Brukere som er tagget i denne tråden

Thanks Thanks:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6

Tråd: 2013 V70 - Aircondition med veldig treg oppstart

  1. #1
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. okt. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard 2013 V70 - Aircondition med veldig treg oppstart

    Hei

    Jeg har en V70 med et frustrerende ac problem. Den bruker 10-15 minutter på å "skjønne" at det er varmt og kobler da inn ac. Hender den detter ut før den er igang igjen.

    Volvo har feilsøkt med
    VIDA
    . Ingen feilkoder.

    Spesialverksted for ac har sett på den. De hadde ikke
    VIDA
    . Så de slet med å få lest av verdier. Kom tilbake med luftfuktighetssensor hadde problem. Litt skeptisk da Volvo ikke fant denne. Og har opplevd verksteder diagnoserer feil diagnose når de prøver med annet utstyr en
    VIDA
    .
    Det er nok gass. Clutch på kompressor slår inn og ut som den skal, når anlegget endelig er i gang. Men det blir lange minutter i varm bil før den våkner og starter å kjøle.

    Noen ideer?

  2. #2
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. okt. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Ingen?? :-) Håpløs feil. Volvo Follo erkjenner at de ikke kan nok om ac. Hvis ingen har noen ideer. Noen som kjenner til Volvos beste ac mann? På høst-vinter-vår er dette ikke noe problem. Men nå som sommer'n er i gang er det ti varme minutter før ac gjør sin ankomst.

  3. #3
    Registrerte brukere Stig-Arne sin avatar
    Medlem siden
    27. mars 2010
    Sted
    Harstad, Norway, Norway
    Innlegg
    975
    Antall takk

    Standard

    Høres jo veldig rart ut at de ikke finner ut av det.
    Feilen kan deles opp i 2 deler.
    1: Kompressoren bruker lang tid på å kjøle ned Evaporatoren slik at du får kald luft
    2: Tar lang tid før klimaanlegget gir beskjed om at AC er nødvendig, slik at kompressor faktisk ikke starter.

    Nr 1: Kan så deles opp i flere muligheter.
    1:1 Kompressor klarer ikke å bygge trykk, grunnet lavt trykk, dårlig kompressor etc.
    1:2 Varmekontrollventilen er treg, slik at varmt vann renner igjennom registeret, som igjen sørger for at AC ikke fungerer optimalt

    Nr2: Kan deles opp i følgende:
    2:1 Signalfeil fra kupetemperaturgiver. Bør enkelt kunne måles ut via
    VIDA
    på sensorutlesing, at faktisk temperatur stemmer
    2:2 Om alt annet er OK, så kan det jo virke som det er feil i programvare som styrer klimaanlegget, evt. defekt styreenhet.

    Uansett, du har jo garanti på bilen, så de får jammen meg bare ta kontakt med sine tekniske hjelpere hos Volvo for å løse dette problemet.
    Volvo XC70 2013- D4 AWD

    Har VIDA / DICE

  4. #4
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. okt. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Hei Stig-Arne. Takk for innspill. Ja det er litt merkelig at de kommer tilbake og sier de ikke finner noen feil. AC verkstedet uten vida fikk opp noen feil i luftfuktighet sensor med sine apararater. Men da det ikke var vida tenker jeg Bilia får kjøre en ny sjekk. Får gå på dem igjen. Har sjekket litt selv etter innspillet ditt. Det er trykk i anlegget (det fant de ut). Kompressor går. Så jeg mistenker dårlig kompressor. Dette da de ikke får ut noen feil. Men sal få dem til å sjekke at verdier er innenfor. Dette bør de kunne ta ut med vida, og sammenligne med referanseverdier. Dessverre dårlig med garanti. Bilen har 355000 km på klokka. Tidl. taxi. Så det er ingen overraskelse om at det er kompressor som begynner å bli dårlig.

  5. #5
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    10. jan. 2010
    Sted
    Bergen
    Innlegg
    1.079
    Antall takk

    Standard

    Skal du tappe ned anlegget og skifte kompressor så skift iallefall tørkefilter samtidig og få tatt lekkasjetest.
    Når solen går ned, kaster selv små menn lange skygger.
    xc60 D4 181 hk R-design 2014
    XC70 2006 D5 4C sumsum

  6. #6
    Registrerte brukere
    Medlem siden
    05. okt. 2010
    Innlegg
    5
    Antall takk

    Standard

    Kompressoren fungerer den. Når den kommer igang. Kjøler som bare det. Men trenger 10-15 min på å komme igang. Nok gass er det. Ingen lekkasje.

    Men etter litt feilsøking kom vi frem til vifte (motorvifte). Den fyrer igang og blåser som den skal ved oppstart av bil. I 30 sekunder... Dermed ingen kjøling til ac. Konklusjon er da at det er viften det er noe galt med.
    VIDA
    sier at virker ikke den, virker ikke ac. Men her er jeg ikke helt enig i at det er den. For når ac kommer etter en stund og kjøres en stund, virker viften som den skal når bilen står stille på tomgang. Den slår inn og ut. Og ac fortsetter å kjøle. Men det skjer kun når bilen har vært kjørt en stund med ac gående. Så før jeg slipper dem løs på viften får jeg dem til å søke en gang til. Luftfuktighetssensor gir feilkode. Den sitter vist i boksen foran innvendig speil.
    Så teorien min nå (som skal diskuteres med bilia) etter å ha brukt kvelden på å starte og stoppe og kjøre både langt og kort, blir da at denne sensoren gir signal til ac styreenhet som igjen påvirker funksjonalitet og inn/utkobling av ac, og styring av vifte.

    Kan denne sensoren være årsak til hodepinen tro? Innspill?

Lignende tråder

  1. Veldig treg start på varm motor
    By pmskjoel@online.no in forum 100 / 200 -serien
    Svar: 5
    Siste post: 11/04/16, 13:29
  2. Treg bakrutevisker 98 V70
    By Arne94 in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 12
    Siste post: 31/08/14, 16:31
  3. Svar: 322
    Siste post: 26/08/13, 21:26
  4. V70 2003 aircondition-motor
    By NKS in forum S60 / V70N / S80 / XC70 / XC90
    Svar: 14
    Siste post: 29/03/11, 13:11
  5. Aircondition - '99 v70 2.5TDI
    By VRom in forum 850 / x70 -serien
    Svar: 4
    Siste post: 17/07/10, 16:50

Regler for innlegg

  • Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •