el. Vifte tilstrekkelig.
    VW Golf 1,4 ACT
    X: Volvo C70 -01
    X: MB 230 CE -89
    X: Volvo V70 -99
    X: Volvo 240 -86

  18. Takk Holck takket for denne posten
  19. #15
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Ja må tenke litt hvordan jeg gjør dette for se va slags motor det blir i 240en først.
    Lurer på om disse kom med en større radiator orginalt? For det er jo fester og plass til en som er større.

  20. #16
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2011
    Sted
    BERGEN
    Innlegg
    7.317
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    Takker for et godt svar som alltid Batland! Er nok mange her som hadde slitt hadde det ikke vært for den gode hjelpen din.
    Et raskt spørsmål til deg blir forgasser trimming av denne 240 en va ville du valgt av b21a eller b230a og begynt på?
    Har en god b230a i bilen med lav km stand. Men har en b21a stående på låven med uviss tilstand og som har gått ca 300.000km.
    Bilen hadde orginalt b21a og vet at de tåler mer så vurderer og bruke den.
    Men helle trimming prosjektet står og hviler på om nye weber forgassere tåler etanol holdig bensin skal prøve og finne ut av det.
    Jeg ville valgt å bygge på den motoren som er i best stand av de to.
    På helt generelt grunnalg er B21 min personlige favoritt for lave budsjetter.
    Tåler etanol du? Jeg har kjørt den gamle gressklipperen min på ren rødsprit kun iblandet en skvett bensin i åresvis. (En Biltemadunk rødsprit og en brusflaske bensin.) Den står i boden gjennom vinteren og funket helt fint senest tidlig denne uken. Tviler på at den er godkjent for bruk på E85 i Biltema rødsprit utgave.

  21. Takk kimar takket for denne posten
  22. #17
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    06. jan. 2014
    Sted
    Stor-elvdal
    Innlegg
    617
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av kimar Vis post
    De sier i videoen at ei elektrisk kjølevifte gjør at en mister kanskje 1 hk men det er nesten ikke målbart.
    Men en viskosevifte på denne test motoren så tapte de 14 hk med ei konstant fast vifte så tapte motoren 30 hk.
    Dette er en chevy 350 v8 de gjorde testen på ville tro at en liten rødblokk måtte jobbe mer for og drive vifta og dermed miste mer hk?
    Du vil nok ikke tape no mere på en liten motor en en stor mottor. Trekker vifta 14hk av motorefekten ved et bestemt turtall, så gjør den det uavhengig av om vifta er montert på en 100hk motor eller en på 500hk.

    Sendt fra min strømtomme SM-A510F via Tapatalk

  23. #18
    Svirre sin avatar
    Medlem siden
    01. april 2010
    Sted
    Hønefoss-Lunner
    VCCN medlemsnummer
    2802
    Innlegg
    8.130
    Antall takk

    Standard

    Min mening om dette; la det være om du skal bruke bilen primært etter norske veier. Kan ikke se for meg utbytte vil være merkbart på en bruksbil da luftmotstanden reduseres i vifta jo fortere du kjører.
    -> Volvo V90 D3 AWD || x Dodge Ram 5.9d '03 || Volvo V70 D5 AWD '06 || x Volvo V70 D5 '07 || x Volvo V70 D5 AWD '05 || x Volvo V70N 2.4d '07 || x Volvo V70 2,5t AWD '98
    x Volvo V70 2.5D '00 || x Volvo 964 3.0l '91 || x Volvo 855 '95|| x Toyota Hiace '07 || x Volvo 760 TDiC '90 || x Volvo 940 TD '92 || x Hyundai H1 '98 || x Volvo 760 GLE '88

    Det finnes flere biler jeg ikke ønsker å nevne...

  24. Takk Holck, kimar takket for denne posten
  25. #19
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    02. april 2010
    Sted
    Fauske
    Innlegg
    663
    Antall takk

    Standard

    Sitat Opprinnelig postet av bjornarw Vis post
    Du vil nok ikke tape no mere på en liten motor en en stor mottor. Trekker vifta 14hk av motorefekten ved et bestemt turtall, så gjør den det uavhengig av om vifta er montert på en 100hk motor eller en på 500hk.

    Sendt fra min strømtomme SM-A510F via Tapatalk
    Nja. Små personbilmotorer er det nok ikke de helt store forskjellene på kjøleeffekt på viskosevifter, men store motorer trenger mer kjøling enn små.
    Lastebil f.eks har veldig ofte vifte med viskose eller elektrisk innkobling i nav montert rett på veiv, og blåser nesten en liten storm fullt innkoblet. Kan ikke vifte rett på motor brukes på store motorer er hydraulisk vifte vanlig.
    Så man kan nok forutsette større kjølekapasitet og effekttap på en bigblockmotors viskosevifte med 500hk originalt, enn en B230 med 160hk originalt.
    Jeg vil heller tenke slik, at uten nok effektiv kjøkevifte så vil effekttapet være 100% når man havarerer pga varme.
    - 98 Mustang Cobra banebil. - 84 mod. Ford Sierra 2.0GL, med 105 ville gamper, foreløpig. - 2000 "Opel" Tahoe 5.3 LT, LPG drift, trekkbil.
    x 97 mod V70 2liter turbo på 180hk. x Solgt til fordel for Mitibushen Pajero, trekkvogn. Pajero solgt.
    Jeg har datasprut, først og fremst MS, som hobby. Har begynt å legge ut noen videoer på youtube oktober 2018

  26. #20
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    07. sep. 2013
    Sted
    Aust-agder
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Jeg beholder nok orginal vifta tror jeg. Startet denne tråden mest med tanke på hvor mye dette vil påvirke ei rødblokk.

  27. #21
    Registrerte brukere eab sin avatar
    Medlem siden
    27. nov. 2010
    Sted
    7036
    Innlegg
    1.468
    Antall takk

    Standard

    Dersom viskoseclutchen fungerer som den skal så går jo vifta bare såvidt rundt (kan stoppe den med fingrene på tomgang) og stjeler neppe merkbart med effekt på ei rødblokk

Lignende tråder

  1. effekt b230ft, tap driv verk
    By Mehl'n in forum Motor og gir
    Svar: 0
    Siste post: 22/10/13, 21:01
  2. Tap av styrekontroll under fart
    By gswede in forum C30 / V40II / V40II CC / S40II / V50 / C70II
    Svar: 6
    Siste post: 12/03/13, 16:14
  3. Svar: 0
    Siste post: 17/04/12, 13:22
  4. Hestekrefter 27-29 April i Porsgrunn
    By Revell in forum Arkiv
    Svar: 0
    Siste post: 13/03/12, 22:06
  5. forskjellen på hestekrefter og newtonmeter?
    By cossykiller in forum Motor og gir
    Svar: 31
    Siste post: 12/05/10, 18:42

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •